Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Zumo 660 cannot authenticate maps

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin

Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor FrederiqueBM » 8 dec 2016 20:19

Ik heb een Zumo 660 met een SD-card "Nieuw Zeeland en Australië". In Nieuw Zeeland probleemloos gebruikt. Na een update krijg ik echter steeds de melding "cannot authenticate maps". Het toestel was in Australië dan ook niet te gebruiken, zag de route wel, maar kreeg geen aanwijzingen. Heb al van alles geprobeerd, maar tot nu toe nog niet opgelost. Als ik Basecamp open en het toestel aan de pc gekoppeld is zie ik de kaarten wel. Heeft iemand een idee?
FrederiqueBM
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 mei 2014 15:51

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor Arjen. » 9 dec 2016 09:44

Is het een officiële SD-kaart van Garmin waarop de City Navigator Nieuw-Zeeland & Australië voorgeïnstalleerd op geleverd is, of is het een versie die eerst op de computer is geïnstalleerd en van daaruit op een eigen SD-kaart is gezet?
In dat laatste geval kan het zijn dat de kaart niet aan deze Zumo is gekoppeld, maar aan een ander toestel.

Controleer eens met behulp van Javawa Device Manager wat er op de SD-kaart staat. Maak een rapportage en zet de link hier neer, zodat we kunnen kijken wat er op de SD-kaart staat.
Kies Extra > Rapportage > Zet online op Javawa.nl > Rapport maken > Kopieer link
Plaats die link hier op het forum.
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Arjen.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 25 nov 2011 19:18

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor FrederiqueBM » 11 dec 2016 11:40

Het is een officiële SD-card met vooraf geïnstalleerd kaarten van Nieuw Zeeland en Australië.
JaVaWa link: http://jdm.javawa.nl/iIPw
FrederiqueBM
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 mei 2014 15:51

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor FrederiqueBM » 11 dec 2016 11:49

Als ik de card in het mijn andere Zumo plaats, krijg ik precies dezelfde melding
JaVaWa link: http://jdm.javawa.nl/iIPw
FrederiqueBM
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 mei 2014 15:51

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor HaWee » 11 dec 2016 12:03

in het rapport van JDM staat o.a.'
citaat:
"Waarschuwing: deze kaart is niet ontgrendeld voor het gekoppelde toestel, en kan mogelijk niet gebruikt worden. Als het gaat om een SD-kaart met voorgeïnstalleerde kaart, dan is er geen probleem (de kaart is ontgrendeld voor de SD-kaart, maar dit kan het programma niet verifiëren)."

aangezien het bij jou om een voorgeinstalleerde kaart op sd gaat is dit dus geen probleem

ik zie wel 2 mogelijke problemen in het rapport

1: je hebt het over
FrederiqueBM schreef: Na een update krijg ik echter steeds de melding "cannot authenticate maps".
een voorgeinstalleerde kaart is bij mijn weten niet te updaten
verder zie ik in het rapport
Directory of L:\GARMIN

07-01-2013 11:10 <DIR> .
07-01-2013 11:10 <DIR> ..
07-01-2013 11:10 25 GMAPSUPP.UNL
07-01-2013 11:10 2.600 GMAPSUPP.GMA
14-09-2012 17:46 225.697.792 GMAPSUPP.IMG
06-03-2015 22:15 <DIR> GPX
06-12-2016 13:50 2.600 1KK051765.gma

de kaart is dus van 2012 maar de unl en gma bestanden (unlock en authenticate) zijn van 2013 en er is zelfs een gma van 2016 . Het zou dus kunnen dat door de update actie er foutieve unl en gma bestanden (of alleen gma wanneer heb je de update gedaan) zijn ontstaan en dat het daarom niet meer werkt.

wat ook voor problemen kan zorgen zijn de Mac prullebak en tijdelijke bestanden, elke keer als je de gps aan de Mac hangt en klaar bent moet je zowel de gps als de sd loskoppelen met cleaneject http://www.javawa.nl/cleaneject.html
met JDM kun je ook de prullebak uitzetten op zowel de gps als de sd kaart (ik dacht via Extra)
"Always Look on the Bright Side of Life"
Avatar gebruiker
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 20048
Geregistreerd: 28 jul 2008 15:24
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor Arjen. » 12 dec 2016 14:54

HaWee heeft het meeste al benoemd.
Als test zou je het bestand "1KK051765.GMA" eens kunnen hernoemen naar "1KK051765.bak". En test daarna of de kaart weer goed werkt. Als het geen verschil maakt, hernoemd het bestand dat en geef het weer de originele naam.
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Arjen.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 25 nov 2011 19:18

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor FrederiqueBM » 12 dec 2016 20:20

Bedankt voor jullie reacties. Het 1KK051765.GMA bestand hernoemen heeft helaas niets opgeleverd. De fout moet kort voor 5-10-2016 zijn ontstaan. Ik gebruik eigenlijk altijd een window-pc. Slechts een enkele keer de Mac en dan wordt veilig hardware verwijderd bij het loskoppelen. Cleaneject heb ik nu geïnstalleerd en de schijven geschoond, maar de foutmelding blijft......In ieder geval bedankt voor jullie moeite.
vr gr Fréderique
FrederiqueBM
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 mei 2014 15:51

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor Hans Vaessen » 12 dec 2016 20:58

JDM zal over dit probleem geen uitsluitsel kunnen geven.

Twee mogelijkheden:
a. het unlock bestand is beschadigd
b. het is niet de originele SD

Het eerste gebeurt, in mijn ervaring, zelden spontaan. En al helemaal niet agv een update of onveilig verwijderen. Maar eens moet de eerste keer zijn. In dat geval moet je echter echt even contact leggen met je leverancier of, beter, Garmin zelf.

Wat me echter ook opvalt is dat het toestel zelf geheel geen kaarten bevat. En ook dat gebeurt niet vanzelf. Heb dan ook de indruk dat er wellicht wat meer 'geïmproviseerd' is dan TS aangeeft; en dat bijvoorbeeld wellicht onbewust tóch sprake is van een andere SD kaart dan origineel.

Tot slot zie ik wat apple-afval, maar denk niet dat dat een relatie met het probleem heeft. Maar sowieso mag je alle bestanden die met een punt beginnen verwijderen; who knows...

Het IMG bestand is in orde, de unlock is ook een passende unlock; dat je de kaart in BC kunt zien duidt daarop en versterkt het vermoeden dat de oorzaak in b. gezocht moet worden.

Levert dan allemaal niets op dan zul je echt even garmin moeten contacten, want zullen we er op afstand verder niets aan kunnen zien.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor keesm » 12 dec 2016 21:29

Dat de sd niet de originele is, geloof ik niet gelijk op basis van de berichten hiervoor.
Kaart op sd is van najaar 2012, verificatiebestanden van begin 2013. Dat komt plausibel over. Laatste zijn van aanmaakdatum sd-kaart.
Als topicsteller niet de Europekaart meer op zijn gps heeft, dat kan ik me ook voorstellen door verblijf in downunder.
Toestel met kaart heeft gewerkt totdat update werd gedaan. Welke update is me nog steeds onduidelijk. Wellicht zijn daardoor zaken veranderd (al zijn data van bepaalde bestanden niet veranderd).
Met sd-kaart in mijn bezit zou ik wat meer kunnen controleren/uitsluiten. Op afstand lukt dat inderdaad niet.
Ik denk dat topicsteller het beste met leverancier/garmin contact op kan nemen, zoals Hans al aangeeft.
Avatar gebruiker
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 4377
Geregistreerd: 18 nov 2004 21:03
Woonplaats: N 51°48' E 5°14'

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor Hans Vaessen » 12 dec 2016 22:29

keesm schreef:Dat de sd niet de originele is, geloof ik niet gelijk op basis van de berichten hiervoor.
Kaart op sd is van najaar 2012, verificatiebestanden van begin 2013. Dat komt plausibel over. Laatste zijn van aanmaakdatum sd-kaart.


Yep, dat klopt. Maar als je bestanden naar een andere SD overzet zitten die data gelijk blijven. Daarnaast staan er een hoop zaken op de SD die doen vermoedend dat het kaartje ook in andere devices gebruikt is. Niet alleen de .spotlight maar ook een wpsettings.dat. Die bestanden kunnen er allicht later op zijn gekomen, maar het kán ook duiden op gebruik van een kaartje dat eerder een andere toepassing had.

Da's allemaal gissen allicht, maar áls dat de verklaring van het probleem is kun je verder lang zoeken.

Gegeven dat het probleem kort voor 5 okt ontstaan moet zijn is de datum van de wpsettings.dat (3 okt) opmerkelijk (wild guess: is er een windows phone in de buurt?)

Maar soit: als ik kijk naar de volume-naam van de SD wijkt die weliswaar af iets van de syntax van de (jongere) Garmin SD's die ik hier heb liggen (bevatten koppeltekens), maar het lijkt er wel op.. dus ik neig er ook wel naar dat het het originele kaartje is.
ik zou zelf beginnen met het verwijderen van *alle* bestanden die jonger zijn dan 2013. Baat het niet...

En anders: danwel contact Garmin, danwel openstreetmaps gebruiken.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor FrederiqueBM » 6 jan 2017 19:33

Door griep een hele tijd uitgeschakeld geweest, vandaar mijn late reactie. Het is beslist een originele SD card anders had ik de vraag hier niet eens durven stellen. Er schoot me zonet nog iets te binnen. Bij het maken en overbrengen van de routes plaats ik altijd de sd-card in de cardreader van mijn computer en plaats daarna de sd-card in het toestel. Zou dat invloed gehad kunnen hebben? De update waar ik eerder over sprak betrof de update van de Europa kaart. vr gr frederique
FrederiqueBM
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 mei 2014 15:51

Re: Zumo 660 cannot authenticate maps

Berichtdoor Arjen. » 13 jan 2017 16:53

In theorie zou dat niet uit mogen maken. De praktijk is niet altijd gelijk aan de theorie.
Diverse mappen en bestanden wijzen er op dat je een Mac gebruikt. In dat geval kan de oplossing zijn om Clean Eject te gebruikt: https://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/336
Helaas niet te gebruiken met de laatste Mac OS (Sierra geloof ik)

Soms geven de bestanden die een Mac op een apparaat of SD-kaart zet problemen, en zullen deze bestanden verwijderd moeten worden. Dat is wat Clean Eject voor je doet.
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Arjen.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 25 nov 2011 19:18


Keer terug naar Zumo 660, 220 en 210

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten