Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

City Navigator NT 2009 update - even wachten??

Nieuws en informatie rond de dienstverlening van WayPoint.

Berichtdoor Hans Vaessen » 4 nov 2008 22:17

Ik vrees dat we vanuit deze kant, ook al zitten we als waypoint 'dichter bij het vuur', toch vooral speculeren is. Feit is dat de navigatiefabrikanten naarstig op zoek zijn naar onderscheidend vermogen. En de kaartactualiteit speelt daarbij een belangrijke rol.

Ik sprak al eerder mijn scepsis uit over ondermeer mapshare; dat veeeel minder waarmaakt dan TT met haar campagne 'dagelijks actuele wegeninformatie op basis van gegevens van miljoenen andere gebruikers' LIJKT te beloven. Lijkt, want ze liegen niet. Vertellen er alleen niet bij dat het feitelijk alleen gaat om rijrichting en mogelijk afgesloten wegen. Het toevoegen van nieuwe wegen is aanmerkelijk compexer. Niet onmogelijk, maar ook niet te automatiseren. Er moet immers gecontroleerd worden op locatie en 'connectivity' met andere wegen + een 'roadclass' toegevoegd worden.
Ik geloof best dat de download van de mapsharedata goed gaat; vind alleen de waarde ervan zeer betrekkelijk.

Overigens geldt dat in algemene zin voor het belang van kaartupdates. Ik roep het vaker: kaartupdates zijn weliswaar relevant, maar veel minder belangrijk dan het lijkt. Kaartupdates lijken een zeker 'Harry Potter' effect op te leveren. Nog even en we liggen met de slaapzak voor de deur.
Verandering van kaartdata begint bij de bron; van daar uit gaan de naar de kaartenbouwer die er 'zijn ding' mee doet; vervolgens gaat het naar de fabrikant, die nog moet ombouwen, en dan moet de update nog gedistribueerd worden.
Komt er in de praktijk op neer dat de data bij start van distributie minimaal een half jaar oud zijn, en grotendeels ouder (want niet elke bron is even snel). Ga er gemiddeld van uit dat een wijziging minimaal een jaar oud is. Ook al zou er dagelijks een nieuwe update uitkomen..

Ik ben zelf geen heel erg 'heavy user' van navigatiesystemen, maar kan eigenlijk prima overweg met een update van eens in de drie jaar. Áf en toe zelf moeten denken hou je toch en neemt niet eens noemenswaardig toe in die drie jaar.... En tòch wil ik zo'n update dan graag 'gisteren' in m'n toestel.

En met die laatste constatering kunnen de navigatiefabrikanten hun versmalde marges dan tòch weer aardig herstellen ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24521
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Scheurneus » 5 nov 2008 00:14

:mrgreen:

Als het echt een Harry Potter effect word, doe mij dan maar de Hermelien methode:

Garminus kaar-tus updeettus automaattus in secondus *** POEFFFFF ***

en klaar ;)


Owh, nee, dan vliegen we, oei, 3D kaarten wel minder kans op file, behalve bij de ingang van het bezumparkeerhok. En wel je stuur en ART**** slot er op zetten!!!

;)


tsssss, spotten met harry potter.


:mrgreen:
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.
Avatar gebruiker
Scheurneus
 
Berichten: 9195
Geregistreerd: 2 jun 2006 15:58
Woonplaats: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)

Berichtdoor Kwakkel-BE » 5 nov 2008 09:20

Hoe oud is Hermelien ondertussen?
Kwestie van hoe ik het begrip 'Hermelien methode' moet interpreteren :twisted:
Kwakkel-BE
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 6 sep 2008 19:01

Berichtdoor mmrizio » 5 nov 2008 12:35

Naar aanleiding van CN2009 is de actualiteit en accraatheid van kaarten een actueel topic. Daar wil ik ook even mijn steentje aan bijdragen (in de vijver gooien :- :twisted: )

Ik begrijp Hans' scepsis over kaartupdates, ook ik heb naar CN2009 gekeken en voel weinig noodzaak om te upgraden. Hoewel ik ook het nieuwe stuk A73 gereden heb met CN2008 en ervoer dat er daar toch wel erg veel wegen omgelegd zijn en dat het erg irritant is als Claire de hele tijd tegen je blijft blaten en herberekent.

Maar ik denk dat Hans' verhaal over een doorlooptijd van minimaal een half jaar, met name de Navteq situatie beschrijft. En dat Tele Atlas hier in NL veel dichter op de bal zit. Door betere contacten met lokale overheid weten ze meer plannen op tijd op de kaart te zetten. Misschien hebben ze ook een half jaar nodig, maar als ze op tijd beginnen is dat geen probleem :wink:
De al genoemde rotondes bij Breukelen zag ik een tijdje terug al op de TomTom langskomen.

Of Mapshare nu teveel belooft of niet, feit blijft dat Claire mij nog steeds de verkeerde kant de wijk uit laat rijden. Daar staat al minstens 7 jaar een paal in de weg.

Persoonlijk vind ik het echter vervelender dat op de CN kaarten een aantal goed berijdbare onverharde wegen ontbreken, die TT wel toont. Ik ben bang dat die ook met toekomstige updates buiten de boot blijven vallen.

Zo heeft iedereen zijn eigen gebruik van navigatiesystemen. Maar de afhankelijkheid ervan stijgt, en daarmee het belang van goed kaartmateriaal.

Maurice
mmrizio
 
Berichten: 349
Geregistreerd: 10 dec 2006 16:10

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 nov 2008 09:53

mmrizio schreef:
Persoonlijk vind ik het echter vervelender dat op de CN kaarten een aantal goed berijdbare onverharde wegen ontbreken, die TT wel toont. Ik ben bang dat die ook met toekomstige updates buiten de boot blijven vallen.


Terecht zet je persoonlijk cursief, want dergelijke situaties zijn momentopnamen. En ander zal in zijn omgeving net het omgekeerde constateren.

Maar daarboven heb je wel een punt: de grootste winst lijkt te behalen in het 'productietraject' van de kaarten zelf. Deels heeft dat een relatie met de kaartdata-aanlevering, deels ook niet.
Ga maar na: eigenlijk zou het gewenst zijn dat, terwijl een weg aangelegd wordt, het kaartproductieproces al gestart is. Risico is dan dat het aanlegproces vetraging oploopt. Ofschoon de korenwolf binnenkort geen reden voor opschorting van de bouw meer kan zijn komt het door dergelijke oorzaak voor dat een nieuwbouwwijk al op de kaart staat terwijl er nog slechts weiland ligt. Nu is dàt niet zo erg: het is immers geen verbindingsweg.
Vervelender is het als een snelweg al opgenomen is terwijl hij nog niet in gebruik is. De A73 is daarvan wel een aardig voorbeeld want ik denk dat er weinig wegen zijn die zó met vertragingen te maken heeft als die weg (zelf heb ik ooit in middelbareschooltijd eens een opstel geschreven over de disucussies omtrent Oost en West traject; en da's behoorlijk wat jaartjes terug). En nu ìs de weg dan eindelijk klaar; hebben ze weer tunnelproblemen waardoor regelmatige afsluiting.
Dat laatste betekent dan dat je wel mòet afwijken van de geplande route, maar tevens het risico dat het toestel je terugbrengt naar diezelfde afgesloten snelweg. En da's knap lastig.

Zo beschouwd zou het het beste zijn als een weg pas toegevoegd/afgesloten wordt als de 'release' volledig zeker is; maar dan wèl zo snel mogelijk daadwerkelijk in het toestel.

Enfin; ondertussen zullen we te allen tijde te maken houden met onvolkomenheden. Een hulpmiddel is de functie 'omrijden' ('omleiden was een betere benaming geweest'; een functie die over een x-tal kilometers een alternatieve route biedt en ikzelf vaak erg handig vind. Toch valt me op dat die functie, die toch vrij prominent in het toestel aanwezig is, door veel mensen eigenlijk nooit gebruikt is. 'Oh! is dat dáárvoor', hoor ik dan na uitleg...

Misschien ook eens proberen: kom je nog eens ergens ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24521
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Ervine » 6 nov 2008 17:37

Om dan maar ff een andere knuppel in het hoenderhok te gooien, en misschien ook wel behoorlijk OT :P De "Omrijden" functie op mijn Zumo is in de praktijk erg weinig waard. Ik rijd plm. 65.000 km per jaar (met de Zumo dus ook veel), en merk dat de omrijden functie te beperkt is. Een druk op de omrijden knop laat je bv. zelfs over parkeerplaatsen aan de snelweg omrijden. Je hebt geen mogelijkheid om aan te geven wel stuk je wilt vermijden, het geldt alleen voor de eerst volgende afslag. Daarna word je weer op de oude route geleid. Hier zou Garmin (mijns inziens) echt meer ontwikkeltijd in moeten steken, omdat een goed werkende (of in ieder geval betere) "Omrijden" functie voor mij nu zeker een belangrijk aankoop argument zou zijn. Waarschijnlijk dus ook voor de andere Road Warriors onder ons zou ik me zo voor kunnen stellen.

Just my 2cts
Erwin
Zumo 590, Oregon 300, Nuvi 3760t
Avatar gebruiker
Ervine
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 aug 2007 11:40
Woonplaats: Heerde

Berichtdoor magnamaniac » 6 nov 2008 17:53

Ik heb zelf geen enkele ervaring met de zumo en op m'n quest heb ik deze funktie nog niet nodig gehad.
Maar op m'n SP3 moet ik zeggen dat deze prima werkte, je kon hierbij een afstand kiezen waarover niet over de originele route genavigeerd mocht worden, e.g. 1,5,10 km (weet de waarden zo niet meer exact)
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.
Avatar gebruiker
magnamaniac
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 6 aug 2006 11:58
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor ++ Lex ++ » 6 nov 2008 18:33

En meer recent, ook de SP 2610 kent deze functie, waarbij je aan kunt geven welke lengte van de oorspronkelijke route taboe is.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
Avatar gebruiker
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 16620
Geregistreerd: 2 mei 2004 10:56
Woonplaats: Mellieha, Malta

Berichtdoor Ervine » 6 nov 2008 22:08

De Zumo's lijken in deze meer op de Nuvi's, en deze funktionaliteit zit daar niet meer in. Je kunt alleen kiezen voor "omrijden" en dat doet ie via de eerstvolgende afslag. Ook als dit alleen een parkeerplaats is langs een autosnelweg.

Het zou fijn zijn als je inderdaad op een of andere manier aan zou kunnen geven welk gedeelte weg vermeden moet worden. Door de beperkingen van de "Omrijden" functie gebruik ik deze in de praktijk nooit. Ik rijd maar net zo lang tegendraads tot ie vanzelf begint te herberekenen...
Zumo 590, Oregon 300, Nuvi 3760t
Avatar gebruiker
Ervine
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 aug 2007 11:40
Woonplaats: Heerde

Nuvi 250 geeft bij update: onvoldoende ruimte op kaart

Berichtdoor Luuk Winters » 6 nov 2008 22:09

Tja, daar kijk ik dan van op.
Heb de nieuwe update betaald en gedownload, en dan krijg je de melding dat er onvoldoende ruimte is op de kaart.
Alle poi's eraf gehaald en alle vreemde talen, maar dit lost het niet op.

Ik heb dus een Nuvi 250 met europa en kan nu enkel kiezen uit onderdelen van europa. Dat was de bedoeling niet.
Wat doe ik niet goed???
Luuk Winters
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 6 nov 2008 21:56
Woonplaats: hardenberg

Berichtdoor JaVaWa » 6 nov 2008 22:39

Je doet niets verkeerd; de Nuvi 250 heeft niet genoeg geheugen om heel Europa er op te zetten. Zie ook hier: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=174408#174408
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13347
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Berichtdoor ECM » 6 nov 2008 22:44

Ach Luuk

Zo erg is dat toch ook weer niet. Haal enkele Oost Europeesche delen eraf, en/of delen van Scandinavie, en je bent klaar.
Mocht je toch het komend jaar naar die gebieden gaan, is het een kleine moeite om dat weer te veranderen.
http://garminzumo.wikispaces.com/

De REAGEER knop staat links onderaan mocht je die gemist hebben :wink:
Avatar gebruiker
ECM
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 4872
Geregistreerd: 30 jul 2006 12:54
Woonplaats: Op en langs de A12

Berichtdoor JaVaWa » 6 nov 2008 22:51

Maar dan moet Luuk wel de beschikking hebben over MapSource, anders is hij beperkt tot de keuzes die de updater biedt.
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13347
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Berichtdoor Luuk Winters » 6 nov 2008 23:14

JaVaWa schreef:Maar dan moet Luuk wel de beschikking hebben over MapSource, anders is hij beperkt tot de keuzes die de updater biedt.


En luuk heeft zich inderdaad nog niet georiënteerd op wat mapSource is. weet ook niet of Nuvi 250 daar geschikt voor is.
Maar vindt het uitermate raar dat een nieuwe -update- je oude materiaal verwijdert. En dat je dus een nuvi europe hebt en na 80 euri te betalen opeens niet meer.!!!
Ja, ik ben boos.
Luuk Winters
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 6 nov 2008 21:56
Woonplaats: hardenberg

Berichtdoor JaVaWa » 6 nov 2008 23:30

Met het programma MapSource kun je o.a. routes maken (heb je met de Nuvi 250 geloof ik niet zoveel aan), én bepalen welke kaartdelen je precies op de Nuvi wilt zetten. Ook kun je er dan voor kiezen om (een deel van) de kaarten op een SD-kaart te zetten, en die kan je tegenwoordig voor heel weinig kopen. Met een SD-kaart kun je wel heel Europa kwijt.
MapSource wordt niet meegeleverd met de Nuvi 250, maar je moet maar even in dit topic kijken.
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13347
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

VorigeVolgende

Keer terug naar WayPoint Nieuws en Informatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast