Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

NIEUW: Zumo 390LM

Nieuws en informatie rond de dienstverlening van WayPoint.

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Jeroen D. » 5 sep 2013 21:00

Marco, dat geef ik ook aan in het blog zoals je hebt kunnen lezen en de praktijk moet inderdaad uitwijzen hoe het precies zit.

Nog even wat meer zitten spelen met "bochtige wegen" op de City Navigator (CN) en de OnRoute Motorkaart (OMK).

Als ik vanaf mijn woonplaats (Uden) Cochem als eindbestemming ingeef, met de routering op "bochtige wegen" krijgt de Zumo 390 het op beide kaarten niet voor elkaar om een route uit te rekenen. Hij kruipt naar de 80% en daar blijft hij hangen en na 20 minuten wachten geef ik het op. Toestel loopt overigens niet vast.

Met de routering op kortere afstand gaat het wel goed op beide kaarten, zie Korste naar Cochem.
Kortste naar Cochem.jpg
Kortste naar Cochem
Kortste naar Cochem.jpg (47.2 KiB) 5861 keer bekeken


Toch nog even proberen naar Cochem, met een tussenpunt halverwege in Monschau, routering op "bochtige wegen" en dit lukt wel, zie Bochtig Cochem.
Bochting Cochem.jpg
Bochtig Cochem
Bochting Cochem.jpg (71.9 KiB) 5861 keer bekeken


Ook nog even Vaals als bestemming met "bochtige wegen", zie Bochtig Vaals.
Bochtig Vaals.jpg
Bochtig Vaals
Bochtig Vaals.jpg (53.31 KiB) 5861 keer bekeken


Bandenspanning liep zoals verwacht tussen de 0,2 à 0,3 bar op tijdens de rit. De laatste 30 kilometer vanaf Den Bosch naar huis op bochtige wegen (middels CN-kaart) gereden. Geen verassende weg helaas, heb 6 jaar in Den Bosch gewerkt en bij file op A2/A50 was dit altijd een prima alternatief. Dus voor mij misschien niet verrassend maar zeker wel een leuke weg om te rijden (op de Tipweg na dan, die zou ik niet "tippen" http://goo.gl/maps/4MVao)

Overigens werkt de bluetotth koppeling met een Galaxy S3 en een Scala Rider Q2 prima, en kon ik netjes naar huis bellen dat ik er voor het donker zou zijn :)
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Jeroen D.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 1185
Geregistreerd: 3 sep 2008 06:31
Woonplaats: Uden

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 sep 2013 09:59

Eric schreef:Waarschijnlijk geeft Garmin aan dat het niet werkt omdat je een auto kunt zien as een kooi van Faraday.


GPS Expert schreef:Echter, de zumo weet dat hij in de automount zit, vanwege het magneetje en ik vermoed dat zodra de zumo niet in de motormount zit (idem met magneetje), de ANT+ ontvanger gewoon word uitgeschakeld, zoals dat nu ook voor de benzinemeter van een zumo geld.


Ik heb gereden met de sensor op de linkervoorband en de zumo in de autosteun. De bandenspanning wordt keurig weergegeven En je ziet de spanning inderdaad wat oplopen door het warmer worden van de banden. Na een kleine 10 km plus 0,1 bar.

De geadviseerde bandenspanning is die met koude banden overigens. Ergo: als je al een stuk gereden hebt de druk op de pomp met 0,2 bar verhogen.

Overigens heb ik wel twee andere twijfels bij de TPMS. De dopjes zijn weliswaar niet heel zwaar maar toch een stuk forser dan je normale ventieldopje. Ik vraag me af:
a. in hoeverre het van invloed kan zijn op de balans van je wiel - heb daar weliswaar zelf niets van gemerkt maar kan me voorstellen dat dat een issue zou kunnen zijn
b. als deze toepassing meer gemeengoed zou worden vind ik het diefstalrisico behoorlijk groot. Je ziet ze makkelijk zitten en je draait ze in een seconde af... Is toch een waarde van 50 euri per stuk.

Vanwege bovenstaande twee aspecten zou ik me kunnen voorstellen dat je gewoon één dopje gebruikt als bandenspanningsmeter dat je er even voor vertrek opschroeft. Werkt een stuk makkelijker dan dan gedoe met losse metertjes en in vermoed dat de waarde ook een stuk betrouwbaarder is.

Van de andere kant: wat je dan mist is de waarschuwing onderweg als er een klein lek zou zijn ontstaan. Als ik het goed gezien heb wordt de druk elke 15 seconden geactualiseerd en daarmee kun je èchte problemen onderweg natuurlijk wel voorkomen. Enfin, ben benieuwd naar hoe hier in de praktijk mee omgegaan zal worden.

Ondertussen hieronder mijn eerste indrukken, met name ook qua 'curvy roads'.


^
Bron: http://youtu.be/pydrPlQlM6w
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24521
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor wpee » 6 sep 2013 11:37

Gewoon gewicht dopje meten en aan tegenovergestelde zijde een contra gewichtje aanbrengen. Als je met balanceren dit dopje erop hebt is het geen probleem. doe je het achteraf, dan zul je een extra gewichtje moeten plaatsen.
Dit moet je ook doen als je bv een haakse ventielaansluiting monteert, dus waarom zou je dat niet bij een dopje kunnen doen.



(om een dopje OP een haakse ventiel te zetten is dan weer geen goed plan, dan krijgt het ventiel weer op zijn donder door de buiging.......
gr. Wim.
Garmin Zumo 350 + Scala Rider Q1
Avatar gebruiker
wpee
 
Berichten: 450
Geregistreerd: 11 okt 2006 20:34
Woonplaats: Kessel LB

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 sep 2013 12:10

wpee schreef:(om een dopje OP een haakse ventiel te zetten is dan weer geen goed plan, dan krijgt het ventiel weer op zijn donder door de buiging.......


Wellicht in dit kader nog even relevant om op te merken: Garmin adviseert TPMS alleen te gebruiken op METALEN ventielen.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24521
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor quaestrix » 6 sep 2013 12:14

Hou verhoudt de snelheid van kaartopbouw etc van deze nieuwe 390LM zich tot de 660? Is dat beter geworden?

Vooral de snelheid en gebruiksonvriendelijkheid van de 660 vallen me zwaar tegen.
quaestrix
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 30 aug 2011 13:41

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 sep 2013 12:17

Ik heb daar niet specifiek op gelet. Lijkt me gelijk aan de 350. Heb daarbij inderdaad wat minder vaak 'ruzie' qua snelheid van kaartopbouw dan bij de 660 maar een echt snelheidswonder is het nog steeds niet vrees ik.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24521
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Jeroen D. » 6 sep 2013 13:16

TPMS werkt in de auto inderdaad prima, leuk is ook dat je de datavelden er op aan kunt passen.
Overigens moet je het ventieldopje wel in de buurt van de Zumo 390 houden als je hem gaat koppelen.
Koppelen vanuit de auto als hij op het ventiel zit, dat wil niet lukken heb ik gemerkt.
Maar als de koppeling er is dan is het geen probleem, hij blijft verbinding houden.
Zowel in de autosteun, als los, als in de motorsteun, in welk profiel dan ook.
Maar Garmin zal zich ingedekt willen hebben omdat de afstand natuurlijk groter is en je inderdaad in die kooi zit.
tpmsinauto.JPG
TMPS in de auto
tpmsinauto.JPG (41.15 KiB) 5795 keer bekeken
Kijk ook eens op mywaypoint.nl en tv.gps.nl voor veelgestelde vragen en handleidingen!
Avatar gebruiker
Jeroen D.
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 1185
Geregistreerd: 3 sep 2008 06:31
Woonplaats: Uden

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor van Leijden » 6 sep 2013 16:14

In auto´s zitten al jaren bandenspanning weergave op display van fabriek uit.Die sensoren zitten aan het ventiel binnenkant velg en zenden ook met vaste intervallen hun singaal af,als die sensoren inorde zijn heb je altijd de banden spanning weergave.Alleen bij wiel wisselen b.v. lekke band moet je eerst een stukje rijden zodat de sensor weer herkend wordt.Dus moeten die sensoren van Garmin ook simpel op de auto kunnen werken.
Wat betreft het gewicht van die sensoren van Garmin als meer als 5 gram wegen zou je moeten balanceren,onder de 5 gram merk je het zeker in je auto niet.

Koos.
van Leijden
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 jun 2008 21:53
Woonplaats: Spijkenisse

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 sep 2013 16:19

Jeroen D. schreef:Overigens moet je het ventieldopje wel in de buurt van de Zumo 390 houden als je hem gaat koppelen.
Koppelen vanuit de auto als hij op het ventiel zit, dat wil niet lukken heb ik gemerkt.


Kan ook zijn dat ie gewoon sliep (als in 'sleep-mode'). Dat gaat vrij snel heb ik gemerkt. Vervolgens is er slechts geringe beweging nodig om hem weer wakker te maken.

van Leijden schreef:onder de 5 gram merk je het zeker in je auto niet.


Stom; ik had 'm even moeten wegen. Heb 'm nu niet meer liggen, maar schat dat het nabij de 5 gr zal zijn.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24521
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 sep 2013 16:43

Inmiddels, over TPMS:


^
Bron: http://youtu.be/FdSqQ_3HwVQ
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24521
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Meneer Zwijn » 6 sep 2013 17:33

Er bestaan al langer dopjes die van kleur veranderen bij te lage spanning, alleen zijn die onbetrouwbaar omdat ze regelmatig zelf de oorzaak zijn van het luchtverlies. Hoop dat deze dit niet hebben...
Zumo 220 en Etrex Touch 35
Avatar gebruiker
Meneer Zwijn
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 maart 2011 21:44
Woonplaats: België-Leuven

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor JaVaWa » 6 sep 2013 20:56

Hans Vaessen schreef:Garmin adviseert TPMS alleen te gebruiken op METALEN ventielen.

Die heb jij niet op je auto hè? :wink:
Supportvragen graag in het forum, niet per PB of e-mail

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13368
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 sep 2013 21:17

Toen die auto werd gemaakt hadden ze nog geen plastic...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24521
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor JaVaWa » 6 sep 2013 21:28

Nou, zó antiek is ie ook weer niet hoor... Jij hebt gewoon rubberen ventielen in je wielen, net als de meeste auto's (vandaar ook waarschijnlijk die waarschuwing, bedenk ik me net)

Dit:
rubber.jpg
rubber.jpg (3.68 KiB) 5719 keer bekeken
versus dlt:
metaal.jpg
metaal.jpg (4.09 KiB) 5719 keer bekeken
Supportvragen graag in het forum, niet per PB of e-mail

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Avatar gebruiker
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 13368
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:46
Woonplaats: Traiectum

Re: NIEUW: Zumo 390LM

Berichtdoor fonzie » 10 sep 2013 16:57

Heeft deze zumo ook filemeldingen dmv bv TMC ?

Zoja moet er dan zoals op de 660 een aparte ontvanger aangeschaft worden ?

Groet
Fons
Ducati Multistrada (Biggelaar Performance) 1200 ABS met full Arrow system, 1198 s circuitfiets Suzuki Bandit 1200 S ABS Nikko system
Zumo 660 firmware 5.10 kaart 2015.40 navigon 8310(de beste auto navi), TT blue & Me live 2 , Tom Tom 400
fonzie
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 29 jun 2010 18:52
Woonplaats: breda

VorigeVolgende

Keer terug naar WayPoint Nieuws en Informatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast