Dit is een deel van de verklaring voor dit probleem.
Eerder kwamen deze draadjes aan de orde en ook dat zijn verklaringen voor – wat mij betreft – ongewenst gedrag:
Ook voor deze verklaring (GPS "denkt") geldt - wat mij betreft -:
ankeric schreef:
En dat is dan dus fout!
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Het is weer een aanname van Garmin dat de afstand tussen de oude locatie en de huidige locatie in vogelvlucht (rechte lijn) is afgelegd. In 99% van de gevallen is deze aanname pertinent onjuist én onzinnig.
Dit heeft ook tot gevolg dat als ik dit vergeet ik mijn track van – bijvoorbeeld, vliegveld naar hotel - niet - gemakkelijk, ter plaatse - kan bekijken.
De werkelijke afstand (vliegveld-hotel) is 25 km. De track is 9600 kilometer lang. "Show on Map" geeft dan een ongewenst en onverwacht resultaat.
Voor de vliegreis Amsterdam-Kaapstad geldt:
- GPS uit, dan verwacht ik - dus - geen track.
- Als ik wél een track voor die 9600 kilometer wil hebben, dan moet ik zelf maar bedenken dat ik dan de GPS aan moet laten staan.
Misschien hanteert Garmin tegenwoordig een maximum afstand waarover tracks aan elkaar worden gekoppeld. Ik weet vrijwel zeker dat enige jaren geleden Amsterdam en Parimaribo gekoppeld waren, maar Amsterdam en Kaapstad zijn in november 2017 niet met elkaar verbonden.
Ook hier - weer - de vergelijking met de Garmin eMap (uit 2000).
Geen fix, geen track; geen gps aan, geen track! Mooi!
Maar dit had óók nadelen:
De eMap maakte meerdere Current Tracks per dag. Die je vervolgens handmatig achteraf moest of mocht samenvoegen. En dat was met MapSource weer - een beetje - lastig.
En "dus" bedacht Garmin: dat kan "beter", of "makkelijker", of "eenvoudiger".
Inmiddels hebben we BaseCamp (waarin tracks samenvoegen eenvoudig is) en is de kwaliteit van de satellietontvangst van de GPS verbeterd (zodat er minder deel-tracks per dag ontstaan als gevolg van "lost satellite").
Waardoor - inmiddels - geldt: "het middel is erger dan de kwaal".
Tijdens meerdaagse fietstrips geldt:
- Instelling : Track, Auto Archive = Daily
Dus ik verwacht iedere (nieuwe) dag dat:
- "Current Track" is gearchiveerd (dat klopt)
- "Current Track" leeg is (dat klopt)
- "Trip Computer" ge-reset is.
En dit laatste klopt dus niet en dat is – wat mij betreft – gewoon fout.
De "Trip Computer" verwijst naar een "Current Track" die inmiddels – door de GPS – is leeg gemaakt.
EDIT: op het moment dat ik deze actie handmatig uitvoer (Save Current Track, Delete Current Track, Archive...) is de Trip Computer wél ge-reset!

- Trip Computer.png (14.03 KiB) 920 keer bekeken
Daarna wordt het – dagelijks – nog erger. Want ik "moet" dus iedere fietsdag mijn "Trip Computer" resetten.

- Reset Trip Computer.png (14.26 KiB) 920 keer bekeken
Voor GPSMAP 60CSx, Etrex Vista HCx, Extrex 30 én nu GPSMAP 64st geldt dat dit scherm in de "User Interface Hall of Shame" past:
Iedere fietsdag opnieuw moet ik bedenken dat ik niet, niet dus, de tweede optie "Delete All Waypoints" moet gebruiken. Deze optie hoort bij de Waypoint Manager én heeft geen enkele relatie met de Trip Computer.
Nog best goed dat ik dit maar één keer in mijn leven fout heb gedaan. Maar toen was ik wel 60 waardevolle Waypoints kwijt. Gewoon: twee klikjes te weinig op zondagmorgen...
En "Reset All Settings"....

... nog erger (maar wel: herstelbaar).
Ja, ik heb dit gemeld bij Garmin (drie keer én beleefd), maar dat is - blijkbaar - zinloos.
Terwijl dit zo simpel is op te lossen. Mag ik hier onwil en/of eigenwijzigheid veronderstellen?
Niet meer actief op dit forum...