De veranderingen in firmware V 3.00 van de Garmin Quest zijn inderdaad niet groot.
Eigenlijk had ik verwacht in deze versie al de mogelijkheid van het laden van tracks in de menubesturing aan te treffen.
Aangezien dit niet het geval is, wil ik langs deze weg toch even mijn ervaringen met het laden van tracks in de Quest en het praktisch gebruik daarvan op dit forum meedelen.
Reeds binnen een dag, nadat de Quest in ‘Notter’ te bewonderen was en al was geconstateerd, dat de Quest niet ‘overweg’ kon met het laden van tracks, had de enigszins anonieme ‘JPB’ uit Amersfoort al uitgevogeld, dat het mogelijk was een track onder een bepaalde naam toch vanuit MapSource in de Quest te laden en die middels ‘TrackBack’ in het ‘Waar ben ik?’ menu na te lopen of te fietsen. In deze categorie gebruikers wordt een route meestal in trackvorm aangeleverd.
Voort bordurend op dit gegeven heb ik geprobeerd het gemis binnen de software van de Quest op dit gebied te compenseren met een aantal praktische handelingen met meerdere tracks geladen.
In Mapsource heb ik een file aangemaakt, waarin ik in de afdeling ‘Tracks’ een aantal tracks via copy/paste heb neergezet.
Wil je de tracks in dezelfde richting lopen dan de maker van de track, dan kun je de betreffende tracks via ‘Invert’ onder ‘Track Properties’ zodanig veranderen, dat je via trackback toch vooruit gaat.
Het aantal te laden tracks evenals de lengte van de tracks is onbeperkt tot het moment, dat het aantal van 10000 trackpunten is bereikt en dat is behoorlijk veel.
Het gehele ’Pieterpad’ van Pieterburen naar de Pietersberg bevat bv. 27 etappes met totaal ca. 5550 trackpunten.
De verschillende tracks geef je via ‘Track Properties’ in MapSource telkens een andere naam van het type ACTIVE LOG xxx, waarin xxx het volgnummer is.
Alle tracks selecteren in MapSource en vervolgens exporteren naar de Quest, na eerst de tracklog van de Quest helemaal leeg gemaakt te hebben.
Alle tracks kun je dan binnen de Quest als een kruimelspoor zien.
Voor de duidelijkheid kun je bij elke route een waypoint met echte naam van de track aanbrengen, ook om er gemakkelijk met de auto of fiets te kunnen komen.
In het menu ‘Track instelling’ heb ik vervolgens de track opslag ‘Uitgeschakeld’ en wel om de volgende redenen:
- De tracks worden niet overschreven, als de opslagruimte vol is.
- Als je vanuit huis naar een bepaalde track gaat en je laat de trackpunten opslaan, dan word je bij TrackBack gelijk weer naar huis gestuurd.
Bij de route aangekomen zoekt de Quest na het aanzetten van de trackback functie het dichtstbijzijnde trackpunt op, je ziet de track in aangepast zoom niveau duidelijk aangegeven in paarse kleur en in de ‘kaart’mode kun je de track gemakkelijk volgen in beide richtingen.
In de ‘kompas’mode wijst de richtingspijl in de ‘trackback’ richting.
Mocht je de route niet aan het begin van de track beginnen en wil je gehele route toch gebruik maken van het kompas? Geen zorg: Even het begin- en eindpunt overbruggen in de ‘kaart’mode en de backtrack opnieuw opstarten.
In de ‘Trackback’ mode staan alle tracks weergegeven in paarse kleur en zijn de begin- en eindpunten van de tracks in de trackvolgorde verbonden met een rechte paarse lijn.
Sterk uitgezoomd lijkt het niet overzichtelijk, maar op het juiste zoomniveau is er niets aan de hand en is elke track gemakkelijk te herkennen.
In feite heeft de Quest voor mij geen enkele beperking in het laden en werkelijk uitvoeren van tracks. Alle mogelijkheden zijn aanwezig. Er kunnen misschien zelfs meer tracks worden geladen dan in een menugestuurde omgeving.
Alleen past bovengenoemde methode niet in de huidige menubesturing van de Quest.
En voor enige uniformiteit hierin moet Garmin dit ook voor de algemene gebruiker van de Quest aanpassen!
De Quest kan het!