De gemeenten Meppel, De Wolden, Hoogeveen, Westerveld en Midden-Drenthe zijn het afgelopen jaar voorzien van een sluitend systeem van knooppuntborden en –panelen.
Het Recreatieschap heeft haar voordeel gedaan met de ervaringen uit de andere knooppuntprovincies en gekozen voor een uniek systeem waarbij de 28 bestaande ANWB routes blijven bestaan.
Hiermee zijn 5000 bordjes bespaard, omdat op delen van het knooppuntennetwerk Drenthe gefietst wordt aan de hand van de ANWB-bordjes.
Juist bij het unieke systeem van integratie van de bestaande routes in het nieuwe fietsroutenetwerk zit er m.i. toch wel een addertje onder het gras.
Fietsend van knooppunt naar knooppunt kom je namelijk de routebordjes van het netwerk tegen, maar als op die route toevallig ook een stuk van een bestaande fietsroute ligt, ontbreken die routebordjes en wordt je geacht de bordjes van 'oude' fietsroutes te volgen. Zeer verwarrend!
Gisteren heb ik een route van ca. 50 km volgens het knooppuntensysteem gefietst in het zuidwestelijk deel van Drenthe.
Een deel van zuidwestelijk Drenthe heb ik nl. al meegenomen op het GPS Fietsroutenetwerk van Overijssel.
Het fietsen van die route was voor mij met de GPS (Edge 705 met OWK 1.10 als achtergrond en koers boven ! !) geen enkel probleem en kon ook nog eens goed letten op de gecombineerde routebordjes van het 'nieuwe' netwerk en de 'oude' bestaande fietsroutes.
'k Kan me goed voorstellen, dat men niet graag de investering van renovatie van de bestaande routes weggooit en dat men ook graag de roep naar een knooppuntennetwerk, zoals dat al vrijwel in geheel Nederland bestaat, niet langs zich heen laat gaan, maar de gekozen oplossing, resulterend in een besparing van 5000 routebordjes, vind ik persoonlijk zeer ongelukkig.
Maar het schept natuurlijk wel meer kansen voor het GPS Fietsroutenetwerk van Drenthe!

Op een aantal knooppunten, maar nog lang niet allemaal, staat een paneel met het gehele fietsroutenetwerk van zuidwest Drenthe.
Daarvan heb ik voor ideevorming onderstaand screenshot gemaakt.
Een kaart is per 3 juli a.s. te koop bij de plaatselijke VVV's.