Tsja... met berichten zoals hierboven zit je toch nèt iets langer te twijfelen alvorens een reply te plaatsen. Want da's heftig...
Het is wonderlijk met rokers, maar hoe vet de letters 'roken is dodelijk' op het pakje je ook zijn. Of, als dat niet helpt 'roken maakt je impotent'. Of, als dat niet helpt foto's van berookte longen of 'roken brengt je medemens ernstige schade toe'.

We dènken dat dergelijke campagnes geen effect hebben, maar dat is wèl zo. Maar dan indirect. Niet rechtstreeks op de roker. Want die ervaart het primair als bangmakende bemoeierij. 'We zijn nu eenmaal een makkelijk slachtoffer", "dood ga je toch" en "als het zo erg was zouden ze het wel verbieden, nu brengen we tenminste nog een hoop geld in het laatje".

Indirect hebben ze wèl effect (interessant grafiekje wel..). Want beetje bij beetje wordt de roker echt paria. Een minderheid,een uitstervend ras. En toen duidelijk werd dat in sommige kroegen wèl nog gerookt mocht worden was er geen echte euforie. Geen 'zie je wel'. Ook vele rokers vonden het jammer (want zelfs de meest verstokte roker als ondergetekende vond een kroeg waar nog wèl gerookt werd echt heel, heel smerig). Ofschoon ik bepaald geen kroegtijger meer ben heeft dat moment voor mij wel iets in gang gezet...
Maar er waren vele andere invloeden. Mijn dochter die bij de nachtzoen zegt 'papa je stinkt'. Au. Het besef dat je een peuk opsteekt op het moment dat iemand die je zeer na staat vertelt vanwege kanker nog slechts kort te leven te hebben... Zijn ziekte heeft met roken niets te maken maar de spiegel is op zo'n moment héél groot....
En de terughoudendheid door voorgaande postings onderstreept dat nog eens...

Hoe dom en halsstarrig kun je zijn??
Nee nee, rokers: vrees niet: ik ga hier niet evangeliseren voor de anti-rook lobby. Maar ik besef ineens dat deze 'blog' eigenlijk de eerste 'blog' is binnen dit forum, in de zin dat je er behoorlijk op door kunt gaan. Dus ik ga er maar even op door...
Bovenstaande besef zijn de emoties 'door de jaren', die, als je geluk hebt, op een gegeven moment opstapelen tot een moment dat je knopen doorhakt..
Ik zei het al eerder: dit verhaal gaat NIET over stoppen met roken. Het gaat over gezonder willen zijn en over meer bewegen. En als ik in de slipstream daarvan het roken mee kan nemen zou dat héél mooi zijn...

Even een update:
Ik lig nog steeds op schema.
Vandaag was m'n humeur niet om over naar huis te schrijven en vanmiddag wist ik héél zeker dat ik vanavond niet zou gaan lopen...
Afgelopen zondagavond hadden we een Chateauneuf Pierre Usseglio '92 open getrokken (zijn er nog kenners in de zaal???) Nou.. hij viel knap tegen. De Gardine, eerder op de dag, was veeeel beter). Ging dus halfweg de koelkast in. Vanavond nog eens geprobeerd en smaakt véél beter. Heel apart. En na twee glazen en dito ontspanning toch maar besloten tot omkleden..
Zojuist de eerste loop van 'week5' gedaan. Ik ben al een maand aan het lopen!!! (had mezelf beloofd na een maand ècht loopschoenen te mogen kopen maar het gaat nog best op deze en ik vind de score eigenlijk te makkelijk dus dat stel ik nog een maandje uit...).
Ik heb wel iets nieuws gedaan, en daar komt toch ècht de techniek om de hoek kijken.
Ik weet niet of iemand me online volgt (niet doen: is echt rete-saai), maar àls je dat zou doen dan zie je dat ik in de laatste workouts aan het einde m'n tempo verhoog en ook de hartslag behoorlijk versnelt. Het meest merkbare effect na de workout is dat je van de laatste 20% ineens een totaal uitgeput gevoel kunt krijgen. Dat lijkt voldoening maar is het ècht niet. Is nie goe...
Heb daar wat op gestudeerd en heeft te maken met aerobe en anaerobe hartslag en het niveau daarboven. Nu is dat allemaal best wel arbitrair en lastig vast te stellen... Ik heb m'n best gedaan en m'n forerunner verteld me een seintje te geven als m'n hartslag boven de 145 komt (hoho: mag ut: ik ben 48...).. Die 145 is x procent van 220 minus mijn gewicht maal x procent minus de kleur van m'n auto. Zoiets.
Sterker: hij gaf me ook een seintje wanneer m'n hartslag onder een bepaald niveau zat...
Dus elke keer na een sukje uitwandelen gaat dat ding piepen en trillen dat m'n hartslag te laag is!! Dan maar even een 'sprintje' inzetten... om even later terug gefloten te worden... Beviel me wel: niet trainen op afstand of snelheid, maar op hartslag.. Schijnt heel goed te zijn, ook qua vetverbranding. Speaking of... de zaak lijkt zich op 75 kg te stabiliseren....we'll see....
Enfin, qua lopen gaat het dus eigenlijk boven verwachtingt goed...
En qua roken.... ook...
Ik weet niet meer of ik het hierbove al meldde, maar ik heb nog één collega die rookt. En daarbij mocht ik, vond ik, vorige week nog twee a drie sigs per dag bietsen. Heb hem begin van de week 10 euro gegeven met de melding 'volgende week niet meer'. Had deze week nog iets van 'eentje mag'.
En dat laatste méén ik ook! Als je een kind iets verbiedt wordt het extra aantrekkelijk. En ik ben op dit punt nèt een kind...

Maar toch.... afgelopen vrijdagmiddag was de laatste. Vandaag hàd ik makkelijk kunnen roken. Maar dan had ik vanwege die éne vieze peuk niet kunnen zeggen 'vrijdagmiddag was de laatste'. En dat vond ik toch wel jammer. Dus... niet gerookt vandaag.. Vrijdag was de laatste.
Maarrr.. en dat gaat niemand begrijpen.... Vanavond aan tafel: vrouw en kinders: "papa heeft sinds vrijdag al niet meer gerookt.. goed hè???". ........ Nee nee nee!! Niet doen!! dat werkt uitermate averechts... vraag me niet waarom, maar dat is ècht zo...
Het is heeel vreemd.. maar dat stoppen met roken is een beetje privé... niet mee bemoeien. Volstrekt geen probleem het hier te melden, maar juist het 'niet moeten' geeft me vertrouwen in een positief resultaat... Als gezegd: we'll see.
Al enkele weken rook ik een fractie van voorheen, de laatste vier dagen zelfs nihil (heel goed papa!!!). Vooralsnog zijn de laatste vier weken relevanter dan de laatste vier dagen...
Met lopen gaat het voorlopig erg goed. Ben net een uurtje terug en heb (op dit moment!!!) iets van 'wanneer mag ik weer???