Alle dank voor de antwoorden

Waar ik de meeste zorg over heb is dat ik zoveel data heb ik ik bij het nabewerken van de data zoals film letterlijk dagen door het materieel heen moet zoeken.
Ik geef toe ik ben een onervaren filmer; wanneer ik terug kijk naar de fotografie; waneer ik een reportage maakte en met bijvoorbeeld 500 foto’s terug kwam dan was ik ongeveer een halve dag bezig met uitzoeken, nabewerken etc etc. Een ruw gemiddelde is halve minuut per foto. Natuurlijk afhankelijk van het materiaal waren er veel vergelijkbare scenes (hardlopen versus een trouwerij) of was er veel nabewerking nodig (een donkere kroeg versus buiten).
Mijn zorg zit dus in het selecteren van het materiaal, met fotografie heb ik dat onder controle; maar wanneer je 4 uur ruw materiaal hebt; moet je dan niet, voor de eerste selectie minimaal 4 uur selecteren? Er vanuitgaande dat ik bij de laatste selecties foto’s minimaal 4 keer bekeek voordat ik ze alsnog weggooide omdat een andere net beter was. Bij het bekijken van film (op hoge snelheid) ben je dus zeker 4 uur aan het kijken voor je een geselecteerd hebt. Dan nog monteren…
Mijn drang om het materiaal te minimaliseren is denk ik duidelijk; minder materiaal, en vooral beter materiaal met een kans dat het "in de eindmontage” komt…
Ultiem gesproken zou elk clip in de eindmontage moeten komen. Dat is niet realistisch zeker niet wanneer het filmpje niet meer dan 10 minuten mag duren en je meer dan een week op pad bent
QuattroFrits schreef:Garmin Virb X of Virb XE, …
Ik heb de Virb XE met 128 GB SD kaart er in en kan ongeveer een hele dag achter elkaar opnemen.
.…
De VIrb X of XE is inderdaad een camera waarbij je het voedingsprobleem mee kan oplossen. Het, voor mij belangrijkste punt; beperken van “slecht cq oninteressant materiaal” mis ik echter
De X/XE zijn wel minder goed beschikbaar, maar bijvoorbeeld via Amazon nog wel te krijgen.
ankeric schreef: … ‘time lapse photo’. .…
Daar had ik nog niet aan gedacht; De reis via time lapse opnemen zodat je toch een goede indruk krijgt; lijkt me erg leuk voor langere stukken over relatief rechte wegen; Mijn verwachting, maar ik ben een onervaren filmer, is dat het wel heel erg onrustig wordt als je een slingerweg filmt/fotografeert. Ga ik verder naar kijken wat voor een materiaal het wordt (leve youtube

)
ankeric schreef:… starten/stoppen van video via een Bluetooth verbinding vanaf de gps .…
Das handig! Geen extra knoppen op het stuur. Ik heb een GPS van Garmin (BMW Navigator VI); dus die optie zit er al in…
ankeric schreef:.. . Over opslag van meer data dan op een SD-card past, zie:
…
Dit is precies wat ik niet wil! Exact de reden dat ik het filmen al zo lang uitstel! Meer materiaal is meer uitzoek werk.
Image tanks, veel geheugenkaarten, laptop, externe schijven; ik heb dit gedaan (voor fotografie); Mijn doel is niet meer materiaal maar alleen goed materiaal. Ben begonnen met een image tank van 20GB pracht ding, in die tijd een beest… Maar die kant wil ik niet op…
ankeric schreef:… bookmark functie …
Dit klinkt als een mogelijke oplossing; mezelf kennende wil ik toch al het materiaal zien; maar mogelijk interessant; ik ga eens uitzoeken wat het is en hoe het werkt.
fransg schreef:…
Zoiets is voor elk softwarepakket en elke machine een opgave. … Niet voor niets hebben video-editors de snelste computers nodig
Goed punt; wordt de camera van bv 400 euro toch in een keer 5 keer zo duur (en ik werk graag met mac’s dus zeg maar 10 keer zo duur

)…
fransg schreef:…
Als je er werkelijk mooi werk van wil maken, eerst de route rijden / verkennen, dan bepalen welke stukjes je wil filmen en bij welk licht / uur van de dag, alles goed plannen, alleen die stukjes filmen en dat twee of drie maal, daarna een dagje (of twee) editen en het staat erop!
Precies! Daar was ik al bang voor; Ik heb redelijk fanatiek gefotografeerd; Een extreem geval: Een foto voor een folder van een hardloop wedstrijd maken; eerst plan maken wat wil je laten zien (2 uur, veel praten); dan op lokatie kijken; 2 a 3 uur; dan de week van te voren op het juiste tijdstip kijken hoe het licht staat; (2 uur); dan de avond van te voren kijken of de locatie nog “visueel schoon is” 30 minuten; dan op de dag zelf 10 minuten op die locatie (en 4 uur omdat de rest ook even meegenomen moest worden). nabewerking van de foto voor de folder; ongeveer een uurtje (na bewerking van de rest van het evenement; 10 uur); Gelukkig lag de locatie op maar 20 minuten van mijn huis…
De foto werd in volle tevredenheid het jaar daarop gebruikt.
FransG jij snapt waarom ik het filmen nog steeds niet “durf”; ben bang dat ik veel geld en tijd ga uitgeven voor een herinnering die door vier mensen op de wereld bekeken wordt; terwijl de hoeveelheid tijd & geld die ik er in gestoken hebt nog een reis had kunnen maken...
Ik hoopte dat de “buffer” functie of andere slimme technische trucje me een filmpje van 60 minuten opleverde dat ik dan weer comprimeerde tot 10 minuten; Geen diepte investering in tijd en geld...
maar misschien zie ik het te zwart/wit…