Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Blauwe pijl 2610

DE mobiele GPS voor de auto, HET toestel voor op de motor

Blauwe pijl 2610

Berichtdoor dorrus » 17 maart 2004 17:14

Ik heb het " volgende afslag" scherm uit gezet omdat ik dan bij elke afslag de blauwe pijl als aanduiding krijg en er sowieso een kleine tab met afslagTekst beschikbaar blijft.
Vandaag naar Wierden geweest om de garmin mount op te halen en wat opvalt is de vele foute aanduidingen van die blauwe pijl.
Van best naar Notter gaat de pijl 3 x de mist in op de snelweg door de verkeerde afslag aan te wijzen.
Terwijl de tekst zegt dat ik rechts aan moet houden wijst de blauwe pijl doodleuk naar links.enz.
Ik heb de nieuwe versie van city-navigator er op staan en heb de indruk dat de blauwe pijl beter in orde was met de " oude versie" ?
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor Hans Vaessen » 18 maart 2004 01:05

Dorrus,

Het probleem dat je meldt is nieuw voor ons. Wellicht kun je iets concreter omschrijven in welke omstandigheden zich welke fout voordoet, misschien dat we dan een verklaring kunnen geven.

We hebben wel een 2650 die op verassende momenten heel rare dingen deed; een hard reset deed toen wonderen. Misschien dat je dat eens wil proberen. Sla wel eerst alle waypoints etc. op de computer op.

Groeten,
Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor dorrus » 18 maart 2004 18:12

Ik geef de voorkeur aan de blauwe pijl en daarom zet ik de optie " volgende afslag" tablad uit
Wat zich vrij regelmatig voordoet is dat de tekst en de richtting pijl het niet met elkaar eens zijn wat de rijrichtting betreft.
een voorbeeld is de route die ik ingeef
Ik moet van Oirschot naar Wierden en begin de route
Op een gegeven moment moet ik richtting Apeldoorn/Zwolle en dat wil zeggen dat ik op de A50 RECHTS moet aanhouden.
Ik weet niet meer waar de linkerstrook naar toe gaat maar in ieder geval is dat daar richtting Duitsland.
De Roze Route geeft dus de rechterstrook aan.
Het kleine afslagtabblad geeft ook aan dat ik de rechterrijbaan moet volgen , maar de Blauwe Pijl geeft aan dat ik Naar LINKS moet.
De blauwe pijl geeft dus de foute richtingen aan terwijl de roze routepijl wel de goede richtting aangeeft.
Dit lijkt volgens mij op slechte software
Ik heb dit verhaal uitgelegd in Notter afgelopen woensdag aan (Ruud dacht ik dat de naam was)
Hetzelfde probleem (dus dat de pijl aangeeft dat je links moet terwijl de tekst verteld dat je rechts moet) Blijkt ook voor te komen bij de streetpilot III??
Jammer dat ik niet de exacte punten heb genoteerd waar de blauwe pijl de fout ingaat maar op mijn route van Oirschot naar Wierden ( zo'n 175km ) ging de 2610 3X de fout in
Ik ervaar dit als zeer lastig omdat ik me vooral op die blauwe pijl richt.
en het " Volgend afslag-scherm" heb UIT gezet omdat in dat geval de blauwe pijl automatisch de tekst vervangt
Duidelijker kan ik het niet vertellen Hans
Hopelijk heb je een oplossing voor me
Groeten
Dorrus
Laatst bijgewerkt door dorrus op 18 maart 2004 19:34, in totaal 1 keer bewerkt.
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor dorrus » 18 maart 2004 18:39

ik heb de Hard reset uitgevoerd Hans , wat opvalt is de erg lange tijd tot de 2610 weer weet dat ie in Nederland is en niet in Amerika.
Het ging niet zonder het 3x geprobeert te hebben want soms komt na een minuut of drie een tabveldje voor de dag waar meeerder vragen gesteld worden .
Laatst bijgewerkt door dorrus op 18 maart 2004 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor dorrus » 18 maart 2004 18:52

Ik heb meerdere keren de nieuwe software gedownload.
Niet de beta versie maar de 2.90 versie uit december 2003.
Het wil allemaal niet helpen
Ook de Hard reset die ik nu uitvoer moet zich maar weer opnieuw bewijzen, maar daarvoor moet ik wel weer eerst de snelweg op richtting Notter ( omdat hij daar 3x de fout inging )terwijl het nu regent en ik niet met een nieuwe motor door de pekel ga liggen knallen
Ik begin nu wel te twijfelen aan de betrouwbaarhied van mijn 2610
:?
Het is wel zo dat ik gekozen heb voor " VOLGEND AFSLAGSCHERM UIT"
Dit omdat bij deze keuze de blauwe pijl bij elke afslag in beeld komt en de pijl dus automatisch het tekstveld vervangt.
Beide ( dus tekst en pijl) is niet mogelijk.
Ik vraag mij af of ik niet de enige ben die dus de blauwe pijl gebruikt in plaats van het tekstveld. en dus ook eerder de fouten zie.
Als er daadwerkelijk een fout in mijn 2610 zit wil ik natuurlijk een andere, maar lijkt dit niet gewoon op software tekortkomingen?
Kan het zo zijn dat er defecten in mijn 2610 zouden zitten die de route wel goed aan laat geven en de blauwe pijl fout?
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor Hans Vaessen » 18 maart 2004 21:28

Dorrus,

Ik begrijp je twijfels, maar geef het toestel even de tijd om aan je te wennen en omgekeerd.

Mocht er onverhoopt iets met het toestel mis zijn dan krijg je gegarandeerd een nieuwe. Mogelijk heeft het slechts aan de software gelegen en is het met de hardreset verholpen. Geef 'm een kans.

Dat het na een hard-reset lang duurt voor ie de satelieten weer heeft gevonden is normaal, en duidt juist op correcte werking. Ik had je dat even tevoren moeten aangeven.

de GPS denkt dat ie in de US is en verwacht dat de staletieten op een heel andere plek staan. Dat effect heb je ook als je het toestel in uitgeschakelde toestand meeneemt op reis en na 300 km weer aanzet. Als je in het GPS-scherm op menu drukt kun je hem een handje helpen door een nieuwe locatie aan te geven. Maar een paar minuten geduld heeft hetzelfde effect..

Saillant detail: elk nieuw toestel dat in Nederland gekocht wordt heeft dat last van: het toestel denkt dan dat ie in Taiwan is, waar hij het laatst getest werd.
In Notter bereiden we de toestellen echter altijd voor zodat he er meteen mee aan de slag kunt; vandaar dat een 'Notter'-klant met dit effect meestal pas na een hard-reset voor het eerst geconfronteerd wordt...

Mocht je problemen blijven ondervinden; dan allicht graag nader bericht!

Groeten,
Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor dorrus » 20 maart 2004 11:27

Ook na een harde reset blijft mijn blauwe pijl raar doen.
Ik heb zojuist de route van Oirschot naar Notter gesimuleerd en op dezelfde punten wil de blauwe pijl me naar links sturen terwijl de roze route naar rechts verwijst.
Niet alleen de blauwe pijl gaat op die plaats de fout in, Ook de pijl in het " Actueel routescherm" geeft dezelfde foute richtting aan.
( Voorbeeld) Route van Oirschot naar Notter
in het Actueel Routescherm kun je vooruit bladeren totdat je komt bij
" Aanhouden rechts op A12/A50/E35 richting Apeldoorn
De pijl die daar aan de linkerkant bijstaat geeft dan naar LINKS aan.
Ook bij deze zelfde route van Oirschot naar Notter vanaf de A50 naar de N345 ( bij Apeldoorn richtting Deventer)" Toerit nr A1/E30 op rechts richting AmersfoortStaat de pijl licht naar Links ipv rechts
De pijlen zijn naar ik aanneem toch bedoeld om je de juiste afslag in te sturen ? Of begrijp ik de functie van die pijlen verkeerd?
Ik heb wat digitale foto's gemaakt van deze situaties maar weet niet hoe ik ze op deze site kan plaatsen

ps
in de nederlandstalige handleiding staat op pagina 13 links boven ook een dergelijke situatie maar dan andersom.(pijl goed tekst fout)
Op die foto wijst de pijl naar rechts/ de route volgt de rechterbaan en op de tekst staat te lezen : Aanhouden Links op Daalsetunnel(NO)?


Ik zou graag weten of dit het geval is met alle 2610's
Als ik een route ingeef van het zuiden naar het noorden van het land( bijv.)
En ik ga die route gesimuleerd rijden, dan komen deze fouten met name op de snelwegen naar voren.( Te zien direkt na begin van de simulatie als je het " Actueel routescherm" bekijkt.
Je kunt in dit Actueel routescherm bladeren en de door de 2610 berekende afslagen bekijken. Diverse keren gaat mijn 2610 daar de mist in door bij " Aanhouden links" een pijl daarbij te zetten die naar rechts wijst en andersom ( soms staan de pijlen ook goed)
Bij Aanhouden links en Aanhouden rechts op snelwegen staan dus vaak de pijlen de verkeerde kant in (Bij links of rechts "Afslaan" staan ze altijd de goede kant in)
groeten
Dorrus
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor dorrus » 20 maart 2004 18:13

Afbeelding
Afbeelding
Hierbij een paar foto's om duidelijk te maken wat mijn probleem is Hans.
Op de bovenste foto zie je de roze route de rechter rijbaan volgen , de tekst stuurt je ook naar de rechterbaan maar de Pijl daarintegen wil me naar de Linkerbaan sturen.

Op de onderste foto zie je een soortgelijke melding
Bij de eerste regel , wijst de tekst naar links en de pijl naar rechts
bij de derde regelwijst de pijl naar links en de tekst naar rechts?
groeten
dorrus[/img]
Laatst bijgewerkt door dorrus op 21 maart 2004 12:11, in totaal 3 keer bewerkt.
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor Hans Vaessen » 20 maart 2004 18:43

OK. Ik heb nu even geen toestel bij de hand om te testen, maar ik heb een verklaring waarvan ikzelf vindt dat ie wel logisch klinkt (ik heb er nooit zo op gelet); kijk eens of de logica klopt:

De pijl aan de linkerzijde in de routerol geeft hemelsbreed aan waar de volgende afslag is; hoeft dus geen relatie te hebben met de afslag zelf; wijst slechts naar de plek van de afslag.
Tik eens op een van die volgende afslagen: dan zie je het 'afslagscherm' en dat moet grafisch overeenkomen met de genoemde richting.

Ergo: pijl links is hemelsbreed.

Overigens kan het best eens voorkomen dat het gesimuleerd rijden van een route anders verloopt dan in werkelijkheid. En het gaat om de werkelijkheid... ;)

kijk er nog eens naar, groeten.
Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor dorrus » 20 maart 2004 20:56

De gesimuleerde route van Oirschot naar Notter geeft de werkelijkheid zeer getrouw weer ,zoals ik uitgelegd heb is het begonnen met foute aanwijzingen van de next turn arrow in "werkelijkheid"
Op precies dezefde plekken als in het echt gaat de " next turn arrow" de mist in tijdens simulatie
En omdat ze de pijl die naam hebben gegeven ( next turn arrow) denk ik dat je geen gelijk hebt Hans
Ook als ik op een van de volgende afslagen tik zie je dat het volgend afslagscherm grafisch totaal niet overeen komt met de richting van de pijl.
Het rare is dat de pijlrichting niet de mist in gaat bij links of rechts afslaan :?: Want bij afslaan klopt het elke keer dus dan zou de pijl weer niet " hemelbreed" zijn bij afslagen??
Het gaat fout bij links of rechts AANHOUDEN.
Als het een euvel is waar alle 2610's last van hebben kan ik er mee leven het is vrij simpel te proberen ( gewoon een lange routeover de snelweg ingeven en even in het Actueel routescherm kontroleren of de teksten kloppen met de richttingen van de pijlen die ervoor staan)Dus als je dit een dezer dagen met een 2610 wil proberen dan hoor ik dit graag van je.


Dorrus
Laatst bijgewerkt door dorrus op 21 maart 2004 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor dorrus » 21 maart 2004 12:16

Ik blijf zoeken
Stel dat het hemelbreed is ( zou kunnen kloppen bij de bovenste foto)
waarom kloppen mijn routes binnendoor dan wel allemaal?
Bij kiezen van de " Kortste route" staan alle pijlen de goede richtting in
Bij kiezen van de " Snelste route" staan alleen vaak de pijlen fout waarvoor "AANHOUDEN" Links/rechts staat


Op de onderste foto zie je het " actuele routescherm"
De onderste regel is de bestemming en die blijft dus staan tot ik de bestemming bereikt heb
Als ik deze pagina continu open laat staan zie ik de onderste pijl ( aankomst bij Almelo) zichzelf [terwijl de gesimuleerde route loopt]
van richtting verplaatsen
Dan staat deze pijl naar links en enkele seconden later weer naar rechts te wijzen.
Dus (om het moeilijk te maken ) is alleen de laatste Bestemmingspijl "hemelsbreed" aangegeven
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor dorrus » 21 maart 2004 22:26

ik heb via de Fjr site een uitleg gekregen die misschien wel klopt
zit hier wat in ?

"De pijl wijst in dit geval naar het volgende waypoint en heeft niets te maken met de te volgen richting; het is geen instructie maar een stuk informatie over waar het volgende waypoint ligt.
De tekst geeft een uitgesproken opdracht weer.

Ik weet eigenlijk niet of de 2610 "route rubberbanding" heeft zoals de SP-III. Dit houdt in dat de pijl de weg volgt en niet hemelsbreed naar het volgende waypoint wijst.

Klinkt aannemelijk, maar toch blijft het raar dat ze voor de naam " next turn arrow" hebben gekozen
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor Hans Vaessen » 21 maart 2004 23:33

Dorrus,

Het bovenstaande lijkt sterk op wat ik aangaf: hemelsbrede aanwijzing.
Ook de uitzonderingen die je omschrijft zijn dan logisch:
- als je dichtbij de afslag bent is de kans dat hemelsbrede richting overeen komt met werkelijke richting groter
- als je over secundaire wegen rijdt idem

De term 'next turn arrow' is hiermee niet in tegenspraak.

Ik neem aan dat je met 'route rubberbanding' bedoelt wat ook wel aangeduid wordt als 'lock on road': dat betekent dat de onnauwkeurigheid in GPS-locatie opgeheven wordt door te 'matchen' op basis van kaart en bewegingsrichting. Zowel 2610 als III doen dat. Heeft niets met de pijl te maken.

Zoom eens uit op de kaart en toets of de hemelsbrede aanduiding naar de locatie van de volgende afslag c.q. routepunt juist is.

Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor dorrus » 22 maart 2004 21:43

Met alle respect Hans, het gaat hier niet over hemelsbrede aanwijzing, want bij hemelsbrede aanwijzing zal zo'n pijl van richting veranderen als ik dat ook doe.
De enige pijl die daadwerkelijk hemelsbreed wordt aangegeven in het actueel routescherm is de laatste pijl de " bestemmingspijl" alleen die draait mee met de bewegingen van de berijder en Alleen die pijl wordt hemelsbreed aangegeven.
Ik denk dat ik een serieus probleem heb want ik heb inmiddels andere 2610 gebruikers gesproken die dezelfde routes hebben geprobeerd als ik en die hebben deze problemen niet.
Al hun pijlen komen overeen met de teksten die daarachter staan.
Niet zoals bij mij dus ( tekst naar rechts en pijl naar links)
ook na twee keer een " hard reset" en diverse keren van software versie gewissled te hebben blijven mijn problemen bestaan.
Morgen ga ik persoonlijk nog zo'n 2610 proberen en wanneer ik ze naast elkaar gelegd heb weet ik zeker of de mijne defect is.
Morgen weet ik dus waarschijnlijk meer
Groeten
Dorrus
dorrus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 10 maart 2004 21:14
Woonplaats: Oirschot

Berichtdoor Hans Vaessen » 22 maart 2004 21:56

Dorrus,

Laat over 1 aspect geen misverstand bestaan: als je toestel defect is is het defect en moet het gerepareerd worden danwel omgeruild voor een nieuwe!

Het komt echter wel eens voor dat we een heel boze klant aan de telefoon hebben die ineens na twee minuten weer heel blij is. Eenvoudigweg omdat we dan een bedienings of interpretatiefout ontdekten die alle problemen verklaarde.

Ik zeg niet dat dat bij jou ook zo is; het aantal 'foute toestellen' bij de SP2610 is momenteel in Notter echter op de vingers van 1/5 hand te tellen. Laat me weten wat de uitkomst is van het vergelijkend onderzoek. We hebben er volstrekt geen moeite mee om 1/5 in 2/5 te veranderen. Dat de statistische kans klein is wil niet zeggen dat hij zich niet voor kan doen immers.

Ik wacht nader bericht af, heb vertrouwen dat het hoe dan ook in orde komt!

Suggestie: zet herberekening uit en rij 180 graden de andere kant op. Kijk wat de blauwe pijl doet. Als mijn theorie (want meer is het vooralsnog niet) juist is zou hij naar beneden moeten wijzen, als hij eerst omhoog wees.

Groeten,
Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Volgende

Keer terug naar Garmin Streetpilot 2820/2720/2610/2620/2650 -- Perfect Pilot Red&Blue

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten