Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

ervaringen van een beginner voor een ....

DE mobiele GPS voor de auto, HET toestel voor op de motor

ervaringen van een beginner voor een ....

Berichtdoor Oetzi » 21 maart 2004 21:53

Twee weken oud is'ie nu. Het afgelopen weekend zijn we met z'n drien naar Koblenz geweest, om daar met Transalp vrienden een rit te gaan rijden. Onze eerste stop zou in Siegburg zijn. Met mapsiurce een route gemaakt zonder snelwegen en een met (voor het geval dat ..)
De eerste leidde ons dwars door al die plaatsen in het Ruhrgebied, dus dat nam nogal wat tijd in beslag. Vandaar dat we over wilden stappen op de snelweg. De andere route opgeroepen en de snelweg ras gevonden. Omdat ik echter op de eerste route het precieze adres had opgegeven, dacht ik op een gegeven moment, laat ik daar een herberekening uitvoeren, maar nu mag'ie via de snelweg. Zo gezegd zo gedaan. Wij weer verder. Maar ondanks dat we soms rakelings langs de snelweg gingen, leidde hij ons daar niet heen. Nu ligt Siegburg net naast de A3, dus dan maar toch de snelweg op en dan zien we wel.
Toch bleef knagen waarom de 22610 ons maar niet de snelweg op wilde laten gaan. Totdat ik de volgende dag bedacht dat ik bij mapsource had opgegeven dat ik op de snelweg net zo hard reed als op de provinciale weg !!! Lesje geleerd !

Nog iets. Gelukkig heeft Garmin een sleuteltje bijgeleverd zodat dat bovenste kapje niet door alle handjes open gemaakt kan worden. Anti-diefstal dachten we (ook ergens ander hier op het forum), totdat ik bedacht (je denkt zo wat af al rijdende), dat met die grote draaiknop het gehele geval in twee seconden van de genotsknop af te halen valt ! Weinig anti-diefstal dus ! Een van de Freunde had daar dus in zijn SP3 een inbustoestand van gemaakt, vertelde hij me toen ik hem er op wees.

Het intoetsen met de motorhandschoen gaat m.i. goed in 95% van de gevallen. Heel soms zit ik er naast. Wat ik niet geheel snap is waarom de 2610 wanneer ik de zoomtool gebruik een waypoint wil maken met een i of een vlag (soms wel, soms niet). Ook had ik een paar keer moeite de derde route van het lijstje te laden. Hij pakte steeds de bovenste (die al in het kader staat). Ook met de vinger(s) !

Het lichter maken van de tabs lukte (al rijdende - ahem) ook niet echt goed. Het lijkt net alsof 'ie maar een paar standen kent en niet zoals de schuifbalk doet vermoeden traploos regelbaar is.

Verder stonden er regelmatig een blauw en rood mannetje naast elkaar. Wat dat te betekenen heeft weet ik (nog) niet.

Zo even een paar opmerkingen. Misschien te lang, maar goed bedoeld.

der Ötzi
Avatar gebruiker
Oetzi
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1129
Geregistreerd: 15 maart 2004 19:42
Woonplaats: Doesburg

Re: ervaringen van een beginner voor een ....

Berichtdoor wurtel » 21 maart 2004 22:05

Oetzi schreef:Verder stonden er regelmatig een blauw en rood mannetje naast elkaar. Wat dat te betekenen heeft weet ik (nog) niet.

Dat zijn de toiletten die zo'n beetje bij elke parkeerplaats langs de duitse autobahn te vinden zijn... Omdat het er eigenlijk altijd is, is het in Duitsland dus niet zo handig, maar in andere landen kan het wel handig zijn bij hoge nood :wink:
Avatar gebruiker
wurtel
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
 
Berichten: 442
Geregistreerd: 12 feb 2004 10:59
Woonplaats: Almelooo

Berichtdoor Hans Vaessen » 22 maart 2004 00:18

Heb je het al geprobeerd? Het toestel eraf halen door de RAM los te draaien? Blijft hij toch aan het snoer vastzitten.

Maar voor flinke tochten kun je de vleugelmoer natuurlijk ook vervangen door een andere, lastigerte verwijderen.

Je conclusie omtrent herbereken klopt niet helemaal; zie ook elders. Maar als het een zelf-gebouwde route is zal het toestel wel herbereken naar het volgende routepunt; als dat dan net naast de snelweg ligt brengt hij je niet op de snelweg. Herbekenen gebeurt dus op basis van de instellingen van het toestel, niet die van mapsource. Wel gebruikt hij de routepunten die in de route staan. Het toestel zelf kun je allicht instellen op 'vermijd' snelwegen; met de 2.95 beta software kun je nog meer instellen.

Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

2610, eerste ervaring op de motor

Berichtdoor dutch » 22 maart 2004 22:02

"Gelukkig heeft Garmin een sleuteltje bijgeleverd zodat dat bovenste kapje niet door alle handjes open gemaakt kan worden"

"Maar voor flinke tochten kun je de vleugelmoer natuurlijk ook vervangen door een andere, lastiger te verwijderen."

Vandaag heb ik mi'n eerste km's met de 2610 op de motor gemaakt.
Heb zondag eerst 'n halve dag liggen klooien om een fatsoenlijke bevestiging te maken.
De geleverde RAM mount uit het motorpakket past niet zonder meer op de kogelgewrichtenhouder, de mount heeft nl de bevestigingsgaten aan de achterzijde zitten en met de kogelgewrichthouder op de rechter stuurhelft kon ik deze niet ver genoeg draaien zodat ik de monitor niet in het zicht had. Bij de GPS-V was dit geen probleem.

Een sleuteltje of zoiets heb ik nergens gevonden, heb ik soms een ander model gekregen?
Verder bleek tijdens het rijden dat het stekkertje van de helmluidsprekerkabel regelmatig los schoot uit de plug aan de kabel waardoor geen gesproken aanwijzingen of slechts wat flarden of alleen maar wat kraken te horen was, ook is 'n keer de voedingsstekker acher op de 2610 los geschoten :evil:
Verder bleek het meegeleverde ''oortje'' na enige tijd behoorlijk te knellen en kan dit denk ik in combinatie met gehoorbescherming niet worden gebruikt. Al met al een, -tenminste op de motor,-waar ik hem het meeste gebruik- enigszins teleurstellende ervaring.
De 2610 zelf is een prima apparaat, ben er erg tevreden over, heb hem nu vanaf kerst in gebruik.

Dutch
dutch
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 maart 2004 22:28
Woonplaats: Panningen

Berichtdoor Hans Vaessen » 22 maart 2004 22:22

Dutch,

Nee, zo hoort dat niet: die eerste ervaring met een 2610 (zeker als opvolger van de GPS-V) hoort een feest te zijn.

Die bevestiging: ja, de klem van de 2610 is nu eenmaal anders dan die van de V. Ik hoop dat het gelukt is, laat anders even weten. Het is zelden een echt probleem, mits de juiste onderdelen voor het type motor.

Het sleuteltje ziet er niet uit als sleuteltje: kijk in de doos van je motorpakket; daar waar de kabel en de garmin-klem in zat: als het goed is zat er ook een 'staafje' in: dat kun je opendraaien en je ziet een vrij sepcifieke thorax. Dat is wat bedoeld wordt.
Maar bij bovenstaande gaat het om de (25 euro duurdere) klem van Garmin ipv het standaardpakket met RAM; zou het kunnen dat je het hebt over de RAM-klem? (die grijpt 'om het toestel heen ipv alleen aan achterzijde).

Over dat oortje: nee, dat is niet ideaal. De meesten kiezen dan ook voor de helminbouwset (10 euro meerprijs). Dat zit beter en heeft een telefoonsnoer dus je trekt 'm minder makkelijk per ongeluk los.

Bel anders morgen even dan kijken wat we kunnen doen om je alsnog a.s.a.p. blij te maken!

Groeten,
Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Oetzi » 23 maart 2004 20:18

Hans Vaessen schreef:Heb je het al geprobeerd? Het toestel eraf halen door de RAM los te draaien? Blijft hij toch aan het snoer vastzitten.


Hans


Maar je kunt de snoer toch zo uit het apparaat halen of zie ik dat zo verkeerd ? Of aan het andere eind (zoals bij mij) uit de contactplug (lees: sigarettenaanstekerplug)
Henk
Avatar gebruiker
Oetzi
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1129
Geregistreerd: 15 maart 2004 19:42
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor Hans Vaessen » 23 maart 2004 20:58

Welke klem gebruik je? Die van RAM (het toestel omvattend) of die van Garmin (met het 'schroefje')?

Ik meen dat bij die van Garmin de plug zodanig 'opgesloten' zit (als het schroefje vastgedraaid is) dat bovenstaande scenario zich voordoet..

Of vergis ik me?

Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Garmin mount

Berichtdoor bdegraaf » 23 maart 2004 21:05

Hans, dat bedoelde ik een aantal weken geleden nou precies,

even snel opbergen door losdraaien van de RAMmount lukt niet zolang

het snoer tussen mount en 2610 zit. Ik heb het opgelost door voor de Y -

splitsing een male - female connectie te maken zodat 2610 + Garmin

mount + kabel kunnen blijven zitten en op de motor een "beschermde"

géén sluiting makende contrastekker achter blijft. Bijkomend voordeel is

dat ik met het zelf gemaakte batterijpack het geheel zo over zet op de

gewone fiets zonder motor..... zie 1 van de foto's van de montage R1150R

:lol:
ZUMO 550 op BMW R1200 GSA & BMW R1200R
Boelis schroefje, GTM12, 4Gb SD, Voice Claire Versterkt, Sennheiser CX 270 in-ear-phones, Nederlandse tekst, Open pijl cirkel blauw cursor
Worldbasemap, NT2010_3, TopoNL
Avatar gebruiker
bdegraaf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 15 maart 2004 19:05
Woonplaats: Lelystad

Berichtdoor Hans Vaessen » 23 maart 2004 21:12

Ach Bart, overschat mijn snelheid van begrip niet.

Het goede nieuws: NU begrijp ik wat je bedoelde!

Elke voordeel heb z'n nadeel, elk nadeel z'n voordeel. Persoonlijk laat ik de Garmin-klem liever zitten; kun je ook het snoer beter opbergen. Risico is dat iemand de klem meeneemt. Maar heb niet het gevoel dat dat risico erg groot is....
Maar inderdaad: wil je het geheel verwijderen dan zul je in de standaard-constellatie eerst het toestel uit de klem moeten halen.

Hans
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Demonter Garmin mount en 2610...

Berichtdoor Andy » 4 mei 2004 20:06

Maar inderdaad: wil je het geheel verwijderen dan zul je in de standaard-constellatie eerst het toestel uit de klem moeten halen.


Sinds kort ben ik in het bezit van de 2610 en dit was iets wat mij al vrij snel aan het denken heeft gezet. De volgende oplossing heb ik bedacht:
De connector van de garmin verbind ik met een zes-polige connector van Amphenol (http://www.amphenol-tuchel.com/ipcfamsearch1a_All.cfm?family=C16-1&cfid=1135077&cftoken=87843061). Op de motor komt de contraconnector. Als ik de 2610 wil verwijderen plug ik eenvoudig de Amphenol connector los en neem ik de 2610 inclusief Garmin mount mee. Het mooie van deze connectoren is dat er ook afdekkapjes te verkrijgen zijn, nadeel is dat ze wat grof zijn.
Voor de oplettende lezer, de zes-polige connector is bewust gekozen, zodoende kan ik de audio van de Garmin aansluiten op mijn (nog aan te schaffen) intercom die ergens aan de achterkant van de motor komt. Nu gaat er maar 1 centrale kabel naar achteren...

Als de constructie klaar is plaats ik wel een fototje.

Groet,
Andy
Een elektricien onder spanning is nooit leuk...
Andy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 1 mei 2004 10:28
Woonplaats: Heerhugowaard


Keer terug naar Garmin Streetpilot 2820/2720/2610/2620/2650 -- Perfect Pilot Red&Blue

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten