Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

GPS60C(S) en auto-routing

De helpdesk is bedoeld voor ondersteuning bij het gebruik van je toestel.
In 'Algemeen' alleen vragen die in de onderwerpen hieronder geen plek vinden!

GPS60C(S) en auto-routing

Berichtdoor HvE » 18 jan 2005 21:25

Ik ben al 4 jaar in het bezit van een Garmin Etrex Vista die ik gebruik voor wandelen, fietsen en op de motor.
Heb deze toen nog in Notter gekocht op de oude locatie.
Zelf vind ik dit nog altijd de beste aankoop die ik sinds jaren heb gedaan maar nu ben ik eindelijk wel toe aan iets anders.
Ik had men zinnen gezet op de Garmin GPS60C(S) maar nu kwam ik op de site bij Waypoint hier www.gps-garmin.nl/body_autorouting.html het volgende schrijven tegen.

De 60C(S) accepteert ook routes vanaf de computer, maar herberekent ze automatisch.
Dit is niet zo handig als je de 60C(S) gebruikt met niet-routeerbare kaartproducten zoals de Metroguide, want dan wordt de route via de beperkte basemap gerouteerd en blijft van de zelfgemaakte route weinig over.
En ook bij het herberekenen van routes die op de computer zijn gemaakt en op de 60C(S) via City Select worden herberekend is niet optimaal, vaak zal de herberekende route afwijken van de route op de computer.

Aangezien ik nogal veel gebruik maak van zelfgemaakte MapSource routes (Use Direct Routes) en routes van het internet, moet ik dus niet hebben dat de gps mijn routes zelf gaat doorrekenen maar deze intact laat.
Dit opnieuw doorrekenen van de route door de GPS geldt dit zowel voor routes gemaakt onder Use Direct Routes als onder Use Auto-Routing en is de auto-routing functie niet te blokkeren in de gps.
Zou natuurlijk mijn routes om kunnen zetten naar tracks met WinGDB www.***zie forumregels***.be/GPS/Garmin/wingdb.htm maar dit is weer een extra handeling.


Hennie
Website elektronica zelfbouw projecten voor de motor: http://home.hccnet.nl/h.f.w.m.van.eldijk/
Avatar gebruiker
HvE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 16 jan 2005 14:20
Woonplaats: Beneden-Leeuwen (gld)

Berichtdoor Hans Vaessen » 18 jan 2005 21:36

Als het gaat om 'direct routes' zal het probleem gering zijn. Gaat het om route die gebruik maken van de kaartinformatie dan kan er verschil ontstaan. Als je gebruik maakt van city select dan zal dat (als de routing preferences van mapsource en het toestel maar gelijk zijn) nogal meevallen.

Afhankelijk van de priotiteit in toepassing:
- overweeg aanschaf Quest ipv 60
- overweeg aanschaf toestel specifiek voor motor, naast etrex voor wandelen/fietsen
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor HvE » 19 jan 2005 21:54

De Garmin Quest laat de zelf gemaakte routes wel intact en de GPS60C (76C) dus niet.
De Quest wordt als koppelpakket verkocht samen met City Select waardoor de gebruiker altijd al de software moet kopen.
Maar bij de GPS60C(S) die ook door fietsers (outdoor) zal worden gekocht, zou de gebruiker kunnen besluiten om zijn oude Metroguide software te gebruiken zonder van de autorouting functies gebruik te willen maken. (auto-routing heeft bij fietsers meestal niet zo veel zin)
Helaas zal deze raar opkijken als de gemaakte route (of van internet) door de gps zal worden herberekend op de beknopte basemap
waardoor deze alsnog gedwongen is om City Select te kopen om iets van zijn gewenste route over te houden.
Het lijkt me voor Garmin toch niet zo'n groot probleem om de firmware hier op aan te passen zodat het herberekenen kan worden uitgezet, maar hier zal de marketing afdeling wel weer een vinger in de pap hebben.
Garmin kan dus beter de GPS60C (en 76C) ook als koppelpakket verkopen want deze heb je dus toch al nodig.
Kunnen ze tevens de firmware hier op aanpassen zodat de klant zelf kan kiezen tussen herberekenen of niet.
Dus als ik het goed begrijp heeft de GPS60C (76C) kopen zonder CS software voor de fietsers geen zin, en wandelaars zullen eerder voor de Etrex serie gaan.
En als ik wel de CS software ga gebruiken, heb ik nog steeds het risico dat zelfgemaakte routes opnieuw worden herberekend.
Het heeft er veel van weg dat een gps met een koppelpakket wel de routes intact kan laten, maar een zonder gekoppeld softwarepakket
niet, om deze op het eerste gezicht prijstechnisch wat interessanter te laten lijken.
O nee, nu zie ik ook nog eens dat bij firmware versie 3.5 en 3.6 het aantal routepunten van 250 naar 50 is gebracht !
Ik kom van de Vista af van 50 naar 125 en dit was zeer bruikbaar.
Meestal is een firmware update een vooruitgang maar dit lijkt de omgekeerde weg te gaan worden.

Hoe is dit dan geregeld bij de VistaC met het intact laten van routes ?
De vaste batterij van de Quest vind ik een nadeel en is dus voor mij geen optie bij fietsen en wandelen.
En kun je de batterij wel zelf vervangen als dit ooit nodig mocht zijn, want li-ion batterijen in laptops zouden ook 6 jaar mee
gaan, maar de praktijk blijkt anders te zijn.

Hennie
Avatar gebruiker
HvE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 16 jan 2005 14:20
Woonplaats: Beneden-Leeuwen (gld)

Berichtdoor Hans Vaessen » 19 jan 2005 23:50

Wat voor de 60 geldt, geldt ook voor de etrex-C.

Voor al deze (nieuwe) toestellen geldt dat ze metroguide niet aanbevolen wordt doch city select.

Zeer wel mogelijk dat het hier ook Garmin-marketing betreft. Zeer wel mogelijk dat die marketing-keuze beinvloed wordt door het feit dat de 90% van de in gebruik zijnde metroguide's illegale copieën betreffen. Metroguide is immers niet met een unlock beschermd.
(en dat is tevens deel van de verklaring van de protesten die in deze bestaan. Daarbij overigens geen enkele inzender op dit forum aankijkend, maar slechts een feit weergevend).

In die zin niet vreemd dat garmin enige segmentatie toepast. Weet daarbij bovendien dat het prijsverschil tussen metroguide los en city select in een pakket slechts 25 a 50 euro is, en het valt nog al mee...

Het verschil tussen het gebruik van metroguide in oude en nieuwe toestellen is zeker aanwezig, maar goeddeels te ondervangen door het plaatsen van meer routepunten. Daarbij gaat het om 'direct routes', en daarvoor geldt nog steeds dat een route 250 routepunten mag bevatten. Bij gebruik van tracks (de meeste fietsroutes zijn track-routes) is er volstrekt geen verschil; dat staat geheel los van de kaarten.

Dat er bij de etrex-c, 60C(S) en 76C(S) geen sprake is van 'verplichte bundel' komt doordat die toestel ook vaak geheel zonder kaarten danwel met anderssoortige kaarten gebruikt worden. Denk aan waterkaarten en (vooral) topografische kaarten. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de 276C. Ofschoon ook in de auto te gebruiken is het primair een maritiem toestel; vandaar dat je daar de CS los bij koopt.

De Quest is een primair automotive toestel. Over de levensduur van de accu hebben we nog geen praktijkervaring. Hooguit dat ikzelf nu zo'n 1 1/2 jaar werk met een iQue (vooral als agenda) en geen verkorting van levensduur heb gemerkt. Mocht er op enige moment een probleem met de accu zijn, dan is die vervangbaar. Tarieven niet bekend.

Maar, eerlijk is eerlijk: bij zowel mijn Sony fototoestel als Sennheiser hoofdtelefoon zijn de lion-accu's na een jaar of drie aan vervanging toe. Dat zal op enig moment bij de Quest of iQue ook zo zijn en dat kost geld. Maar dat kost het vervangen van oplaadbare batterijen ook.

Voordeel van de accu is ondertussen dat die, in tegenstelling tot batterijen, ook bijgeladen wordt terwijl hij op de 12V zit.

In algemene zin denk ik dat het geven van de voorkeur aan batterijen of accu vooral beinvloed wordt door de vraag of je bijvoorbeeld 'dagenlang de rimboe' ingaat, zonder mogelijkheid tot laden. Bij batterijen neem je eenvoudig een reserve-set mee; bij de Quest dus niet. Maar dat komt dan weer overeen met het primaire gebruik. Zo beschouwd klinkt het allemaal vrij logisch. Toch?
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor HvE » 23 jan 2005 10:51

Hans, denk dat we op sommige punten elkaar niet geheel goed begrijpen,
maar zou ook aan mijn vraagstelling kunnen liggen.
Dus hier nog even een opsomming van mijn vragen.

Ik heb even email contact gehad met een GPS60C gebruiker op mijn vraag of
het herberekenen van routes nu wel of niet is te blokkeren in de 60C.
Dus ik wil direct routes maken in mapsource (CS) en deze gaan rijden zonder
dat de 60C deze opnieuw mag herberekenen.
(dus herbereken in de GPS60C kunnen blokkeren)
Hier zijn antwoord :

Op de 60C kun je zelf bepalen of je herberekening al of niet wil. Dit is instelbaar door:
- altijd
- op aanvraag
- nooit
Dit voldoet 100% aan uw eis.


Verder zag ik in het forum een opmerking over het terugbrengen van een route in maximaal
50 routepunten per route vanaf firmware versie 3.5
50 punten voor een zelf gemaakte direct route vind ik echter zeer mager. (vista maximaal 125)
Hier zijn antwoord :

Als je een route zelf maakt kunnen er 250 routepunten gebruikt worden indien je geen autorouting gebruikt.
Indien je wel autorouting gebruikt mogen er slechts 50 punten zijn.
Voor jou toepassing heb je bijgevolg 250 routepunten.
Dit is zowel bruikbaar voor de 3.50 als de 3.60 software versie.


Tevens zag ik op de website van Ram Mount dat er al een cradle beschikbaar is voor de GPS60C, is deze al leverbaar?

Als al deze voorwaarden er zijn, zal ik bij beter weer eens een bezoek brengen aan Waypoint Notter.
Eens even kijken wat er is veranderd op de Notter locatie sinds 4 jaar.

Groeten,
Hennie
Avatar gebruiker
HvE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 16 jan 2005 14:20
Woonplaats: Beneden-Leeuwen (gld)

Berichtdoor yzf1kr » 23 jan 2005 11:56

HvE schreef:Dus hier nog even een opsomming van mijn vragen.


waar zijn de vragen? ik zie nergens vraagtekens!

Je hebt het continu over "Direct routes", dat schept verwarring.
Bij het grbuik van "Derect routes" werkt de 60c net zoals de oude Vista.
En je kan gebruik maken van 250 punten.

De antwoorden die jij zelf geeft hebben allemaal betrekking op "auto routing" routes. Daar is de 60c ook voor bedoelt.

Ik vraag mij af waarom je over wilt stappen op een 60c als je gewoon gebruik wil blijven maken van "direct routes". Het enige echte voordeel dat je dan nog hebt t.o.v. Vista is het grotere geheugen. De afleesbaarheid op de motor, van het kleurenscherm van de 60c zal je tegenvallen t.o.v. de oude Vista.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor Hans Vaessen » 23 jan 2005 12:39

Het antwoord omtrent de routepunten is juist. Bij direct routes max 250, bij auto-calculating routes max. 50.

Het antwoord omtrent herbekenen ook, mits het gaat om een route die het toestel zelf heeft uitgerekend. Waar het bij de 'herberekeningsdiscussie' over gaat is over het overzetten van een auto-calculating-route vanuit mapsource naar het toestel. Die zal in het toestel altijd herberekend worden. Zie ook elders in het forum hierover.

De RAM-mount voor de 60 is al geruime tijd beschikbaar, evenals de Touratech-houder.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor Tallguy » 23 jan 2005 20:03

HvE schreef:Op de 60C kun je zelf bepalen of je herberekening al of niet wil. Dit is instelbaar door:
- altijd
- op aanvraag
- nooit
Dit voldoet 100% aan uw eis.


Bovenstaande heeft meer betrekking op het van de route afwijken tijdens het autorouteren.

Zoals Hans al eerder zei (ook in diverse andere posts) (her)berekend de 60C alle routes als je ze voor de eerste maal "aktiveert" zeg maar, of ze nou in Mapsource zijn gemaakt en ge-upload naar de GPSr of nieuw gecreëerd in de 60C zelf.
Wanneer de initiele berekening (dus niet herberekening) heeft plaatsgevonden blijft de route aktief en ongewijzigd tot je van de route afwijkt.
- dēzl™ 560LT - Voor de vrouw met haar auto van A naar B.
- Montana® 650 - In de Land Rover, op de fiets en waar nodig.
- Dakota® 20 - Wandelen.
Tallguy
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 781
Geregistreerd: 18 mei 2004 16:38
Woonplaats: Waddinxveen


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten