Zumo XT, Sena intercom en instructies

De in 2020 uitgekomen Garmin Zumo XT
Plaats reactie
Venzent
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 okt 2014 14:37

Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door Venzent »

Ik heb een Sena 10S als intercom en gekoppeld met de XT.
Probleem waar ik vandaag achter kwam is dat de navigatie instructies de intercom gesprekken afbreekt.
De prioriteit van de sena is:
10S13 FUNCTION PRIORITY
The 10S operates in the following order of priority:
(highest)
Mobile phone
Intercom
Music sharing by Bluetooth stereo music
FM RadioStereo
music by audio cable
(lowest)Bluetooth stereo music

Nu begrijp ik vanuit een ander forum dat de XT de gesproken instructies bewust als mobile phone call doorgeven juist om prio te krijgen over muziek enzo, maar dat heeft in dit geval als consequentie dat hij ook de intercom overruled (het gesprek zelf afbreekt).
In navigaties als Google Maps, Waze etc etc is het een optie om bluetooth as phonecalls in te stellen, maar bij de XT vind ik daar niks over.

Andere mensen met de XT en een Sena intercom die dit ervaren?

JdP72
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2021 10:49

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door JdP72 »

Hallo,

Ik heb een 20S, daar is het belangrijk dat je met het juiste profiel een pairing opzet. Als je pairt als mobiele telefoon dan wordt de intercom inderdaad onderbroken maar als je pairt met het GPS profiel blijft bij mij de intercom netjes actief en hoor je de instructies er door heen.

Uitleg die ik gebruik: https://community.sena.com/hc/en-us/art ... PS-Pairing

Venzent
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 okt 2014 14:37

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door Venzent »

JdP72 schreef:
10 okt 2021 10:53
Hallo,

Ik heb een 20S, daar is het belangrijk dat je met het juiste profiel een pairing opzet. Als je pairt als mobiele telefoon dan wordt de intercom inderdaad onderbroken maar als je pairt met het GPS profiel blijft bij mij de intercom netjes actief en hoor je de instructies er door heen.

Uitleg die ik gebruik: https://community.sena.com/hc/en-us/art ... PS-Pairing
Ik pair hem inderdaad als GPS, maar dat maakt klaarblijkelijk voor de werking geen verschil.
In ieder geval bedankt voor het meedenken :wink:

soositse
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2009 20:25
Locatie: Rekkem

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door soositse »

Hi,
Standaard gaat navigatie inderdaad boven intercom, géén verrassing in werking dacht ik.
Je gaf aan dat de Zumo als GPS is gekoppelde, maar zag niet direct in prioriteit-lijst de GPS staan...
Groeten
Luc
Moto Guzzi v100 Mandello S - Zumo XT - Cardo Scala Rider Freecom 4+

Venzent
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 okt 2014 14:37

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door Venzent »

Hi Luc,
Ondanks dat je de GPS specifiek als GPS kan koppelen, staat deze inderdaad niet in de prioriteiten lijst.
Dat de XT zich als "mobile phone" presenteert om op die manier prio af te dwingen lijkt het begin van de problemen te zijn. Door de Sena wordt hij simpelweg als telefoon behandeld. Waar je bij navigaties als Google Maps en Waze ervoor kan kiezen om dit wel of niet te doen, lijkt Garmin voor jou de keuze te hebben gemaakt.
Wat ik nog wil proberen is selective pairing, dat betekend dat je kan kiezen voor A2DP (Stereo muziek) of HFP (Hands Free Phone). Mogelijk dat je hiermee functies mist zoals opnemen van de telefoon, maar dat vind ik van ondergeschikt belang.

pjotr0010
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 177
Lid geworden op: 6 dec 2009 23:18
Locatie: Oegstgeest

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door pjotr0010 »

Heb hetzelfde issue gehad. Als je de Sena eenmaal een keer op de verkeerde manier hebt gepaird kan je hem hierna wel via GPS pairing verbinden echter werkt dit dan niet goed en wordt de intercom i.d.d. iedere keer onderbroken. Enige remedie is de Sena volledig resetten en als GPS via GPS paring verbinden.
Zumo XT firmware 6.60 /Onroute motorkaart 5.16 / BMW R100GS/PD

Donderkat
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 mei 2014 22:53

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door Donderkat »

De Sena 10S ondersteunt "audio multitasking" maar dit staat bij de 10s standaard niet ingeschakeld. Als je de XT koppelt als GPS en audio multitasking is ingeschakeld worden de gps meldingen gemengd met andere bronnen. Om audio multitasking in te schakelen moet je de Sena app op je mobiel installeren en koppelen met je sena. Vervolgens kun je via de app dit soort instellingen maken. Heb je een wat oudere 10s dan kan het nodig zijn om de firmware te update. Als ik me goed herinner is het multitasking via een update toegevoegd. Vergeet niet na het aanpassen de bluetooth verbinding van de telefoon te verwijderen.

Venzent
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 okt 2014 14:37

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door Venzent »

Die multi audio soutce heb ik inderdaad gezien en geprobeerd. Je merkt dan dat muziek bijvoorbeeld wel netjes "naar achteren gaat", maar zodra je een intercom gesprek hebt, wordt deze gewoon verbroken door de gesproken instructies. Het is ook zo dat niet alleen het geluid van de intercom op stil gaat, de hele verbinding wordt verbroken en na de instructies opnieuw gemaakt.

arjandevries
Berichten: 24
Lid geworden op: 5 apr 2008 16:43

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door arjandevries »

Ben je er al achter?

Venzent
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 okt 2014 14:37

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door Venzent »

Niet helemaal. Als je multi audio source aanzet en de gps ook echt als gps koppelt, dan gaat de intercom (in de meeste gevallen) naar achteren tijdens instructies, maar niet altijd.
Ben er niet achter wanneer wel of niet, maar vermoed dat dit te maken heeft met de volgorde van aanzetten XT en headset.
Rij niet vaak genoeg samen met iemand met intercom om dit te verder onderzoeken en stel me tevreden met de momenten (meestal) dat het goed gaat.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Zumo XT, Sena intercom en instructies

Bericht door Frank »

Bij mijn Sena (20s) gaat de intercom altijd naar de achtergrond zodra de XT gesproken instructies geeft. De XT is als GPS gekoppeld. Meestal staat de XT aan voordat ik de headset aanzet.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo XT (1)”