Bellen met Zumo XT lukt niet

De in 2020 uitgekomen Garmin Zumo XT
Gebruikersavatar
The Dawg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 135
Lid geworden op: 2 sep 2007 11:32
Locatie: Hoorn

Bellen met Zumo XT lukt niet

Bericht door The Dawg »

Vreemd probleem. Mijn Oneplus Nord CE 2 maakt zonder problemen verbinding met de Zumo. Drive app werkt ook. Als headset gebruik ik een Freecom2x. De telefoon is alleen verbonden met de Zumo,niet met de headset. Muziek afspelen van de telefoon via de Zumo werkt goed. Alleen.... als ik wil bellen via de Zumo zie ik het telefoonboek, kan ik een nummer kiezen, maar als ik verbinding maak schakelt de telefoon gelijk over op speaker en hoort de gebelde niets als deze opneemt. Dit gebeurt zowel als ik vanaf de telefoon een nummer bel of vanaf de zumo. In het instellingenscherm van de Zumo wordt de verbinding kort verbroken en na ophangen direct weer hersteld. Het lijkt een telefoonspecifiek dingetje, maar als ik handsfree in de auto bel gaat het wel gewoon goed. Wie helpt mij uit de brand?
Laatst gewijzigd door The Dawg op 13 jul 2023 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Husqvarna Norden 901, GPSMap 278, Zumo XT

Gebruikersavatar
The Dawg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 135
Lid geworden op: 2 sep 2007 11:32
Locatie: Hoorn

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door The Dawg »

Niemand met een vergelijkbare ervaring?
Husqvarna Norden 901, GPSMap 278, Zumo XT

Gebruikersavatar
panmanbos
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 246
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:59
Locatie: Schagen

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door panmanbos »

bij instellingen/draadloze netwerken staan bij mij alle vijf de verbindingen aan (blauw) dus ook de telefoon verbonden met de slr van de helm, bellen en gebeld worden werkt hier perfect.
succes (<:

Gebruikersavatar
The Dawg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 135
Lid geworden op: 2 sep 2007 11:32
Locatie: Hoorn

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door The Dawg »

Het punt is dat ik naast de gps een sena sr10 aan de freecom gekoppeld heb. De Freecom heeft maar 2 bluetooth kanalen. Bovendien wordt geadviseerd om de zumo als hub te gebruiken, dus telefoon aan zumo en headset aan zumo en telefoon niet aan headset. Maar wellicht is dit achterhaald. Ik ga het uittesten, ook met een andere telefoon.

EDIT: Wat ik al vermoedde: het is een telefoon specifiek probleem. Met een pocophone F1 werkt het gewoon prima. Als ik de Oneplus ook aan de Freecom koppel gaat de verbinding 'klapperen'. Om de paar seconden verliest en maakt hij weer verbinding. Ik kan helaas op het Oneplus forum geen oplossing vinden. Zal op een fix moeten wachten, verwacht ik.
Husqvarna Norden 901, GPSMap 278, Zumo XT

Gebruikersavatar
The Dawg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 135
Lid geworden op: 2 sep 2007 11:32
Locatie: Hoorn

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door The Dawg »

Nieuwe ingeving: heeft de XT moeite met Android 13 van de Oneplus? Vandaag kreeg mijn Cardo Freecom 2X een firmware update in verband met problemen met Android 13. Kan iemand met een Android 13 telefoon controleren of handsfree telefoneren via de Zumo mogelijk is?
Husqvarna Norden 901, GPSMap 278, Zumo XT

Gebruikersavatar
Firefly
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 349
Lid geworden op: 3 okt 2005 17:39
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door Firefly »

Samsung S20 met Android 13, geen problemen.
Pan 1300, Zümo 590, XT, GPS 66st, Edge 1030 plus

Gebruikersavatar
The Dawg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 135
Lid geworden op: 2 sep 2007 11:32
Locatie: Hoorn

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door The Dawg »

Dank, dan heeft een rollback naar Android 12 geen zin. Geen idee wat het dan zou kunnen zijn. Zodra een gesprek start schakelt de Oneplus onmiddellijk op interne speaker en als het gesprek wordt beëindigd wordt de verbinding met de Zumo hersteld. Soms gebeurt dit niet en wordt Bluetooth in de telefoon volledig uitgeschakeld! Aanzetten lukt dan weer pas na tijdje. Heel wonderlijk. Iemand anders met een Oneplus Nord CE 2 die het wil proberen? Dan weet ik dat het niet exemplarisch is.
Husqvarna Norden 901, GPSMap 278, Zumo XT

Gebruikersavatar
Cor Glorie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 255
Lid geworden op: 30 dec 2004 12:50

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door Cor Glorie »

Ha! Hier hetzelfde probleem. Met een Iphone 12 en Cardo Freecom4+ headset. Iphone en Freecom zijn verbonden met de Zumo. Die zijn ook allebei zichtbaar, in de instellingen staat dat ze verbonden zijn. Het Drive-icoontje en media-icoontje zijn blauw. De telefoon is zwart. Als ik op de telefoon klik staat er wacht op nieuwe verbinding. Ik kan het vinkje aan proberen te klikken, maar dat helpt niet.

Ik heb de telefoon al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Het helpt niet. Wat het zo bijzonder maakt is dat ie het een tijdje geleden nog gewoon deed. Vorig jaar had ik er geen problemen mee. Zou een firmware update de schuldige zijn?
Don't sneeze in your full face helmet

Gebruikersavatar
Cor Glorie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 255
Lid geworden op: 30 dec 2004 12:50

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door Cor Glorie »

Ik heb het probleem via de mail aan Garmin voorgelegd. Zodra ik wat meer weet zal ik het hier posten.
Don't sneeze in your full face helmet

Gebruikersavatar
The Dawg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 135
Lid geworden op: 2 sep 2007 11:32
Locatie: Hoorn

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door The Dawg »

Dat is toch iets anders. Bij mij staan alle vinkjes goed, maar wordt de koppeling tussen telefoon en zumo verbroken zodra er een telefoongesprek gestart wordt of binnenkomt.
Husqvarna Norden 901, GPSMap 278, Zumo XT

Gebruikersavatar
Cor Glorie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 255
Lid geworden op: 30 dec 2004 12:50

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door Cor Glorie »

Nou, bij mij werkt het weer gewoon. Vanwege wat gedoe met de mediaspeler heb ik de telefoon weer eens een keer verwijderd van de xt en opnieuw toegevoegd. Iets wat ik gisteren toch verschillende keren zonder succes heb gedaan. En nu werkt het weer naar behoren. Blauw icoontje en gebeld naar 1233. Kreeg keurig netjes het gesprek op de headset. Geen idee waarom het gisteren niet lukte en nu wel.
Don't sneeze in your full face helmet

Gebruikersavatar
The Dawg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 135
Lid geworden op: 2 sep 2007 11:32
Locatie: Hoorn

Re: Bellen met Zumo XT lukt niet.

Bericht door The Dawg »

Na werkelijk tientallen vruchteloze pogingen om te bellen via de XT is het uiteindelijk gelukt om dit toch tot stand te brengen. Ik heb niets veranderd aan de instellingen, maar het was me wel opgevallen dat ik via de headset in eerste instantie geen gesproken aanwijzingen kreeg. Muziek vanaf de zumo werkte wel prima. Omdat ik die aanwijzingen altijd uit heb staan was me dit nog niet eerder opgevallen. Na herhaaldelijk koppelen en loskoppelen van de headset herstelde zich dit en toen bleek dat het bellen opeens wel lukte. Wellicht dat het HSP of HFP protocol eerder niet was ingeschakeld? Hoe dan ook, blij dat het nu werkt!
Husqvarna Norden 901, GPSMap 278, Zumo XT

Gebruikersavatar
Cor Glorie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 255
Lid geworden op: 30 dec 2004 12:50

Re: Bellen met Zumo XT lukt weer!

Bericht door Cor Glorie »

En die $%&*%^#@!! telefoon doet het weer niet. Wel verbonden, ook media beschikbaar, maar geen telefoon. Ik stop ermee, ik hoef niet te bellen, hoef geen media op de headset, hoef geen verkeersinformatie. Alleen navigatie. Ik heb de telefoon verwijderd.

Edit: blijkt dat de telefoon het wel doet, maar alleen als de headset ook is aangesloten. Mijn fout dus.
Don't sneeze in your full face helmet

hka
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 891
Lid geworden op: 3 jun 2008 19:39

Re: Bellen met Zumo XT lukt weer!

Bericht door hka »

Wel lekker bezig hé....!

Gebruikersavatar
Cor Glorie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 255
Lid geworden op: 30 dec 2004 12:50

Re: Bellen met Zumo XT lukt weer!

Bericht door Cor Glorie »

Ach, het houdt me van de straat. :-)
Don't sneeze in your full face helmet

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo XT (1)”