Via Activiteitenprofielen>Profiel (Fietsen)>Navigatie>Kaart kom ik in een scherm met o.a. Automatisch Zoomen. Dat heb ik ingeschakeld. In dat scherm staat verder Presentatie. Na aanklikken kun je op Geavanceerd klikken om bij Zoomniveaus te komen. Na aanklikken krijg je een scherm met o.a. Kaartpunten. Als ik dat aanklik krijg ik een scherm met Uit, Auto en een opsomming van (neem ik aan) zoomniveaus met 5m, 8m, 12m ....tot 800 km.
Ik verwacht dan dat ik daarmee het zoomniveau kan instellen wat normaal gesproken het basis niveau is van de kaart. In mijn Edge 1000, Oregon en GPSMap is dat altijd 200m geweest. Nader je bij navigeren een afslag dan wordt er automatisch ingezoomd en na de afslag keert de kaartweergave terug naar 200md.
Bij mijn Explore 2 niets van dat alles. Het basisniveau is 80m en er wordt ingezoomd tot 50m. Als ik handmatig op het scherm uitzoom naar 200m of 300m of nog anders wordt bij een afslag ingezoomd naar 200m 120m 80m en 50m en na de afslag gaat de weergave terug naar 80m.
Mij lukt het niet om in de diverse handleidingen e.d. iets hierover terug te vinden. Ook het woord Kaartpunten is wel door Garmin in het apparaat gezet maar dat is volgens mij ook de enige keer dat ik het woord kan vinden.
Concreet is mijn vraag: hoe zet ik de basis zoom op 200m, zodat na inzoomen bij een afslag na die afslag weer uitgezoomd wordt naar dat basisniveau. En ook wel nieuwsgierig wat die zoomniveaus in de Explore 2 met Kaartpunten te maken hebben.
Explore 2 Zoomniveaus
Re: Explore 2 Zoomniveaus
Die zoomniveau's van 5m, 8m, etc. hebben te maken met op welk zoomniveau het betreffende item (b.v. Kaartpunten) zichtbaar wordt op het scherm van je Edge. Dat staat helemaal los van de zoomniveau's die Autozoom gebruikt.
Let op dat niet alle kaarten met die geavanceerde instellingen overweg kunnen. De Garmin Cycle Map wel, maar bijvoorbeeld de OpenFietsMap niet, tenzij je een aangepaste TYP-file gebruikt. Ik gebruik zelf een aangepaste TYP-file om de straatnaamlabels wat beter leesbaar te krijgen. Als je op de Edge Explore (2) dan bij de geavanceerde instellingen kiest voor 'Medium' bij Tekst Grootte / Straatnaam labels dan werkt dat ook op de OFM. Mocht je er belangstelling voor hebben - Ligfietser is zo vriendelijk geweest e.e.a. beschikbaar te stellen op de site van de OFM: https://sites.google.com/site/openfiets ... /customize (BikePC's TYP-file).
Let op dat niet alle kaarten met die geavanceerde instellingen overweg kunnen. De Garmin Cycle Map wel, maar bijvoorbeeld de OpenFietsMap niet, tenzij je een aangepaste TYP-file gebruikt. Ik gebruik zelf een aangepaste TYP-file om de straatnaamlabels wat beter leesbaar te krijgen. Als je op de Edge Explore (2) dan bij de geavanceerde instellingen kiest voor 'Medium' bij Tekst Grootte / Straatnaam labels dan werkt dat ook op de OFM. Mocht je er belangstelling voor hebben - Ligfietser is zo vriendelijk geweest e.e.a. beschikbaar te stellen op de site van de OFM: https://sites.google.com/site/openfiets ... /customize (BikePC's TYP-file).
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2
Bedankt voor toelichting.
Mag ik dan concluderen dat het basiszoomniveau van de Explore 2 80m is waar dat bij andere Edges 200 m is? Zo ja, kan ik er prima mee leven, maar de logica achter de verandering ontgaat me wel.
Mag ik dan concluderen dat het basiszoomniveau van de Explore 2 80m is waar dat bij andere Edges 200 m is? Zo ja, kan ik er prima mee leven, maar de logica achter de verandering ontgaat me wel.
Dat basiszoomniveau van 80m staat volgens mij niet vast hoor. En die 200m bij mijn Edge 800, Edge TouringPlus en Edge Explore (1) ook niet.
Ik loop er bij mijn Explore 2 wel steeds tegenaan dat het iedere keer verandert. Zou het kunnen zijn dat de Explore 2 bij starten het zoomniveau aanhoudt waarmee het toestel werd uitgeschakeld? Heb er tijdens het fietsen geen problemen mee omdat het gemakkelijk via het scherm te wijzigen is (ook met handschoenen aan
).
Ik loop er bij mijn Explore 2 wel steeds tegenaan dat het iedere keer verandert. Zou het kunnen zijn dat de Explore 2 bij starten het zoomniveau aanhoudt waarmee het toestel werd uitgeschakeld? Heb er tijdens het fietsen geen problemen mee omdat het gemakkelijk via het scherm te wijzigen is (ook met handschoenen aan

Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2
Een mens leert altijd weer bij. Op mijn Edge 1000 kun je automatisch zoomen alleen aan of uit zetten. De handleiding zegt:
Hiermee selecteert u automatisch een zoomniveau voor de kaart. Wanneer Uit is geselecteerd, moet u handmatig in- en uitzoomen. Blijkbaar is er een vast zoomniveau als bovengrens. Zal die 200m zijn.
Na vele jaren Oregon gebruiken, kom ik er nu pas achter dat daarin ook een knop zoomniveaus zit met dezelfde indeling als in de Explore 2. In de Oregon krijg je na aanklikken een scherm met Kaartpunten, Via-punten gebruiker, Geocaches, Straatlabel en Land. Aanklikken geeft de mogelijkheid om een zoomniveau te kiezen. Begrijp nog steeds niet goed, wat dat in de praktijk inhoudt. Misschien eens binnenwippen in Moordrecht als ik in de buurt ben.
Hiermee selecteert u automatisch een zoomniveau voor de kaart. Wanneer Uit is geselecteerd, moet u handmatig in- en uitzoomen. Blijkbaar is er een vast zoomniveau als bovengrens. Zal die 200m zijn.
Na vele jaren Oregon gebruiken, kom ik er nu pas achter dat daarin ook een knop zoomniveaus zit met dezelfde indeling als in de Explore 2. In de Oregon krijg je na aanklikken een scherm met Kaartpunten, Via-punten gebruiker, Geocaches, Straatlabel en Land. Aanklikken geeft de mogelijkheid om een zoomniveau te kiezen. Begrijp nog steeds niet goed, wat dat in de praktijk inhoudt. Misschien eens binnenwippen in Moordrecht als ik in de buurt ben.
Ik heb nog maar weer eens contact opgenomen met Garmin over de zoomfunctie, die weer kuren vertoonde. Wat blijkt: op de Explore 2 is door Garmin de zoomfunctie verwijderd en er is geen zicht op dat deze functie weer terug komt.
Overigens wordt volgens de helpdesk van Garmin ook BC niet langer ondersteunt.
Overigens wordt volgens de helpdesk van Garmin ook BC niet langer ondersteunt.