Garmin Zumo 660 vs TT Rider 2, (MOTOR-)ervaringen

Het advies-deel van het forum is bedoeld voor iedereen die aanschaf van een GPS overweegt maar nog niet weet welk toestel het meest geschikt is.
Dit deel is dus NIET voor gebruiksvragen; zie daarvoor de HELPDESK hierboven.
Plaats reactie
ludodg
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 apr 2010 23:49

Garmin Zumo 660 vs TT Rider 2, (MOTOR-)ervaringen

Bericht door ludodg »

Gewoon effe ter informatie, en wellicht ook om even mijn teleurstellingen te kunnen ventileren.
Even situeren:
Ik ben een motorrijder. Ik rij haast het hele jaar door (enkel in geval van ijzel en sneeuw laat ik verstek), aanvankelijk met een Honda Deauville en nu met een Triumph Tiger. Gebruik enkel de wagen voor verplaatsingen wanneer ik ECHT moet, bvb als de kids meemoeten. Zelfs winkelen gaat perfect met mijn grote kofferset.
Door de dag gebruik ik de GPS niet, m'n orientatiegevoel is voldoende ontwikkeld om me meestal uit de slag te trekken. De GPS gaat er echter altijd weer op als ik naar een nieuw adres moet, of voor reizen, wat toch regelmatig gebeurt; van dagtripjes tot langere meerdaagse reizen opd e tweewieler.

Ik heb zeer lang met Tomtom gereden, eerst in de wagen op m'n Handheld via TomTom-software, daarna ook op de motor met een TT Rider maar uiteindelijk toch overgeschakeld naar een Zumo 660. Hoofdreden was dat je alle motorritten steeds enkel weer in Garminformaat vind maar het altijd een heel werk is om deze om te zetten naar TomTom.

Na een halfjaartje én enkele stevige reizen met de Garmin, zowel op de motor als in de wagen ...
moet ik toegeven dat ik nog HEEEEEEL vaak zucht.
M'n TT Rider2 heeft inderdaad een aantal opties minder dan de Zumo ... maar werkt instinctiever, ABSOLUUT vlotter en ik mis hem.
Dit weekend nog een rit gemaakt naar Cap Griz-Nez. Vooraf map opgezocht, gedownload, bekeken in mapsource en doorgestuurd naar de Zumo ..
om dan onderweg te moeten vaststellen dat er iets mis liep en ik zonder route onderweg was :down: :down: :down:

Natuurlijk ligt dat aan een slordigheidje van mijn kant. Een doorgewinterde mapsource-gebruiker heeft zoiets niet voor, of zal eerst eens dubbelchecken.
Met de TomTom een route uitzetten is echter VEEEEL eenvoudiger, heb je geen uitgebreide internetcursus voor nodig om dat aan de praat en op je toestel te krijgen.

Ander euvel: op het hele weekend zeker een 10-tal keer een blanco-scherm gehad. M.a.w. het menu en de knoppen waren zichtbaar, maar de map zelf kwam niet te voorschijn... en dan plots weer wel. En zoiets gebeurt regelmatig bij elke Zumo-trip.
Ook is het erg opvallend dat de Zumo vervelend trager reageert. Bvb op een rondpunt kan ik op de Tomtom netjes kijken wanneer ik moet afslagen. Met de Garmin heb ik meestal het ronde punt al verlaten en zit ik op het schermpje zogezegd nog op dat ronde punt. Ik moet dus altijd heel goed vooraf de situatie inschatten want de real-time info komt quasi altijd te laat.
M'n vriendin heeft ook een TomTom in haar wagen, rijdt ook wel eens met mijn wagen met de Garmin en ergert zich aan dezelfde zaken, merkt dezelfde verschillen op met haar gewone wagen-TT.

Nog zo'n verschil: ik rij een tunnel in met de Garmin en deze verliest dus satteliet-contact: dan blijft de geafficheerde snelheid de hele verdere onder-de-grond rit continue. ALs je dus per vergissing even te snel de tunnel in duikt, kan je wel vertragen, maar de Garmin blijft irritant aangaven dat je te snel rijdt.
De TomTom Rider2 moet blijkbaar een gyro hebben want deze vangt wel op dat je versnelt of vertraagt.

Nog een verschil: ik plan een route uit op het toestel zelf (als ik geen pc bij de hand heb) en geef verschillende steden in.
De TomTom stuurt me langs de verschillende steden. Als ik de ring rond Sant-Omer bereik, gaat hij vloeiend over naar de volgende stad: Hazebrouck ...
De Garmin stuurt je eerst helemaal naar het centrum van Saint-Omer, om je vervolgens quasi via dezelfde weg terug te sturen naar de ring en dan pas de rit naar Hazebrouck aan te vatten. En zo dus telkens via alle centra van de opgegeven steden.
Verschrikkelijk is dat natuurlijk niet want het is wel leuk om het centrum van een stad door te rijden en nog eens iets te zien, maar handig is het niet!!

Enige voordelen voor de Garmin wat mij betreft zijn
  • de uitgebreidere mogelijkheden: je kan meer maar zal er ook eerst mee moeten leren werken.
  • instelbaarheid van je scherm: je kan zelf kiezen welke info je te zien krijgt
  • rijstrookinfo (staat nog niet op mijn TT Rider maar wel al op de volgende editie
  • de beschikbaarheid van downlaodbare routes ... maar je zal deze best ALTIJD eerst eens moeten checken/converteren voor je ze naar de GPS kopieert via speciale software, ... m.a.w. je hebt ook een pc nodig, maar dat is met de TT ook zo.
Nadeel: je kan de Garmin bedienen terwijl je rijdt. Da's niet ideaal. De TomTom laat dat niet toe op de motor (in de wagen wel!!). Je kan natuurlijk zelfdiscipline aan de dag leggen en nooit op het schermpje beginnen priegelen onderweg ... maar dat doe je dus niet altijd hé, PLUS dat ik al eens vaker quasi verplicht ben om op dat Garmin-scherm te trommelen als bvb mijn scherm weer eens blanco staat of iets anders fout loopt.
Standaard staat de Garmin bvb zo ingesteld dat je schermgrote popups krijgt als je bvb een flitspaal nadert. Dat betekent dus dat op een uitgebreid kruispunt met verschillende flitspalen, de Garmin nutteloos is: je krijgt telkens weer popups die je moet wegklikken én dan weer één, ... en dat terwijl de Garmin niet kan volgen + op voorhand al begint te verwittigen nog voor je het kruispunt nadert. De keren dat ik daarvoor al gevloekt heb!!!!??
Vreemde standaard-instellingen voor een MOTOR-GPS.
Ik heb dit kunnen weghalen door in één of ander menu na wat zoeken de verwittigingen uit te schakelen ... wat je aanvankelijk natuurlijk eigenlijk niet wilt maar dan moet je vast stellen dat de Garmin ze wél nog geeft maar dan enkel via een geluidsignaaltje en een klein berichtje op het scherm :?: :?:

Ik kocht de 660 ook omdat ik dacht dat ik de sound-functie: beluisteren van stereo-muziek, onderweg wel vaak zou gebruiken op lange ritten. Niet dus. Daarvoor is er teveel lawaai onderweg op de saaie autostrade. EN op de kleine baantjes kijk je liever rondom. De foto-album-functie? Misschien twee keertjes bekeken en weer uitgezet.

Wil je een eenvoudige motor-GPS met gebruiksgemak voorop is er wat mij betreft maar één keuze: TomTom Rider!!!
As said heb ik ze allebei uitgebreid getest ... en ik ga de garmin wellicht van de hand doen. De TomTom ligt hier nog in de kast, ik kreeg het niet over mijn hart om hem weg te doen.

Iemand interesse? Garmin Zumo 660 mét car-kit en levenslange update- Kaart Europa. LOL
Maar eerst ga ik nog eens langs gaan bij de mannen van Waypoint in Leuven want ik wil zeker zijn dat er niets scheelt aan mijn Zumo660. Die traagheid t.o.v de TomTom is heel erg opmerkelijk en eigenlijk onaanvaardbaar.

Als er nog mensen zijn die tips hebben, dan hou ik me graag aanbevolen. De 660 is immers een veel te duur ding om zomaar terug weer van de hand te doen. :(

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Garmin Zumo 660 vs TT Rider 2, (MOTOR-)ervaringen

Bericht door FM »

De Zumo 660 heeft inderdaad gebreken. Langzame schermopbouw is er één van. Maar is dit na enkele firmware-updates niet verbeterd ?

Anderzijds zijn er voor jou minpunten die voor anderen pluspunten zijn, of je moet een aanpassing doen. Het kunnen bedienen onder het rijden is voor mij een groot pluspunt, maar bij de 550 kan je dit blokkeren; ik ben ervan overtuigd dat dit ook kan bij de 660.

De TomTom werkt instinctiever... Omdat je die gewend bent. Ik had eerst de Zumo550, en heb dan een TomTom voor de echtgenote bijgekocht. Hoe dikwijls dat ik dat ding al bijna weggekieperd heb omdat ik er niet in slaag te doen wat ik wil... :roll: Eén bron van ergernis voor mij.

Maar ik kan je niet anders dan adviseren om opnieuw je TomTom te gebruiken; je bent er heel tevreden over, hij doet wat je wil. Het enige minpunt is het converteren van garminroutes, wat een fluitje van een cent is, bv met behulp van ITNConvertor.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
Scheurneus
Berichten: 9194
Lid geworden op: 2 jun 2006 16:58
Locatie: Leusden, bij u thuis (Privé les) of op afstand (GPS Helpdesk)
Contacteer:

Re: Garmin Zumo 660 vs TT Rider 2, (MOTOR-)ervaringen

Bericht door Scheurneus »

ludodg schreef:Maar eerst ga ik nog eens langs gaan bij de mannen van Waypoint in Leuven want ik wil zeker zijn dat er niets scheelt aan mijn Zumo660. Die traagheid t.o.v de TomTom is heel erg opmerkelijk en eigenlijk onaanvaardbaar.
Stel dat ze iets vinden, dan nog zou dat met een TomTom niet kunnen gebeuren, tuurlijk kan er ook dingen fout met de TomTom, maar iets als bv een dubbel kaart en meerder routeerbare kaarten actief (door en vanwege lifetime update foutjes), dat kan helemaal niet in een TomTom Rider.

Ik zou je Rider ook verkopen en een Rider3 ervoor terug kopen ;) nog wat beter beeldscherm en kronkelwegen!
Marco :)

Meridian Platinum, GPS[map]60, 62st, Dakota20, Edge 605, 800, 3de Zumo660, Rider3, Montana 650, I-gotU GT-120

Zie ook mijn eigen kennisforum.

ludodg
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 apr 2010 23:49

Re: Garmin Zumo 660 vs TT Rider 2, (MOTOR-)ervaringen

Bericht door ludodg »

ivm updates. Voor zover ik weet heb ik de laatste versie van de software.
ivm instinctiever: Tja, ik was er me van bewust dat ik een TomTom gewoon was en de Garmin dus krediet moest geven ... en vandaar dus ook deze reactie pas na 6 maanden intensief gebruiken.

Jammer genoeg vind ik het onzetten van garminroutes via ITNconvertor toch iets minder makkelijk, heb het al een paar keer gedaan, maar ook daar moet ik wat meer handigheid in krijgen.
't Blijft een moeilijke keuze. Zeer handig bij Garmin is bvb het feit dat je achteraf je route kan nakijken en opslaan.
Tja.
Ik denk inderdaad aan de oplossing van Scheurneus.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”