Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Het advies-deel van het forum is bedoeld voor iedereen die aanschaf van een GPS overweegt maar nog niet weet welk toestel het meest geschikt is.
Dit deel is dus NIET voor gebruiksvragen; zie daarvoor de HELPDESK hierboven.
Plaats reactie
Ramon 73
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 315
Lid geworden op: 31 aug 2009 19:52

Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Bericht door Ramon 73 »

Ik heb onlangs mijn Montana 600 verkocht. Tijdens wandelingen in dalen met bebossing was de ontvangst toch wel eens minder goed en positie fouten van 100 meter kwamen voor. Geen slijtage of gebrek, maar is gewoon een lastige locatie.
Vandaar dat ik iets nieuws ga aanschaffen, maar twijfel nog sterk tussen Montana 610, Monterra of Oregon 700.
Prijs is geen groot criterium, net als afmetingen. Ik ben gewend aan Montana afmetingen, dus dat levert geen problemen op.
Belangrijkste beslispunten zijn:
1. Snelle routeberekening en kaartopbouw
2. Goede afleesbaarheid scherm in wisselende lichtomstandigheden
3. Nauwkeurige positie bepaling in lastige situaties (bomen, bergen)
4. Gebruiksprofielen mogelijk

Met name op punt 1 en 3 viel de Montana 600 wel tegen, vandaar de overstap naar iets anders. De genoemde toestellen hebben allemaal gps en glonass waardoor ik hoop op betere ontvangst. De Oregon 700 heeft ook nog een versterkte antenne volgens de specificaties en dat zou ook kunnen helpen. Daarnaast ben ik wel weer ietwat meer gericht op Montana/ Monterra vanwege de schermgrootte (motorgebruik!) en het feit dat ik houders voor de Montana heb (geen groot probleem om alles opnieuw aan te schaffen mocht een ander toestel beter geschikt zijn).

Ik ben een gevorderde gebruiker en heb veel ervaring met Garmin, met de Montana kan ik lezen en schrijven. Het nieuwe toestel hoeft dus niet uit te blinken in eenvoudiger gebruik. Android op de Monterra is imho geen pluspunt omdat er een "stokoude" versie gebruikt wordt. Het Garmin OS is voor mij geen probleem. Camera op de gps is imho ook geen doorslaggevende factor.

Dus, veel overwegingen waar ik geen antwoord op kan vinden. Monterra wordt in een review van op pad recent als traag toestel beoordeeld, YouTube filmpjes laten echter redelijk vlotte scherm opbouw zien.
Of worden er nog nieuwe toestellen verwacht en kan ik beter even wachten? Ik héb nog een Nüvi "over" om me tijdelijk mee te behelpen.
Past:
GPSmap 60CSx - GPSmap62s - Montana 600 - Nüvi 765T - Nüvi 3790LMT - Nüvi 3597LMT Mechanic HD - Forerunner 235 - Fenix 5 plus - Montana 680

Current:
Montana 700i - Fenix 6X Pro - Vector 3

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Bericht door GPS Expert »

Dan zou ik wachten totdat de toestellen GPS+GLONOSS+GALILEO+BANDEI ontvangers hebben,

Tot die tijd is de Montana 610 denk ik je beste keus. De Oregon 700 is er nog maar net, er zullen nog de nodige software updates op komen bruikbaar voor seizoen 2017 (tenzij je bugs voor lief neemt).

Mogelijk past een GPSmap 64 er nog tussen als mogelijkheid, sneller kun je een toestel niet bedienen (behalve bij tekst invoeren via knoppen).

Monterra zou ik uit de lijst halen als keuze.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Ramon 73
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 315
Lid geworden op: 31 aug 2009 19:52

Re: Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Bericht door Ramon 73 »

GPS Expert schreef:Dan zou ik wachten totdat de toestellen GPS+GLONOSS+GALILEO+BANDEI ontvangers hebben,

Tot die tijd is de Montana 610 denk ik je beste keus. De Oregon 700 is er nog maar net, er zullen nog de nodige software updates op komen bruikbaar voor seizoen 2017 (tenzij je bugs voor lief neemt).

Mogelijk past een GPSmap 64 er nog tussen als mogelijkheid, sneller kun je een toestel niet bedienen (behalve bij tekst invoeren via knoppen).

Monterra zou ik uit de lijst halen als keuze.
Hoe lang schat je tot Garmin Galileo ondersteunt? Ik kan wel even zonder multifunctionele gps, maar ook geen half jaar.
En de 62 heb ik gehad maar inderdaad vanwege tekstinvoer vervangen door de Montana.
Past:
GPSmap 60CSx - GPSmap62s - Montana 600 - Nüvi 765T - Nüvi 3790LMT - Nüvi 3597LMT Mechanic HD - Forerunner 235 - Fenix 5 plus - Montana 680

Current:
Montana 700i - Fenix 6X Pro - Vector 3

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Bericht door keesm »

Ik denk niet dat het aan de ontvanger ligt, mijn mediatek chip in de Oregon 600 is geschikt voor GPS, GLONASS, GALILEO, BEIDOU (after ICD released), SBAS ranging (WAAS, EGNOS, GAGAN, and MSAS), QZSS, DGPS (RTCM) and AGPS.
Het is de software die er wat mee doet, of niet denk ik dan maar.
Of laat Garmin door mediatek speciale chips maken die beperkter zijn?

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Bericht door GPS Expert »

Voordat Garmin GALILEO ondersteund denk ik dat we maximaal 2 jaar verder zijn, maar ik kan het altijd mis hebben, zoals Kees aangeeft, de chip kan het schijnbaar al en kan het een kwestie zijn van een firmware update.

Het kan ook zijn dat als ze dat doen je batterij verbruik niet meer leuk is en ze er ook een andere accu bij nodig hebben of zelfs een licentie die ze nu alleen voor GPS+GLONASS gekocht hebben en dat de rest niet geactiveerd mag worden.
Vele mogelijkheden hier waarom het wel kan en waarom het mogelijk niet gebeurd.

Ik verwacht zelf dat het pas met een nieuwe serie GPS toestellen zal zijn.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Ramon 73
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 315
Lid geworden op: 31 aug 2009 19:52

Re: Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Bericht door Ramon 73 »

Maar, korte vraag dan. Is het zinvol om te wachten op nieuwe toestellen of gewoon nu kopen? Immers een nieuwe reeks bij Garmin is nooit probleemloos.
Past:
GPSmap 60CSx - GPSmap62s - Montana 600 - Nüvi 765T - Nüvi 3790LMT - Nüvi 3597LMT Mechanic HD - Forerunner 235 - Fenix 5 plus - Montana 680

Current:
Montana 700i - Fenix 6X Pro - Vector 3

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2107
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Bericht door MPX-NL »

Galileo is voor de burger tot 1 meter nauwkeurig, GPS volgens mij tot 3 meter.
Hoelang je daarop moet wachten is de vraag, inmiddels vliegt de helft zijn baantjes al dus het zou nu al een aangename toevoeging zijn.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Ramon 73
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 315
Lid geworden op: 31 aug 2009 19:52

Re: Welke Garmin voor wandel, fiets en motor gebruik?

Bericht door Ramon 73 »

Allright, ik ga niet op Galileo wachten. Daarom een Montana 680 besteld, die is maar net €30,- duurder dan de 610 en dat vond ik het nog wel waard.
Past:
GPSmap 60CSx - GPSmap62s - Montana 600 - Nüvi 765T - Nüvi 3790LMT - Nüvi 3597LMT Mechanic HD - Forerunner 235 - Fenix 5 plus - Montana 680

Current:
Montana 700i - Fenix 6X Pro - Vector 3

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”