Aankoopadvies voor mijn vader (navigatie + dashcam) in 2017

Het advies-deel van het forum is bedoeld voor iedereen die aanschaf van een GPS overweegt maar nog niet weet welk toestel het meest geschikt is.
Dit deel is dus NIET voor gebruiksvragen; zie daarvoor de HELPDESK hierboven.
Plaats reactie
ujjain
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2017 15:05

Aankoopadvies voor mijn vader (navigatie + dashcam) in 2017

Bericht door ujjain »

Mijn vader doet al heel lang met een oude TomTom en ik wil graag een nieuwe GPS voor hem kopen. Ook weet ik dat hij graag een dashcam zou hebben. Hij heeft geen mobiel internet op zijn telefoon op buitenshuis, wel een moderne LG Android 7-telefoon verder.

Hij spreekt geen Engels en hij is niet goed met ICT, maar hij snapt zijn huidige TomTom 135 M wel redelijk en zijn Android-telefoon snapt hij soms.

Deze 2 opties spreken mij aan: Als ik voor de TomTom ga, zit ik te twijfelen tussen deze oplossingen voor een dashcam: Ik rijd zelf nauwelijks in de auto en zou ook altijd Google Maps gebruiken, maar mijn vader rijdt vaak, gebruikt graag een TomTom en heeft geen mobiel internet, dus tips zouden welkom zijn!

Belangrijk voor mijn vader:
  • Gratis lifetime updates
  • Eenvoud
  • Navigeren is nog weleens lastig met zijn huidige TomTom bij rare afslagen
  • Hij kana alleen zijn rechterhand goed gebruiken, TomTom 125 met zuignap momenteel is superlastig.
  • Bij voorkeur zoveel mogelijk live verkeersinformatie zonder mobiel internet te gebruiken.
  • Hij heeft een 256GB micro-SD in zijn telefoon, maar volgens mij heeft hij daar niet zoveel aan met de MiVue en DrivePro. Je kunt de opslag niet tegelijk in telefoon en dashcam gebruiken.
Belangrijk voor mij zijn:
  • Dat ik weinig wordt lastig gevallen met technische ondersteuning, misschien 1x per 3 maanden iets doe, dus liever niet te complex.

Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 481
Lid geworden op: 22 mei 2015 18:30
Locatie: Breda

Re: Aankoopadvies voor mijn vader (navigatie + dashcam) in 2

Bericht door Hervelt »

Het is nogal wat je vraagtenik kan je niet goed adviseren.
Wel wil ik erop wijzen dat de eenvoud van zijn oude TomTom wellicht niet meer te vinden is op nieuwe toestellen.

Weet niet of de TT 135 onder de oude of de nieuwe generaties vallen ?
Maar mensen die de oude menu structuur en intuïtieve bediening van de oude TomTom zo goed vinden lopen bij de nieuwere generatie (welke software compleet opnieuw is opgebouwd) tegen een hoop problemen aan. De menu indeling is compleet anders, meer mogelijkeden, maar ook onoverzichtelijker en minder intuïtief en soms heel kleine menu keuzes.

Oudere mensen zou ik vroeger altijd TomTom aanraden. Nu weet ik niet wat beter is, TomTom of Garmin ?

De verkeers informatie van TomTom werkt perfect maar je hebt echt wel mobiel internet nodig dan. Loopt bij TT va de telefoon op tethering.

Beuk25
Berichten: 1
Lid geworden op: 4 mei 2017 22:18

Re: Aankoopadvies voor mijn vader (navigatie + dashcam) in 2

Bericht door Beuk25 »

Hi,
Ik ben nieuw op dit forum en een ouwe vent van70-jaar. :D

Ik rij al heel lang met navigatieapparatuur en voor 90% met TomTom. Heb nu nog een TomTom 1005 (echter geheugen is te klein voor alle kaarten van Europa??) daarom een paar jaar geleden een TomTom 6000 gekocht. Inmiddels is die er mee gestopt is en niet meer aan de praat te krijgen!!!! Reparatie kost min. Euro.105,- (gratis op te halen!.) Even voor mij geen TomTom meer, alhoewel het waarschijnlijk de beste is wat betreft de navigatie. Maar ja, als ze schrijven dat je hem aan je desktop moet verbinden met de originele kabel die je bij aankoop erbij gekregen hebt en je zit op een hotelkamer in een stad (en land) die je niet kent!! Dan begin je vuur te spugen. :twisted: :twisted:

Nu heb ik een vaste navigatie in mijn auto, maar wil toch nog een losse navigatie erbij. Je weet maar nooit. Ook heb ik al enige jaren een dashcam (Rollei, perfect en erg scherp beeld).

Dus ik naar de winkel en met enige tegenzin (tsja, je bent gewend aan TT) toch maar naar Garmin gekeken. Uiteindelijk een Garmin DriveAssist 50 LMT-D gekocht (dus die met de dashcam). Ik had weliswaar ervaring dat Garmin goede producten maakt maar dat was op het water.

Wat een verademing zeg. De Garmin navigeert erg gemakkelijk, zelfs stemnavigatie in het Nederlands begint door te breken. Invoer van adres, Poi's, pairen e.d. went zeer snel, kortom erg intuïtief. Het beeld van de dashcam is wat minder dan van de Rollei maar kan er zeer goed mee door. Kortom ik ben over!!

Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 481
Lid geworden op: 22 mei 2015 18:30
Locatie: Breda

Re: Aankoopadvies voor mijn vader (navigatie + dashcam) in 2

Bericht door Hervelt »

Aan je leeftijd zal het zeker niet liggen.
Velen vinden Garmin moeilijker dan TomTom, of stappen over naar TT omdat TT de naam heeft gemakkelijk te hanteren te zijn. (Maar dat vind in bij de nieuwere generatie een stuk minder gebruiksvriendelijk en intuïtief dan bij de oude generatie)
Maar jij bent snel gewend aan Garmin dus, misschien ook door je eerdere ervaringen op het water..

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”