Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLONASS?

Het advies-deel van het forum is bedoeld voor iedereen die aanschaf van een GPS overweegt maar nog niet weet welk toestel het meest geschikt is.
Dit deel is dus NIET voor gebruiksvragen; zie daarvoor de HELPDESK hierboven.
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door ankeric »

tony rave schreef:In de handleiding schrijft Garmin dat Glonass UIT stroom bespaart, nou ja, dat lijkt mij meer theorie dan werkelijk substantieel.
Ik kies hier voor de makkelijke weg: ik ben het helemaal met je eens :wink:
Komt me misschien ook wel beter uit...
tony rave schreef:Zoals bekend speelt v.w.b. het energieverbruik de schermverlichting veel meer mee, die vreet bij maximale helderheid al gauw tegen de 200 mA extra.
Zelf ben ik nog erger: spelen met de GPS, track van vandaag bekijken, route van morgen bekijken, of nog erger, route van morgen wijzigen of het ergste: nieuwe route maken. Hierbij kan ik in één uur tijd de helft aan resterende batterij "verspillen".
Maar ook dit gegeven maakt een goede vergelijking bijna onmogelijk.

Dus, totdat het tegendeel is gebleken: geen substantieel verschil in stroomverbruik tussen Glonass aan/uit.
Laatst gewijzigd door ankeric op 6 aug 2017 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door ankeric »

Vandaag toch mijn geplande "onderzoekje" uitgevoerd.
ankeric schreef:Heen: GPSMAP 64st Glonass = aan, Etrex 30 Glonass = uit.
Terug: GPSMAP 64st Glonass = uit, Etrex 30 Glonass = aan.
Routering stond uit.
Track log: Record Method = Auto; Recording interval = Most.

Als ik inzoom tot 300 meter (BaseCamp) dan zie ik geen enkel relevant of significant verschil tussen de vier tracks.
Dit geldt zowel op de open-polder-stukken als op het traject door Oudewater (smalle straatjes) en het gedeelte door wat wij hier "bos" noemen (Linschoterbos).
Dus de hele discussie Glonass aan/uit is academisch en zinloos.
Overview_GPSMAP_Etrex_GPS_GLONASS.png
Overview_GPSMAP_Etrex_GPS_GLONASS.png (149.51 KiB) 3917 keer bekeken
Tijdens twee koffiestops gekeken naar de Glitches (drift).
Mijn conclusie: geen significant verschil tussen Glonass uit/aan, wel een significant verschil tussen Etrex 30 en GPSMAP 64st. De GPSMAP 64st is beter: minder glitches/drift.
GPSMAP_Etrex_Glitches.png
GPSMAP_Etrex_Glitches.png (44.12 KiB) 3917 keer bekeken
GPSMAP: lichtgroen (zonder Glonass), donkergroen (met Glonass); Etrex lichtblauw (zonder Glonass), donkerblauw (met Glonass)
Laatst gewijzigd door ankeric op 6 aug 2017 21:22, 4 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door ankeric »

Als ik ver genoeg inzoom zie ik wél verschillen. Maar of die significant én representatief zijn?

De twee Met-Glonass-Tracks zijn meer consequent: op de wegen waar ook auto’s rijden hebben we zowel heen als terug rechts gereden.
De twee Zonder-Glonass-Tracks lijken in Engeland te zijn opgenomen. Zowel heen als terug hebben we links gereden (relatief gezien).

Regelmatig liggen 3 tracks dicht bij elkaar, maar de vierde wijkt af en meestal is dat: GPSMAP_Zonder_GLONASS.

De spreiding bij de twee Tracks_Zonder_GLONASS is (ehhh... lijkt...) groter dan de spreiding bij de Tracks_Met_GLONASS.
Compare_GPSMAP_Etrex_GPS.png
Compare_GPSMAP_Etrex_GPS.png (173.71 KiB) 3917 keer bekeken
Compare_GPSMAP_Etrex_GLONASS.png
Compare_GPSMAP_Etrex_GLONASS.png (176.98 KiB) 3917 keer bekeken
Hypothese: een Track_Zonder_Glonass "drift" meer.
Vergelijk de 4 tracks op afstand én aantal punten. De glitches zijn eerst verwijderd uit alle tracks.
Conclusie: de twee tracks zonder Glonass zijn minimaal langer (100 meter op 17,3 km), maar bevatten wél meer punten.
Data_Tracks_GPSMAP_Etrex_GPS_GLONASS.png
Data_Tracks_GPSMAP_Etrex_GPS_GLONASS.png (20.95 KiB) 3917 keer bekeken
Voor de Etrex 30 geldt: Zonder_GLONASS = +7% punten t.o.v. Met_GLONASS.
Voor de GPSMAP 64 geldt: Zonder_GLONASS = +9% punten t.o.v. Met_GLONASS.

Meer punten op nagenoeg dezelfde afstand "zou kunnen wijzen op méér glitches" :?:
En zou Glonass dus een verbetering zijn :?:
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door tony rave »

Opvallend vind ik de lichtgroene en de donkerblauwe sporen (beiden de terugweg) in het laatste plaatje.
In de (zuid-oostelijke) lus ligt aan de ene kant (in zuidelijke richting bewegend) de donkerblauwe track links (westelijk) van de lichtgroene maar aan de andere kant van de lus (in noordelijke richting bewegend) aan de andere kant (oostelijk) van de lichtgroene track. Dus onderling van plaats verwisseld.

Doet me denken aan hoe de beide toestellen geplaatst waren, kan het zijn dat er afscherming naar 1 zijde was? Zo'n afscherming verwisseld immers ook van kompasrichting als de bewegingsrichting omdraait.
Of anders de bebouwing aan slechts een zijde van de weg (naar het zuiden gaand), de ene keer het directe signaal ontvangen en de andere keer het gereflecteerde signaal?
Zou de momentele positie van te ontvangen Glonass satellieten dan een rol hebben gespeeld?
Je zou eigenlijk ook nog een oogje willen houden op het satellietscherm om te zien of daar iets wijzigt aan de ontvangen signalen.

Bij het wenden van de richting naar Noord in deze lus heeft de donkerblauwe track (met Glonass) slechts 2 trackpunten, terwijl op de heenweg de donkergroene track (ook met Glonass) daar zo'n 9 punten schreef. Of heb je daar glitches weggefilterd in de donkerblauwe lijn?

Kortom: het is erg moeilijk om vat te krijgen op deze materie. Gelukkig is het allemaal goed genoeg om de weg terug te vinden, voor speciale doeleinden kan het te onnauwkeurig zijn. Ik begreep wel eens dat de kaartenmakers gewoon heel veel posities (verkregen uit de GSM systemen) op elkaar leggen en daaruit een gemiddelde positie halen om b.v. het verloop van nieuwe wegen te bepalen, hoeven ze die niet allemaal zelf te rijden.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door ankeric »

tony rave schreef:Opvallend vind ik...
De positie van de twee GPS-jes was zeker niet optimaal. GPSMAP staat links op het achterste stuur op de tandem (dus achter mijn rug).
De Etrex was bovenop de stuurtas gezekerd en vastgebonden met een riem van 1 cm breed. En ik kon op dat moment niet aan MPX-NL vragen: waar zit de antenne? Scherm ik die nu af?
Wel een soort van conclusie dat GLONASS minder gevoelig is voor meetfouten ("onderling van plaats verwisseld"). Méér satellieten "dus" de slechte worden genegeerd???
tony rave schreef:Bij het wenden van de richting naar Noord in deze lus heeft de donkerblauwe track (met Glonass) slechts 2 trackpunten, terwijl op de heenweg de donkergroene track (ook met Glonass) daar zo'n 9 punten schreef. Of heb je daar glitches weggefilterd in de donkerblauwe lijn?
Nee ik heb daar niets gefilterd. Anders had ik dat hele lusje wel gefilterd. We hebben daar wel gestopt (omdat hier weer onzin op OpenStreetMap stond en ik dus even foto's wilde maken van een niet (meer) bestaande convenience_store met als naam "Ouderwets Winkeltje").
Algemeen geldt (feit): een GPS heeft er een hekel aan als we stoppen. Dan beginnen de glitches, maar óók heeft de GPS daarna tijd nodig om weer de juiste positie te vinden: we stoppen midden op het fietspad en rijden daarna - volgens de track - even door de sloot of zelfs door het weiland. En dat zie te terug in het aantal punten. Niet stoppen, gelijkmatige snelheid geeft de beste track.
tony rave schreef:Gelukkig is het allemaal goed genoeg om de weg terug te vinden, voor speciale doeleinden kan het te onnauwkeurig zijn.
Voor Mapillary baal ik er regelmatig van dat mijn foto's heel erg duidelijk naast de weg staan. Soms is het zelfs de vraag op welke weg we reden. Ik hoopte toen dat "lock-on-road" (onzinning, nutteloos en schadelijk op een outdoor-gps en nog stammend uit de tijd van slechte GPS antennes) hier wel nut zou hebben: zou "lock-on-road" mijn track op de weg positioneren? Dat zou mooi zijn! Niet dus...
tony rave schreef:Ik begreep wel eens dat de kaartenmakers gewoon heel veel posities (verkregen uit de GSM systemen) op elkaar leggen en daaruit een gemiddelde positie halen om b.v. het verloop van nieuwe wegen te bepalen, hoeven ze die niet allemaal zelf te rijden.
De GPS (of: outdoor-GPS) kan dat ook: Plaats een Waypoint (hier, op deze positie), Menu: "Average Location".

Maar dit is 100% juist:
tony rave schreef:Kortom: het is erg moeilijk om vat te krijgen op deze materie.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door tony rave »

ankeric schreef:De GPS (of: outdoor-GPS) kan dat ook: Plaats een Waypoint (hier, op deze positie), Menu: "Average Location".
Ja, dat doe ik wel bij het opnemen van WP's bij slechte positie nauwkeurigheid, maar ik bedoelde eigenlijk iets anders. Namelijk dat ze de verplaatsing van talloze mobiele telefoons gebruiken om het wegverloop te bepalen.

Kennelijk staan er tegenwoordig zoveel zendmasten dat de locatie van de telefoons (ze noemen die tegenwoordig anders, meen ik) goed te bepalen is. Ik denk dat hetzelfde gebeurt om de doorstroming van het verkeer te meten etc.
Mijn mobieltje staat altijd uit, behalve voor noodgevallen, die werkt er dus niet aan mee en doet het daarom nog altijd goed na ruim 20 jaren :D .
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door EddyG »

tony rave schreef:Ik denk dat hetzelfde gebeurt om de doorstroming van het verkeer te meten etc.
De doorstroming van verkeer wordt buiten het snelwegen met met Bluetooth gemeten.
Die kastjes zie je wel eens hangen aan een lantaarnpaal.

Garmin geeft maar max. 12 sats door in de NMEA stream. Te verwachten is dat, in verband met performance, de interne verwerking ook met deze (max. 12) sats gebeurd. Je bereikt hier absoluut een naukeurigheid mee van 3 mtr. of minder als de signalen goed zijn. Het bijschakelen van GLOSNASS heeft als doel om meer sats te kunnen gebruiken die als beste in zicht zijn. Je zou daarvoor een mooi algoritme kunnen gebruiken om de 'beste' sats te gebruiken voor de plaats bepaling.
Echter dat doet Garmin niet. Garmin gebruikt wel een algoritme maar gebruikt ongeveer 6 GPS stats en 6 GLONASS sats.
Dit wisselt een beetje. Maar het feit dat er meer sats in zicht zijn geeft de mogelijkheid om meer sats van goede kwaliteit te gebruiken en zal dus logischerwijze leiden tot een snellere fix en een mogelijk iets betere ontvangst.
Vooral als de ontvangst omstandigheden niet optimaal zijn.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door tony rave »

Dan hoop ik maar dat voldoende mensen de bluetooth zender van hun telefoon ingeschakeld houden als ze onderweg zijn.
Maar wellicht steeds vaker wordt dit systeem gebruikt om de telefoon te verbinden met het audio systeem van de auto?
Moet zo'n bluetooth verbinding niet eerst 'ge-paird' worden alvorens er iets gemeten kan worden?
Zo ja, dan vind ik het knap dat zoiets werkt, ik bedoel: in het voorbijrijden van een lantaarnpaal en vanuit zo'n bijna kooi van Faraday.
Of werkt het met een soort 'doppler effect' zonder 'ge-paird' te hoeven worden?

Die informatie m.b.t. tot Garmin's methodes lijken me interessant, heb je een bron vermelding die ik gebruiken kan om meer te lezen daarover?
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON

Bericht door EddyG »

Het is net als Wifi je hoeft geen verbinding te hebben om te zien dat er een Access Point is.
Bij mij en vele anderen staat Bluetooth altijd aan, BLE gebruikt weinig stroom.
De verbinding met bv. de auto wordt 'gezien' en ik dacht dat bij deze Bluetooth het MAC adres gebruikt wordt om de doorstroming te meten.
1 auto meten en verderop weer meten geeft al redelijk een indicatie over de doorstroming.
En de auto is voor GPS signalen echt geen kooi van Faraday. (meer voor bliksem)
Ik leg wel eens de GPS in het handschoenen vak en daar wordt een keurige track opgetekend.
Het vastleggen en onder\zoeken van de NMEA datastroom geeft redelijk wat info.
Daarna een aantal veronderstellingen en je komt een heel eind.
Bv. waarom zou Garmin andere sats gebruiken dan in de NMEA datastroom terecht komen, dat zou een verspilling van energie zijn. Bovendien zijn 12 sats in lock een ideale situatie. Meer sats in lock geeft geen of nauwelijks een verbetering.
Normaal komt 12 sats in lock nauwelijk voor, door nu GLONASS eraan toe te voegen wordt de kans alleen groter.
"Vroeger" had Garmin in de NMEA stream ook nog de sat signaal sterkte opgenomen, waarmee je de conclusies kon onderbouwen.
Ik zal een kijken waar ik dat leesvoer (links) gelaten heb.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”