tony rave schreef:Opvallend vind ik...
De positie van de twee GPS-jes was zeker niet optimaal. GPSMAP staat links op het achterste stuur op de tandem (dus achter mijn rug).
De Etrex was bovenop de stuurtas gezekerd en vastgebonden met een riem van 1 cm breed. En ik kon op dat moment niet aan MPX-NL vragen: waar zit de antenne? Scherm ik die nu af?
Wel een soort van conclusie dat GLONASS minder gevoelig is voor meetfouten (
"onderling van plaats verwisseld"). Méér satellieten "dus" de slechte worden genegeerd???
tony rave schreef:Bij het wenden van de richting naar Noord in deze lus heeft de donkerblauwe track (met Glonass) slechts 2 trackpunten, terwijl op de heenweg de donkergroene track (ook met Glonass) daar zo'n 9 punten schreef. Of heb je daar glitches weggefilterd in de donkerblauwe lijn?
Nee ik heb daar niets gefilterd. Anders had ik dat hele lusje wel gefilterd. We hebben daar wel gestopt (omdat hier weer onzin op OpenStreetMap stond en ik dus even foto's wilde maken van een niet (meer) bestaande convenience_store met als naam "Ouderwets Winkeltje").
Algemeen geldt (feit): een GPS heeft er een hekel aan als we stoppen. Dan beginnen de glitches, maar óók heeft de GPS daarna tijd nodig om weer de juiste positie te vinden: we stoppen midden op het fietspad en rijden daarna - volgens de track - even door de sloot of zelfs door het weiland. En dat zie te terug in het aantal punten. Niet stoppen, gelijkmatige snelheid geeft de beste track.
tony rave schreef:Gelukkig is het allemaal goed genoeg om de weg terug te vinden, voor speciale doeleinden kan het te onnauwkeurig zijn.
Voor Mapillary baal ik er regelmatig van dat mijn foto's heel erg duidelijk naast de weg staan. Soms is het zelfs de vraag op welke weg we reden. Ik hoopte toen dat "lock-on-road" (onzinning, nutteloos en schadelijk op een outdoor-gps en nog stammend uit de tijd van slechte GPS antennes) hier wel nut zou hebben: zou "lock-on-road" mijn track op de weg positioneren? Dat zou mooi zijn! Niet dus...
tony rave schreef:Ik begreep wel eens dat de kaartenmakers gewoon heel veel posities (verkregen uit de GSM systemen) op elkaar leggen en daaruit een gemiddelde positie halen om b.v. het verloop van nieuwe wegen te bepalen, hoeven ze die niet allemaal zelf te rijden.
De GPS (of: outdoor-GPS) kan dat ook: Plaats een Waypoint (hier, op deze positie), Menu: "Average Location".
Maar dit is 100% juist:
tony rave schreef:Kortom: het is erg moeilijk om vat te krijgen op deze materie.
Niet meer actief op dit forum...