Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen

Aankondigingen van nieuwe toestellen en nieuwe software.
Jeroen O
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 mei 2009 18:52
Locatie: Nieuwkoop

Bericht door Jeroen O »

De mededeling dat er geen abonnement is geactiveerd blijft bestaan ook nadat je ontvangst van Bemobile hebt gehad.
🧭: Garmin Zumo XT2, Garmin Dakota 20.
📷: Garmin VIRB 360, Garmin Dash Cam 65W.
🏍️: Suzuki GSX-1250FA.
📞: Schuberth SC2 in een Schuberth C5
📱: iPhone 14 pro max, iPad Pro 11" (2021), iMac M1 24" (2021).

Gebruikersavatar
FJR Freak
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 243
Lid geworden op: 4 mar 2005 14:27
Locatie: Etten-Leur

Bericht door FJR Freak »

Jammer, ik heb ook een TMC abonnement voor Slovenië en Groot Brittannië en deze werken wel goed, kreeg toen ik daar was ook niet de mededeling dat er geen abonnement geactiveerd was, en dat was nog met fw 3.50 dus ligt het nu aan de software/hardware of ligt het probleem toch bij Qmusic, voor mij aan Qmusic of degene die deze dienst beheert. Zal vandaag eens kijken hoe het nu gaat, moet toch even naar Zeeland.
Met vriendelijke groet
Frans
DriveSmart 50LMT-D + Zumo 660 + Dakota 20

Jeroen O
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 218
Lid geworden op: 27 mei 2009 18:52
Locatie: Nieuwkoop

Bericht door Jeroen O »

Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet over de mededeling dat het abonnement niet geactiveerd is.

Het abonnement werkt namelijk gewoon.
🧭: Garmin Zumo XT2, Garmin Dakota 20.
📷: Garmin VIRB 360, Garmin Dash Cam 65W.
🏍️: Suzuki GSX-1250FA.
📞: Schuberth SC2 in een Schuberth C5
📱: iPhone 14 pro max, iPad Pro 11" (2021), iMac M1 24" (2021).

Mzeist
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 620
Lid geworden op: 13 mei 2009 22:47
Locatie: Marcel, Zeist

Bericht door Mzeist »

Jeroen O schreef:Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet over de mededeling dat het abonnement niet geactiveerd is.

Het abonnement werkt namelijk gewoon.
en die melding slaat bovendien niet op het Bemobile abonnement, maar op één van de standaard aanwezige abo's. De melding kwam tenslotte ook al voordat men de code van bemobile ingaf.
Groet, Marcel.

Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT

meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:16
Locatie: Doesburg

Bericht door meeder »

Mzeist schreef:
meeder schreef:Als ik ontvangst heb van de juiste zender dan lijkt het momenteel met de versie 4 software beter te gaan.
versie 4 van wat?
:) oeps, sorry. V4 van de 765T

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Ik kan nog steeds niet zeggen dat ik vind dat er wezenlijk iets ten gunste gewijzigd is in de "BEMOBILE-problematiek". :cry:
Stilstaand op de parkeerplaats bij mij thuis ontvang ik de TMC redelijk tot goed en vrijwel voortdurend, ga ik rijden dan is het over en sluiten. Heb in het diagnosescherm gezien dat de GTM-antenne dan in de modus "Search FM Table" blijft staan en na een tijdje weer gaat scannen naar andere zenders; die FM Table moet blijkbaar worden gevonden voordat er info op de Nüvi kan worden weergegeven maar blijkbaar verstopt 'ie zich erg goed wanneer ik rijd.

Moest gisteren van Eindhoven naar Hoogeveen en al snel stelde de Nüvi weer voor om maar een andere provider te kiezen. Maar goed ook, want toen kon ik nog wat fikse files op de A50 (vertrekkende vierdaagsewandelaars + vakantieverkeer) en A28 (wegwerkzaamheden + vakantieverkeer) omzeilen (dankzij VERONICA).

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

mschrijver
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 58
Lid geworden op: 7 dec 2005 17:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door mschrijver »

Ik ben het nog een beetje aan het testen, maar bij mij lijkt het erop dat de ontvangst van Bemobile ineens een stuk vlotter gaat en vaker werkt als ik de stekker van de Zumo uit de sigaretten-aansteker haal.

Helaas nog geen score van 100%, maar in meer dan de helft van de gevallen dat ik geen filemeldingen binnenkreeg, kreeg ik die wel op het moment dat ik de voeding dus loskoppelde...

Die andere helft van de gevallen heb ik echter nog niet achterhaald...
Ben benieuwd of dit bij anderen ook effect heeft!

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Ik denk niet bij de Nüvi-gebruikers, daar moet het apparaat juist aan de autolader om überhaupt TMC te kunnen ontvangen. Zit de lader niet in de sigarettenaansteker, dan ontvang je dus ook geen TMC.

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:16
Locatie: Doesburg

Bericht door meeder »

RGM schreef:Ik denk niet bij de Nüvi-gebruikers, daar moet het apparaat juist aan de autolader om überhaupt TMC te kunnen ontvangen. Zit de lader niet in de sigarettenaansteker, dan ontvang je dus ook geen TMC.
Bij mij wordt de TMC ontvanger vanuit de Nuvi gevoed. Als ik de stekker uit het 12 volt stopcontact trek dan blijft de TMC ontvanger werken.

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Deze info is nieuw voor mij, maar ik heb het uitgeprobeerd en je hebt gelijk. Met mijn oude 360T is dat echter niet het geval: daar moet het apparaat aan de autolader wil de TMC-antenne functioneren. Hangt dus wellicht af welke antenne je gebruikt, en wellicht ook nog in combinatie met welke GPS.

Hoe dan ook, ik kon natuurlijk direct uitproberen of ik BEMOBILE nu sneller ontvang en dat blijkt zo op het eerste gezicht helaas niet het geval (ik had zojuist namelijk helemaal geen ontvangst van BEMOBILE). Wel heb ik het idee dat na de software-update voor de 765T in de regel iets sneller BEMOBILE-ontvangst heb, maar evengoed valt de ontvangst ook zo weer weg.

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:16
Locatie: Doesburg

Bericht door meeder »

Er moet echt iets mis zijn met de encoding of toch met de minder dan goede ontvangst van q-music.
In Duitsland, Frankrijk, Noorwegen en Zweden werkt pay-tmc zonder problemen.
Noorwegen en Zweden overigens met afstand het allerbeste.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als de 2e zender er eindelijk bij komt.

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Op basis van de (zeer schaarse) informatie die ik tot nu toe heb gevonden lijkt het erop dat Q-Music nog steeds een erg zwak TMC-signaal uitzendt. Dat schijnt in het verleden, toen ze nog gratis TMC uitzonden, ook het geval te zijn geweest en staat los van het feit dat hun radiosignaal overal (behalve in Limburg) goed kan worden ontvangen. Voor mijn gevoel lijkt het er dan ook steeds meer op dat de tweede radiozender die in oktober wordt ingeschakeld puur bedoeld is om dit te ondervangen. Maar dan moet er met die tweede radiozender dus wel een sterk TMC-signaal worden uitgezonden; die garantie is er vooralsnog niet.

Op dit moment zijn de TMC Level Values (zie GTM Status venster in het diagnosescherm) van BEMOBILE bij mij vaak onder de 25, terwijl ik heb gemerkt dat die waarde doorgaans minstens 30 moet zijn wil je een beetje ontvangst hebben (waarbij tevens N-Sync de waarde YES moet hebben); hoe hoger hoe beter. Soms krijg ik voor BEMOBILE waarden van 36 à 37, maar dat zakt vaak na kortere of langere tijd om onverklaarbare redenen zomaar terug. Ook als ik rijd zakt die waarde terug naar minder dan 25. Gevolg: geen TMC-ontvangst meer van BEMOBILE en maar weer overschakelen naar de gratis standaard-TMC, de zenders daarachter lukt het blijkbaar wel om een voldoende sterk TMC-signaal uit te zenden.

Wat me overigens inmiddels ook is opgevallen is dat op de Website van BeMobile nauwelijk staat vermeld dat ze inmiddels ook TMC Premium voor Nederland verzorgen. Alleen na redelijk speurwerk vind je een kort zinnetje met de inhoud "In the Netherlands data is transmitted via Q-Music, while in Luxemburg RTL is transitting the data", dat zeer recent is geplaatst. Er wordt wel regelmatig verwezen naar Touring Mobilis, onder welke naam BeMobile Premium TMC in België verzorgd. Het lijkt mij dat wanneer je een groot verzorgingsgebied als Nederland erbij gaat doen, dat je daar dan toch iets meer aandacht aan besteed.

Al met al denk ik dat Hans Vaessen gelijk had toen hij eerder schreef dat wij kennelijk de "early adopters" zijn en dat we wellicht pas vanaf oktober een goed TMC-signaal van BEMOBILE mogen verwachten. Ik vind dat Garmin dat dan wel op hun site had mogen vermelden, om de huidige teleurstellingen te voorkomen.

Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld, als ze willen tippen aan Noorwegen of Zweden dan mag er inderdaad nog wel het e.e.a. gebeuren want zoals Meeder al aangaf is de Premium TMC daar echt geweldig goed (zeer uitgebreid en overal ontvangst, het kan dus wel).

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Ik heb zondag nadat ik bovenstaande bijdrage had geleverd nog een mailtje gestuurd naar Q-Music met een opmerking over de slechte TMC-ontvangst en de vraag of zij daar nog wat aan gaan / kunnen doen.

Vandaag kreeg ik onderstaand antwoord:
Beste ...,

Dank voor het sturen van je email. Onder andere met jouw mail kan ik goed op de hoogte blijven van de ervaringen van luisteraars.

Vervelend dat je ontvangst problemen hebt met je navigatiesysteem. De FM dekking van Best tot Apeldoorn (ik vermoed via de A50) is goed, dit is wat op verschillende kaartjes op internet wordt weergegeven.

Wel is het zo dat RDS en TMC data eerder gestoord zijn dan FM signaal. Het TMC signaal harder zetten lukt niet. Wel zijn zowel Q-music als Be-Mobile druk bezig om het signaal te optimaliseren omdat we zelf ook ervaren dat de ontvangst beter kan op verschillende plaatsen in Nederland.

Als tip wil ik je meegeven: probeer Q-music als voorkeurstation in te voeren in je navigatiesysteem.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geantwoord.


Vriendelijke groet,

Jaap van 't Riet
HOOFD TECHNIEK / Q-MUSIC
De tip (Q-Music ofwel BEMOBILE als voorkeursstation opgeven) is helaas geen afdoende oplossing, maar ik vind het toch netjes dat er wordt gereageerd. Garmin laat het wat dat betreft erg afweten vind ik.

Als Q-Music graag goed op de hoogte wil blijven van de ervaringen van ons, misschien is het een idee dat anderen dan ook reageren en in elk geval aangeven waar de ontvangst slecht is hoewel die volgens het zenderkaartje goed zou moeten zijn.

Het mailtje kun je sturen naar info(at)q-music(punt)nl.

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

JohanS
Berichten: 18
Lid geworden op: 7 jul 2010 17:38

Bericht door JohanS »

Met wat experimenteren lijkt de ontvangst van BEMobile wat beter te zijn wanneer de antennekabel aan de binnenspiegel hangt (dus vertikaal). Half liggend over het dashboard aan het raam geplakt werkt in iedergeval niet goed. Misschien dat het te maken heeft met de vertikale polarisatie van de FM zenders?

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Ik heb niet de technische know-how om daar antwoord op te geven maar op basis van mijn ervaring heb ik het idee dat dat niet relevant is maar wellicht meer toeval. Nu is het niet zo dat ik alle andere TMC-providers overal in Nederland kan ontvangen, maar die pretenderen ook niet overal ontvangst te bieden. Garmin / Q-Music / BEMOBILE pretenderen dat wel. Garmin spreekt zelfs over 'excellent coverage' in heel Nederland, behalve (Zuid-)Limburg. Garmin meldt niet dat de antenne daarbij om de binnenspiegel moet worden gehangen en gezien de zuignapjes aan de antenne lijkt dat ook eigenlijk niet de bedoeling, toch?

Wat in mijn geval wel een klein beetje hielp is ervoor te zorgen dat de antenne niet meer op het dashboard ligt maar er iets boven hangt/zweeft. Ook de gratis providers ontvang ik nu (nog) iets sneller. Op GpsPasSion en GPS Review heb ik wel eens gelezen dat dat zou worden veroorzaakt doordat de antennedraad zelf ook als ontvanger werkt, en niet alleen het uiteinde. Als de draad op het dashboard ligt dek je een deel ervan (de onderzijde dus) als het ware af en dat kan dan geen TMC ontvangen.

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe toestellen en software”