Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen

Aankondigingen van nieuwe toestellen en nieuwe software.
RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Fraaie review, maar volgens mij moet je het verhaal toch met enige scepsis bekijken.

Zo wordt bijvoorbeeld gesteld dat naast Q-Music ook Veronica TMC Premium uitzendt. Dat laatste is echter niet het geval. Niet dat ik per sé Garmin geloof met hun verhaal dat alleen Q-Music TMC Premium uitzendt, maar ook andere bronnen melden dat. Ook ik heb op mijn 765T ontvangst van Veronica (luid en duidelijk zelfs :wink: ), maar er wordt dan echt geen zeer uitgebreide info gegeven.

Er wordt inderdaad ook niet gesproken over ontvangstproblemen (zijn die er dan dus niet?), maar op de momenten dat ik wel ontvangst heb ben ik net zo lovend over de Premium TMC (want die geeft echt heel veel informatie op de momenten dat er wel ontvangst is). De reviews op het stuk zijn allemaal van vandaag en er wordt bijna niet gesproken over TMC, ik zou graag willen weten wat de ervaringen van de Mio-gebruikers zijn en die lees ik hier (nog) niet.

Dat de TMC voor de consument gratis is, is natuurlijk een mooi verkooppraatje. Mio meldt ook op hun eigen site: zij hebben het abonnement al voor je betaald. Zal best, maar de prijs van het abonnement is vast en zeker doorberekend in de aanschafprijs van het toestel.

Dat Mio e.e.a. beter heeft geïmplementeerd moet de toekomst denk ik nog uitwijzen, al is wat mij betreft zonneklaar dat Garmin duidelijk een aantal steken heeft laten vallen... Hopelijk worden die op korte termijn nog rechtgebreid.

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:16
Locatie: Doesburg

Bericht door meeder »

Als je ontvangst hebt dan werkt de nieuwe premium tmc service erg goed en mooi.
Het probleem is alleen dat of de TMC ontvanger van mijn 765T erg zwak is of dat qmusic gewoon heel zwakke zenders gebruikt.

Helaas kunnen we bij onze Garmin's geenexterne TMC antenne aansluiten of een TMC Y-adapter plaatsen, anders zou het misschien al wel beter werken.

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Ik denk langzamerhand dat met name Q-Music zwakke zenders gebruikt, op andere fora lees je vergelijkbare klachten. Wellicht dat ook daarom vanaf oktober een tweede radiokanaal wordt ingezet (Garmin meldde eerst dat dat Radio 2 zou zijn, maar die info is nu verdwenen).

Maar eigenlijk vind ik het nog steeds heel simpel: Garmin stelt in zijn informatie (en ook in de webshop) dat we het signaal overal in Nederland (behalve Limburg) kunnen ontvangen. Dan hebben ze er dus simpelweg voor te zorgen dat we dat signaal kunnen ontvangen, zwakke Q-Music zender of niet. Ik heb iets gekocht bij Garmin en Garmin komt zijn leveringsplicht nu niet na. Dan moet Garmin maar Q-Music in de slag voor een sterker signaal of een z.s.m. update uitbrengen om de TMC-antenne gevoeliger te maken. :evil:

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

RGM schreef: Maar eigenlijk vind ik het nog steeds heel simpel: Garmin stelt in zijn informatie (en ook in de webshop) dat we het signaal overal in Nederland (behalve Limburg) kunnen ontvangen. Dan hebben ze er dus simpelweg voor te zorgen dat we dat signaal kunnen ontvangen, zwakke Q-Music zender of niet. Ik heb iets gekocht bij Garmin en Garmin komt zijn leveringsplicht nu niet na. Dan moet Garmin maar Q-Music in de slag voor een sterker signaal of een z.s.m. update uitbrengen om de TMC-antenne gevoeliger te maken. :evil:
Ik volg de discussie wat van de zijlijn, vooral omdat ik te weinig kilometers maak om vanuit eigen ervaring e.e.a. te kunnen delen.

Mijn beeld echter, voor wat het waard is: in algemene zin zie je dat dit soort diensten erg nieuw zijn en erg sterk in opkomst. Er zijn allerlei samenwerkingen en partnerships nodig om de 'keten' compleet te maken. Het lijkt erop dat Qmusic hierbij momenteel de zwakste schakel is. Het lijkt erop dat dat Garmin inmiddels duidelijk is en dat men er mee bezig is. Net zo goed als dat het voor een productmanager erg moeilijk is van achter het bureau te checken of de dekking overal goed is zal het ook erg moeilijk zijn binnen enkele weken een dergelijke dekking alsnog te optimaliseren.
Ik ga de kennelijke beperkingen in dekking niet goedpraten, maar wèl wijs ik erop dat dergelijke aanloopproblemen ook een beetje horen bij de 'early adopter'. Heb het vaak ervaren, en kan me er ook nog steeds boos om maken. Een beetje geduld blijkt dan vaak tòch verstandiger...
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Mzeist
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 620
Lid geworden op: 13 mei 2009 22:47
Locatie: Marcel, Zeist

Bericht door Mzeist »

vinden ze bij Garmin ook: dat we geduld moeten hebben :cry:
Groet, Marcel.

Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT

Gebruikersavatar
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 22860
Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
Locatie: Eindhoven

Bericht door HaWee »

nee, Garmin hoopt dat je niet het geduld hebt om te wachten tot het werkt voordat je het aanschaft anders zijn ze alle gratis fieldtesters kwijt :twisted:

maar voor je eigen gemoedsrust en gezondheid is geduld (met de bugs) beter. 8)
"Always Look on the Bright Side of Life"

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Hans Vaessen schreef:Een beetje geduld blijkt dan vaak tòch verstandiger...
Het is niet zo dat ik niet het geduld heb, maar ik wil aan de andere kant graag voorkomen dat ik straks definitief met een waardeloos produkt zit opgescheept. Als het werkt, werkt het voortreffelijk maar wat heb ik daaraan als ik het signaal niet ontvang? En wie garandeert dat ik het straks (vanaf oktober) wel ontvang? Een beetje productmanager zal toch ook wel onderzoek laten doen naar de werkelijke ontvangst van het signaal, en BEMOBILE / Q-Music niet alleen op z'n blauwe ogen (of moet ik zeggen: TMC-signaal) vertrouwen? Dat doe ik als eenvoudige burger tegenwoordig zelfs niet eens meer...

Komt nog bij dat ik hierover een vraag heb gesteld bij Garmin Support Nederland en ik op z'n zachtst niet erg klantvriendelijk wordt behandeld. Ik word telkens doorverwezen naar Garmin Europe, zij verwijzen iedere keer terug naar Garmin Nederland en wijzen inmiddels eigenlijk naar elkaar waarbij ik als tussenpersoon lijk te fungeren. Dat komt op mij nogal vreemd over en levert in elk geval geen antwoord op. Ik heb geduld, maar als ik zo word behandeld heb ik nog wel wat munitie achter de hand. Zover komt het hopelijk echter niet.

Als nu van begin af aan gewoon zou zijn aangegeven dat het signaal de eerste maanden nog niet al te best kan worden ontvangen (en dat had Garmin Nederland zelf proefondervindelijk kunnen vaststellen door enkele medewerkers met een Nüvi of Zümo het land in te sturen en te kijken hoe het met de werkelijke ontvangst is gesteld), dan had ik een betere afweging kunnen maken of ik de TMC-dienst wil aanschaffen of niet.
Dat het wel goed kan werken weet ik trouwens ook uit eigen ervaring: in Duitsland, België, Frankrijk en Scandinavië werkt zo'n Premium abonnement geweldig. Het kan dus wel en dat was ook de reden om zo'n abonnement voor Nederland aan te schaffen.

(@HaWee: mijn gezondheid leidt er niet onder hoor. Eigenlijk vind ik het een grote klucht waarbij ik graag wat prikkel als er geen schot in de zaak zit. Levert die € 35 in elk geval nog wat fun op :wink: )

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

Mzeist
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 620
Lid geworden op: 13 mei 2009 22:47
Locatie: Marcel, Zeist

Bericht door Mzeist »

De dekking is inderdaad niet overal grandioos, maar ik heb vaak zat gezien dat er plenty veldsterkte is, maar toch de info niet binnenkomt. (op een Zumo 660). Ik ben er vrij zeker van dat de toestelsoftware op dit punt (..) nog wat moet worden bijgeschaafd...
Groet, Marcel.

Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

Klopt, hetzelfde zie ik met mijn Nüvi 765T. Garmin heeft linksom of rechtsom nog wat goed te maken met die TMC Premium...

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:16
Locatie: Doesburg

Bericht door meeder »

RGM schreef:Klopt, hetzelfde zie ik met mijn Nüvi 765T. Garmin heeft linksom of rechtsom nog wat goed te maken met die TMC Premium...
De vraag is natuurlijk, gaat Garmin dit voor de 765T nog doen? Ze willen eigenaren natuurlijk liever naar een nieuwer toestel hebben. Ik zal niet vreemd opkijken als er nooit een fix voor de TMC bugjes van de 765T komt.

Gebruikersavatar
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 22860
Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
Locatie: Eindhoven

Bericht door HaWee »

lijkt me niet.
Als ze mensen naar een andere gps willen hebben maken ze TMC Premium alleen voor die nieuwe modellen, als je het slecht maakt voor de oudere modellen kweek je geen vertrouwen om een nieuwe te kopen. Beter gewoon zeggen, dit is nieuw en beter, je moet een andere gps kopen om het te gebruiken.
"Always Look on the Bright Side of Life"

mmrizio
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2006 16:10

Bericht door mmrizio »

Als ik dit allemaal zo lees, lijkt het alsof Q-Music moeite heeft met uitzenden van de premium TMC data. Dat lijkt me toch vreemd: Q-Music zendt al heel lang het normale TMC signaal uit en heeft het duurste en best dekkende commerciele frequentiepakket. Het premium TMC signaal lijkt me niet veel anders te zijn dan een gecodeerde versie van het reguliere signaal, met wat meer data. Dus gewoon een computer die een digitaal bestand aanlevert dat een fractie anders is en voor de verdere uitzendketen niets nieuws.

Mijn 760 heeft al moeite om in veel delen van NL überhaupt een willekeurig TMC signaal te ontvangen, terwijl op mijn radio altijd minimaal 5(?) unieke kanalen met TMC info beschikbaar zijn. Alleen Veronica valt soms weg.

Daarom verrast het me niet dat het op mijn 760 niet optimaal werkt. Wel dat Garmin het aanbiedt....

Maurice

RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 599
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:10
Locatie: Best

Bericht door RGM »

meeder schreef:De vraag is natuurlijk, gaat Garmin dit voor de 765T nog doen? Ze willen eigenaren natuurlijk liever naar een nieuwer toestel hebben. Ik zal niet vreemd opkijken als er nooit een fix voor de TMC bugjes van de 765T komt.
Nou, dat zou mij toch wel ernstig verbazen. Ik heb ook nog een oude Nüvi 360T. Die heeft bij Garmin al ruim twee jaar de status "discontinued" en is ook vrijwel nergens meer te koop. Toch worden er gemiddeld nog 1 à 2 redelijke gevulde software updates per jaar uitgebracht, de laatste begin dit jaar.

De 765T is momenteel nog niet "discontinued", is nog uitgebreid verkrijgbaar en zal dus ook nog wel een aantal updates krijgen. Uit een ander forum begreep ik dat Garmin druk bezig zou zijn met een nieuwe update voor de 765T waarin de TMC-functionaliteit aanzienlijk wordt verbeterd (vergelijkbaar met de 1200-, 1300- en 1400-modellen. Daar was de TMC-functionaliteit ook beroerd maar deze schijnt recentelijk erg verbeterd te zijn). Afwachten maar...

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.

rvbracht
Berichten: 13
Lid geworden op: 4 jul 2010 14:49

Bericht door rvbracht »

Ik heb voor mijn Kenwood DNX5220BT ook de activatiecode besteld.
Als het werkt werkt het redelijk, m.u.v. de filemeldingen op de snelwegen.
Helaas is het, ondanks de goede ontvangst van Q-music, vaak niet mogelijk om de TMC informatie van BEMOBILE binnen te krijgen. Ik heb al een paar keer gemerkt dat als ik de BEMOBILE TMC zender handmatig had geselecteerd er toch TMC informatie van een andere zender binnen kwam. Erg raar dus allemaal. Het lijkt mij meer op een software fout in de TMC module dat een fout aan de zender kant.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Heb het gisteren kort aan de orde gesteld bij Garmin en heb begrepen dat de oorzaak toch vooral zit in de signaalsterkte (wat ik begrepen heb is de datastring wat gevoelig voor signaalsterkte). Er wordt inderdaad aan gewerkt , moet in de loop van de komende weken/maanden duidelijk beter gaan worden.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe toestellen en software”