Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Slechte ontvangst BEMOBILE ($) en andere ervaringen

Aankondigingen van nieuwe toestellen en nieuwe software.

Berichtdoor ...---... » 17 jun 2010 21:16

Net op de bank nog een poging gewaagd en ik heb file-info op 100.7, maar nu staat de LTN is nu 17 i.p.v. 24; LTN van 100.4 en 100.5 (ook BEMOBILE) is 24.
Het file-icoontje is ondertussen wel grijs geworden, poor reception for 34 min, maar het lijkt erop dat de info binnen blijft komen. Ik weet niet of LTN er iets mee te maken heeft, maar het is wel opvallend.
Btw, op mijn nuvi 765T is de naam BEMOBILE gewoon zichtbaar en ook het abonnement is geactiveerd.
...---...
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 8 jun 2008 12:44
Woonplaats: Oegstgeest

Berichtdoor RonalT » 17 jun 2010 22:16

RGM schreef:
RonalT schreef:knap dat je dat kan vaststellen. Je zie iets niet, maar weet wel dat het er is .... (zoiets als een echte Engelse Spokenjacht?)

Dat is beslist mogelijk, en zelfs zonder spokenjacht. Gewoon in het diagnosescherm kijken op welke frequenties je informatie binnenkrijgt, en daar blijkt in het geval van afsluiten van het abonnement zonneklaar dat BEMOBILE een van de providers is waarvan je informatie ontvangt (op de frequenties van Q-Music).


Je zie dat er een TMC-zender is en dat je ontvangst heb.
Maar wat je volgens mij niet kan zien is wat je ontvang. Net zo iets als bij een radio-ontvanger waarop je een draaggolf ontvang zonder dat er spraak of muziek ontvangen wordt.

RonalT schreef:Helaas weten we niet wat er aan de hand is, maar wel dat het resultaat is dat we niet overal en altijd ontvangst van BEMOBILE hebben. Terwijl Garmin beweert dat overal in het land (behalve Limburg) de ontvangst uitstekend is en de informatie bovendien maximaal om de 5 minuten (bij drukte maximaal 10) ververst.

Onze ervaringen tot nu toe zijn daarmee behoorlijk in strijd. Dat wil zeggen: misschien is de ontvangst inderdaad uitstekend en de verversingsfrequentie misschien inderdaad om de 5 minuten, maar op onze Nüvi's/Zümo's merk je daar bitter weinig van.


Ik heb gewoon het idee dat er iets aan de hand is bij BEMOBILE.
Want andere info via TMC wordt wel ontvangen en keurig op je scherm gezet, toch?
Daar schreef ik enkele berichten terug dat er ongefundeerd kritiek werd geleverd. Het ligt misschien niet aan de ontvangende kant, maar aan de zendende zijde.
Een tweede mogelijkheid is dat de zendende partij en de ontvangende partij een verschillend TMC-dialect praten en elkaar dus niet verstaan.

Maar mijn vraag: heb je bij alle TMC-zenders problemen? Of alleen bij BEMOBILE? is nog niet beantwoord. Daaruit kan je namelijk een conclusie trekken.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OnRoute Motorkaart Midden-Europa
En een VivoFit HR / Vivoactive 3 om te koppelen met een EDGE 25
Avatar gebruiker
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 3199
Geregistreerd: 20 sep 2006 18:14
Woonplaats: Dinteloord

Berichtdoor mmrizio » 18 jun 2010 08:03

RonalT schreef:Daar schreef ik enkele berichten terug dat er ongefundeerd kritiek werd geleverd. Het ligt misschien niet aan de ontvangende kant, maar aan de zendende zijde.
Een tweede mogelijkheid is dat de zendende partij en de ontvangende partij een verschillend TMC-dialect praten en elkaar dus niet verstaan.

Dat zou wel een beetje apart zijn, vind je niet? Het zijn allebei producten van Garmin, die volgens Garmin met elkaar compatible zijn? Dat Bemobile de diensten uitvoert zit, dat lijkt me minder relevant, net als dat je Zumo of Nuvi misschien wel in China door onderbetaalde arbeiders in elkaar wordt gezet.

Maurice
mmrizio
 
Berichten: 372
Geregistreerd: 10 dec 2006 16:10

Berichtdoor ...---... » 18 jun 2010 08:37

RonalT schreef:Ik heb gewoon het idee dat er iets aan de hand is bij BEMOBILE.
Want andere info via TMC wordt wel ontvangen en keurig op je scherm gezet, toch?
Daar schreef ik enkele berichten terug dat er ongefundeerd kritiek werd geleverd. Het ligt misschien niet aan de ontvangende kant, maar aan de zendende zijde.
Een tweede mogelijkheid is dat de zendende partij en de ontvangende partij een verschillend TMC-dialect praten en elkaar dus niet verstaan.

Maar mijn vraag: heb je bij alle TMC-zenders problemen? Of alleen bij BEMOBILE? is nog niet beantwoord. Daaruit kan je namelijk een conclusie trekken.

Ik krijg file-info van de andere TMC zenders dus daar heb ik geen problemen mee. En inderdaad kan het aan de zendende en/of ontvangende partij liggen. Het zou kunnen zijn dat BEMOBILE volgens afspraak uitzendt, maar dat GARMIN nog een update bij bepaalde toestellen moet doorvoeren om dit dialect te ontvangen...er zijn nog steeds allerlei oorzaken mogelijk.
Laatst bijgewerkt door ...---... op 18 jun 2010 13:31, in totaal 1 keer bewerkt.
...---...
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 8 jun 2008 12:44
Woonplaats: Oegstgeest

Berichtdoor ...---... » 18 jun 2010 12:36

Het antwoord van Garmin NL:
U kunt hiervoor twee dingen uitvoeren om het probleem te verhelpen:
• Systeemsoftware update. Deze kunt u uitvoeren met het programma de WebUpdater welke u kunt vinden via de volgende link: http://www8.garmin.com/products/webupda ... nstall.jsp.
• Harde reset. Wanneer de update niet werkt dan kunt u een harde reset uitvoeren. Dit gaat op de volgende wijze:
o Zet het apparaat uit;
o Leg een vinger in de rechter onderhoek;
o Zet het apparaat aan, maar laat de vinger in de rechter onderhoek liggen.
o Bevestig de tekst ‘Wilt u echt alle gebruikersdata wissen' met ja.


met vriendelijke groet,

het Garmin (Nederland) team


Die voelt aan als het standaard antwoord van een (PC) helpdesk; ga eerst maar resetten dan zien we het wel weer ... :evil:
...---...
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 8 jun 2008 12:44
Woonplaats: Oegstgeest

Berichtdoor ...---... » 18 jun 2010 13:31

... En dat blijkt wel als je de reactie van Garmin NL op mijn reactie leest.
...---... schreef:Gisteravond heb ik nog de laatste systeemsoftware update gedaan; geen wijzigingen. Het probleem is hiermee dus niet verholpen. Ik zie niet in hoe een harde reset, waarbij ik mijn instellingen en gegevens eerst moet opslaan, het probleem kan verhelpen. Er zijn veel gebruikers op het forum van Waypoint die problemen hebben met TMC Premium; zie de twee threads op het forum (http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=241822#241822 en http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=302 ... c&start=60). Waar zit het probleem en hoe kan dit opgelost worden?


Garmin NL schreef: Geachte heer,


9. Kan ik in heel Nederland van Garmin Smart Traffic gebruik maken?

Garmin Smart Traffic maakt gebruik van de TMC-signalen van Q Music. Deze signalen zijn in heel Nederland te ontvangen, behalve in Zuid-Limburg. Vanaf oktober is Garmin Smart Traffic in heel Nederland te ontvangen. Er zal dan een tweede radiokanaal ingeschakeld worden, waarvan Garmin Smart Traffic gebruik gaat maken.



met vriendelijke groet,

het Garmin (Nederland) team


:evil:
...---...
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 8 jun 2008 12:44
Woonplaats: Oegstgeest

Berichtdoor RGM » 18 jun 2010 20:40

Wie of wat er de oorzaak van is dat TMC Premium niet naar behoren werkt vind ik eigenlijk niet relevant. Garmin biedt TMC-Premium aan en geeft in de webshop aan dat het product compatible is met mijn Nüvi 765T. Ook geeft Garmin NL aan (bij de veelgestelde vragen over Smart Traffic) dat je kunt upgraden naar TMC-Premium, zie vraag 14 en 15.
Je mag als consument naar mijn mening verwachten dat als e.e.a. zo wordt gebracht en er geen mitsen en maren worden opgeworpen, dat het product na aanschaf naar behoren werkt en dat is niet het geval. Als ik de reacties zo lees ben ik niet de enige die problemen ondervindt en is de Nüvi 765T ook niet de enige Garmin GPS waarbij dit speelt.
Ik vind dat een slechte zaak, in feite heb je € 35 weggegooid.

(Wacht eens... ik heb TMC-Premium via creditcard betaald. Wat zou Garmin zeggen wanneer ik de betaling ongedaan maak omdat het product niet aan de verwachtingen voldoet en Garmin niet tegemoet komt aan de eis om het werkend te maken?)

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.
RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 599
Geregistreerd: 24 maart 2009 20:10
Woonplaats: Best

Berichtdoor meeder » 25 jun 2010 15:39

Er was vandaag voor mijn 765T een update voor de Traffic texten o.i.d. zou dat betekenen dat er een update is voor de "unknown" subscription namen en misschien voor de problemen met BEMOBILE (afgezien dat Qmusic gewoon slecht te ontvangen is buiten de randstad).
meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 apr 2010 20:16
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor Jeroen O » 25 jun 2010 17:35

Nee, daar is het blijkbaar niet voor bedoeld.

Ik heb de update geïnstalleerd, maar nog steeds zie hij mijn abonnement als "Unknown".

Overigens werkt het abonnement wel gewoon.
Navigatiesystemen: Garmin Zumo 595LM TE, Garmin Dakota 20.
Camera's: Garmin VIRB 360, Garmin Dash Cam 65W.
Motor: Suzuki GSX-1250FA.
Jeroen O
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 27 mei 2009 17:52
Woonplaats: Nieuwkoop

Berichtdoor RGM » 25 jun 2010 18:46

Dat Q-Music alleen in de Randstad zou werken kan ik ook niet bevestigen en is ook in tegenspraak met wat Q-Music zelf beweert. Ik zie simpelweg dat mijn Nüvi de BEMOBILE signalen regelmatig oppikt maar er blijkbaar niets mee doet. Dat er wel een signaal maar geen informatie wordt verzonden zou natuurlijk ook nog kunnen, maar gevoelsmatig gaat dat er bij mij niet in: wie beweert nu dat 'ie extra uitgebreide TMC uitzendt terwijl er overwegend geen info met het signaal wordt meegegeven. Dan zou Garmin ons toch echt hebben opgelicht vind ik.

Bezitters van de Nüvi 7x5T (waaronder ik zei de gek :wink: ) hebben overigens wel extra pech, want van de laatste software-update (3.90 uit december 2009) is bekend dat deze de TMC-functie behoorlijk heeft vernaggeld (o.a. de info wordt veel minder vaak ververst dan voorheen). Van een Engelstalig forum begreep ik dat Garmin inmiddels druk doende is met een nieuwe software-update voor de 7x5-serie zodat de volledige TMC-functionaliteit weer in ere wordt hersteld.

Bij de vandaag uitgegeven update vermoed ik dat enkele omschrijvingen van verkeerssituaties zijn aangepast maar dat moet ik nog even gaan uitzoeken.
Laatst bijgewerkt door RGM op 25 jun 2010 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.
RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 599
Geregistreerd: 24 maart 2009 20:10
Woonplaats: Best

Berichtdoor RGM » 25 jun 2010 19:00

Wat in elk geval is aangepast is dat de statusinformatie van de verkeersinformatie nu in het Nederlands wordt gegeven i.p.v. Engels: "Verkeersinformatie ontvangen...", "Verkeersinformatie up-to-date","Slechte ontvangst voor xx min", etc..

Ik hoop niet dat dat het enige is waaruit die update bestond want hierop zat ik nog niet echt te wachten... :roll:

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.
RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 599
Geregistreerd: 24 maart 2009 20:10
Woonplaats: Best

Berichtdoor meeder » 25 jun 2010 23:55

Bij mij is het BEMOBILE abonnement nu wel weergegeven in het diagnose scherm bij het lijstje met abonnementen. Er staat dus niet meer dat het unknown is.
meeder
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 apr 2010 20:16
Woonplaats: Doesburg

Berichtdoor RGM » 26 jun 2010 09:15

Vreemd, maar wel handig en zoals het hoort natuurlijk. Bij mij staat er nog steeds "Not named 1001 13/24".

Nüvi 765T SW 4.40
Nüvi 360T SW 5.20
Gebruik ook eens de Afbeelding (zoek-)functie op het forum. Veelgevraagde antwoorden zijn zo al te vinden.
RGM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 599
Geregistreerd: 24 maart 2009 20:10
Woonplaats: Best

Berichtdoor Mzeist » 26 jun 2010 10:03

RGM schreef:Vreemd, maar wel handig en zoals het hoort natuurlijk. Bij mij staat er nog steeds "Not named 1001 13/24".


de ene keer staat het er wel en de andere keer weer niet... althans op mijn zum 660
Groet, Marcel.

Etrex Vista, 60CS, Co300, SPIII, SP2610, Nuvi760, Zumo660, Or650, Nuvi3590, Zumo590/5
Mzeist
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 13 mei 2009 21:47
Woonplaats: Marcel, Zeist

Berichtdoor mschrijver » 28 jun 2010 09:16

Mijn overtuiging dat Garmin de TMC niet goed onder controle heeft blijft overeind staan, gezien deze test :http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnampsZGea/Test_Mio_Spirit_575_Live_TMC/

Mio heeft het duidelijk beter geïmplementeerd en geen problemen met de ontvangst of verwerking van files en flitsmeldingen.
mschrijver
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 7 dec 2005 17:57
Woonplaats: Rotterdam

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuwe toestellen en software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron