Beste allemaal,
We zijn bezig met een onderzoekje of er behoefte is naar specifieke navigatie voor bromfietsen/scooters. Dit omdat door regelgeving in Nederland en in delen van België speciale regels zijn door bromfietsers, en er geen aanbod is voor deze specifieke doelgroep.
Zouden jullie de volgende (korte) enquête willen invullen?
https://goo.gl/forms/nfPRzUAriPqvCJF73
Hartelijk dank! En we zullen jullie zeker verder op de hoogte houden wat betreft de uitkomsten via dit forum.
Groet,
Tim
Navigatie voor bromfietsen/scooters ontwikkelen
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 apr 2017 14:34
- voormast
- WayPoint relatie
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 21 okt 2009 21:35
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Navigatie voor bromfietsen/scooters ontwikkelen
nuvi 765, etrex vista, gpsII. zumo 220
Re: Navigatie voor bromfietsen/scooters ontwikkelen
Nee, de VIO is daar zeker niet geschikt voor. De VIO is voor MOTORscooters, die dus de regels volgen die gelden voor auto's/motoren.
Voor een bromfiets gelden andere regels.
Persoonlijk denk ik dat de markt voor een specifieke bromfiets navigatie veel te klein is. Daarnaast kan je je vaak al redden met een fietsnavigatie in combinatie met een beetje gezond verstand voor de momenten dat je een fietspad op gestuurd wordt waar geen bromfietsers zijn toegestaan.
Voor een bromfiets gelden andere regels.
Persoonlijk denk ik dat de markt voor een specifieke bromfiets navigatie veel te klein is. Daarnaast kan je je vaak al redden met een fietsnavigatie in combinatie met een beetje gezond verstand voor de momenten dat je een fietspad op gestuurd wordt waar geen bromfietsers zijn toegestaan.
- voormast
- WayPoint relatie
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 21 okt 2009 21:35
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Navigatie voor bromfietsen/scooters ontwikkelen
Ok mijn zumo 220 kan de fietspaden volgen in de brommer mode
nuvi 765, etrex vista, gpsII. zumo 220
Re: Navigatie voor bromfietsen/scooters ontwikkelen
Ik denk dat een specifiek navigatie-apparaat niet direct nodig, maar een kaart die rekening zou kunnen houden met wel/geen verplichte fietspaden en wel/niet mogen brommen zou wel handig zijn. En die is dan gewoon in je Garmin (en Basecamp) te laden.
Re: Navigatie voor bromfietsen/scooters ontwikkelen
OSM Fietskaart uitbreiden en met dat soort info.
Dan beschikbaar maken voor Garmin en bv Osmand: http://www.osmand.net/features
En Osmand kan je draaien in iPhone en Android en ook op mijn Android Motornav: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 6#28115226
Maak je er een mooi OpenSource project van.
Dan beschikbaar maken voor Garmin en bv Osmand: http://www.osmand.net/features
En Osmand kan je draaien in iPhone en Android en ook op mijn Android Motornav: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 6#28115226
Maak je er een mooi OpenSource project van.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+
Re: Navigatie voor bromfietsen/scooters ontwikkelen
Mee eens, maar...Mr. M schreef:OSM Fietskaart uitbreiden en met dat soort info.
Dan beschikbaar maken voor Garmin en bv Osmand: http://www.osmand.net/features
En Osmand kan je draaien in iPhone en Android en ook op mijn Android Motornav: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 6#28115226
Maak je er een mooi OpenSource project van.
Stap 1 is dan om de OSM Mappers op te voeden.
Als ik naar mezelf kijk...
Ik geeft meestal keurig aan dat je niet mag fietsen op een weg waar een verplicht fietspad naast loopt: [bicycle=no] / [bicycle=use_sidepath].
Maar ik "vergeet" (of ben er te lui voor) om ook [foot=no] en/of [mofa=no] en/of [moped=no] toe te voegen.
En het maakt ook nog verschil of er sprake is van een verplicht fietspad, al dan niet met een verbodsbord voor fiets, snorfiets, bromfiets op de rijweg (C13/C14/C15). Moeilijk!
Hetzelfde geldt voor eenrichtingsverkeer. Vaak is dat uitgezonderd fietsers.
Ook daar zet ik er meestal keurig op: [oneway:bicycle=no].
Maar ik "vergeet" (of ben er te lui voor) om ook [oneway:moped=no] toe te voegen (indien van toepassing).
En [oneway:mofa=no] heb ik zelfs nog nooit gebruikt
Voor OSM geldt dat zelfs de uitzondering voor fietsers (te) vaak ontbreekt. De uitzondering voor moped/mofa ontbreekt meestal.
Ook recente wijzigingen (Utrecht: brommer op de rijbaan) zijn onvoldoende doorgevoerd.
Dus door Utrecht op de brommer lijkt me een uitdaging.
Zelfs fietspaden zijn onvoldoende gekwalificeerd: onverplicht fietspad (G13) of verplicht fietspad (G11) of verplicht (brom)fietspad (G12a). In grote delen van Nederland heet dat nog gewoon: "fietspad".
Ook in de praktijk ben ik blij dat ik geen brommer (meer) rijd.
Het is voor mij - als ervaren fietser en automobilist - vaak een raadsel waar je als bromfietser zou moeten rijden.
In mijn eigen omgeving staat soms vanuit de ene richting G11-verkeersbord (dus geen brommer) en vanuit de andere richting G12a-verkeersbord (dus brommer moet hier rijden) op het fietspad.
Toegang voor fietsers op voetpaden in winkelcentra is vaak toegestaan buiten winkeltijden. Maar vaak geldt deze uitzondering niet voor snorfietsen. Zo ook bijvoorbeeld in parken. En... soms weer wel...
Voor zover ik weet is er geen GPS of Osmand of on-line router beschikbaar die hier rekening mee kan houden.
Hooguit kan er een tekst-symbooltje op de kaart worden gezet.
En ook deze informatie staat onvoldoende op OSM.
Echte voetpaden (door bos en weiland waar je alleen als wandelaar toegang hebt) staan (te) vaak als "path" op OSM. Daarmee hebben zowel fiets, mofa, moped toegang.
Of deze staan als niet nader gespecificeerde (geen access, verhard/onverhard) "track" op OSM: alles heeft toegang (motorcar, motorcycle, goods, hgv, psv, moped, mofa, horse, bicycle, foot).
Soms wordt dit gecorrigeerd met [bicycle=no]. Maar mofa en moped hebben dan - volgens OSM - nog steeds toegang.
Deze onduidelijkheid maakt een goede bromfietskaart (snorfiets, bromfiets) behoorlijk wenselijk.
Maar zolang de onderliggende data onvoldoende is, wordt dat lastig.
Probleem is ook, maar daarvoor lijkt dit onderzoek mij zeer nuttig: hoe groot is de behoefte?
En zijn die gebruikers ook bereid om een bijdrage aan OSM te leveren voor bromfietsen en snorfietsen?
Zelfs als dit punt prioriteit krijgt binnen OSM, duurt het IMO nog jaren voor heel Nederland goed op een OSM bromfietskaart staat. En ik vergeet al meteen: de snorfietskaart.
OSM is goed bruikbaar met de auto.
OSM is redelijk goed bruikbaar met de fiets en als voetganger.
Maar voor specifieke groepen (mofa, moped, motorcycle, vrachtwagen, hond, paard, boot) is OSM onvoldoende aangepast.
Niet meer actief op dit forum...