startpunt wijzigen in een spoor

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
Nokin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 jan 2017 21:52

startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door Nokin »

Hallo

Ik gebruik de Etrex 25

Ik heb het volgdende spoor gedownload en ook gefietst dat ging prima alleen moest ik het opnieuw activeren omdat ons startpunt en finish ergens anders lag. Dus dat wil ik voortaan kunnen aanpassen
http://www.gpsfietsroutesgelderland.nl/ ... eek-46-km/
is het spoor wat ik gebruik hebt.
Die heb ik geimporteerd in BC in een lijst bij mijn verzameling
Je kan dan alle routepunten bekijken en ons startpunt lag bij routepunt 93. Bij routepunt 93. Is dan de goede manier om punt 1 tot 92 te knippen en aan het eind te plakken?
Het gaat nl niet helemaal vlekkeloos.

En hoe krijg je eigen waypoint gekoppeld aan een spoor of kan dat alleen via lijsten
en niet op de gps
En op gps alleen als je ipv spoor een route gebruik.
Ik zit er mee te stoeien.

En kan je spraakbegeleiding alleen op een route krijgen of ook op een spoor?
Zie dat spraak er niet op zit maar dan een piep met aanwijzing

Om het spoor om te zetten naar een route is niet handig als ik het goed begrepen heb omdat je gps onderweg kan besluiten ander wegen aan te geven.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door RonalT »

In Basecamp heb je bovenaan een aantal stukken gereedschap staan waaronder een schaar tussen twee groene lijntjes.
Je zoek dat punt 93 op, goed inzoomen dat je het duidelijk ziet, en knip met de schaar de track in twee stukken.
Nu heb je bv 'Track GPS Fietsroute' en 'Track 08'.

In de kolom links waar alle tracks en waypoints staan selecteer je deze twee tracks en klik er rechts op. Nu kan je rechts klikken en dan staat er onder andere 'openen' 'weergeven op kaart' en 'de geselecteerde sporen samenvoegen' Deze keuze maak je.

Nu krijg je een window 'sporen samenvoegen' en daarin staan de twee stukken track.
Je kan op een van deze twee stukken klikken en dan zie je welk stuk track de welke is. Nu zie je het lange stuk track, deze moet boven komen te staan en dat kan met de pijltjes links in de window.
Als je op OK klik worden ze samengevoegd in de door jou gekozen volgorde.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Nokin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 jan 2017 21:52

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door Nokin »

Dat werkt super. bedankt
en de andere vraagjes?

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door RonalT »

Nokin schreef:Ik gebruik de Etrex 25.....

En hoe krijg je eigen waypoint gekoppeld aan een spoor of kan dat alleen via lijsten
en niet op de gps
Een waypoint kan je niet aan een spoor koppelen. Een spoor bestaat enkel uit trackpunten
Nokin schreef:En kan je spraakbegeleiding alleen op een route krijgen of ook op een spoor?
Zie dat spraak er niet op zit maar dan een piep met aanwijzing
ook begeleiding is met een spoor niet mogelijk. Een spoor is alleen maar een verzameling geografische punten. Het zijn alleen maar een Noord (of Zuid) en een Oost (of West) coördinaat. Deze coördinaten samen vormen een punt op de aardbol. De software, basecamp of in je toestel, zorgt er voor dat deze punten verbonden worden door een lijntje. Maar de punten hebben niets met een kaart te maken. Dus ook niet met wegen of dorpen/steden. Dus ook geen begeleiding of waypoints.
Nokin schreef:Om het spoor om te zetten naar een route is niet handig als ik het goed begrepen heb omdat je gps onderweg kan besluiten ander wegen aan te geven.
Ik ken de Etrex onvoldoende, om daar antwoord op te geven.
Het toestel wat ik gebruik kan een spoor omzetten in een route. Dus wat ik doe is een spoor naar het toestel sturen en in het toestel laten omzetten naar een route. Deze route kan ik met de motor rijden.
Mocht er iets mis gaan dan kan ik altijd opnieuw het spoor omzetten naar een route....

Misschien kan jij dat ook zo?
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door Hans Schipper »

Via een list cq truuk lukt het wel om een waypoint(WP) aan een spoor te koppelen. Als je van een WP een poi maakt bv met javawa rtwtool en het gpi.bestand opslaat in de map garmin/poi kan je zoveel WP's als je maar wilt 'koppelen' aan een spoor. Moeilijk is het niet. Probeer het maar eens.

Nokin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 jan 2017 21:52

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door Nokin »

Ik ben wat aan het stoeien gegaan met de RTW tool maar lukt voor geen meter.

Ik heb waypoints gekopieerd vanuit BC naar rtw en waarschuwingen toegevoegd. Maar hoer krijg ik die dan weer in de basecamp op de juiste plek en opslaan als gpi staat er niet bij

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door RonalT »

Ze staan al in Basecamp, dus daar hoef je geen aandacht aan te verspillen. :roll:


Opslaan als GPI staat er zeker nog niet bij. Opslaan is pas de tweede stap.

De eerste stap is: Uitvoeren naar Garmin POI bestand en dat staat er wel bij?
Als je dat doet slaat RTW tool de POI op in een GPI-bestand. En dat kan direct in je toestel of op je computer waarna je het kopieert naar je toestel.
Laatst gewijzigd door RonalT op 3 jun 2017 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door Hans Schipper »

Ik zal je wat helpen, Nokin. Stap-voor-Stap gaat het als volgt:

Hoe maak ik een GPI.bestand?

Open JaVaWa RTWtool

Klik in de menubalk op 'Importeer bestand'
kies een bestand op pc/laptop: bv route met waypoints of een bestand met alleen waypoints

Ga naar "Uitvoeren naar" en kies 'Garmin POI-bestand'

Ga naar "Waypoints", onder in rtwtool
Uitvoeren als: 'Waypoints'
Bewerking: kies 'waarschuwingsafstand toevoegen'

Klik in menubalk op "instellingen"
Klik in linker kolom op "algemeen" en kies de instellingen van jouw keuze bv 'metrisch', 'valideer invoer', 'corrigeer glitches'
Klik in linker kolom op "Waypoints" en kies de instellingen van jouw keuze bv:
'Waarschuwingsafstand' 200meter
'POI-bestanden: 'normaal (24x24)
Sluit af met: ok

Klik boven in de menubalk op 'converteren'
Ga naar:
'Bewaar als': kies naam
Locatie: kies locatie

Zet dit GPI.bestand mbv 'verkenner' of 'finder' in de map Garmin/POI van jouw toestel of sd-kaart.

Klaar is Nokin!

Het in een POI veranderde Waypoint wordt automatisch geactiveerd als je het Waypoint nadert. In dit voor beeld op een afstand van 200m vóór het waypoint.

Succes. Gaat lukken. Veel plezier van de POIs. Kost effe tijd, maar levert ook wat op.

Nokin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 jan 2017 21:52

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door Nokin »

Oke. Ga het proberen. Bedankt voor de uitleg.

Gebruikersavatar
adkart
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 221
Lid geworden op: 7 mei 2009 19:51

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door adkart »

Net even gemaakt en in de gesimuleerde weergave even geprobeerd... Werkt inderdaad prima Hans en erg veel werk is het niet op dit te maken! Bedankt!!!
Zumo 395, Zumo 220, Nuvi2599, Honda CBR 600 F4 Honda, Hornet 600

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door Hans Schipper »

Graag gedaan, Adkart.

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: startpunt wijzigen in een spoor

Bericht door GPS Expert »

Nokin schreef:En hoe krijg je eigen waypoint gekoppeld aan een spoor of kan dat alleen via lijsten
en niet op de gps
En op gps alleen als je ipv spoor een route gebruik.
Ik zit er mee te stoeien.
Zoals vermeld is er geen directe koppeling. Maar als je waypoints op de track zet, beide in GPS laad en die track activeert, dan zul je zien dat de waypoints wel in de Actieve Route app worden getoond in juiste volgorde langs de track. En tevens op je beeldscherm.
Tevens kun je een nabijheidsalarm instellen per waypoint (in BaseCamp of in toestel).
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”