Basecamp update?

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nhveldh
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 okt 2012 10:25

Basecamp update?

Bericht door nhveldh »

Goedemiddag allemaal,

Vroeger had je de tekstverwerker WordPetrfect, die -ondanks zijn naam- elk halfjaar met een update kwam (dit grapje heb ik niet zelf verzonnen). Nu heb ik Basecamp 4.6.2 uit 2016. Heb ik een update gemist, of is Basecamp praktisch perfect, zodat er geen update meer nodig zijn?
Met vriendelijke groeten,

Niels H. Veldhuijzen (Garmin GPSMap62s, BaseCamp)

Gebruikersavatar
newby
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 nov 2009 22:30
Locatie: Haaglanden
Contacteer:

Re: Basecamp update?

Bericht door newby »

Beste Niels, hier is de perfectie bereikt, je hebt geen update gemist :)
Never ride faster than your guardian angel can fly
FJR1300 met Zumo XT

WWW.motorbegeleiding.nl
Ouwe Meuk: SPIII, SP2820, Zumo 340, Zumo 595

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Basecamp update?

Bericht door ankeric »

Perfectie is een relatief begrip en bestaat met name in "the eye of the beholder"...
Net als bugs en wensen...

Zie ook: Einde van Garmin BaseCamp ontwikkeling in zicht?

Uit mijn privé mopperdoos (ongecensureerd en niet gevalideerd):

Major bugs:
  • (Sluit BaseCamp,) start BaseCamp, zoek een track, gevonden, selecteer deze track (om deze te kunnen openen)
    > kaart positie verschuift, moeizaam gezochte en gevonden positie is verdwenen.
    Dit is eenmalig direct na de eerste keer starten van BaseCamp. De volgende actie gaat wél goed.
  • Zoeken is één grote bug. Vastlopers, onjuiste resultaten enz.
    Alleen Ctrl+Alt+a werkt redelijk, mits je het maar één keer achter elkaar gebruikt.
    Zoek op Adres, Zoek naar City = "Aaaaa", Terug, Zoek op Adres: Street = "Aaaaa".
    Zie: Basecamp 4.6.2 crasht
  • BaseCamp afsluiten: BaseCamp hangt.
    Niet altijd, meestal niet, maar het aantal malen vertoont een stijgende lijn.
    Meestal heeft dit geen gevolgen. Soms wel: laatste mutaties zijn niet opgeslagen.
  • BaseCamp maakt incidenteel onjuiste routes: de route "bijt in zijn eigen staart", maakt een "heen-en-weertje". Dezelfde route gaat binnen MapSource en mijn (!) Outdoor GPS-jes wél goed.
    Meestal (?) in combinatie met OSM gebaseerde kaarten, maar er zijn ook meldingen van andere kaarten (?) waarmee dit fout gaat. Ook de Edge in combinatie met een door Garmin gemaakte, OSM gebaseerde kaart gaat soms fout (?).
Minor bugs or Request for Change:
  • Standaard Windows toetsen/functionaliteit: Escape, Dubbelklik, Annuleren in een dialoogvenster (dus zonder de - onjuiste/ongewenste - wijzigingen op te slaan).
  • Shift select/Ctrl select werkt - eindelijk - bijna overal. Behalve als je meerdere routes/tracks/waypoints op de kaart wilt selecteren. Dan gebruik je weer [Shift select].
  • Windows copy & paste.
    Als ik de vakantieplanning maak dan wil Anke die planning óók in Excel (op de smartphone) en óók op papier (in het "onderweg-boekje").
    Zucht: alles staat in BaseCamp en ik mag alles overtypen (of elk individueel veld Select, Copy, Paste).
  • Onthoud user configuratie: sortering datalist, positie werkbalken.
  • Selecteer kolommen in datalist, met name: afstand van routes die in bewerking zijn.
    Toevoeging/correctie: als je hier filtert op routes, zie je deze kolom wel.
  • Selecteer waypoint en verwijder:
    niet: menubar, item wordt alleen verwijderd uit geselecteerde lijst
    niet: datalist, kaart schermselectie verschuift
    wel: rechtsklikken op het waypoint op de kaart, kaart blijft ongewijzigd
  • User patterns: voorspel op basis laatste handelingen wat de volgende handeling wordt.
    Voorbeelden:
    - Voeg waypoints in serie toe, campings met hetzelfde symbool en instelling (alleen symbool op de kaart tonen).
    - Verzenden/exporteren naar: onthoudt laatst gebruikte list of locatie.
    - Zoeken naar: begin met laatst gebruikte categorie waypoints (veerpontjes: Geographic Places, Man Made).
  • Het invoeren van eigenschappen van een waypoint heeft beperkt nut.
    Sommige velden gaan wel keurig naar de GPS (met name de Notities), maar anderen niet (bijvoorbeeld: telefoonnummer).
  • Invoeren "Nabijheid" ("Proximity"):
    De invoer "1,5" wordt niet geaccepteerd (ongeacht de Windows regional settings): "Invalid input, please enter a number".
    Standaardeenheid = "km". Hoeveel "Proximity" alarms van méér dan 999 meter (dus 1 km) zouden er worden gebruikt?
    Alleen als ik heel snel typ is het mogelijk om in één keer "100 m" in te voeren, zonder "km" te hoeven verwijderen.
  • Tijdens het aanmaken van een route is de "Afstand" van de route is niet direct zichtbaar.
    Open je de route - vanuit de Lijst! - om de afstand te zien, dan centreert de route op de kaart (ongeacht de instelling "Kaart centreren") en is de werklocatie verloren.
  • F11 > volledig scherm > geeft geen volledig scherm: Bibliotheek en Gegevenlijst blijven zichtbaar.
    "Inklappen" > "Kaart- en gegevensweergave omwisselen". Hetgeen niet is bedoeld: "Kaart- en gegevensweergave omwisselen" is nu niet meer mogelijk (eerst "Volledig scherm" weer afsluiten). Alleen verslepen van de grens is effectief.
  • Schermafdruk printen.
    Opnieuw schermuitsnede selecteren. Gewoon direct het scherm, de kaart, printen is niet mogelijk.
  • Geen omissie, maar wat zou het fijn zijn:
    Een sneltoets waarmee je alle tracks, routes en waypoints onzichtbaar maakt (en dus een "schone" kaart kunt bekijken).
    Of, nog mooier: maak alles onzichtbaar zolang je die sneltoets indrukt. Loslaten betekent alles weer zichtbaar. Suggestie: spatiebalk.
    Work-around: wissel naar een lege Lijst (en terug).
  • Tracks samenvoegen:
    Staan gesorteerd in een niet door mij begrepen volgorde. Namen: 00_* t/m 12_*.
    Samengevoegde track toont in eerste instantie niet de totale afstand (maar de afstand van de laatst toegevoegde track). Pas na het openen van een andere track of het wijzigen van de naam van de track ("dirty maken") wordt de juiste afstand getoond.
  • Track openen. Meestal gaat dit goed, maar soms ontbreekt de detailinformatie. Oplossing (work-around): sluit de track en open nogmaals.
  • Start BaseCamp, Track/Routes samenvoegen:
    Verwijder de originele routes? "Ja" > werkt niet (originele routes worden niet verwijderd).
    Undo: werkt niet! (maar ook niet heel erg, want de originele routes zijn toch niet verwijderd).
    Ehhh... de tweede keer werkt het wel!
  • Filter: wordt toegepast op de Lijst.
    Nice to have: pas ook toe op hetgeen op de kaart wel/niet wordt getoond.
  • Selecteer Item
    Send to...
    New List...
    Rename is nu niet mogelijk, dus eerst Send To... New List... en daarna rename.
  • Mapsource is niet End of Life! Mapsource heeft nog steeds voordelen t.o.v. BaseCamp.
    - Mapsource gebruik ik onder andere om Tracks van anderen vóóraf te bekijken zonder deze ongevraagd binnen BaseCamp te importeren (en ze daarna weer op te zoeken en weer te verwijderen). Ieder Document of Image Management System dat ik ken (Powerpoint, Excel, ACDsee) heeft een geïntegreerde externe Viewer. Mapsource - in gestripte vorm - zou een prima toevoeging zijn aan BaseCamp.
    Work-around: binnen Windows zijn gpx bestanden gekoppeld (default applicatie) aan MapSource, niet aan BaseCamp.
    - Importeer alle “Archies campings”. Selecteer alle waypoints en wijzig de eigenschappen (Display, Symbol) voor alle waypoints. Geen enkel probleem voor MapSource. Onmogelijk met BaseCamp.
  • Device Transfer (Options):
    Deze opties kunnen per toestel worden ingesteld. Waarom denkt BaseCamp altijd dat ik nog steeds de Etrex 30 gebruikt? En niet de GPSMAP? Omdat de “E” voor de “G” staat in het alfabet? En waarom kan ik ook de VIRB selecteren?
    En waarom kan ik ook de GPS van vrienden selecteren die hier ooit aan de PC hebben gehangen? En waarom kan ik die niet verwijderen? Oké, het kan, door deze in de Windows Registry te verwijderen (HKCU\Software\Garmin\BaseCamp\Settings\Devices\3931981805). Maar dat is toch geen - goede - optie?!
  • Nooit een SD-card, actioncam, Imagetank, foto camera, Usb-stick (met daarop foto's) met de PC verbinden als BaseCamp is gestart.
    BaseCamp kopieert alle foto's naar zijn eigen cache in "C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\DeviceCache\..." enz.
    Ik heb normaal 50 GB vrij op de system partitie.
    Als dit gebeurt met de actioncam (64 GB) of de Imagetank (1 TB) gaat de pc na ongeveer een uur automatisch uit. Met kleine hoeveelheden foto's kan het weken duren maar je krijgt problemen!
  • BaseCamp: leuk bugje in Playback functie
  • HowTo: Items vanuit BaseCamp naar GPS versturen
  • BaseCamp Back-up/Restore failed (min of meer opgelost)
  • BaseCamp 4.6.1: [Ongedaan maken] vrijwel onmogelijk na "Fix"
Laatst gewijzigd door ankeric op 5 okt 2017 14:16, 5 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
newby
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 nov 2009 22:30
Locatie: Haaglanden
Contacteer:

Re: Basecamp update?

Bericht door newby »

Oké, Eric
ik zie je punt, maar Basecamp is perfect genoeg om het te laten zoals het is. Ondanks dat jij een privé mopperdoos hebt opgebouwd met gerechtigdvaardigde wensen vind Garmin het kennelijk perfect genoeg. De prioriteit ligt kennelijk (al meer dan 1,5 jaar) niet meer bij Basecamp, maar bij andere toepassingen en.of apparaten.
Zoals GPS-Expert op 7 feb 2016 al schreef voldoet Basecamp goed genoeg. Dus toch perfectie? We moeten het er mee doen en we doen het er mee. :D
Never ride faster than your guardian angel can fly
FJR1300 met Zumo XT

WWW.motorbegeleiding.nl
Ouwe Meuk: SPIII, SP2820, Zumo 340, Zumo 595

Gebruikersavatar
nhveldh
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 okt 2012 10:25

Re: Basecamp update?

Bericht door nhveldh »

Goedenavond allemaal,

Oei, wat heb ik ontketend? Er is zowaar een moppertrommel geopend, als een doos van Pandora. Ik kan nog steeds goed overweg met Basecamp, en was er alleen verbaasd over dat ik al een tijdje geen updates had gekregen. Dan denk ik: "Hoe lang blijft Basecamp nog bestaan?" Ik voor mij hoop: nog heel lang!
Met vriendelijke groeten,

Niels H. Veldhuijzen (Garmin GPSMap62s, BaseCamp)

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Basecamp update?

Bericht door keesm »

Ja wat heb je ontketend?. In ieder geval als Ankeric reageert heb je genoeg te lezen (al haak ik wel eens halverwege al af). We houden het maar even op academische beschouwingen waar ik als werkende oudere (nog) niet altijd de tijd voor heb om daar serieus naar te kijken.

Ook wat andere fora lezende is voor mij wel duidelijk dat Garmin geen tijd meer besteedt aan verdere ontwikkeling/updates van Basecamp, in feite al een discontinued product. Dus koester je versie van BC nog maar op je computer en stel het laatste installatiebestand maar veilig. Net zoals met Mapsource. Het zal steeds meer Cloud/Connect e.d. worden. Ook de beschikbaarheid van kaarten voor installatie op computer wordt steeds minder of is er niet meer (met name topo kaarten).

Gebruikersavatar
Erik
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is

Re: Basecamp update?

Bericht door Erik »

keesm schreef:We houden het maar even op academische beschouwingen
da's de beste van die dag :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”