ander programma????

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
Frielie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2019 11:47

ander programma????

Bericht door Frielie »

Ik gebruik al jaren Basecamp en vroeger Mapsource, maar ik blijf het een vervelend programma vinden. Zeker het importeren van GPX routes krijg ik vaak foutmeldingen. Is er nu geen ander programma om GPX routes te importeren of te controleren? Basecamp is toch niet het enige?

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: ander programma????

Bericht door RonalT »

Die foutmeldingen liggen niet aan Basecamp, maar veelal zal het gaan om routes die d.m.v. andere programma's dan basecamp zijn gemaakt en fouten in het format bevatten. Basecamp is een beetje kritisch.

Volgens mij kan je deze programma's met JaVaWa's RTWtool in laten lezen en laten omzetten in een GPX bestand wat wel door basecamp wordt ingelezen.
RTWtool is wat minder kritische en maakt er wel een mooie GPX van.

http://www.javawa.nl/rtwtool.html
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Frielie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2019 11:47

Re: ander programma????

Bericht door Frielie »

RonaldT, volgens mij kennen wij elkaar een beetje van het GoldwingForum . . . Af en toe rij ik mee. Maar buiten dat, Basecamp is niet voor mij. Dat hele Garmin gedoe is niets voor mij. JaVaWa had ik idd. Nu ook weer nodig om CSV bestanden om te zetten naar POI's . . . OMG ! hoe moeilijk kan je iets maken! ha ha ha. Tot ziens.

Jos van Eekelen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mei 2010 13:51
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: ander programma????

Bericht door Jos van Eekelen »

Ik ben het grotendeels eens met je kritiek op BC, geen geweldig programma. Het doet wel wat ik wil maar de interface is niet meer van deze tijd. Verder lijkt het er op dat Garmin ook geen haast heeft om BC up to date te houden. Ik ben ook op zoek naar een alternatief maar ik heb dat nog niet gevonden. Ik zoek een programma om tracks aan te maken tbv wandelingen, adh van een (topografische) kaart, na een wandeling tracks te bewerken (fouten er uit halen, bijv. verkeerd gelopen), en om een database van wandelingen op te bouwen. BC kan dit alles maar wederom, niet op een gebruiksvriendelijke manier.
GPS gebruik voornamelijk voor wandelen waaronder het bedenken van wandelingen. Ook Geocaching en geotaggen van foto's. Tevreden gebruiker van een Oregon 450t en altijd geïnteresserd in alternatieven.

Jos van Eekelen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mei 2010 13:51
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: ander programma????

Bericht door Jos van Eekelen »

Een paar programma's die ik tegengekomen ben en die ik nog verder moet/wil bekijken: EasyGPS, ExpertGPS, Oziexplorer, Topofusion, Viking, QGIS. Niet allemaal gratis.
GPS gebruik voornamelijk voor wandelen waaronder het bedenken van wandelingen. Ook Geocaching en geotaggen van foto's. Tevreden gebruiker van een Oregon 450t en altijd geïnteresserd in alternatieven.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: ander programma????

Bericht door RonalT »

Tracks maken en bewerken vooral voor wandelen of fietsen gaat met afstandmeten.nl best aardig. Gewoon on-line... en gratis.

En of een interface van deze tijd is of uit het stenentijdperk afkomstig zou zijn is voor mij niet zo interessant. Basecamp doet gewoon wat het moet doen. Misschien niet altijd op de manier waarop wij het willen. Maar dat is een kwestie van wennen.
Probeer anders MyRouteApp eens. Misschien bevalt je dat beter
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: ander programma????

Bericht door polmcfree »

Frielie schreef: Dat hele Garmin gedoe is niets voor mij. JaVaWa had ik idd. Nu ook weer nodig om CSV bestanden om te zetten naar POI's . . . OMG ! hoe moeilijk kan je iets maken! ha ha ha. Tot ziens.
Denk dat je dat bij alle routerings progamma gaat hebben ,en CSV bestand is een "comma separated values "
meer uitleg over een CSV bestand vindt je hier
http://www.nldit.com/software/spreadshe ... 68911.html
en denk je dat tomtom of een ander programma beter is? ,nee helemaal niet ga je ook moeten omvormen met een of ander programma,terwijl Garmin dat heeft.En Javawa hier ook een programma voor heeft
En met Basecamp doe je het volgende
Extra nuttige punten op een toestel installeren met een CSV of GPX bestand

CSV of GPX bestanden met nuttige punten kunnen op een toestel worden geïnstalleerd, wanneer alle bestanden op hetzelfde moment worden geïnstalleerd. Als een CSV of GPX bestand is geïnstalleerd op het toestel en vervolgens installeert u een nuttig punt met POI Loader, zullen de nuttige punten worden overschreven.

Een makkelijke manier om hiermee te werken is om alle CSV en GPX bestanden in dezelfde map op uw computer te bewaren, zodat ze allemaal tegelijk worden geladen. Op deze manier is het mogelijk om meerdere sets van nuttige punten te installeren op uw toestel.

U kunt uw bestanden ook organiseren met sub mappen. Elke sub map kan maximaal 32 CSV en GPX bestanden bevatten.
POIloader
https://www8.garmin.com/support/collect ... 9-99999-12

Het grootste probleem met basecamp is het niet willen er mee te werken,want het is een prachtig programma,je kan er enorm veel mee,maar je moet willen.
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Jos van Eekelen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mei 2010 13:51
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: ander programma????

Bericht door Jos van Eekelen »

Ik blijf bij mijn kritiek op BC. Ben er net nu weer even mee bezig en het valt me op dat zowat alles anders is dan tegenwoordig gebruikelijk, plaats van knoppen voor in en uitzoomen, hoeveelheid handelingen om een waypoint of track te wijzigen. Hier heeft Garmin kennelijk een ontwikkeling gemist.

Natuurlijk valt er mee te werken, een kwestie van wennen aan de interface.

Het eerdergenoemde afstandmeten.nl en routeconverter zijn wat dat betreft meer bij de tijd. Helaas is routeconverter ten onder aan het gaan door problemen met Google resp. Flash.

BC heeft de functionaliteit die ik nodig denk te hebben en het is gratis. Ik ken (nog) geen ander programma dat op deze criteria beter scoort dan BC. Viking leek een goed alternatief te zijn maar is gebaseerd op GPX 1.0 ipv 1.1 en is ook niet zo simpel qua bediening.

Kennelijk is er geen programma dat beter aan mijn wensen voldoet dan BC. Nu maar hopen dat Garmin het nog een tijdje ondersteunt en dat het in nieuwe Windows versies blijft werken. Of hopen op een capabele update van BC.
GPS gebruik voornamelijk voor wandelen waaronder het bedenken van wandelingen. Ook Geocaching en geotaggen van foto's. Tevreden gebruiker van een Oregon 450t en altijd geïnteresserd in alternatieven.

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: ander programma????

Bericht door polmcfree »

in en uitzoomen kan je met het scrol wieltje
waypoint wijzigen ,dubbel klik op het waypoint en je kan het wijzigen,
track wijzigen is wat werk,maar dat is bij ieder routerings programma.
route wijzigen is op het potloodje klikken, en het wijzigen van de route is kinderspel
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1709
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: ander programma????

Bericht door guzzi vero »

capabele update van BC? Bij mijn weten zijn er 2 issues onder windows: Google Earth link en geen deftige rondreizen met verschillende instellingen. De 4.6.2 versie lost het GE probleem echter op. Voor de rest is dit een van de beste routeplanners die er op de markt is. Je moet er alleen wat tijd in steken om het te leren. En ja, als je een spoor hebt en deze wil bewerken moet je elk kruimeltje aanpassen. Me dunkt dat dit logisch is en tijdsintensief.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Jos van Eekelen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mei 2010 13:51
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: ander programma????

Bericht door Jos van Eekelen »

OK, even ter verduidelijking: ik gebruik de GPS en BC voornamelijk voor wandelingen. Dan liggen accenten en bezwaren waarschijnlijk net iets anders dan bij rijden op wegen.

Gezien de reacties tot op heden (en een zoektocht op internet) zijn er niet veel alternatieven. Als ik dit vergelijk met fotografie, zijnde een andere liefhebberij van mezelf: daar is Adobe toonaangevend met de programma's Lightroom en Photoshop maar er zijn veel alternatieven, variërend van gratis tot duur, voor Windows, Mac en Linux en met grote verschillen in functionaliteit.

Kennelijk is de GPS markt veel beperkter. Voorlopig maar eens meer studie maken van BC. Daarbij valt het me ook op dat ook op Youtube het aanbod beperkter is dan bijv. voor Photoshop. Daardoor is het ook wat moeilijker om BC onder de knie te krijgen.
GPS gebruik voornamelijk voor wandelen waaronder het bedenken van wandelingen. Ook Geocaching en geotaggen van foto's. Tevreden gebruiker van een Oregon 450t en altijd geïnteresserd in alternatieven.

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: ander programma????

Bericht door polmcfree »

Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Jos van Eekelen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mei 2010 13:51
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: ander programma????

Bericht door Jos van Eekelen »

Dank voor de aanvullende info. Voor latere referenties: ik kwam ook het programma QMapShack tegen. Dat lijkt een open source alternatief voor BC te zijn. Draait onder Linux, Windows en OS-X. Ik houd het voorlopig op BC :-)
GPS gebruik voornamelijk voor wandelen waaronder het bedenken van wandelingen. Ook Geocaching en geotaggen van foto's. Tevreden gebruiker van een Oregon 450t en altijd geïnteresserd in alternatieven.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”