12V accessoireplug op de motor
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 aug 2006 15:46
ik zie veel plaatjes van horizontaal geplaatste stekkerdozen.
M.i. is de oplossing met de bmw-stekker een goede, echter.... zeker de stekkers zijn zelden waterdicht. een paar druppels kunnen ze wel hebben, maar je moet voorkomen dat het water via de draad in de stekker kan lopen. Het contact kan dus ook het beste op een vertikaal vlak, het liefst achter de beschutting van de kuip geplaatst worden.
waar ik zelf nog mee zit is de zekering. In principe wil ikde zekering in de stekker hebben. de gps moet op 1 ampere gezekerd zijn, maar mogelijk dat ik andere toepassingen ook op dat contact aan wil kunnen sluiten .... sterker nog, ik heb ook een intercom/pmr set die los in de tanktas meegaat en op dat contact werkt. (bij mij komt er dus binnenkort een tweede contact op mijn motor)
Het lijkt echter onmogelijk om een gezekerde stekker te vinden. Mijn idee is overigens wel om beide contacten samen relatief zwaar te zekeren voor de zekerheid (5A oid)
M.i. is de oplossing met de bmw-stekker een goede, echter.... zeker de stekkers zijn zelden waterdicht. een paar druppels kunnen ze wel hebben, maar je moet voorkomen dat het water via de draad in de stekker kan lopen. Het contact kan dus ook het beste op een vertikaal vlak, het liefst achter de beschutting van de kuip geplaatst worden.
waar ik zelf nog mee zit is de zekering. In principe wil ikde zekering in de stekker hebben. de gps moet op 1 ampere gezekerd zijn, maar mogelijk dat ik andere toepassingen ook op dat contact aan wil kunnen sluiten .... sterker nog, ik heb ook een intercom/pmr set die los in de tanktas meegaat en op dat contact werkt. (bij mij komt er dus binnenkort een tweede contact op mijn motor)
Het lijkt echter onmogelijk om een gezekerde stekker te vinden. Mijn idee is overigens wel om beide contacten samen relatief zwaar te zekeren voor de zekerheid (5A oid)
- mboelis
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 2151
- Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
- Locatie: De Goorn
- Contacteer:
Hallo KoffieJunk,
Er gebeurt helemaal niets enstigs als de plug met de stekker erin volregent hoor! Het is maar zwakstroom 12V. Als je de stekker eruit haalt blaas je even hard in de plug en op de stekker om de laatste druppels eruit te blazen en klaar ben je. Beschermen tegen corrosie is veel belangrijker. Op mijn Ariel Oldtimer zit geen kuip, de plug regent wel vaker vol en ik heb nooit probleen gehad. Ook de plug op het dashboard van de K75 regent wel eens vol bij een nachtrit met een lampje erin. Nog nooit rook of vonken bespeurd.
Het is veel makkelijker om de plug zelf te zekeren met een zwevende zekering. De houder met 1A zekering zie bij de motorkabel wordt geleverd met de glaszekering is bruikbaar,maar niet van het beste soort. Een zwevende zekeringhouder voor steekzekeringen is veel beter. Daar zitten geen losse contacen, veertjes en andere narigheid die altijd storing geven. Vooral bij vocht waar je nogal bezorgd om bent. Tectyl of vaseline beschermt goed tegen corrosie. Ik spuit daat ook altijd alle kabeleinden mee in om te voorkomen dat de draad na het strippen in de mantel corrodeert. Een voorbeeld van een zekeringhouder noem ik eerder in dit draadje. 1A steekzekeringen zijn redelijk schaars. 2A is beter verkrijgbaar. Het verschil is niet zo groot. Als er echt wat fout is klappen beide zekeringen er toch wel uit. Ik heb ergens in het forum gelezen dat in de Garmin apparaten ook een zekering zit. Die moet op zich al zwaarder dan 1A zijn, want anders is er te weinig selectiviteit.
Er gebeurt helemaal niets enstigs als de plug met de stekker erin volregent hoor! Het is maar zwakstroom 12V. Als je de stekker eruit haalt blaas je even hard in de plug en op de stekker om de laatste druppels eruit te blazen en klaar ben je. Beschermen tegen corrosie is veel belangrijker. Op mijn Ariel Oldtimer zit geen kuip, de plug regent wel vaker vol en ik heb nooit probleen gehad. Ook de plug op het dashboard van de K75 regent wel eens vol bij een nachtrit met een lampje erin. Nog nooit rook of vonken bespeurd.
Het is veel makkelijker om de plug zelf te zekeren met een zwevende zekering. De houder met 1A zekering zie bij de motorkabel wordt geleverd met de glaszekering is bruikbaar,maar niet van het beste soort. Een zwevende zekeringhouder voor steekzekeringen is veel beter. Daar zitten geen losse contacen, veertjes en andere narigheid die altijd storing geven. Vooral bij vocht waar je nogal bezorgd om bent. Tectyl of vaseline beschermt goed tegen corrosie. Ik spuit daat ook altijd alle kabeleinden mee in om te voorkomen dat de draad na het strippen in de mantel corrodeert. Een voorbeeld van een zekeringhouder noem ik eerder in dit draadje. 1A steekzekeringen zijn redelijk schaars. 2A is beter verkrijgbaar. Het verschil is niet zo groot. Als er echt wat fout is klappen beide zekeringen er toch wel uit. Ik heb ergens in het forum gelezen dat in de Garmin apparaten ook een zekering zit. Die moet op zich al zwaarder dan 1A zijn, want anders is er te weinig selectiviteit.
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
- VcheFR
- WayPoint relatie
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 21 nov 2006 19:16
- Locatie: Beesel
- Contacteer:
Honda VFR750
Heb via RSOnline onderstaande connector, socket en dop gekocht en zelf een plaatje gemaakt waarop alles gemonteerd is omdat ik niet in de kuip wilde boren. Vervolgens de Zumo kabel aangepast. Pluggen hebben een IP65 waarde dus goed waterdicht. Omdat op termijn ook nog com op de motor komt heb ik een extra waterdicht zekeringkastje gemonteerd.
Dit alles op een Honda VFR750. Meer foto's op http://www.rijswick.com
[/img]
Dit alles op een Honda VFR750. Meer foto's op http://www.rijswick.com
[/img]
Kijk eens bij ConradKoffieJunk schreef:ik zie veel plaatjes van horizontaal geplaatste stekkerdozen.
Het lijkt echter onmogelijk om een gezekerde stekker te vinden. Mijn idee is overigens wel om beide contacten samen relatief zwaar te zekeren voor de zekerheid (5A oid)
UNIV. STEKKER
Bestnr.: 850985 - 89
180° draaibaar
Veiligheidsstekker met schroefcontacten, schroefbare trekontlasting en te vergrendelen compensatiehuls door bajonetsluiting. 180° draaibaar, gat voor 3 mm-LED, geschikt voor sigarettenaanstekercontacten en genormaliseerde contactdozen. Met zekering!
Passend in BMW contactdoos (zonder rode huls) en in sigarettenaansteker.
Groet
Ton
- mboelis
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 2151
- Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
- Locatie: De Goorn
- Contacteer:
Pas op met deze "veelbelovende" stekker. Deze heeft één probleem: een belabberde massaverbinding. De klemkracht is nogal zwak. Je loopt de kans dat bij het bewegen van de kabel en de stekker je GPS apparaat uit-aan gaat. De voorbeelden van VcheRF en WhiteRab zijn veel beter. Of de Hella stekker zoals ik eerder beschreef met zwevende zekeringsandeaa schreef:Kijk eens bij Conrad
UNIV. STEKKER
Bestnr.: 850985 - 89
180° draaibaar
Veiligheidsstekker met schroefcontacten, schroefbare trekontlasting en te vergrendelen compensatiehuls door bajonetsluiting. 180° draaibaar, gat voor 3 mm-LED, geschikt voor sigarettenaanstekercontacten en genormaliseerde contactdozen. Met zekering!
Passend in BMW contactdoos (zonder rode huls) en in sigarettenaansteker.
Groet
Ton
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
[/quote]
Pas op met deze "veelbelovende" stekker. Deze heeft één probleem: een belabberde massaverbinding. De klemkracht is nogal zwak. Je loopt de kans dat bij het bewegen van de kabel en de stekker je GPS apparaat uit-aan gaat. De voorbeelden van VcheRF en WhiteRab zijn veel beter. Of de Hella stekker zoals ik eerder beschreef met zwevende zekering[/quote]
Ik snap je bezorgdheid maar ik rij al zeker 6 jaar met de rechte uitvoering van dit type en heb nog nooit problemen gehad.
Succes
Ton
Pas op met deze "veelbelovende" stekker. Deze heeft één probleem: een belabberde massaverbinding. De klemkracht is nogal zwak. Je loopt de kans dat bij het bewegen van de kabel en de stekker je GPS apparaat uit-aan gaat. De voorbeelden van VcheRF en WhiteRab zijn veel beter. Of de Hella stekker zoals ik eerder beschreef met zwevende zekering[/quote]
Ik snap je bezorgdheid maar ik rij al zeker 6 jaar met de rechte uitvoering van dit type en heb nog nooit problemen gehad.
Succes
Ton
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Een GPS-toestel trekt ongeveer 1/3 A; 1 A is dus al aan de ruime kant, minder mag ook (als je dat kunt krijgen).KoffieJunk schreef:de gps moet op 1 ampere gezekerd zijn,
......
Mijn idee is overigens wel om beide contacten samen relatief zwaar te zekeren voor de zekerheid (5A oid)
.....
Zo doorredenerend is het allerzekerste helemaal niet zekeren, want dan weet je tenminste helemaal zeker dat er bij volle belasting geen zekering doorbrandt.
Ik vraag me af of dit inderdaad is wat je met zekerheid bedoelt.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
Met de motor op diverse BMW RT modellen en dan in een BMW contactdoosje.
Waarom ik deze stekker gebruik is omdat ik deze ook kan gebruiken in het elders omschreven 220V/ 12V blok voor het kijken b.v. op je hotelkamer.
Dit blok heeft een passing met de rode vulring.
Nu heb ik voor de Zumo een zelfde maar dan een haakse uitvoering aangeschaft.
Hiermee is dus niets bewezen echter ik kan er goed mee uit de voeten.
Groet
Ton
Waarom ik deze stekker gebruik is omdat ik deze ook kan gebruiken in het elders omschreven 220V/ 12V blok voor het kijken b.v. op je hotelkamer.
Dit blok heeft een passing met de rode vulring.
Nu heb ik voor de Zumo een zelfde maar dan een haakse uitvoering aangeschaft.
Hiermee is dus niets bewezen echter ik kan er goed mee uit de voeten.
Groet
Ton
- mboelis
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 2151
- Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
- Locatie: De Goorn
- Contacteer:
Dat is mooi. Gelukkig heb jij wel goede ervaringen met deze stekker.sandeaa schreef:Met de motor op diverse BMW RT modellen en dan in een BMW contactdoosje.n
Ik gebruikte 'm op zowel de BMW RT als op de Ariel (oldtimer 2 cil. 1954). Met name op de laatste waren de trillingen de boosdoener.
Iedereen moet zelf maar beslissen wat ie doet. Als je er maar een 1A zekering in doet!
Grt. Marco
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
- mboelis
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 2151
- Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
- Locatie: De Goorn
- Contacteer:
Met een kunsthars vullen klinkt goed, maar het zal er aan alle kanten weer uitlopen omdat de contacten van buiten naar binnen door de behuizing moeten kunnen bewegen. Tweede nadeel daarvan is dat de contacten wordt geblokkerd door de epoxy binnen en kunnen na het uitharden niet meer bewegen. Met als gevolg dat de stekker niet meer in het vrouwtje past. Derde probleem dat kan optreden is op plaatsen daar waar d.m.v. veerkracht de verbinding wordt overgebracht. Bij de zekering bijvoorbeeld. Dunne epoxy kruipt tussen het contact en als het tegenzit wordt de zekering geisoleerd en werkt het niet meer.
Je kunt beter gebruik maken van ouderwetse methoden en de zwaarte kracht. Dus in plaats van alles eraan doen om het water buiten te houden met kitten en harsen, zorgen dat het water er makkelijk uit kan.
Het klink simpel, maar als je aan de zijkant van de stekker op de juiste plaats een gat boort van minimaal 5 mm kan het water er gewoon uitlopen. Zo ook met de contactdoos (vrouwtje). gaatje boren zo zicht mogelijk bij de bodem om het water af te voeren en het probleem is er niet meer. Het enige dat belangrijk is zorgen dat je tectyl o.i.d. de zaak tegen corrosie beschermt.
En als de stekker in de contactdoos zit kan er echt maar weinig water tussen komen. Uit eigen ervaring op mijn Ariel uit 1954 (zonder kuipen en andere schermen) met heftige regenbuien blijft de 2720 prima werken en treedt er echt geen kortsluiting op! Kwestie van de contactdoos droogblazen en laten drogen als je op bestemming bent. Kijk eens naar de constructie van je stekkerdoos bij de trekhaak. Is dat een geavanceerd verbinding als er een stekker van de aanhanger ingestoken is? Nee toch? En die geeft alleen problemen door corrosie, maar niet omdat het nat is bij de verbinding.
Je kunt het beste de test gewoon uitvoeren. Stekker in de contactdoos en je motor gaan wassen met ruim water en naspoelen met de slang. Of gewoon met de tuingieter met sproeikop.
Als je het risico helemaal wilt uitsluiten moet je een professionele waterdichte stekkerverbinding kopen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Het ergste dat kan gebeuren is dat de zekering doorbrandt
Je kunt beter gebruik maken van ouderwetse methoden en de zwaarte kracht. Dus in plaats van alles eraan doen om het water buiten te houden met kitten en harsen, zorgen dat het water er makkelijk uit kan.
Het klink simpel, maar als je aan de zijkant van de stekker op de juiste plaats een gat boort van minimaal 5 mm kan het water er gewoon uitlopen. Zo ook met de contactdoos (vrouwtje). gaatje boren zo zicht mogelijk bij de bodem om het water af te voeren en het probleem is er niet meer. Het enige dat belangrijk is zorgen dat je tectyl o.i.d. de zaak tegen corrosie beschermt.
En als de stekker in de contactdoos zit kan er echt maar weinig water tussen komen. Uit eigen ervaring op mijn Ariel uit 1954 (zonder kuipen en andere schermen) met heftige regenbuien blijft de 2720 prima werken en treedt er echt geen kortsluiting op! Kwestie van de contactdoos droogblazen en laten drogen als je op bestemming bent. Kijk eens naar de constructie van je stekkerdoos bij de trekhaak. Is dat een geavanceerd verbinding als er een stekker van de aanhanger ingestoken is? Nee toch? En die geeft alleen problemen door corrosie, maar niet omdat het nat is bij de verbinding.
Je kunt het beste de test gewoon uitvoeren. Stekker in de contactdoos en je motor gaan wassen met ruim water en naspoelen met de slang. Of gewoon met de tuingieter met sproeikop.
Als je het risico helemaal wilt uitsluiten moet je een professionele waterdichte stekkerverbinding kopen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Het ergste dat kan gebeuren is dat de zekering doorbrandt
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Zoals Mboelis al aangeeft, het is maar 12Vdc. Bij deze lage spanning kan water geen kortsluiting veroorzaken. Het enigste wat wel gebeuren kan is dat de interne contacten gaan corroderen. Om dit te voorkomen gebruik je een kwastje met vaseline waarmee je de interne contacten goed insmeert voordat je de stekker dicht maakt.
Vaseline lost niet op in water en zal er ook niet langzaam uitlopen zodat de stekker jaren meegaat zonder verder onderhoud.
hetzelfde kwastje kun je een keer in het stopcontact wurmen zodat ook daar geen corrosie meer optreed.
Vaseline lost niet op in water en zal er ook niet langzaam uitlopen zodat de stekker jaren meegaat zonder verder onderhoud.
hetzelfde kwastje kun je een keer in het stopcontact wurmen zodat ook daar geen corrosie meer optreed.