Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Ik wil mijn navi (TomTom Rider 550) aansluiten op mijn BMW K1300S uit 2009 met canbus systeem. Wie heeft er hier ervaringen mee? Ik hoor namelijk verhalen dat de accessoire aansluiting die bij de motor aanwezig is in de accubak niet geschikt is voor niet-BMW accessoires vanwege het canbus systeem. Risico zou zijn dat de boordcomputer in de war raakt waardoor er stroom zou blijven lopen door het systeem en de accu leeg getrokken wordt.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Bedankt voor de tip. Dat topic had ik gezien, maar dat gaat specifiek over de Garmin Zumo. Inmiddels zijn we ook weer een aantal jaren verder, dus ben benieuwd of dit nog steeds actueel is met de nieuwe TTR.
- Mike Schenk
- WayPoint relatie
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Als er een omvormer in de kabel of de houder van de TTR zit ga je tegen dit probleem aanlopen. Als dat niet zo is, en de input van de houder naar de TTR is 12 volt dan heb je het probleem niet.
Als de TTR niet zelfs meteen 12 volt trekt zijn er twee oplossingen:
1. Sluit de houder rechtstreeks op de accu aan;
2. Zet er een diode of CANbusrelais tussen.
Beide oplossingen werken prima, de 1e is waarschijnlijk het eenvoudigste en goedkoopste.
Als de TTR niet zelfs meteen 12 volt trekt zijn er twee oplossingen:
1. Sluit de houder rechtstreeks op de accu aan;
2. Zet er een diode of CANbusrelais tussen.
Beide oplossingen werken prima, de 1e is waarschijnlijk het eenvoudigste en goedkoopste.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Bedankt voor de tips!
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Ik probeer e.e.a.even te begrijpen. Heb geen ervaring met een motorfiets met CAN-bus systeem.Mike Schenk schreef:Beide oplossingen werken prima, de 1e is waarschijnlijk het eenvoudigste en goedkoopste.
Het is toch zo dat een voeding afkomstig uit de CAN-bus gestuurde 'computer' (b.v. de accessoire aansluiting) niet zichzelf uitschakelt zolang er nog stroom blijft gaan. Normaliter wordt, denk ik, de spanning voor die voeding op 'nul' gezet binnen enige tijd nadat het contact uitgeschakeld werd.
Zo'n stroom(pje) kan veroorzaakt worden door een omvormer die 'aan' blijft staan of door een toestel (b.v. een navigatietoestel) dat nog enige stroom blijft afnemen nadat het toestel 'uitgezet' werd.
Dat 'uitzetten' is het heikele punt want veel moderne apparaten hebben geen mechanische/galvanische aan/uit schakelaar meer. Ze blijven altijd wakker om te constateren of iemand een 'toets' drukt.
Zelfs wanneer de houder direct, zonder omvormer, op de boordspanning aangesloten wordt blijft het m.i. beter om het toestel uit de houder te nemen. Dit om te voorkomen dat de 'stand-by' stroom (ja, weliswaar zeer klein) toch de aansluiting actief houdt. Nog erger .. meerdere aansluitingen actief houdt.
De kleine 'stand-by' stroom van een navigatietoestel (enkele micro-amp) is in elk geval veel geringer dan de ontlaadstroom van de accu zelf en daarmee op zichzelf geen reden om bezorgd te zijn dat de accu leeggetrokken wordt.
Wel een probleem kan aanslagvorming op de contacten zijn.
Dan het relais. Ik kan me voorstellen dat ook een dergelijk relais aan/uitgezet moet worden, b.v. door het aan te sluiten op de contactschakelaar of het parkeerlicht, etc. Zodra bekrachtigd levert het dan stroom direct uit de accu.
Dan kun je dus net zo goed, en beduidend simpeler, de voeding voor een toestel direct daarop (contact/P-licht) aansluiten. Zo'n aansluiting wordt kennelijk wel echt uit gezet, al zou er nog een verbruiker aanstaan?
Dan de diode. Ik zie niet wat een diode kan doen in dit verband. Deze zal in 'doorlaatrichting' in de voedingskabel opgenomen worden (denk ik). Dat voorkomt dan niet dat er toch het beruchte reststroompje (van toestel en/of omvormer) blijft lopen, deze gaat immers in dezelfde richting. Een diode kan b.v. voorkomen dat stroom in de tegenovergestelde richting kan gaan, wordt b.v. gebruikt om een toestel te beveiligen tegen omgekeerde polariteit van de voedingsspanning (b.v. batterijen verkeerd inleggen).
Klein nadeel van een diode is zelfs dat daarover 0,2 of 0,6 Volt spanning verloren gaat, de diode kan dus warm worden, zelfs defect gaan. Is m.i. nergens goed voor, integendeel dus.
Of zit dat anders, heb je een aansluitschema?
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Weet je wat zo irritant is, twee dealers zeggen iets anders. De ene dealer zegt van de accessoirestekker afblijven en aansluiten op het stadslicht. De andere dealer zegt dat je geheid problemen krijgt als je het stadslicht gebruikt en dat je gewoon de accessoirestekker kunt gebruiken (in sommige gevallen kun je problemen krijgen en in andere gevallen werkt het zoals het hoort).
Alternatief om rechtstreeks op de accu aan te sluiten blijft natuurlijk in alle gevallen overeind. Maar het zou zo fijn zijn als het gewoon contactgestuurd werkt.
Alternatief om rechtstreeks op de accu aan te sluiten blijft natuurlijk in alle gevallen overeind. Maar het zou zo fijn zijn als het gewoon contactgestuurd werkt.
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Dealer 3 zegt ook dat je van het stadslicht af moet blijven. De mooiste oplossing volgens hen is gebruik maken van de originelen accessoirestekker in combinatie met een Baehr canbus relais. Maar dat relais en het BMW kabeltje/stekkertje is ruim € 100...
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
De TomTom Rider is aangesloten. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de oplossing door een Baehr relais tussen de BMW accessoire aansluiting en de TTR te plaatsen. Dit relais zou volgens de dealer overweg kunnen met het canbus van BMW. De navi gaat nu in ieder geval automatisch aan en uit met het contact.
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
CAN-bus schakelt uit als er geen stroom loopt. Maar ik vraag me af of de 'stand-by-stroom' van een navigatiesysteem (enkele micro-amp) zal zijn. Ik denk eerder aan milli-amp en dan niet aan 1 of 2 maar eerder een heel stuk hoger.tony rave schreef:.....
Het is toch zo dat een voeding afkomstig uit de CAN-bus gestuurde 'computer' (b.v. de accessoire aansluiting) niet zichzelf uitschakelt zolang er nog stroom blijft gaan
.....
De kleine 'stand-by' stroom van een navigatietoestel (enkele micro-amp) is in elk geval veel geringer dan de ontlaadstroom van de accu zelf en daarmee op zichzelf geen reden om bezorgd te zijn dat de accu leeggetrokken wordt.
.....
Wat je ook over het hoofd zie is dat heel veel GPS houders een 12 => 5 volt omvormer hebben in de kabel of de houder. Deze zal ook niet energie-neutraal zijn. Toch een reden om voorzichtig te zijn.
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Ik heb de Tomtom houder rechtstreeks op de accessoireplug aangesloten (R1200GS). De omvormer geeft een sluipverbruik van 5mA , zelf gemeten. En er blijft geen spanning op de acc-plug staan , na 20? seconden na afzetten contact gaat de gps uit. Bij aanzetten van het contact gaat hij vanzelf weer aan.
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
- guzzi vero
- Berichten: 1709
- Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
- Locatie: Oostduinkerke
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
op de R1200RT was de zumo550 op de accessoirestekker aangesloten, nooit problemen. Op de 650GT is de 590 aangesloten op de accessoirestekker, ook nooit problemen gehad.
de canbus sluit normaal bij niet draaiende motor de accessoirestroomvoorziening af na x sec, juist om te voorkomen dat de batterij leeg getrokken wordt. Nog nooit problemen mee gehad.
de canbus sluit normaal bij niet draaiende motor de accessoirestroomvoorziening af na x sec, juist om te voorkomen dat de batterij leeg getrokken wordt. Nog nooit problemen mee gehad.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
- Mike Schenk
- WayPoint relatie
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
De Zumo 550 heeft geen omvormer in de houder of in de stroomkabel. De 590 heeft dat wel, maar de 650GT heeft dan weer geen CANbus.guzzi vero schreef:op de R1200RT was de zumo550 op de accessoirestekker aangesloten, nooit problemen. Op de 650GT is de 590 aangesloten op de accessoirestekker, ook nooit problemen gehad.
Dat gebeurt niet altijd. Als je bijvoorbeeld een CANbus ready acculader aansluit stuurt die ook een signaal uit dat de accessoireaansluiting open houdt.de canbus sluit normaal bij niet draaiende motor de accessoirestroomvoorziening af na x sec, juist om te voorkomen dat de batterij leeg getrokken wordt. Nog nooit problemen mee gehad.
Garmin gebruikt een schakelende voeding in de 3x0 en 5x0 apparaten. Die is bedoeld om rechtstreeks op de accu te worden aangesloten. Als de voeding detecteert dat er geen vermogen wordt gevraagd schakelt hij bijna uit waardoor er nog maar miniem vermogen aan de accu wordt ontrokken.
En dat schakelen interfereert blijkbaar met de CANbus. Op mijn R1200GSA had ik dan ook problemen met mijn Zumo 350. Als ik het contact afzette en wachtte totdat de Zumo zichzelf uitschakelde omdat hij geen stroom meer kreeg was er niets aan de hand. Maar trok ik de Zumo uit de houder voordat hij zichzelf had uitgeschakeld dan bleef de houder stroom krijgen. Als ik een paar uur (of dagen later) de Zumo weer in de houder zette voordat ik het contact inschakelde ging de Zumo meteen aan, wat betekent dat de houder nog stroom had.
In dat geval schakelde na een minuut of 5 de CANbus alsnog de stroomtoevoer af, wat te herstellen was door het contact even uit en weer aan te zetten.
Hetzelfde probleem deed zich voor als ik zonder navigatie had gereden.
Ik heb er nooit iets aan veranderd op die motor, omdat ik toch bijna altijd met navigatie reed. Op mijn volgende R1200GSA heeft bij aankoop de dealer de standaard BMW houder vervangen door mijn ZUMO houder met een Baehr CANbusrelais ertussen. Min of meer "gratis" (als in, ik heb er niet expliciet voor betaald, maar ging natuurlijk ten koste van de korting).
Inmiddels zit er een GPSMAP 276Cx op mijn GSA, het relais zit er nog steeds tussen al is het daar niet meer nodig.
Op mijn Transalp zit de houder met omvormer van de Zumo 350 rechtstreeks op de accu. Daar merk ik dat die schakelende omvormer wel goed werkt, want ook al staat de Alp weken stil, de accu verliest niet merkbaar capaciteit. Op de vorige GSA was dat wel het geval als ik de Zumo te vroeg uit de houder had gehaald.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
- guzzi vero
- Berichten: 1709
- Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
- Locatie: Oostduinkerke
Re: Navigatie i.c.m. BMW met canbus
@Mike, dank u, weer iets bijgeleerd.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820