luidspeaker in BMW-systeemhelm

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.
Plaats reactie
siemon
Berichten: 25
Lid geworden op: 4 aug 2004 20:43

luidspeaker in BMW-systeemhelm

Bericht door siemon »

Ik maak thans gebruik van het "oortje". Bevalt mij prima, maar een speakertje in de helm gemonteerd zou toch mooier zijn.
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een speakertje in de BMW systeemhelm? Waar is een dergelijke speakertje te halen en hoe zit het met de aansluiting tussen de helm en de streetpilot?

Gebruikersavatar
hcs
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 64
Lid geworden op: 5 mar 2004 22:15
Locatie: veenendaal

Bericht door hcs »

Hallo siemon,
Inbouwen van een headset in de bmw systeemhelm 4 gaat simpel.
Maak de drukknoopjes van het nekstuk los. Onder het nekstuk zit de voering met een stukje klitteband vast. Wanneer je dit losmaakt kan je tussen de voering en de binnenschaal. Hierin zie je een ronde uitsparing ( die meestal te laag zit). Door de voering wat verder los te trekken kan je de speakers hoger plaatsen. Vastzetten van het speakersnoer met een stukje tape is voldoende om het speakertje op zijn plaats te houden. Plaats de voering weer terug en de speakers zijn geplaatst. Het aansluit snoer heb ik vastgezet door het nekstuk te verwijderen een gleufje in het zwart kunststof deel tot net voor bij de klemrand voor het nekstuk te vijlen en het nekstuk terug te plaatsen. Een knoopje in het aansluitsnoer aan de binnenzijde van de helm voorkomt dat bij het eerste rukje de speakers weer van hun plaats komen. Het speakersnoer naar de andere zijde van de helm voor het tweede speakertje heb ik tussen de binnenschaal en het nekstuk weggeduwd.
Wellicht niet de meest professionele werkwijze maar voor mij werkt het prima, en het is voor iedereen eenvoudig te doen.
Zulke headsetjes zijn bij Notter ( kijk op de site maar eens onder intercom bij headsets) in diverse uitvoeringen te krijgen, maar wellicht ook op andere plaatsen.
De verbinding tussen helm en streetpilot loopt het zelfde als bij het oortje. Mij heeft dit echter al een heel aantal kabelbreuken bezorgd door bij het tanken met de helm op van de motor weg te lopen. Ben inmiddels op de perfect pilot blue overgestapt mede vanwege laatstgenoemd fenomeen en naar volle tevredenheid! ( Sta je af te rekenen, krijg je te horen dat je ontvangst is weggevallen :lol: ).
Succes ermee!!
Groeten, Hans
gebruiker garmin 2610 met perfect pilot blue
berijder BMW R1100RT en K1200RS

Plaats reactie

Terug naar “Special: auto- en motormontage”