Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

Yamaha FJR1300 montage

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.

Yamaha FJR1300 montage

Berichtdoor dirkbruijns » 6 jun 2004 17:26

Deze oplossing werd mij indertijd aangereikt door Notter, en ik ben er nog steeds méér dan tevreden over. Recent hoorde ik nog van een collega FJR-rijder dat zijn SPIII op een haartje na van zijn motor gevallen was. Dit zal mij niet overkomen met de Touratech-houder, in combinatie met de RAM.

Afbeelding
Motards op post! Postkaarten thuisblijven!
Avatar gebruiker
dirkbruijns
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 5 apr 2004 11:27
Woonplaats: 2845 Niel (België)

Berichtdoor Hans Vaessen » 6 jun 2004 21:05

Zo interessant en leerzaam zijn te horen hoe hij 'm gemonteerd had. Ik vermoed dat hij het losse ovale voetje (dat bedoeld is om op het dashboard van de auto te plakken) gebruikte.

Nadrukkelijk Notter-advies:
NIET DOEN!!!

Dat gaat vroeg of laat onherroepelijk mis. Mocht je iemand tegenkomen die z'n streetpilot zo bevestigt waarschuw hem daar dan svp voor. We hebben inmiddels meerder ovaaltjes liggen die aantonen hoe dat mis kan gaan (rand breekt af). Ook al wordt dat ovaaltje op een RAM gemonteerd, dan nog gaat dat mis!

Bij bovenstaande (foto) oplossing is combinatie met TT overigens niet noodzakelijk; kwestie van smaak.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Re: Yamaha FJR1300 montage

Berichtdoor The Doctor » 7 jun 2004 06:46

dirkbruijns schreef:Deze oplossing werd mij indertijd aangereikt door Notter, en ik ben er nog steeds méér dan tevreden over. Recent hoorde ik nog van een collega FJR-rijder dat zijn SPIII op een haartje na van zijn motor gevallen was. Dit zal mij niet overkomen met de Touratech-houder, in combinatie met de RAM.

Afbeelding


Roep niet te hard, het bolletje in het rvs plaatje kan ook zomaar afbreken!
Is mij overkomen, en niet omdat ik 'm (beweerd men) te strak had aangedraaid.
Heb dit opgelost door een gat te boren (6 mm) dwars door het bolletje heen en er een rvs bout met dubbele moer in te plaatsen met verzonken kop.
Zit nu als een huis.
The Doctor
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 26 apr 2004 11:31
Woonplaats: Hulst

Berichtdoor Hans Vaessen » 7 jun 2004 11:18

Uitzonderlijk! Maar inderdaad: te vast aandraaien kan dat gevolg hebben. Beter is om met locktight te werken.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor dirkbruijns » 7 jun 2004 14:31

De bal is inderdaad met Lock-tite gezekerd. Als je die foto een beetje nader bekijkt, zie je zelfs nog een licht oranje schijn welke een restantje Lock-tite is.
Motards op post! Postkaarten thuisblijven!
Avatar gebruiker
dirkbruijns
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 5 apr 2004 11:27
Woonplaats: 2845 Niel (België)

Berichtdoor The Doctor » 7 jun 2004 15:27

dirkbruijns schreef:De bal is inderdaad met Lock-tite gezekerd. Als je die foto een beetje nader bekijkt, zie je zelfs nog een licht oranje schijn welke een restantje Lock-tite is.


Je kan 'm wel met lock-tide zekeren, dan komt ie niet los maar afbreken kan altijd nog!
Op de belgische kassei-wegen staat het spul toch flink te schudden en 6 mm aluminium schroefdraad is niet zo sterk als 6 mm roestvaststaal.
't is maar een waarschuwing dat het toch kan gebeuren, ik ben niet de enige die het is overkomen.
Ik kon wel gelijk een niewe bol krijgen in Notter maar mijn oplossing lijkt me toch iets steviger en icm de touratech houder heb ik nu een dubbele demping :wink:
The Doctor
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 26 apr 2004 11:31
Woonplaats: Hulst

Berichtdoor Warped1 » 11 jul 2004 00:32

Hans Vaessen schreef:Zo interessant en leerzaam zijn te horen hoe hij 'm gemonteerd had. Ik vermoed dat hij het losse ovale voetje (dat bedoeld is om op het dashboard van de auto te plakken) gebruikte.

Nadrukkelijk Notter-advies:
NIET DOEN!!!

Dat gaat vroeg of laat onherroepelijk mis. Mocht je iemand tegenkomen die z'n streetpilot zo bevestigt waarschuw hem daar dan svp voor. We hebben inmiddels meerder ovaaltjes liggen die aantonen hoe dat mis kan gaan (rand breekt af). Ook al wordt dat ovaaltje op een RAM gemonteerd, dan nog gaat dat mis!


Goed dat ik dit topic lees, op mijn FJR zit de SP III op een dergelijke manier vast :(. Destijds gekocht in Notter, en ik dacht dat dat losse ovaaltje specifiek bedoeld was voor montage op de stuurhelft van de FJR....
Avatar gebruiker
Warped1
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 jul 2004 00:14
Woonplaats: Sittard

Berichtdoor yzf1kr » 11 jul 2004 09:15

The Doctor schreef:
dirkbruijns schreef:De bal is inderdaad met Lock-tite gezekerd. Als je die foto een beetje nader bekijkt, zie je zelfs nog een licht oranje schijn welke een restantje Lock-tite is.


Je kan 'm wel met lock-tide zekeren, dan komt ie niet los maar afbreken kan altijd nog!
Op de belgische kassei-wegen staat het spul toch flink te schudden en 6 mm aluminium schroefdraad is niet zo sterk als 6 mm roestvaststaal.
't is maar een waarschuwing dat het toch kan gebeuren, ik ben niet de enige die het is overkomen.
Ik kon wel gelijk een niewe bol krijgen in Notter maar mijn oplossing lijkt me toch iets steviger en icm de touratech houder heb ik nu een dubbele demping :wink:


Is de origenele bout van de aluminium?
Dan is gebruik van loctite overbodig, omdat alluminium zich beter in de schroefdraad hecht dan RVS. (Doordat het de bout zacher is "vast oxideert")
Wel moet men bij alluminium uitkijken dat men de bout niet te vast draait, want zoals gezegd breekt hij dan eerder af.
Maar als het aandraaimoment niet gegeven is en men heeft geen momentsleutel is dat erg moeilijk.

Maar in tegenstelling tot wat hierboven word gezegd zal op een belgische klinkerweg een alluminium bout het naar alle waarschijnlijkheid net zo lang uithouden als een RVS bout. Juist omdat alluminium zachter is kan het meer vibraties verdragen.
Daarintegen moet je met 8.8 verzinkte bouten weer uitkijken want die zijn weer veel harder en brosser.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor Hans Vaessen » 11 jul 2004 09:33

Het lijkt er dat er sprake is van tekortkomingen bij een beperkte serie van RAM. Ook uit Canada hebben we en signaal van afbreken van de bol ontvangen.
Ofschoon wellicht niet noodzakelijk hebben we daarom besloten om dit type montage te modificeren: RAM heeft een soortgelijke bol met grotere schroefdraaddiameter; die gebruiken we nu.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Avatar gebruiker
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 24524
Geregistreerd: 9 maart 2004 21:38
Woonplaats: Rectum (vlakbij Notter)

Berichtdoor The Doctor » 11 jul 2004 23:05

Dit is een maat van mij vandaag overkomen! :shock:

Afbeelding



Afbeelding
The Doctor
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 26 apr 2004 11:31
Woonplaats: Hulst

Berichtdoor yzf1kr » 12 jul 2004 06:49

:shock:

Die vriend van jouw heeft geluk gehad.

Gebeurde dat onder het rijden?

Vraagje:
Ruste de arm van de RAM op het plaatje?
Als ik hoek van bevestiging op de bol lijkt dat wel zo.

Als de bout te vast is gedraait, en je zet er dan nog eens extra krachten op door een hefboomwerking van de RAM-arm dan word de kans van breken vrij groot.

Maar hoe dan ook, dit zou bij een goed ontwerp niet mogen gebeuren.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor The Doctor » 12 jul 2004 07:11

De RAM (wasknijper) stond er nagenoeg loodrecht op.
Dit gebeurde idd tijdens het rijden maar de sp bleef gelukkig voor hem op z'n tank liggen.
Ik denk niet dat dit komt door te vast draaien, hij rijdt al een jaar met deze constructie.
Feit is gewoon dat die bolletjes na verloop van tijd gewoon afbreken (te zwak), bij mij gebeurde het al na een paar uur, dus mensen met deze constructie, U bent nogmaals gewaarchuwd!
The Doctor
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 26 apr 2004 11:31
Woonplaats: Hulst

Berichtdoor yzf1kr » 12 jul 2004 09:22

Typisch geval van metaalmoeheid dus.

Ook bouten met een grotere diameter zullen hier op den duur last van krijgen, dus dat is niet de oplossing.

Lijkt me dat men op zoek moet naar een kwalitatief betere bout, titanium misschien?
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."
Avatar gebruiker
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 1600
Geregistreerd: 2 jun 2004 07:06
Woonplaats: Heerlen

Berichtdoor Saffie » 13 jul 2004 10:44

Of een constructie waarbij de bewegingen over een wat groter gebied worden verspreid en niet alleen op die ene draadgang die net uit het plaatje steekt.
Zoiets als de bol voor stuurmontage
Afbeeldingof
Afbeelding

Een wat vloeiender overgang dus tussen plaat en bol, verder denk ik dat 6mm wel iets te weinig is.
Mijn 176/276 houder voor stuurmontage is 11mm massief, dus geen schroefdraad.
Schroefdraad zal altijd gaan inscheuren bij wisselende zijdelingse belasting.

Saf-arie
Laatst bijgewerkt door Saffie op 14 jul 2004 00:48, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 326
Geregistreerd: 26 mei 2004 15:47
Woonplaats: Gasselternijveen

Berichtdoor Saffie » 14 jul 2004 00:46

oops :oops: zei ik massief ? :oops: ...uh buitendiameter is wel 11mm maar hij is hol van binnen :oops:
affin de sterkte zit hem in de buiten kant.

Saf-arie
Avatar gebruiker
Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 326
Geregistreerd: 26 mei 2004 15:47
Woonplaats: Gasselternijveen

Volgende

Keer terug naar Special: auto- en motormontage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast