Yamaha FJR1300 montage

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.
Gebruikersavatar
dirkbruijns
Berichten: 26
Lid geworden op: 5 apr 2004 12:27
Locatie: 2845 Niel (België)

Yamaha FJR1300 montage

Bericht door dirkbruijns »

Deze oplossing werd mij indertijd aangereikt door Notter, en ik ben er nog steeds méér dan tevreden over. Recent hoorde ik nog van een collega FJR-rijder dat zijn SPIII op een haartje na van zijn motor gevallen was. Dit zal mij niet overkomen met de Touratech-houder, in combinatie met de RAM.

Afbeelding
Motards op post! Postkaarten thuisblijven!

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Zo interessant en leerzaam zijn te horen hoe hij 'm gemonteerd had. Ik vermoed dat hij het losse ovale voetje (dat bedoeld is om op het dashboard van de auto te plakken) gebruikte.

Nadrukkelijk Notter-advies:
NIET DOEN!!!

Dat gaat vroeg of laat onherroepelijk mis. Mocht je iemand tegenkomen die z'n streetpilot zo bevestigt waarschuw hem daar dan svp voor. We hebben inmiddels meerder ovaaltjes liggen die aantonen hoe dat mis kan gaan (rand breekt af). Ook al wordt dat ovaaltje op een RAM gemonteerd, dan nog gaat dat mis!

Bij bovenstaande (foto) oplossing is combinatie met TT overigens niet noodzakelijk; kwestie van smaak.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

The Doctor
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 apr 2004 12:31
Locatie: Hulst

Re: Yamaha FJR1300 montage

Bericht door The Doctor »

dirkbruijns schreef:Deze oplossing werd mij indertijd aangereikt door Notter, en ik ben er nog steeds méér dan tevreden over. Recent hoorde ik nog van een collega FJR-rijder dat zijn SPIII op een haartje na van zijn motor gevallen was. Dit zal mij niet overkomen met de Touratech-houder, in combinatie met de RAM.

Afbeelding
Roep niet te hard, het bolletje in het rvs plaatje kan ook zomaar afbreken!
Is mij overkomen, en niet omdat ik 'm (beweerd men) te strak had aangedraaid.
Heb dit opgelost door een gat te boren (6 mm) dwars door het bolletje heen en er een rvs bout met dubbele moer in te plaatsen met verzonken kop.
Zit nu als een huis.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Uitzonderlijk! Maar inderdaad: te vast aandraaien kan dat gevolg hebben. Beter is om met locktight te werken.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
dirkbruijns
Berichten: 26
Lid geworden op: 5 apr 2004 12:27
Locatie: 2845 Niel (België)

Bericht door dirkbruijns »

De bal is inderdaad met Lock-tite gezekerd. Als je die foto een beetje nader bekijkt, zie je zelfs nog een licht oranje schijn welke een restantje Lock-tite is.
Motards op post! Postkaarten thuisblijven!

The Doctor
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 apr 2004 12:31
Locatie: Hulst

Bericht door The Doctor »

dirkbruijns schreef:De bal is inderdaad met Lock-tite gezekerd. Als je die foto een beetje nader bekijkt, zie je zelfs nog een licht oranje schijn welke een restantje Lock-tite is.
Je kan 'm wel met lock-tide zekeren, dan komt ie niet los maar afbreken kan altijd nog!
Op de belgische kassei-wegen staat het spul toch flink te schudden en 6 mm aluminium schroefdraad is niet zo sterk als 6 mm roestvaststaal.
't is maar een waarschuwing dat het toch kan gebeuren, ik ben niet de enige die het is overkomen.
Ik kon wel gelijk een niewe bol krijgen in Notter maar mijn oplossing lijkt me toch iets steviger en icm de touratech houder heb ik nu een dubbele demping :wink:

Gebruikersavatar
Warped1
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2004 01:14
Locatie: Sittard

Bericht door Warped1 »

Hans Vaessen schreef:Zo interessant en leerzaam zijn te horen hoe hij 'm gemonteerd had. Ik vermoed dat hij het losse ovale voetje (dat bedoeld is om op het dashboard van de auto te plakken) gebruikte.

Nadrukkelijk Notter-advies:
NIET DOEN!!!

Dat gaat vroeg of laat onherroepelijk mis. Mocht je iemand tegenkomen die z'n streetpilot zo bevestigt waarschuw hem daar dan svp voor. We hebben inmiddels meerder ovaaltjes liggen die aantonen hoe dat mis kan gaan (rand breekt af). Ook al wordt dat ovaaltje op een RAM gemonteerd, dan nog gaat dat mis!
Goed dat ik dit topic lees, op mijn FJR zit de SP III op een dergelijke manier vast :(. Destijds gekocht in Notter, en ik dacht dat dat losse ovaaltje specifiek bedoeld was voor montage op de stuurhelft van de FJR....

Gebruikersavatar
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 1600
Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door yzf1kr »

The Doctor schreef:
dirkbruijns schreef:De bal is inderdaad met Lock-tite gezekerd. Als je die foto een beetje nader bekijkt, zie je zelfs nog een licht oranje schijn welke een restantje Lock-tite is.
Je kan 'm wel met lock-tide zekeren, dan komt ie niet los maar afbreken kan altijd nog!
Op de belgische kassei-wegen staat het spul toch flink te schudden en 6 mm aluminium schroefdraad is niet zo sterk als 6 mm roestvaststaal.
't is maar een waarschuwing dat het toch kan gebeuren, ik ben niet de enige die het is overkomen.
Ik kon wel gelijk een niewe bol krijgen in Notter maar mijn oplossing lijkt me toch iets steviger en icm de touratech houder heb ik nu een dubbele demping :wink:
Is de origenele bout van de aluminium?
Dan is gebruik van loctite overbodig, omdat alluminium zich beter in de schroefdraad hecht dan RVS. (Doordat het de bout zacher is "vast oxideert")
Wel moet men bij alluminium uitkijken dat men de bout niet te vast draait, want zoals gezegd breekt hij dan eerder af.
Maar als het aandraaimoment niet gegeven is en men heeft geen momentsleutel is dat erg moeilijk.

Maar in tegenstelling tot wat hierboven word gezegd zal op een belgische klinkerweg een alluminium bout het naar alle waarschijnlijkheid net zo lang uithouden als een RVS bout. Juist omdat alluminium zachter is kan het meer vibraties verdragen.
Daarintegen moet je met 8.8 verzinkte bouten weer uitkijken want die zijn weer veel harder en brosser.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Het lijkt er dat er sprake is van tekortkomingen bij een beperkte serie van RAM. Ook uit Canada hebben we en signaal van afbreken van de bol ontvangen.
Ofschoon wellicht niet noodzakelijk hebben we daarom besloten om dit type montage te modificeren: RAM heeft een soortgelijke bol met grotere schroefdraaddiameter; die gebruiken we nu.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

The Doctor
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 apr 2004 12:31
Locatie: Hulst

Bericht door The Doctor »

Dit is een maat van mij vandaag overkomen! :shock:

Afbeelding



Afbeelding

Gebruikersavatar
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 1600
Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door yzf1kr »

:shock:

Die vriend van jouw heeft geluk gehad.

Gebeurde dat onder het rijden?

Vraagje:
Ruste de arm van de RAM op het plaatje?
Als ik hoek van bevestiging op de bol lijkt dat wel zo.

Als de bout te vast is gedraait, en je zet er dan nog eens extra krachten op door een hefboomwerking van de RAM-arm dan word de kans van breken vrij groot.

Maar hoe dan ook, dit zou bij een goed ontwerp niet mogen gebeuren.
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."

The Doctor
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 apr 2004 12:31
Locatie: Hulst

Bericht door The Doctor »

De RAM (wasknijper) stond er nagenoeg loodrecht op.
Dit gebeurde idd tijdens het rijden maar de sp bleef gelukkig voor hem op z'n tank liggen.
Ik denk niet dat dit komt door te vast draaien, hij rijdt al een jaar met deze constructie.
Feit is gewoon dat die bolletjes na verloop van tijd gewoon afbreken (te zwak), bij mij gebeurde het al na een paar uur, dus mensen met deze constructie, U bent nogmaals gewaarchuwd!

Gebruikersavatar
yzf1kr
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 1600
Lid geworden op: 2 jun 2004 08:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door yzf1kr »

Typisch geval van metaalmoeheid dus.

Ook bouten met een grotere diameter zullen hier op den duur last van krijgen, dus dat is niet de oplossing.

Lijkt me dat men op zoek moet naar een kwalitatief betere bout, titanium misschien?
www.schattbachgut.com
www.thijsopreis.com
"Dyslectisch... ik ..... neuh, hoe kmo je ebrij."

Gebruikersavatar
Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 mei 2004 16:47
Locatie: Drenthe

Bericht door Saffie »

Of een constructie waarbij de bewegingen over een wat groter gebied worden verspreid en niet alleen op die ene draadgang die net uit het plaatje steekt.
Zoiets als de bol voor stuurmontage
Afbeeldingof
Afbeelding

Een wat vloeiender overgang dus tussen plaat en bol, verder denk ik dat 6mm wel iets te weinig is.
Mijn 176/276 houder voor stuurmontage is 11mm massief, dus geen schroefdraad.
Schroefdraad zal altijd gaan inscheuren bij wisselende zijdelingse belasting.

Saf-arie
Laatst gewijzigd door Saffie op 14 jul 2004 01:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Saffie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 mei 2004 16:47
Locatie: Drenthe

Bericht door Saffie »

oops :oops: zei ik massief ? :oops: ...uh buitendiameter is wel 11mm maar hij is hol van binnen :oops:
affin de sterkte zit hem in de buiten kant.

Saf-arie

Plaats reactie

Terug naar “Special: auto- en motormontage”