Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin
Gebruikersavatar
Sparks850
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 117
Lid geworden op: 5 mei 2008 17:35
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Sparks850 »

Mijn 350 had tijdens mijn trip door Bretagne ook opeens deze kuren. Om gek van te worden die meldingen onderweg. Zal binnenkort eens WD40 en daarna de HEMA vaseline proberen.
BMW R1200R_LC, Buell M2, Zumo595, Zumo350, Zumo550

Dondordame
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015 11:33

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Dondordame »

Sinds de eerste maand van uitgave heb ik de 350. Ik heb deze altijd gebruikt zonder dat hij was aangesloten op de accu. Mijn motor stond 24/7 buiten in het centrum van de stad. Gisteren heb ik toch maar een keer de kabels aangesloten op de accu, maar nu heb ik niet het idee dat het werkt. Op het moment dat ik de garmin op de houder zet gebeurd er niks. Het beeld blijft op zwart, ik moet de garmin zelf aanzetten. Ook als ik de motor op contact zet gebeurd er niks.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Het volgende heb ik allemaal al geprobeerd.
Ik heb al gecontroleerd of er stroom staat de contactpunten met een appartaat van mijn zwager,
Zekering gecontroleerd
harde reset van de garmin
contactpuntjes schoonmaken.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Frank »

Als de Zumo aanstaat (in de houder, contact van de motor aan), krijg je dan wel het laadsymbooltje te zien (startscherm, rechtsboven meen ik, groen batterijsymbool met 'bliksemschicht')?
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Dondordame
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015 11:33

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Dondordame »

Nee, ik krijg allene de batterij te zien. Zonder bliksemschicht

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Frank »

Op de contactpuntjes van de houder staat wel spanning? (ik meen dat dit 5 V moet zijn, er zit een omvormer tussen)

Zo ja, dan de contactpuntjes van zowel toestel als houder goed reinigen (gummetje, contactspray, daarna invetten met zuurvrije vaseline). Lukt het dan nog niet dan is er iets mis met de Zumo.

Zo nee, dan de connectie van de houder op de boordspanning controleren en verbeteren indien nodig. Is die direct op de accu aangesloten of haal je ergens anders de spanning vandaan. Staat daar wel spanning op als het contact aan staat?
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Dondordame
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015 11:33

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Dondordame »

Ga proberen alles goed schoon te maken. Met een gummetje is een gewone vlakgum voor potloden?
Spannig op de accu is er, net nog geprobeerd door op mijn 12v aansluiting mijn telefoon op te laden.

Alvast bedankt voor de tips en anders even snel op zoek naar een autolader en daar dan mee gaan rijden. Aangezien ik morgen vertrek.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Frank »

gummetje: yep!

Verder is mij nog niet duidelijk hoe je de motorhouder op de 12V hebt aangesloten en of je überhaupt een spanning meet op de contactpuntjes van de motorhouder :?:

Een andere tip is nog om te checken of het uiteinde van de voedingskabel goed in de motorhouder zit. Als dat niet goed zit zou het kunnen dat één van de puntjes geen goed contact maakt met de Zumo en dan laadt die ook niet op, ondanks dat er spanning op staat.

Ik vraag me overigens af waarom je een autolader zou willen kopen. Wat wil je daarmee doen? Als je de Zumo daarmee probeert op te laden via de USB-ingang: dat is wel mogelijk, maar je kunt dan niet meer met de Zumo navigeren. Die denkt dan dat die met een PC verbonden is en geeft het PC-verbindings scherm en niet het navigatie scherm...
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Dondordame
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015 11:33

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Dondordame »

De motorhouder die bij de Garmin zat is gewoon aangesloten. Inclusief de orginele kabels. Deze heb ik direct op de accu aangesloten. Ik heb zelf ooit een losse 12v aansluiting ingebouwd om telefoon etc. Op te kunnen laden. Deze is ook apart aangesloten op de accu. Er zitten dus aan beide kanten twee kabeloogjes met beide hun eigen bedrading en zekeringen

Een autolader met omvormer zorgt er in elk geval voor dat ik kan eisen en navigeren tegelijk. Als ik een losse Garmin autolader kan vinden. Zoals er ook is geleverd bij de aanschaf van de Garmin en alles wat erbij geleverd is. Aangezien ik niet meer thuis ben. In het verleden wel die autolader gebruikt op de motor en dan de Garmin in de tanktas. Ik moet even improviseren wil ik morgen kunnen vertrekken.

Maar ga alle opties vanavond nog proberen.

Dondordame
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015 11:33

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Dondordame »

Alle stroomdraadjes zijn doorgemeten en het probleem zit er in dat er vanuit de omvormer geen spanning meer is naar de contactpuntjes voor de Garmin. Na mijn vakantie maar een nieuwe draad bestellen en alles weer opnieuw aansluiten. De komende dagen maar even moeilijk doen.

Caun
Berichten: 7
Lid geworden op: 2 jun 2014 23:48

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Caun »

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds eergisteren. Ik heb m'n Zumo 390 nu een jaar, nooit problemen ondervonden behalve de gebruikelijke garmin kwaaltjes in de software.

Ook hier te pas en te onpas wel en geen spanning. De contactjes veren wel goed terug zo het lijkt.

Vanavond de contactjes maar eens gesprayd.. hopelijk is het morgen beter. Zo niet dan maar eens even wat beter de contactjes poetsen.

Caun
Berichten: 7
Lid geworden op: 2 jun 2014 23:48

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Caun »

Helaas heeft het tot noch toe niet geholpen.
Smeren jullie het contact van de zumo of de 2 puntjes op de kabel? Ik heb beide geprobeerd, maar helaas mocht het niet baten

Gebruikersavatar
Jaap van Maanen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:02

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Jaap van Maanen »

Ik heb het zelfde probleem gehad. Eén van de pennetje in de houder kwam niet helemaal naar boven en maakte dus niet goed contact. Ik merkte dat pas na een hele tijd. Gevolg was wel het contactje op de Zumo iets was ingebrand.

Van WayPoint kreeg ik een nieuwe voedingskabel mee. Ik had hem niet gecontroleerd in de winkel, maar deze was direct al te zien dat ook één van de pinnetjes niet goed naar boven kwam. Weer terug naar de winkel. Helaas niet op voorraad. Nieuwe kabel werd opgestuurd en gelukkig bleek deze wel goed.

Ik heb er nu een aantal maanden zonder problemen mee gereden, maar afgelopen weekend begon de ellende opnieuw. Alleen komen de pennetjes nu nog steeds goed omhoog. Dat is nu dus het probleem niet. Geen idee waar ik nu moet gaan zoeken.

bart51
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2013 18:50

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door bart51 »

Ook ik kreeg 3 weken voordat de garantietermijn verliep problemen met mijn 350LM. :evil: Als ik het contact van de motor aanzette ging de 350 uit de standby naar volledig actief maar laadde niet meer bij, er was wel spanning meetbaar, tw 5,28 volt op de puntjes. :?: Ik heb de 350LM geschakeld aan het stadslicht. Ik heb de helpdesk van Garmin geraadpleegd en zij stuurde mij een nieuwe powerkabel. Na montage (proefopstelling) had ik helemaal niets meer qua spanning op de puntjes. :twisted: Nogmaals met de helpdesk gebeld: het zou aan het toestel liggen en kreeg na opsturing van mijn 350 een zo goed als nieuwe gerefurbisht (?) 350LM na 3 weken terug. :P Er gebeurde weer niets, ook nadat ik de spanning rechtstreeks van de accu afhaalde. Dus weer de helpdesk gebeld met als gevolg wederom een nieuwe powerkabel. En ja hoor, in de proefopstelling werkte alles weer zoals ik het gewend ben. :) Inmiddels via de aanwezige contactbus de powerkabel netjes weggewerkt en de steun weer gemonteerd en alles werkt naar behoren. Omdat ik niet altijd met de 350 rij wil ik nu nog een schakelaar bouwen ergens waarmee ik de stroom van de punten afhaal, zodat zij niet constant onder stroom staan. :idea: Het duurt even (vanaf 20 september aan het tobben geweest met Garmin) maar ik ben blij dat het weer werkt. En nu maar hopen dat het blijft werken, de zuurvrije vaseline is inmiddels binnen handbereik!
BMW F650GS + Garmin Zumo 350LM
Fleischmann Piccolo + multimaus

Gebruikersavatar
Jaap van Maanen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:02

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door Jaap van Maanen »

In 2016 heeft Waypoint de contactpuntjes in het toestel vervangen (waren ingebrand) en de kabel is vervangen. Het werkte allemaal weer zonder problemen. Maar helaas steekt het probleem opnieuw de kop op. De beide pennetjes bewegen soepen, maar je ziet dat de ene lang zover niet omhoog komt als de andere. Ik heb al een keer eerder een nieuwe kabel gehad en in de verpakking kon je al zien dat een van de pennetjes niet goed omhoog kwam. Deze he ik uiteraard gelijk weer omgeruild.

Na verloop van tijd lijkt het of de veertjes die het pennetje omhoog moeten drukken, onvoldoende kracht heeft. Met WD40 los je dat niet op.

Gebruikersavatar
RonP
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 mar 2005 22:23
Locatie: Amsterdam

Re: Zumo maakt wel/niet contact. Contactpuntjes?

Bericht door RonP »

Mijn vrouw heeft sinds deze zomer, na een hele dag in de hoosregen gereden te hebben, hetzelfde probleem met haar Zumo 340, telkens valt de voeding weg, met bijbehorende melding.
Ik heb dit hele draadje gelezen en zal de WD40 en zuurvrije vaseline methode proberen (dank voor de tips).
Ik zal mijn bevindingen melden.
Ron

BMW Navigator V op BMW R1200GSA LC

Plaats reactie

Terug naar “Zumo 390, 350 en 340”