Dit is het service-forum van GPS specialist WayPoint uit Notter, Moordrecht, Vessem, Leek, Heerhugowaard en Hilversum.

kompas bij Quest

Tracks/routes van en voor wandeltochten

Moderator: GPStracks

kompas bij Quest

Berichtdoor sade » 5 nov 2005 17:38

Als ik ga wandelen met de Quest, begin ik met een way point neer te zetten.
als ik dan terug wil lopen, kan ik het kompas ook nog vinden :wink: Maar
de het midden gedeelte van de pijl staat niet recht onder de punt en het einde van de pijl. Ehh, jammer genoeg heb ik niet effe een fotootje gemaakt :cry: Maar de pijlpunt wijst b.v. naar het noorden, het onderste(laatste) gedeelte ook. Maar het midden gedeelte doet dit ook wel maar een stukje naar links c.q. naar rechts! De pijl loopt dus niet door. Hoop dat ik duidelijk heb uitgelegd wat mijn probleem is. En natuurlijk hoe los ik het op :oops:
Als gevoel van vrijheid je wat waard is, ga je toch niet in een koekblik zitten.
BMW R1200GS LC
Avatar gebruiker
sade
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 nov 2005 17:29

Berichtdoor Floyd » 5 nov 2005 22:07

Het in drie stukken breken van de pijl doet mij vermoeden dat je kompasroos-scherm op je gps in de koerswijzer-modus staat. Deze modus gebruik je normaliter als het belangrijk is om een vaste koers (een rechte lijn) te volgen.
Je gps houdt dan dus voor je in de gaten of je wel goed op koers blijft.
Je kunt dit zeker weten door te kijken of dwars op de pijl een stippellijn loopt. Deze stippellijn geeft namelijk aan hoever je van je koers afwijkt. Hoe verder het middenstuk van de kompaspijl verschoven is, hoe meer je van je koers afwijkt.

Normaliter staat het kompas-scherm van je gps in de peiling-modus. Dan wijst de pijl steeds in de richting van het volgende waypoint.

Kijk even in de handleiding om te kijken hoe je de koerswijzer-modus weer uitschakelt. Ik weet dat zo gauw even niet meer.
Laatst bijgewerkt door Floyd op 5 nov 2005 22:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
Floyd.

Quest I / Map 60Cx / Navigon 4310max
Floyd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 416
Geregistreerd: 25 jun 2004 20:09
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor sade » 5 nov 2005 22:14

Thx,floyd. Maar in de gebruiksaanwijzing die ik bij mijn Quest heb wordt dar nml niet overgesproken. had zelf ook al een idee, dat ik niet in een rechte lijn naar het way point toe liep maar b.v. 100 meter zou moeten opschuiven.Doch volgens mij moet het idd. wat jij zegt anders ingesteld kunen worden, maar ja, hoe :oops:
Als gevoel van vrijheid je wat waard is, ga je toch niet in een koekblik zitten.
BMW R1200GS LC
Avatar gebruiker
sade
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 nov 2005 17:29

Berichtdoor Floyd » 5 nov 2005 22:29

Ik heb het even op mijn eigen Quest nagekeken en het gevonden.

Als je in het kompas-scherm zit druk je op de MENU-toets. Vervolgens zie je normaliter in de 2e menu-optie "Koerswijzer" staan. Maar bij jou staat daar waarschijnlijk nu "Peilingwijzer". Met die optie kun je tussen de twee schakelen.

Dus: staat er in dat menu'tje "Koerswijzer" en je kiest die optie (en drukt op de OK-toets!), dan komt het kompas in de Koerswijzermodus terecht.

Maar zit je in de koerswijzer-modus (dan staat er dus "Peilingwijzer" in het menu) en je kiest voor deze optie, dan schakel je daarmee terug naar de normale peilingwijzer-modus.

Het instellen van deze optie kan dus alleen als je in het kompas-scherm zit. Om daar te komen stel je, na het selecteren van een waypoint, de zoek-optie "niet via wegen" in. Dat kan ook binnenshuis in de demo-modus.
Groet,
Floyd.

Quest I / Map 60Cx / Navigon 4310max
Floyd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 416
Geregistreerd: 25 jun 2004 20:09
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor sade » 5 nov 2005 23:53

Kind kan de was doen :D Morgen, maar weer eens ineen onbekend bos wandelen, en als ik er niet uitkom, bel ik wel :wink:
Als gevoel van vrijheid je wat waard is, ga je toch niet in een koekblik zitten.
BMW R1200GS LC
Avatar gebruiker
sade
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 5 nov 2005 17:29

Berichtdoor jkelder » 17 nov 2005 13:43

Deze topic is destijds een beetje aan mij voorbij gegaan!

Bij het afleggen van een directe route (fiets/wandel) gebruik ik meestal het kaartscherm, op het goede niveau ingezoomd, voor een beter totaal overzicht.
In de kompaspagina heb ik altijd de koerswijzer aanstaan, omdat die gewoon meer informatie geeft over de situatie dan de peilwijzer.
De peilwijzer geeft de exacte richting aan naar naar het volgende tussenpunt.
De koerswijzer werkt exact op dezelfde manier, zoals dat bij vliegtuigen in de cockpit te zien is, als een VOR wordt benaderd bij een vliegplan en als een landingsbaan wordt benaderd bij een ILS landing.
Bij de koerswijzer wordt de koers tussen twee tussenpunten aangegeven. Zit je precies op die koers, dan vormt het middendeel een rechte lijn met het boven- en onderdeel en wijst dan ook in de goede richting.
Bevind je je links van die koers, dan zal het middendeel van de koerswijzer rechts staan van het boven- en onderdeel. Het middendeel geeft de juiste plek en richting van de route aan.
Om weer op de koers te komen moet je dus naar rechts en als je dat doet, draait de koerswijzer incl. het middendeel iets naar links en wordt de afwijking van het middendeel met boven- en onderdeel steeds kleiner.
Als de koerswijzer een totale rechte lijn vormt, moet je de aangegeven koers gaan lopen of fietsen en zit je exact op de route.
Bij de peilwijzer weet je dat nooit zeker!
Het naderen van een landingsbaan via ILS gaat op dezelfde manier. Dan is de route normaal een rechte lijn in het verlengde van de landingsbaan, maar ook daar kan evt. een naderingsroute worden gebruikt.
Bij een ILS landing komt ook nog de glide scope (hoek van verticale benadering) van de landingsbaan om de hoek kijken.
Ook kent de luchtvaart de NDB bakens (Non Directional), die weer met de peilwijzer worden benaderd.

Het zal duidelijk zijn, dat de koerswijzer voor op het water en in de lucht heel geschikt is, omdat je je daar vrij kunt bewegen en de koerswijzer duidelijk meer informatie geeft over de werkelijke positie van de boot of het vliegtuig.
Op het land kom je veel hindernissen tegen om je direct weer op de juiste route te begeven, maar de informatie blijft! :wink:

Zelf vlieg ik nogal veel online bij een flightsim groep en dan komen die facetten veelvuldig tevoorschijn bij het uitvoeren van een vliegplan.

Vandaar, dat ik de koerswijzer gebruik!
Groet'n van .. Jan oet brinkdorp 'n Ham.
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie http://planner.gps.nl
Avatar gebruiker
jkelder
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 3015
Geregistreerd: 15 maart 2004 21:35
Woonplaats: Den Ham (N52 27.842 E6 29.802)

Berichtdoor Emil » 17 nov 2005 15:24

Jan, je houd toch wel rekening bij het aanvliegen van een NBD met de windvector want anders ontaard de aanvlucht in een hondenbocht naar de NBD :lol: :lol: Overigens een keurige uitleg over een ILS-approach

Groeten
Emil
BMW K1200GT met PP 2610 /Peugeot Partner/Mercedes Actros met 2610
Avatar gebruiker
Emil
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 24 apr 2004 19:14
Woonplaats: Harderwijk

Berichtdoor jkelder » 17 nov 2005 15:56

Emil,

Alles onder controle!

Maar je keuze als ex-vlieger voor de Streetpilot 2610 begrijp ik niet helemaal, want daar moet je toch wel de koerswijzer (VOR + ILS)) en peilwijzer (NDB) in het kompasscherm missen. :cry:

Maar misschien ben je wel gecharmeerd geraakt van het rode pijltje in het simpele Cessna kompasje in de trippagina van de 2610? :lol:
Groet'n van .. Jan oet brinkdorp 'n Ham.
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie http://planner.gps.nl
Avatar gebruiker
jkelder
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
 
Berichten: 3015
Geregistreerd: 15 maart 2004 21:35
Woonplaats: Den Ham (N52 27.842 E6 29.802)

Berichtdoor Emil » 17 nov 2005 16:08

De laatste veronderstelling :D is helemaal juist Jan, sinds ik niet meer vlieg hoe simpeler hoe beter en het doorlopend scannen van een GPS is tenslotte minder werk als een geheel instrumentenpanel :wink: :wink: in een kist, overigens doe ik dat nog wel de FS.

Met vriendelijke groeten

Emil
BMW K1200GT met PP 2610 /Peugeot Partner/Mercedes Actros met 2610
Avatar gebruiker
Emil
WayPoint relatie
WayPoint relatie
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 24 apr 2004 19:14
Woonplaats: Harderwijk


Keer terug naar Wandelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast