Hoe vind ik startpunten wandelroutes uit ANWB-boekjes?

Tracks/routes van en voor wandeltochten

Moderator: GPStracks

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Truuss
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 dec 2004 23:32
Locatie: West-Brabant

Hoe vind ik startpunten wandelroutes uit ANWB-boekjes?

Bericht door Truuss »

Dit jaar willen we in de vakantie met de camper via Polen en de Baltische Staten naar Finland, dan rond de Botnische golf, en via Zweden terug. Hiervoor hebben we een paar ANWB-boekjes "actief (en anders)" gekocht, waarin aantrekkelijke wandelroutes staan. Ik dacht even waypoints te maken op de beginpunten van deze wandelroutes, maar dat zijn vaak dermate kleine plaatsjes, dat de City Navigator (8 ) ze niet kent. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Truus
GPSmap 60Cx, Zumo XT

Gebruikersavatar
Thingvellir
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 974
Lid geworden op: 5 jul 2006 14:33
Locatie: Aarle Rixtel

Bericht door Thingvellir »

Ik weet niet of je de dorpjes op Google Earth kunt vinden. In dat geval heb je in ieder geval de co-ordinaten.

Prettige vakantie.

Groet, Thingvellir
Groet, Thingvellir

SP c510 - Nüvi 2445 LM - GPSmap 76S - GPSmap 60CSx -
CN Europa v9 - CN North America 2008 - CN North America NT 2013.2 - OnRoute wandelkaart - diverse topo's van O.S.M.

Ik vind een onderschrift maar onzin.

Gebruikersavatar
Truuss
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 dec 2004 23:32
Locatie: West-Brabant

Bericht door Truuss »

Helaas: het lukt niet kleine plaatsen te zoeken. Amsterdam, Helsinki en Tallin heb je zo. Maar Apeldoorn is al te klein. Met MapSource vind ik nog meer.
Truus
GPSmap 60Cx, Zumo XT

Gebruikersavatar
Thingvellir
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 974
Lid geworden op: 5 jul 2006 14:33
Locatie: Aarle Rixtel

Bericht door Thingvellir »

Zet er de naam van het land eens achter. Apeldoorn weet Google Earth niet te vinden, maar Apeldoorn Holland wel en Rettenschoss Austria, een Oostenrijks dorpje van zo'n 10 boerderijen, ook.

Groet, Thingvellir.
Groet, Thingvellir

SP c510 - Nüvi 2445 LM - GPSmap 76S - GPSmap 60CSx -
CN Europa v9 - CN North America 2008 - CN North America NT 2013.2 - OnRoute wandelkaart - diverse topo's van O.S.M.

Ik vind een onderschrift maar onzin.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

plaatsnamen en coordinaten

Bericht door tony rave »

Hier vind ik vaak de co-ordinaten van plaatsnamen, buiten de US.

http://earth-info.nga.mil/gns/html/cntry_files.html
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
devogel
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 326
Lid geworden op: 25 jul 2004 14:30
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Bericht door devogel »

Probeer het eens met http://www.multimap.com/

Stefan
BMW HP2 Megamoto met GPSmap 276C en Colorado 300

Gebruikersavatar
Truuss
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 dec 2004 23:32
Locatie: West-Brabant

Bericht door Truuss »

Bedankt voor de tips. Ik heb ze gelijk allemaal geprobeerd:

Met Google Earth lukt het prima het plaatsje Käsmu in Estland te vinden waar de eerste wandelroute start. Maar het was moeilijk de coördinaten over te nemen. Google Earth heeft een ander aantal posities. Ik heb wat met andere instellingen van het grid geëxperimenteerd, maar ik kreeg het niet overeenkomstig.

Earth info kende Käsmu niet, evenmin als een paar andere startpunten van wandelingen.

De combinatie met multimap.com bracht grotendeels uitkomst. Dat geeft wat meer detail dan Google Earth, zodat je het kaartje van de wandelroute er in herkent. Vervolgens kan je op het oog een waypoint klikken. Op de wel erg primitieve kaart van de City Navigator. Maar mijn GPS heeft er geen moeite mee, en geeft nu feilloos aan hoe ik 2189 minstens kilometer moet rijden voor ik mijn wandelschoenen kan aantrekken.

Heeft iemand nog een idee hoe ik de coördinaten van Google Earth toch kan gebruiken?

Overigens ben ik er surfend tegenaan geblunderd dat Wehkamp een micro-SD kaart met Oost-Europa verkoopt, maar uit de beschrijving blijkt dat daar alleen steden tot in detail op staan. Daar heb je dus ook niks aan. Wel frappant trouwens dat Wehkamp dit heeft. De gewone City Navigator hebben ze namelijk niet.

Truus
GPSmap 60Cx, Zumo XT

Gebruikersavatar
Truuss
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 dec 2004 23:32
Locatie: West-Brabant

Bericht door Truuss »

HELAAS: de plaatsen waar de volgende wandelroutes starten, met welluidende namen als Nõmmeveski, Joaveski en Niinsaare worden door niets gevonden. Ik ben weer terug bij af!
Truus
GPSmap 60Cx, Zumo XT

JeroenE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 196
Lid geworden op: 24 jul 2006 20:53
Locatie: Amersfoort

Bericht door JeroenE »

Truuss schreef:Heeft iemand nog een idee hoe ik de coördinaten van Google Earth toch kan gebruiken?
Je kan in Google Earth de coordinaten op twee manieren laten zien. Dat kan in "Degrees, minutes, seconds" of alleen in "Degrees". Dit kan je instellen in de options op het eerste tabbald, derde optie van onderen aan de linkerkant.

Je krijgt dan een formaat als 12.345678 (Degrees) of 12°34'56.98" (Degrees, minutes, seconds). Je kan beide formaten in Mapsource gebruiken. Mapsource kan je instellen via de Preferences (Ctrl-Shift-P) op het tabblad "Position". Je kan de Grid op veel manieren instellen, degene van Google Earth heten lat/lon hddd.ddddd° of lat/lon hddd°mm'ss.ss"

Het maakt in principe niet uit welke notatie je kiest zolang je beide programma's maar op dezelfde notatie zet. Er zijn ook wel programmaatjes die van de ene notatie naar de andere kunnen omrekenen.

Misschien kan de ANWB je de coordinaten van de startpunten geven? Of desnoods een (grotere) plaats in de buurt zodat je tenminste weet waar je ongeveer moet zijn.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Bericht door tony rave »

Ik vind een
Joaveski op N59.50889 E25.82639
Niinisaari (?) op N61.45 E28.15
in decimale graden uitgedrukt (dd.ddddd) via de website die ik noemde.
Misschien de gezochte locatie's ?
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Plaats reactie

Terug naar “Wandelen”