etrex 30

De serie eTrexen met knopbediening
Plaats reactie
patrick olivier
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:02

etrex 30

Bericht door patrick olivier »

Ik had een route afgehaald van Routeyou !en naar de gps geplaatst en ook afgeprint
eenmaal daar starte ik de wandeling ! maar die was in omgekeerde richting van de afgeprinte versie!
hoe kan ik die omkeren in mijn etrex 30 !

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: etrex 30

Bericht door ankeric »

Gebruik op een Etrex vanaf firmware 2.90 en hoger nooit een berekende route, want een berekende route kun je op de - nieuwe generatie - GPS niet wijzigen. En vaak is dat gewenst en soms is dat noodzakelijk.

Gebruik een Directe Route...

Als je een berekende route hebt en die omzet naar een directe route krijg je toch alleen rechte lijnen van via punt tot via punt?

...als je de Route onderweg wilt kunnen wijzigen (omkeren, viapunten toevoegen, viapunten verwijderen).
Een Berekende Route kun je niet - op de GPS - wijzigen.

Jouw probleem is - op de GPS - niet oplosbaar. Omkeren doe je of binnen BaseCamp, of je maakt binnen BaseCamp een Directe Route (die je wel kunt omkeren op de GPS).
En/of gebruik een track (spoor).
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: etrex 30

Bericht door e.vdwerf »

Je kunt in een etrex 30 in routeplanner toch kiezen voor "keer route om". Net nog even in m'n oude etrex 30 gekeken.
Wanneer het een spoor betreft kun je deze ook omkeren. Dat krijgt dan een toevoeging aan de naam. Of zit ik nu op een andere golflengte? Dit alles met softwareversie 4.50

edit2: Bij sporen heet het een "Omgekeerde kopie" . Die keuze krijg je in Sporenbeheer.

edit3: Een tussenpunt onderweg in een bestaande route zetten gaat inderdaad nog steeds niet. 'k Dacht dat dat in softwareversie 2.8 nog wel kon.

edit4: Een geïmporteerde route kan ik niet omkeren. Een op de gps zelf gemaakte route wel. Dat zal het probleem zijn.

edit5: Wat ik zou doen is de geïmporteerde "route" omzetten in een "spoor" middels basecamp. Volgens mij kun je zo'n omgezet spoor wel omkeren. (nog niet uitgeprobeerd)
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: etrex 30

Bericht door ankeric »

Een Berekende Route (dus een route die de wegen volgt) vanaf BaseCamp/MapSource naar GPS gestuurd kun je op de GPS niet wijzigen.
Ook niet als deze binnen BaseCamp is omgezet vanuit een track.
Zie ook hierboven: wel in versie 2.80, niet meer in versie 2.90.

Een route gemaakt op de GPS kun je volledig wijzigen op de GPS. Uiteraard, anders ben je verplicht om een route in de GPS in één keer foutloos te maken.

Een track (spoor) kun je op de GPS altijd omkeren (maar je kunt geen punten verwijderen of toevoegen).
Laatst gewijzigd door ankeric op 12 jan 2017 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: etrex 30

Bericht door e.vdwerf »

Dan is edit5 evt een oplossing voor Patrick. Dan krijg je in ieder geval de richting goed.

Even buiten dit draadje om: 'k Kom er net ook achter dat een geïmporteerde "route" die op mij etrex 35 staat niet te verzenden is naar mijn etrex 30. Een op de gps zelfgemaakte route kan ik wel draadloos "overdragen'. Vreemd...
Met zo'n van internet gehaalde route is dus meer aan de hand.
Eens kijken of een zelfgemaakte route in mapsource of basecamp wel te verzenden is ??
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: etrex 30

Bericht door ankeric »

Overigens nog wel de vraag: Routes die je van internet haalt zijn meestal (?) geen Route maar een Track (Spoor).
En een Track (Spoor) kun je op de GPS wel omkeren.
Track, track, "Omgekeerde kopie".
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: etrex 30

Bericht door e.vdwerf »

Mijn in mapsource gemaakte route kon ik wel draadloos versturen tussen de toestellen. ... vreemd..

ja.. en zoals Eric zegt is het veel handiger om met sporen(tracks) te werken als je wandelt. Wanneer je een spoor actief maakt krijg je weliswaar geen navigatieaanwijzingen, maar wel de afstand nog te gaan en de hoogteprofiel-info.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: etrex 30

Bericht door ankeric »

e.vdwerf schreef:ja.. en zoals Eric zegt is het veel handiger om met sporen(tracks) te werken als je wandelt.
Dat zeg ik niet en dat vind ik niet.
Sinds wij de Emap niet meer gebruiken fietsen én wandelen wij altijd op basis van routes.
Met daarbij de track geladen als onveranderlijk referentiepunt, het oorspronkelijk plan waar we vaak van zijn afgeweken en als back-up voor het geval er met de route iets fout gaat. Dat laatste kan incidenteel altijd gebeuren, maar meestal is dat mijn fout.
Soms, tijdens wandelen, stopt de route (omdat de GPS vindt dat wij te langzaam bewegen). Herstarten is dan nodig, maar tijdens wandelen heb ik toch niets beters te doen, dus geen probleem.
Alleen af en toe gebruiken we een track vanuit academisch oogpunt: hoe ging dat ook alweer en is dat inderdaad functioneel zoveel minder dan een route als wij denken? Antwoord: ja...

Wat ik wel zeg en vind: als je problemen hebt met een route is het vaak een oplossing om met een track (spoor) te werken. Ook zijn tracks gemakkelijker, je kunt er (bijna) niets fout mee doen en ook de GPS zal hier altijd goed mee omgaan.
Mijn eerste goede, foutloze route heb ik ooit gemaakt 3 maanden na aanschaf van de Vista HCx. Drie maanden lang heb ik dagelijks overwogen het "kreng" in het water te gooien. En daarna ontdekt dat het mijn eigen fout was.

Maar nog steeds gebeuren er - incidenteel - met routes vreemde, onverklaarbare dingen:
Raadseltje: Route berekeningsfout
(Advies: ga dit raadseltje alsjeblieft niet bekijken: OT, niet relevant en met hoog onzingehalte. Maar wel leuk.)
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: etrex 30

Bericht door e.vdwerf »

Klopt.. dat zeg jij niet... Toch even gekeken. Die vreemde lijnen heb ik nooit kunnen reproduceren op mijn etrex touch, maar ik heb het wel gezien op een edge touring. Ook toen kwam ik niet uit het waarom...
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Plaats reactie

Terug naar “eTrex 10, 20(X) en 30(X)”