Ik heb een aantal directe OFM routes uit BC in mijn Etrex 30 staan.
Nu wissel ik OFM om in een nieuwere versie.
Start ik de route op dan krijg ik rare rechte strepen.
Ik dacht dat directe routes kaart onafhankelijk zijn?
maw
Hoe maak je OFM routes kaart-versie onafhankelijk?
Hoe maak je OFM routes kaart onafhankelijk in Etrex30?
- Frank
- WayPoint relatie
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
- Locatie: Helmond (Stiphout)
Re: Hoe maak je OFM routes kaart onafhankelijk in Etrex30?
Een track ("spoor") van maken en alleen deze naar je eTrex sturen. Een track is per definitie kaart onafhankelijk (nl. alleen maar een serie coordinaten).
Groeten,
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Re: Hoe maak je OFM routes kaart onafhankelijk in Etrex30?
Zowel binnen BaseCamp als op de GPS geldt:
Een "Directe Route" is kaart-onafhankelijk en volgt in vogelvlucht, rechte lijnen, de viapunten.
Net als een Track (spoor).
Fietsen (routeren op de GPS) met een "Directe Route" is onmogelijk (behalve door de woestijn): een "Directe Route" zegt dat je hier het water over moet steken. Maar er is hier geen brug (meer)!
Daarom maak je binnen BaseCamp een "Fietsroute", over de weg, en wijzig deze in de laatste fase in een "Directe Route".
Je stuurt deze "Directe Route" naar de GPS en de GPS berekent deze "Directe Route" volgens de routeringsinstellingen van de GPS:
Deze Route volgt nu de wegen en is dus niet (meer) kaart-onafhankelijk.
Het gaat "fout" in het volgende voorbeeld:
De nieuwe kaart weet dat de brug niet meer bestaat en na opnieuw berekenen van de route weet jij het nu ook. De route moet gewijzigd worden.
Dit was een "negatief" voorbeeld.
Positieve voorbeelden: nieuw fietspad, nieuwe brug, onverhard fietspad is voorzien van hoogwaardige, gekoppelde prefab betonnen fietspadelementen.
De routes die ik tientallen keren per jaar fiets, zijn (bijna) iedere keer weer anders na een kaartupdate. Mooi toch?! Maar dan moet je de route wel even herberekenen. Anders mis je dat mooie nieuwe fietspad...
Bij deze voorbeelden zal de nieuwe kaart op de GPS - meestal - geen "vreemde rechte lijnen" tonen. Dus het gaat "goed". Of moet ik zeggen: het gaat meestal goed, bij mij tot nu toe altijd. Mits je een "Directe Route" vanuit BaseCamp naar de GPS stuurt. Want anders: Raadseltje: Route berekeningsfout
Andere mogelijke fouten:
Er is geen brug verwijderd of nieuw fietspad toegevoegd. Maar de weg is nauwkeuriger op de kaart gezet (op basis van betere satellietbeelden). Ook dan kan het oude viapunt te ver naast de weg liggen, met als resultaat "vreemde rechte lijnen".
Dus:
Een kaart-onafhankelijke "FietsRoute" bestaat niet. Niet als je wilt dat de GPS je over de wegen (kaart-afhankelijk!) en niet dwars door het water (kaart-afhankelijk!) stuurt.
Alleen "Track" en "Directe Route" zijn kaart-onafhankelijk.
Dus:
Een "Directe Route" is kaart-onafhankelijk en volgt in vogelvlucht, rechte lijnen, de viapunten.
Net als een Track (spoor).
Fietsen (routeren op de GPS) met een "Directe Route" is onmogelijk (behalve door de woestijn): een "Directe Route" zegt dat je hier het water over moet steken. Maar er is hier geen brug (meer)!
Daarom maak je binnen BaseCamp een "Fietsroute", over de weg, en wijzig deze in de laatste fase in een "Directe Route".
Je stuurt deze "Directe Route" naar de GPS en de GPS berekent deze "Directe Route" volgens de routeringsinstellingen van de GPS:
- Fietsen (volg wegen)
- Snelste route (bijvoorbeeld)
- Vermijd veerpontjes (bijvoorbeeld)
Deze Route volgt nu de wegen en is dus niet (meer) kaart-onafhankelijk.
Het gaat "fout" in het volgende voorbeeld:
- Je maakt - binnen BaseCamp - een Fietsroute van A naar C over de brug B.
- Je zet de route om naar "Directe Route" en stuurt deze naar de GPS.
- De GPS berekent deze "Directe Route" als "Fietsroute", dus over de brug.
Als de GPS dezelfde kaart gebruikt als BaseCamp gaat dit goed. - Nu komt er een nieuwe versie van OFM: de brug is verwijderd, deze bestaat niet meer.
De "Directe Route" binnen BaseCamp heeft daar geen enkel probleem mee. Maar als je goed kijkt zie je een viapunt in het water staan. - Stuur nu de nieuwe OFM kaart én de - ongewijzigde, niet opnieuw berekende - "Directe Route" opnieuw naar de GPS.
- De GPS berekent deze "Directe Route" als "Fietsroute", dus dwars door het water (waar vroeger de brug was én waar nog steeds het oorspronkelijke viapunt staat). Dat kan niet en het resultaat zijn rechte lijnen naar en van het viapunt midden in het water.
- De oplossing is in dit geval: wijzig de "Directe Route" binnen BaseCamp weer in "Fietsroute".
(Her)bereken deze "Fietsroute" opnieuw. BaseCamp zal nu een route maken met een omweg die de brug vermijdt.
Maak van deze "Fietsroute" weer een "Directe Route", stuur naar de GPS en de GPS berekent nu een nieuwe route met de zojuist binnen BaseCamp berekende omweg.
De nieuwe kaart weet dat de brug niet meer bestaat en na opnieuw berekenen van de route weet jij het nu ook. De route moet gewijzigd worden.
Dit was een "negatief" voorbeeld.
Positieve voorbeelden: nieuw fietspad, nieuwe brug, onverhard fietspad is voorzien van hoogwaardige, gekoppelde prefab betonnen fietspadelementen.
De routes die ik tientallen keren per jaar fiets, zijn (bijna) iedere keer weer anders na een kaartupdate. Mooi toch?! Maar dan moet je de route wel even herberekenen. Anders mis je dat mooie nieuwe fietspad...
Bij deze voorbeelden zal de nieuwe kaart op de GPS - meestal - geen "vreemde rechte lijnen" tonen. Dus het gaat "goed". Of moet ik zeggen: het gaat meestal goed, bij mij tot nu toe altijd. Mits je een "Directe Route" vanuit BaseCamp naar de GPS stuurt. Want anders: Raadseltje: Route berekeningsfout
Andere mogelijke fouten:
Er is geen brug verwijderd of nieuw fietspad toegevoegd. Maar de weg is nauwkeuriger op de kaart gezet (op basis van betere satellietbeelden). Ook dan kan het oude viapunt te ver naast de weg liggen, met als resultaat "vreemde rechte lijnen".
Dus:
Een kaart-onafhankelijke "FietsRoute" bestaat niet. Niet als je wilt dat de GPS je over de wegen (kaart-afhankelijk!) en niet dwars door het water (kaart-afhankelijk!) stuurt.
Alleen "Track" en "Directe Route" zijn kaart-onafhankelijk.
Dus:
- Gebruik altijd dezelfde kaart binnen BaseCamp en GPS.
- Nieuwe kaart? Dan route opnieuw berekenen binnen BaseCamp en opnieuw (als directe route) naar de GPS sturen.
Laatst gewijzigd door ankeric op 11 sep 2017 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...
Re: Hoe maak je OFM routes kaart onafhankelijk in Etrex30?
Ankeric bedankt voor de volledige uitlegankeric schreef: Dus:
- Gebruik altijd dezelfde kaart binnen BaseCamp en GPS.
- Nieuwe kaart? Dan route opnieuw berekenen binnen BaseCamp en opnieuw (als directe route) naar de GPS sturen.
Nu snap ik het.
Ik hang de Etrex aan de pc wacht tot de Etrex (nadat ik de kaart gewisseld heb) volledig gelezen is.
Daarna selecteer ik met BC de route in de Etrex map en herbereken.
Bekijk het resultaat en pas eventueel aan
Zo hoef ik geen routes te wissen en over te zetten.
Of is er een nog betere methode?
Bvd
Marius
Re: Hoe maak je OFM routes kaart onafhankelijk in Etrex30?
Ik vind het helemaal goed!
Jouw oplossing om Routes die ál op de GPS staan óók op de GPS te wijzigen is zo logisch en eenvoudig dat ik me nu zit af te vragen waarom ik dat niet zelf heb bedacht.
Het voorkomt de problemen zoals beschreven in HowTo: Items vanuit BaseCamp naar GPS versturen. Ik zal dat draadje dan ook aanpassen met jouw methode (nadat ik heb gekeken of dit ook met Waypoints goed werkt).
Of er nog een betere methode is? Ongetwijfeld, alleen ik ken die niet...
Ik heb nog wel een toevoeging, want als je een route herberekent: waar zitten de verschillen (als er verschillen zijn)?
Zoek de verschillen:
Jouw oplossing om Routes die ál op de GPS staan óók op de GPS te wijzigen is zo logisch en eenvoudig dat ik me nu zit af te vragen waarom ik dat niet zelf heb bedacht.
Het voorkomt de problemen zoals beschreven in HowTo: Items vanuit BaseCamp naar GPS versturen. Ik zal dat draadje dan ook aanpassen met jouw methode (nadat ik heb gekeken of dit ook met Waypoints goed werkt).
Of er nog een betere methode is? Ongetwijfeld, alleen ik ken die niet...
Ik heb nog wel een toevoeging, want als je een route herberekent: waar zitten de verschillen (als er verschillen zijn)?
Zoek de verschillen:
- Gebruik "Kaart- en gegevensweergave omwisselen" in BaseCamp.
- Filter op "routes", daarmee wordt de kolom "Afstand" zichtbaar.
- Herbereken de Route(s) stuk voor stuk en kijk of de "Afstand" wijzigt. Zo niet, dan ga ik ervan uit dat de Route niet is gewijzigd (99% correcte aanname).
- Als de "Afstand" wel is gewijzigd dan wil ik (...) weten waar die wijziging(en) zit(ten).
Van iedere Route maak ik óók een Track. (GPS: toon de Track en navigeer de Route).
Door (nieuwe) Route en (oorspronkelijke) Track te vergelijken zie ik de verschillen en, zoals jij al zegt: "pas eventueel aan" (niet iedere verandering is immers een verbetering en sommige routes kunnen na herberekening gewoon stuk zijn ("spaghetti")).
Niet meer actief op dit forum...
Re: Hoe maak je OFM routes kaart onafhankelijk in Etrex30?
Ondertussen eea ervaren.ankeric schreef:Ik vind het helemaal goed!
Jouw oplossing om Routes die ál op de GPS staan óók op de GPS te wijzigen is zo logisch en eenvoudig dat ik me nu zit af
Ik heb nog wel een toevoeging, want als je een route herberekent: waar zitten de verschillen (als er verschillen zijn)?
Door (nieuwe) Route en (oorspronkelijke) Track te vergelijken zie ik de verschillen en, zoals jij al zegt: "pas eventueel aan" (niet iedere verandering is immers een verbetering en sommige routes kunnen na herberekening gewoon stuk zijn ("spaghetti")).[/list]
In mijn Etrex 30 gaat het inderdaad fout als je van de route afwijkt.
De herberekening (kun je niet uitzetten) naar het volgende tussenpunt gaat dan ook over de kortste onverharde wegen terwijl dat uit staat?
Ben je weer op de oorspronkelijke route dan gaat het weer goed.