eTrex25 sporen en routes

Subforum voor de gebruikers van http://www.gpstracks.nl, voor het bespreken van tracks op gpstracks.nl. Vragen over toestellen en software graag in de normale onderdelen van dit forum
Plaats reactie
daxm0054
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 aug 2017 12:17

eTrex25 sporen en routes

Bericht door daxm0054 »

Dag forum,

Ik heb sinds kort 06-2017 een eTrex25 en kom van een Quest.
Dat is ff slikken. Als je een route maakt voor een Quest routeerd hij direct. Dat ging altijd goed. Mooi er van is dat de route start en QUest de waypoints terug teld en afstand direct toeneemt. Accu gebruik in de Quest ook geweldig.
Maar nu die eTrex. Heb ik wel het goede apparaat gekocht als je vergelijkt met een Quest.
Ik kan alles met Mapsource en Basecamp. Maar een *GDB bestand in eTrex wil niet erg. Maar hoe kan je dan een trail tekenen en dan routeerbaar maken in eTrex. Nu doe ik het met *.GPX laden in eTRex maar je ziet geen Waypoint nummer.
eTrex25 teld niet terug zichtbaar terug dus ik ben al 2x het bos in gestuurd. Verkeerd richting dus in feite zelfde weg weer terug genomen. Wat moet ik nu anders doen. Instellingen van eTrex worden langzaam duidelijk.
Ik gebruik WINGDB en andere converteer programma's maar het wordt er niet beter op in de eTrex.
Hoe kan ik dat ding instellen/africhten zodat hij gaat werken als de Quest.

Best Regards,.... Dick.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: eTrex25 sporen en routes

Bericht door e.vdwerf »

Tja.. dit is wel erg veel frustratie.. en moeilijk een antwoord te geven.

Die etrex 25 kan echt alles.
Wanneer je een route of een track overstuurt met basecamp (mapsource) wordt het echt een gpx bestand. Dus niet met verkenner gdb bestanden overzetten. Had je dat gedaan? Daar kan een gps niks mee.
In basecamp kun je ook prima een route omzetten in een spoor.
Uitlezen van de gps gaat niet met mapsource. ... dat is gedateerd. Het kan wel met een truc via verkenner.

eTrex25 telt niet terug zichtbaar terug dus ik ben al 2x het bos in gestuurd?? Je kunt een route of track omkeren.. dat kan ook in de etrex zelf. Dan telt -ie weer goed.

Het is gewoon even uitproberen en het toestel leren kennen.
Probeer precies te duiden wat je doet en waar het verkeerd gaat.. op een berg frustratie is geen duidelijk antwoord te geven. :)

edit: ... en wat bedoel je met een trail tekenen... een spoor of een route?

Egbert
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

daxm0054
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 aug 2017 12:17

Re: eTrex25 sporen en routes

Bericht door daxm0054 »

Dag,
Met een trail of spoor tekenen bedoel ik in Basecamp een fiets route tekenen dmv het gereedschap route tekenen in Basecamp. Ik maak vaak een spoor en send dit naar de eTrrx waar je direct kan navigeren dan. Maar een spoor is niet routeerbaar. Ik zie geen trailnumbers.
Is het mogelijk een route te tekenen in Basecamp die Dan in eTrex routeerbaar is. Welke extensie heeft dat dan?

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: eTrex25 sporen en routes

Bericht door e.vdwerf »

Je kunt in basecamp gewoon een route tekenen. Dan zend je de route over naar de etrex. Dan dus wel navigatie met aanwijzingen.
Een spoor ligt echter vast en zal niet veranderen. De extensie is hetzelfde -.gpx

Het is juist een voordeel om te lopen of fietsen met een spoor, want het zal niet veranderen. Veel fietsers gebruiken juist sporen. Je krijgt overigens nog wel info over hoogte en hoever het nog is tot het einddoel. dan moet je het spoort actief maken via GA. Het wordt dan margenta van kleur.

Een route zal bij herberekening altijd iets veranderen. Dus voldoende tussenpunten zetten en de instellingen tussen gps en basecamp hetzelfde zetten. Ook moet in basecamp en gps dezelfde kaart zitten.

Er zijn gps-toestellen die wel op een spoor of track navigeren. De edges doen dat bv. Zo'n spoor heet een koers.
Dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn.

edit2: wat je dus doet is niet een route , maar een spoor tekenen. Voor een route gebruik je een ander gereedschap.

edit3: Ook een spoor kun je in basecamp weer converteren naar een route. Je krijgt dan bij herberekening natuurlijk wel wonderlijke effecten.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

daxm0054
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 aug 2017 12:17

Re: eTrex25 sporen en routes

Bericht door daxm0054 »

Dag, dank voor je reactie,

Ja routes tekenen en dan naar Quest of eTrex zenden gaat goed in Mapsource /Basecamp.
De laatste opmerking >edit3: eerst spoor tekenen en dan naar Route converteren in Basecamp dat lukt bij mij niet.
Als je klaar bent met een het tekenen van een spoor dubbelklik je op de naam van dat spoor en zie alle punten (niet waypoints) en ook de lengte van het spoor bv 50km. Dan kun je ook ergens aanklikken in Basecamp: "converteer naar route" en dat gaat altijd fout bij mij. Ik krijg een rode boodschap met message: er is een fout opgetreden bij het berekenen van deze route. Basecamp maakt automatisch waypoints aan en 2 van die punten gebruikt hij voor het creëren van die route wat fout gaat. de wonderlijke effecten blijven uit.
Zoals afgelopen weekend een fietsroute gemaakt met tekenen van een spoor. In die trail/track zijn 3 pont overgangen opgenomen "Rijn,--Rijn ---en Waal". TRail gemaakt en oversteek over water (tekenen) maakt voor "Spoor" niets uit. Gaat altijd goed ook na starten in eTrex met "Ga". Maar spoor converteren naar een route gaat fout. Die zoekt overgangen met bruggen. Dan gaat het fout. Of is dat een instelling in Basecamp die ik nog niet ben tegen gekomen?
En die truck ging in Mapsource in combinatie met Quest altijd wel goed. Mapsource/Quest maakt zich niet druk om een pont overgang en start gewoon mijn route en telt waypoints keurig terug. Keurig routéren over pont-oversteek.
Wat heeft Garmin veranderd als je kijkt naar eigenschappen van Quest.

Gebruikersavatar
jhaarsma
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 355
Lid geworden op: 7 aug 2006 10:13
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: eTrex25 sporen en routes

Bericht door jhaarsma »

Heb je misschien vermijden veerponten aan staan?
Welk kaartmateriaal heb je?
Zumo 350, Edge Touring, Quest, GPS Map 60C, eTrex Touch 25, eTrex Legend HCx, Elemnt Bold.

daxm0054
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 aug 2017 12:17

Re: eTrex25 sporen en routes

Bericht door daxm0054 »

Voor fiets kaarten gebruik in Basecamp OpenSource Fietsmap Benelux en Duitsland 2015. Heb ook Topokaart van Nederland.
eTrex heb ik recentelijk met Garmin Express geupdate naar SW 3.6 en kaart ToPo West-Europa naar 4.0.
Gekeken bij opties (tab bewerken) en idd veerponten vermijden is een vinkje. Die heb ik maar eens uit gezet.
Extra geheugen gekocht (direct bij aanschaf) mini-SD 16GB in eTrex voor kaart materiaal. Alles werkt soepel. Nu nog het gebruik van die eTrex onder de knie. Is toch echt wel leuke bezigheid die routes maken. EN je komt op mooie plekken met Topo materiaal.

Plaats reactie

Terug naar “GPStracks.nl”