Tonnage en omvang voertuig Garmin Dëzl 760

Als navigatie die rekening houdt met hoogte, breedte en/of lengte belangrijk is
Plaats reactie
Coffee
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 mei 2015 13:14
Locatie: Almere

Tonnage en omvang voertuig Garmin Dëzl 760

Bericht door Coffee »

Sinds een jaar ben ik in bezit van een Dezl 760LMT-D Truck. Het viel me met het rijden van mijn camper op dat 760 niet de waarschuwingen gaf die ik met het rijden van een vrachtwagen wel kreeg, zoals zijwind, smalle weg etc.
Na wat onderzoek en uitproberen blijkt dat de Dezl 760 Truck, en dit geldt ook voor de Camperversie, geen rekening houdt met de omvang van je wagen en geen specifieke waarschuwingen geeft als het tonnage van je voertuig onder 3.5 ton ligt. Dit heb ik opgenomen met Garmin en na overleg met Amerika kwam het ontluisterende antwoord van Garmin dat dit klopt, zo is het toestel ontworpen :?: . Vul je een hoger tonnage in dan krijg je het probleem dat je snelheid aangepast wordt aan een vrachtwagen, 80/90 km/h, afhankelijk van het land waar je rijdt. Dit heeft weer gevolgen voor de gekozen route, een weg binnendoor wordt dan sneller dan een langere route over de snelweg. Voor de Truckversie is er nog een mogelijkheid die bij de Camperversie niet aanwezig is om toch onder 3,5 ton een goede route te verkrijgen, kies bij vrachtwageninstellingen de optie; type vrachtwagen en maak de keuze bestelbus in plaats van over de weg. de Dezl gaat nu wel rekening houden met je omvang als deze onder de 3,5 ton ligt en in veel landen waaronder Nederland gaat de snelheid waarmee rekening gehouden wordt naar de maximale toegestane snelheid, maar niet in alle landen, zoals Frankrijk; 90 km/h, Duitsland 80 km/h. Probeer het volgende maar eens: zet bij instellingen>navigatie de GPS simulator aan. Stel bij het voertuigprofiel je voertuig in op 4 m hoog en je tonnage onder de 3.5 ton. Ga vervolgens naar, bekijk kaart, in het begin menu en stel je voertuig op bij een laag viaduct en laat hem een route kiezen die logischer wijze onder het viaduct voert. Bijvoorbeeld bij het spoorviaduct over de Droogbak in Amsterdam, hoogte 3,5m. Hier eventueel de werkwijze, wis op de kaart een eventueel te volgen route, wijs op de kaart, een straat voor het viaduct aan waar je je voertuig wilt neerzetten, tik op de BALK die onderaan verschijnt met de straatnaam, en daarna in het nieuwe venster dat opent op LOCATIE, (verschijnt LOCATIE niet, tik dan op GA en laat je voertuig even de routesimulatie volgen, stop na een 20 seconden de route. Nu zal bij opnieuw proberen de knop LOCATIE verschijnen) Als je voertuig op de gekozen locatie staat tik dan op de kaart een punt achter het viaduct aan en kies daarna, GA, en laat de route simuleren. Onder de 3.5 ton en 4 meter hoog ben je dan je dak kwijt, boven de 3.5 ton en 4 m hoog zoekt hij een andere route.
Kortom: Het Camperprofiel in de Dëzl 760 Truck en de Dëzl 760 Camper houden geen rekening met o.a. de hoogte van je voertuig als het tonnage onder de 3.5 ton ligt. Het lijkt mij dat Garmin een aardige verkeerde voorstelling van zaken geeft bij de verkoop van deze navigatie's

Gebruikersavatar
GuzziCees
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017 16:12
Locatie: Zevenbergen

Re: Tonnage en omvang voertuig Garmin Dëzl 760

Bericht door GuzziCees »

Gelukkig komt er een echte camper navigate.
Moto Guzzi California 3, Chausson Vany 3 met Zummo 660

Plaats reactie

Terug naar “In de vrachtauto of camper”