Telefoneren, autocom, zumo

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
Plaats reactie
p.raaymakers1
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 jan 2007 02:36

Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door p.raaymakers1 »

Na lang twijfelen vandaag dan toch maar afscheid genomen van mijn oude trouwe zumo 550 en een zumo 590 aangeschaft.
Maar..............ik hoop niet dat ik er nu al spijt van moet krijgen.
Ik heb het volgende probleem. Bij de 550 had ik mijn telefoon middels bluetooth gekoppelt aan de zumo, tevens had ik de autocom bluetooth dongle gekoppeld aan de zumo. En de audio out bedraad op de autocom. Op deze wijze kon ik perfect bellen en gebeld worden, muziek afgespeeld door de zumo via de autocom intercom afluisteren en kreeg ik keurig route aanwijzingen via de autocom. Met dien verstande dat de telefoon gesprekken via de bluetooth verbinding liepen en de muziek en navigatie aanwijzingen via de audio out van de zumo dus bedraad naar de autocom en dan naar mijn helm.
In de 550 kon ik dan ook kiezen per geluidsbron, dus muziek, navigatie, telefoon of ik dat wilde weergeven via bluetooth of bedraad.
Echter met de 590 gaat dit niet.
Het spul op dezelfde wijze gekoppeld als voorheen bij de 550. Dus telefoon en autocomdongle via bluetooth gekoppeld aan de zumo. En de audio out rechtstreeks bedraad op mijn autocom.
Bellen........geen probleem, muziek weergegeven bedraad via de audio out, geen probleem. Maar.....de navigatie aanwijzingen worden nu ook via de bluetoothdongle weergegeven. Keihard en niet te regelen met de zumo, en na elke route aanwijzing duurt het erg lang voordat de muziek weer terugkomt.
Ik mis dus de mogelijkheid om per geluidsbron te kunnen kiezen voor,audio out of bluetooth. Teleurstellend en ik hoop dan ook dat iemand een oplossing weet. Ik wil met deze combinatie dus ook de navigatie aanwijzingen bedraad overbrengen naar de autocom.
BMW R1200RT Zumo 550, zumo 590

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door RonalT »

p.raaymakers1 schreef:In de 550 kon ik dan ook kiezen per geluidsbron, dus muziek, navigatie, telefoon of ik dat wilde weergeven via bluetooth of bedraad.
Volgens mij kan je bij de 550 aangeven of je

navigatie, muziek en GSM via Bleutooth wil of
alleen GSM via BT

dus je kan niet PER geluidsbron kiezen....


Maar dan een vraag? Waarom zo ingewikkeld, gewoon alles via BT of via draad is toch eenvoudiger?
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

p.raaymakers1
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 jan 2007 02:36

Re: Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door p.raaymakers1 »

Inderdaad Ronalt, je hebt gelijk voor wat betreft de keuze mogelijkheden op de 550.
Voor wat betreft je vraag:
Alles over bluetooth is wat mij betreft géén optie. Ik heb een mono bluetooth dongle van autocom aangesloten. Dit zou betekenen mono muziek. Heb ik geprobeerd en is niet om aan te horen.
Daarnaast is het zwaar irritant dat na elke route aanwijzing het erg lang duurt voordat de muziek terug komt.
bij mijn oude configuratie met de zumo 550, kreeg ik een route aanwijzing en direct daarna kwam de muziek met het ingestelde volume terug.

En bedraad, hoe zie jij dat? Als ik de telefoon bedraad aansluit op de autocom, kan ik niet meer via de zumo bellen.
Of snap ik het nu niet meer?
BMW R1200RT Zumo 550, zumo 590

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door RonalT »

Geen idee, ik heb mijn telefoon wel via BT gekoppeld, maar alleen om te zien wie er belt. Als ik het belangrijk vind stop ik ergens en bel dan even terug.
Autocom ken ik, een kastje met veel mogelijkheden. Maar mij te ingewikkeld.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
The Dawg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 135
Lid geworden op: 2 sep 2007 11:32
Locatie: Hoorn

Re: Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door The Dawg »

telefoon met 590 koppelen via bt en 590 verbinden met autocom kabel 4066. Deze heeft in en out. Werkt prima met autocom SPA.
Husqvarna Norden 901, GPSMap 278, Zumo XT

p.raaymakers1
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 jan 2007 02:36

Re: Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door p.raaymakers1 »

Om nu weer een extra kabel van autocom aan te schaffen a 90 euro, zie ik niet echt zitten.
Dus....ik heb het maar op mijn manier "opgelost"
Nog even geëxperimenteerd met dus navigatie en telefoon over bluetooth. Maar hier zie ik dus vanaf. Navigatie aanwijzingen over bluetooth zijn van slechte kwaliteit, veel ruis (ligt waarschijnlijk aan de autocom dongle) en ik vind het mateloos irritant dat de muziek, die ik altijd aan heb staan, pas na 10 a 20 seconden terugkomt na elke aanwijzing. Eerst zacht en dan pas weer op normaal volume. Dus enkele aanwijzingen na elkaar resulteert in langere tijd géén muziek.

Mijn "oplossing". Ik heb nu de alleen de telefoon gekoppeld via bluetooth. Krijg nu navigatie aanwijzingen en muziek bedraad via de intercom te horen. Allebei van goede kwaliteit en zoals ik gewend was van de 550, wordt de muziek direct na de laatste letter van de navigatie aanwijzing meteen hervat.
En de telefoon???? Jammer dan :) Ik zie wel op het scherm van de zumo dat ik gebeld wordt. Als ik dit negeer dan krijgt de beller automatisch mijn voicemail. Ik kan wel opnemen maar dan hoort de beller mij niet aangezien er geen terug koppeling is van de microfoon van de autocom naar de zumo.
Zo zie ik dus dat er gebeld wordt en kan dan al dan niet terug bellen als ik stil sta. Eigenlijk wel net zo veilig :) Daarnaast is het ook nog eens zo dat ik zelf eigenlijk nooit belde vanaf de motor en alleen maar gebeld werd. Dus....die moeten voortaan maar even wat meer geduld hebben.

Verder vandaag flink wat gereden met de 590 en...ik ben tevreden.
Rondrit plannen, prima
Bochtige wegen, grappig en leuk. Maar ik blijf daarnaast wel de motorkaart gebruiken.
Het fletse scherm. Géén probleem. Ik heb nu Malden-night geladen en de zumo iets achterover gekanteld zodat hij wat meer licht inval krijgt. Op deze wijze géén enkel probleem gehad met afleesbaarheid, ook niet met de zonnebril van mijn shoei naar beneden.
Ik heb eigenlijk niet een keer gehad dat ik het scherm niet kon aflezen. Dat was bij de 550 wel eens anders.
Wat ik wel jammer vind is dat de mediaspeler telkens opnieuw geactiveerd moet worden als de stroom er af geweest is.
Bij de 550 begon na een stop de mediaspeler automatisch telkens weer te spelen als je hem voor de stop ook aan had staan.
Nu vergt het telkens een extra handeling voor het wegrijden. Een beetje jammer.

Wel heb ik een bug gevonden. Als de mediaspeler afspeelt dan wordt er géén audio signaal als waarschuwing gegeven bij het overschrijden van de maximum snelheid. (ik heb het dus niet over de gevarenzone waarschuwing)
Schakel je de mediaspeler uit dan werkt het wel.
Dit is reproduceerbaar op mijn apparaat. Herkent dit nog iemand? Zo ja dan graag melden bij Garmin.
Ik was vandaag toevallig bij Waypoint in Vessem en deze hebben ook gelijk het bugje gemeld bij Garmin. Met het verzoek om het zelf ook nog te doen. Aangezien veel melden wel eens kan helpen.
BMW R1200RT Zumo 550, zumo 590

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door Rush FZ1N »

p.raaymakers1 schreef: Wat ik wel jammer vind is dat de mediaspeler telkens opnieuw geactiveerd moet worden als de stroom er af geweest is. Bij de 550 begon na een stop de mediaspeler automatisch telkens weer te spelen als je hem voor de stop ook aan had staan.Nu vergt het telkens een extra handeling voor het wegrijden. Een beetje jammer.
Vind ik vreemd. Ik heb een Sena SMH10R en met deze set gaat de media wel altijd automatisch aan. Zelfs als ik tijdens een pauze even op de Zumo kijk hoor ik meteen vanuit de helm de muziek.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

p.raaymakers1
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 jan 2007 02:36

Re: Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door p.raaymakers1 »

Vind ik vreemd. Ik heb een Sena SMH10R en met deze set gaat de media wel altijd automatisch aan. Zelfs als ik tijdens een pauze even op de Zumo kijk hoor ik meteen vanuit de helm de muziek.
Zijn er meer mensen die hier iets over kunnen zeggen? En dan liefst mensen die ook bedraad muziek luisteren. Want als bij iedereen de mediaspeler automatisch terug komt, dan zou dat betekenen dat er iets aan mijn apparaat niet deugt.
BMW R1200RT Zumo 550, zumo 590

Blihi
Berichten: 107
Lid geworden op: 6 jul 2012 10:43

Re: Telefoneren, autocom, zumo

Bericht door Blihi »

Vreemd, ik heb mijn Zumo 590 ook zowel bekabeld als via Bluetooth aan de Autocom hangen en bij mij is het precies andersom. Muziek gaat stereo over bluetooth (is geen officiele Autocom dongle). Navigatieaanwijzingen en telefoneren gaat via de kabel.

De muziek stopt wel als ik aan de telefoon ben, maar niet tijdens aanwijzingen, dan gaat de muziek gewoon zachtjes in de achtergrond door. De Zumo regelt dit. Soms hapert de muziek eventjes, als je bijvoorbeeld een nieuwe route uitrekent, dan heeft ie even geen tijd voor muziek over bluetooth ;)

Het verschil is waarschijnlijk dat mijn bluetooth dongle een stereo-ontvanger is en dus het juiste protocol ondersteunt. Het is geen "telefoon" dongle en heeft dus niet de mogelijkheid om over te bellen. Ik vermoed dat de Zumo zelf kiest voor de hoogste kwaliteit voor muziek of zo.

Wat betreft de kabel 4066, zit jouw Zumo nu rechtstreeks op de Autocom? Dat kan werken, maar kan ook tot schade leiden aan een van beide apparaten. Er hoort een filter tussen, bijvoorbeeld 4066, maar er zijn ook oudere versies (1299 meen ik me te herinneren).

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”