Vreemd verhaal.

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
banditzzz
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2012 21:41

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door banditzzz »

Ik ben reuze benieuwd naar de test want deze test had ik uiteraard ook zelf willen doen maar mijn Beamer staat niet bij mijn huis. ;( Dan gaat het ipv een vreemd verhaal een lastig verhaal worden ;)

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door QuattroFrits »

banditzzz schreef:Beamer
Je hoeft toch geen TV via een beamer te kijken. :mrgreen:
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3862
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door RonalT »

hij zal liever niet

B-emmer

schrijven...... :-)
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door QuattroFrits »

Of Beemer.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

evtec
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 aug 2010 23:03

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door evtec »

Zoals belooft heb ik enkele dingen getest.
Het probleem: de nav V die in de motorcradle gezet wordt en dan vraagt “overschakelen naar automobielmodus” of zelfs in mijn geval bij contact af, GPS uit en terug contact opzetten, hij dikwijls gewoon overschakelt zonder waarschuwing. Gevolg kan zijn (in mijn geval) dat een route wordt herrekend onder het profiel “auto” en je vooropgestelde route dus aangepast kan of zal worden.
Als je dan in je GPS nog eens onder je profiel “auto” bv het herberekenen op automatisch hebt staan, dan kan het helemaal in de soep lopen.


Ik heb volgende gedaan: 3 routes gemaakt in Basecamp waarvan de 1e met profiel AUTO, 2e met profiel MOTOR en 3e met profiel GEEN. En ook de 3 routes omgezet naar een track en in de nav V omgezet naar een route. (twee onder profiel motor en 1 onder profiel auto)

De test: start de motor en nav V onder profiel “motor”
-start route AUTO, ik stond op het vertrekpunt, dus eindpunt gekozen en vertrokken. Onderweg gestopt, contact af en GPS uit, terug contact op en de nav V stond ongevraagd op profiel “auto”
Dit heb ik een viertal keer herhaald waarvan twee keer werd overgeschakeld naar profiel “auto”

-Hetzelfde gedaan met route MOTOR en route GEEN, en geen enkele keer omgeschakeld van profiel.
Bleef mooi op “motor” staan.

-Dan nogmaals de route AUTO gestart naar eindpunt, en weer na stoppen en contact uit, werd er soms omgeschakeld naar profiel auto, dus niet altijd.

-Dan heb ik de track route AUTO en route MOTOR in de nav V omgezet naar een route (onder profiel “motor”), en beide gestart toen ik al op de route zat en eindpunt gekozen. Weer de stops gedaan en bij geen van beide werd het profiel omgezet naar “auto”

-Onderweg viel mij een 4e test te binnen: de route AUTO gestart naar beginpunt, want ik stond namelijk op een willekeurige plaats, en het profiel werd onmiddellijk omgezet naar “auto”.
Dan hetzelfde gedaan met route MOTOR en het profiel werd weer terug omgezet naar "motor".

-Hetzelfde dan eens getest met de omgezette tracks , naar startpunt, en die bleven ook mooi op profiel “motor” staan.

-Als laatste dan toch maar de track GEEN omgezet naar een route, deze keer onder profiel “auto” en dit had tot gevolg dan bij het starten naar vertrekpunt, het profiel werd omgezet naar “auto”

Conclusie is dus dat het inderdaad te maken heeft met het profiel waarin de route gemaakt is. Routes gemaakt onder profiel "auto" zowel in BC als in de nav V zelf zullen dus telkens de nav V doen omschakelen naar profiel "auto".

Ik ga in ieder geval alle routes die ik ga rijden ofwel laten herrekenen onder profiel “motor” in Basecamp, ofwel de track gebruiken en laten omzetten in de nav V onder profiel “motor”

hka
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 891
Lid geworden op: 3 jun 2008 19:39

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door hka »

Das toch logisch....

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door Mgent »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

evtec
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 aug 2010 23:03

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door evtec »

hka schreef:Das toch logisch....
Hoezo is het nu ineens logisch? Enkele posts terug adviseerde je nog een harde reset ?!
Mijn oude zumo660 heeft nooit vanzelf het profiel veranderd tenzij na wisselen auto/motorcradle.

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door Mike Schenk »

Je had in je startpost niet aangegeven dat er een route actief was. En aangezien voor gebruikers van een moderne Zumo en afgeleide toestellen dit gedrag zo voor de hand ligt is waarschijnlijk iedereen er aan voorbij gegaan. Zeker omdat je aangaf dat het nooit eerder was gebeurd, maar dat blijkt nu om een ander toestel te gaan.

De benamingen Automobiel en Motorfiets hebben verder niets met het voertuig te maken, maar zijn alleen benamingen voor twee sets onafhankelijke instellingen. De Automobiel instelling zal je op de motor ook willen gebruiken als je zo snel mogelijk op de plaats van bestemming wilt zijn.

Je kunt zelf aanpassen wat de exacte instellingen zijn, maar standaard komt het er op neer dat Automobiel de snelste afstand pakt en alle wegen gebruikt. Terwijl Motorfiets de kortste afstand pakt en snelwegen vermijdt.

Overeenkomstige instellingen kent Basecamp (met nog veel meer opties als vermijden van de bebouwde kom). Aangezien je in Basecamp vooral motorfietsroutes zal maken kun je daar dus beter een Motorfietsprofiel selecteren. En vergeet dan. Iet herberekenen in de GPS uit te zetten voor het Motorfietsprofiel.

Bevat je route ook grote stukken snelweg dan kan het nuttig zijn een Mixed profiel te maken in de route. Dan pakt de GPS het profiel waar de route mee start. Dat kan Automobiel zijn maar dat geeft niet zolang je in dat profiel herberekenen ook uitzet.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Gebruikersavatar
tencats
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1163
Lid geworden op: 23 mei 2008 14:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vreemd verhaal.

Bericht door tencats »

Duurde even, maar we zijn er uit...
Erik
Onderweg met een BMW R1250R, een Garmin Zumo XT, of een Rider 40 plus de Sena SRL2. Verder nog: nog een XT, 550 & 660, Montana 650, een VIRB Elite en een VIRB X, een eTrex Touch 25 en een Epix.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”