Afwijken van route

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
Plaats reactie
BMWJEROENLEGUIJT
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mei 2015 21:06

Afwijken van route

Bericht door BMWJEROENLEGUIJT »

Dag allen, al geruime gebruik ik een zumo 590 en ik iets wat ik niet helemaal begrijp.

Ik heb een route gemaakt in basecamp en vervolgens deze in de zumo geladen.

Als ik de route start in het scherm van mijn zumo krijg ik een keuze "volgende bestemming kiezen"
automatisch staat het tweede viapunt geselecteerd in het scherm en ik druk oke.

Ik krijg netjes aanwijzingen tot dat ik een dorpje binnen rijd en niet verder kan wegens werkzaamheden.

Ik kijk op mijn zumo en zie dat ik er ook omheen kan rijden.

Dus geen moeite, omkeren stukje terug en ik pak de route weer op, want ik kan de roze lijn zien lopen
.
nu hoor en zie ik geen aanwijzingen meer, hij pakt de route niet automatisch op.

Bovenin het scherm staat "ga naar, en geeft hij een tussenpunt aan"

ik heb de route even gestopt, opnieuw aangezet en krijg je weer de keus welke bestemming ( tussenpunt).
Dus kies ik voor een tussenpunt die ik nog moet krijgen.
Nog steeds geen aanwijzingen en spraak.

Ik heb wel eens een uitleg gezien van dat als je moet tanken van de route af moet je ook de route weer kan oppakken.
maar dit vind ik erg raar.

iemand een suggestie of een linkje naar een eerdere vraag/oplossing.

Vriendelijke groet,

jeroen

evtec
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 aug 2010 23:03

Re: Afwijken van route

Bericht door evtec »

Dat wil zeggen dat je in dat dorpje een viapunt had staan wat je dus gemist hebt.
Je moet in Basecamp alle viapunten "soft" zetten, dus niet uitgesproken, dan hoef je die punten niet te "raken" onderweg.

BMWJEROENLEGUIJT
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mei 2015 21:06

Re: Afwijken van route

Bericht door BMWJEROENLEGUIJT »

in dat dorpje staat geen via punt

BMWJEROENLEGUIJT
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mei 2015 21:06

Re: Afwijken van route

Bericht door BMWJEROENLEGUIJT »

wat ik niet snap is dat je afwijkt van de route, deze weer netjes oppakt en dan geen aanwijzingen meer krijgt.

is toch raar?

BMWJEROENLEGUIJT
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mei 2015 21:06

Re: Afwijken van route

Bericht door BMWJEROENLEGUIJT »

na het dorpje is er een viapunt, die heb ik gemist zie ik.
Ik denk dat dat heb probleem was, ga die en andere soft zetten en van de week ff testen

evtec
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 aug 2010 23:03

Re: Afwijken van route

Bericht door evtec »

gegarandeerd dat dat het probleem is, zelf vroeger al vaker meegemaakt uit onwetendheid ;-)

evtec
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 aug 2010 23:03

Re: Afwijken van route

Bericht door evtec »

gegarandeerd dat dat het probleem is, zelf vroeger al vaker meegemaakt uit onwetendheid ;-)

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3862
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Afwijken van route

Bericht door RonalT »

Heel duidelijk.

Harde waypoints moet je bezoeken.
Softe waypoints mag je overslaan.

Dus als je een route maak zorg je dat alle waypoints zacht zijn gemaakt. Alleen het begin en einde zijn harde waypoints, dat kan niet anders.

En mocht je perse een waypoint als tanken of koffie er in willen hebben als hard punt, dat kan. Maar dan moet je daar wel vlak langs rijden.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Afwijken van route

Bericht door Mike Schenk »

En als je een hard viapunt in de route echt niet kunt bezoeken, rij er dan omheen tot je weer op de route bent en in de juiste richting voor een paar honderd meter rijdt. Dan stop je de route en start hem weer opnieuw op, waarbij je het eindpunt als startpunt opgeeft. Ongeacht of er nog andere harde punten instaan krijg je aanwijzingen om de route verder te vervolgen, zonder dat de Zumo zelf een route berekent.

Een tweede, snellere, optie is om het harde viapunt te slippen, als je weer die paar honderd meter op de route hebt gereden. Soms gaat dat goed, maar soms wordt er toch herberekend wat je meteen ziet en dan kun je alsnog de route stoppen en weer opnieuw starten.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Afwijken van route

Bericht door FM »

Mike Schenk schreef: Dan stop je de route en start hem weer opnieuw op, waarbij je het eindpunt als startpunt opgeeft. Ongeacht of er nog andere harde punten instaan krijg je aanwijzingen om de route verder te vervolgen, zonder dat de Zumo zelf een route berekent.
Neen. Er wordt dan wel degelijk een route rechtstreeks naar het laatste harde punt berekend, tenzij dat laatst punt ook het eerstvolgende punt op de route is.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

evtec
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 73
Lid geworden op: 8 aug 2010 23:03

Re: Afwijken van route

Bericht door evtec »

die tweede optie van Mike Schenk werkt uiteraard, maar dan wordt in je Garmin de hele route herberekend volgens het op dat moment active profiel, in een TT enkel tot het eerst volgend viapunt. Je route kan dus ingrijpend veranderen.

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Afwijken van route

Bericht door Mike Schenk »

FM schreef:Neen. Er wordt dan wel degelijk een route rechtstreeks naar het laatste harde punt berekend, tenzij dat laatst punt ook het eerstvolgende punt op de route is.
Ook als je echt weer op de route staat? Dan werkt de 5x0 serie echt heel anders dan de 3x0 serie en dat is voor het eerst dat ik dat hoor.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Afwijken van route

Bericht door FM »

Ja. Ik betwijfelde dat ook toen anderen dat stelden. Ik heb het daarom specifiek uitgetest, en wel degelijk, ook als je op de route staat berekent de 590 sowieso de route naar het aangeduide harde viapunt. Tenzij dat dit harde viapunt ook effectief het eerstvolgende is.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”