Blue Tooth Geluidssterkte

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans45
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2014 21:14

Blue Tooth Geluidssterkte

Bericht door hans45 »

Dag leden,

-Verschil in geluidsterkte Blue Tooth weergave.

Ik heb een Garmin Zumo 590. Aan dit toestel heb ik via Blue Tooth een SENA SRL-1 helmset gekoppeld.
De weergave vanaf de 590 van MP3 muziek gaat goed en is goed te beluisteren.
Echter de gesproken aanwijzingen van de navigatie en de geluidsterkte van de telefoon zijn zeer zacht en slecht te verstaan. Bij hogere snelheden is er niets meer van te maken.
Op de Garmin heb ik alle geluidssterktes op max staan.
Op de Sena telefoon app heb ik ook alle volume instellingen op max staan.

(Als ik een bedrade aansluiting gebruik, dan is de mp3 muziek en de gesproken aanwijzingen wel even hard).

Wat is hier de oplossing om de gesproken aanwijzingen en het telefoongeluid harder te krijgen.

Gr. Hans Jansen.
1e: 2610 na 2 jaar defect, 2e: 550 De knoppen vielen eruit... 3x660 in 1 jaar en heel veel ellende., 590 doet het toch wel goed. .

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Blue Tooth Geluidssterkte

Bericht door Frank »

Je kunt via de Zumo de geluidsterkte van het Bluetooth geluid niet regelen (alleen de onderlinge verhoudingen in de "mix").
Dat moet echt op de headset zelf. Het beste werkt dat door het volume op de headset zelf te verhogen op het moment dat een navigatie aanwijzing doorkomt of de telefoonverbinding actief is.
Let wel: voor de navigatie aanwijzingen en de telefoonverbinding gebruikt de Zumo een ander Bluetooth profiel (met lagere kwaliteit) dan voor het afspelen van muziek.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Blue Tooth Geluidssterkte

Bericht door FM »

Bij mijn 590 icm src van Shubert (eigenlijk Cardo) heb ik geen probleem met verschillende geluidssterktes. Je bent je toch ook bewust van de audiomixer in de Zumo?
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
hans45
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2014 21:14

Re: Blue Tooth Geluidssterkte

Bericht door hans45 »

Oke heren,

Bedankt voor de tips. Frank, jouw tip klinkt logisch en die ga ik straks proberen. Lukt het wel of niet dat laat ik je dan later even weten.

En ja ik ben op de hoogte van de geluidsmixer. Onlangs heb ik nog de nieuwste firmware van Sena erop gezet en de Garmin een update gegeven.
1e: 2610 na 2 jaar defect, 2e: 550 De knoppen vielen eruit... 3x660 in 1 jaar en heel veel ellende., 590 doet het toch wel goed. .

Gebruikersavatar
hans45
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2014 21:14

Re: Blue Tooth Geluidssterkte

Bericht door hans45 »

Dag Frank,

Jouw tip is de oplossing.
Bij de gesproken aanwijzingen tijdens het navigeren op de plus volume knop van de Sena gedrukt en het gesproken woord is nu zo hard dat ik op de Garmin het volume op 60% heb gezet.
Alleen het bellen moet ik nog harder zetten. Maar als de navigatie werkt dan zal het bellen ook goed komen.

Bedankt voor de tip. :D

Opmerkelijk is dat deze afstelling dus niet in de gebruiksaanwijzing staat.

Gr. Hans.
1e: 2610 na 2 jaar defect, 2e: 550 De knoppen vielen eruit... 3x660 in 1 jaar en heel veel ellende., 590 doet het toch wel goed. .

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Blue Tooth Geluidssterkte

Bericht door Frank »

Als het eenzelfde soort handleiding is als voor mijn Sena 20s, snap ik het wel: veel talen, kleine lettertjes, je leest er gemakkelijk overheen.
Aan de andere kant, de volumeknop van de headset gebruiken om het geluid harder te zetten klinkt niet eens zo onlogisch... :wink:
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”