Track maken of route plannen
Moderator: GPStracks
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 feb 2007 19:50
Track maken of route plannen
Hallo, wie kan mij op het juiste spoor zetten? Ik heb op paier(landkaarten)een fietsroute uitgezet door een deel van Spanje. Start Toledo eindpunt Sevilla. En hierbij zoveel mogelijk smalle B-wegen gekozen en onverharde weggetjes. Nu heb ik intussen CityNavigatorNT geïnstalleerd en wil hiermee mijn papierenroute overbrengen. Nu rijst de vraag doe ik dit met de routebutton of met een track button. Het is allemaal nieuw en allemaal voor de 1e keer. Daarna wil ik dan dez route overbrengen naar mijn garmin76CSx. Is er misschien een duidelijk NL boek met daarin heldere beschrijvingen van e.e.a. Als er iemand is die mij helpen wil dan graag. Met groet, Mart.
Bij een reactie al vast bedankt.
Re: Track maken of route plannen
Ik ken de 76 niet, maar in het algemeen gaat het als volgt :
Als basis laat je op je pc een route berekenen van start tot eindpunt over idd kortste route en incl onverharde wegen (ATB dus, neem ik aan ?). dan krijg je een route van ± 460 km. Omdat je dit niet in 1 x gaat fietsen, zet je vervolgens de geplande tussenpunten/slaapplaatsen erin, nog steeds de route laten berekenen.
Vervolgens gaan we "finetunen". Dat wil zeggen routepunten toevoegen zodat de routes gaan herberekenen langs de wegen die jij wilt.
Helaas kan CN wellicht niet gedetailleerd genoeg zijn naar je wens en de papieren route die jij hebt en weet je via bijv. "topo spanje" betere wegen, dan kan je "nu" overswitchen naat "directe route" en via directe routepunten toe te voegen de route helemaal finetunen naar je smaak.
Bij teveel routepunten is het wellicht aan te bevelen de route op te delen in een route-deel per dag.
PS wat ik in benalmadena/malaga gemerkt heb, is dat spanjaarden rijden als gekken en geen (iig minder dan nl) rekening houden met fietsers ...
En ik zou niet in de zomer gaan ivm de hitte.
Verder kom je vooral boven sevilla/cordoba door een heel bergachtig gedeelte (Sierra norte), wat bevestigd word door de bochtige wegen daar. Maar ik neem aan dat je dit wel weet en goed getraind aan deze tocht begint....
Als basis laat je op je pc een route berekenen van start tot eindpunt over idd kortste route en incl onverharde wegen (ATB dus, neem ik aan ?). dan krijg je een route van ± 460 km. Omdat je dit niet in 1 x gaat fietsen, zet je vervolgens de geplande tussenpunten/slaapplaatsen erin, nog steeds de route laten berekenen.
Vervolgens gaan we "finetunen". Dat wil zeggen routepunten toevoegen zodat de routes gaan herberekenen langs de wegen die jij wilt.
Helaas kan CN wellicht niet gedetailleerd genoeg zijn naar je wens en de papieren route die jij hebt en weet je via bijv. "topo spanje" betere wegen, dan kan je "nu" overswitchen naat "directe route" en via directe routepunten toe te voegen de route helemaal finetunen naar je smaak.
Bij teveel routepunten is het wellicht aan te bevelen de route op te delen in een route-deel per dag.
PS wat ik in benalmadena/malaga gemerkt heb, is dat spanjaarden rijden als gekken en geen (iig minder dan nl) rekening houden met fietsers ...
En ik zou niet in de zomer gaan ivm de hitte.
Verder kom je vooral boven sevilla/cordoba door een heel bergachtig gedeelte (Sierra norte), wat bevestigd word door de bochtige wegen daar. Maar ik neem aan dat je dit wel weet en goed getraind aan deze tocht begint....
Zumo 550 : Ducati Multistrada 1200 S Touring 2012 & Renault clio TCE collection
Edge705HR : RB Xeon 600 ; RB ProSL 3000 (en nog 3 fietsen)
Edge705HR : RB Xeon 600 ; RB ProSL 3000 (en nog 3 fietsen)
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland
Het antwoord van ted038 is begrijpelijk vanuit Zumo standpunt, de Zumo kent eigenlijk alleen maar routes en in die zin een heel valide antwoord.
Ik vraag mij echter af of de onverharde weggetjes waar je het over hebt routable zullen zijn in de 76.
De 76 is eigenlijk niets anders dan een 60 maar dan met een luchthoofd, maw hij blijft drijven als je hem in het water mikt.
Als ik een fietser was, en ik ben hard op weg er een te worden door alle spinning trainingen, en ik zou een 76 eigenaar zijn, maar ik heb een 60CSx die functioneel hetzelfde is. Zou ik een track uitzetten van mijn fietsroute. Daarmee weet ik zeker dat de route precies verloopt zoals ik hem wil hebben.
groet,
Frits
Ik vraag mij echter af of de onverharde weggetjes waar je het over hebt routable zullen zijn in de 76.
De 76 is eigenlijk niets anders dan een 60 maar dan met een luchthoofd, maw hij blijft drijven als je hem in het water mikt.
Als ik een fietser was, en ik ben hard op weg er een te worden door alle spinning trainingen, en ik zou een 76 eigenaar zijn, maar ik heb een 60CSx die functioneel hetzelfde is. Zou ik een track uitzetten van mijn fietsroute. Daarmee weet ik zeker dat de route precies verloopt zoals ik hem wil hebben.
groet,
Frits
Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.
kan de 76 / 60 geen routes aan met zowel gerouteerde als directe stukken samen ?
Ik heb immers OOK het maken van een directe route (=track toch?) als laatste optie gegeven voor die stukken waar CN geen wegen meer kent.
De vraag is ook hoeveel extra punten je nodig hebt bij volledig directe route/track tov een (zover mogelijk) gerouteerde route in combinatie met hoeveel er in een 76 past qua routepunten etc.
Wat verder nog speelt is hoe actueel de CN is (ik heb in CN9 gekeken en de route berekend), maar dat zal minimaal CN8 zijn aangezien de TS ook de NT-versie heeft.
Ook het soort fiets en in hoeverre hij daarmee echt de ATB-singletracks op wil (die dus niet in CN staan) speelt een rol.
(heb ook nog wat quest2 ervaring hoor ,ook offroad gebruik op de atb)
Ik heb immers OOK het maken van een directe route (=track toch?) als laatste optie gegeven voor die stukken waar CN geen wegen meer kent.
De vraag is ook hoeveel extra punten je nodig hebt bij volledig directe route/track tov een (zover mogelijk) gerouteerde route in combinatie met hoeveel er in een 76 past qua routepunten etc.
Wat verder nog speelt is hoe actueel de CN is (ik heb in CN9 gekeken en de route berekend), maar dat zal minimaal CN8 zijn aangezien de TS ook de NT-versie heeft.
Ook het soort fiets en in hoeverre hij daarmee echt de ATB-singletracks op wil (die dus niet in CN staan) speelt een rol.
(heb ook nog wat quest2 ervaring hoor ,ook offroad gebruik op de atb)
Zumo 550 : Ducati Multistrada 1200 S Touring 2012 & Renault clio TCE collection
Edge705HR : RB Xeon 600 ; RB ProSL 3000 (en nog 3 fietsen)
Edge705HR : RB Xeon 600 ; RB ProSL 3000 (en nog 3 fietsen)
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland
Geen enkele GPS kan dat. Dat zijn altijd aparte stukken route die je na elkaar activeert.ted038 schreef:kan de 76 / 60 geen routes aan met zowel gerouteerde als directe stukken samen ?
Een directe route = geen track. Een directe route wordt samengesteld door een aantal punten (waypoints), max 250. Tussen deze waypoint wijst de GPS dan telkens naar het volgende waypoint in rechte lijnen.Ik heb immers OOK het maken van een directe route (=track toch?) als laatste optie gegeven voor die stukken waar CN geen wegen meer kent.
Een track is meer een kruimeltjes-spoor. Per track max 500 kruimeltjes. Het verschil is dat het aantal waypoints in je systeem beperkt is (1000 totaal) en dat ze nuttiger zijn om op een andere manier te gebruiken, terwijl het aantal kruimeltjes behoorlijk groot kan zijn, minimaal 10.000 maar met een trucje zelfs 20.000. Een track is een stuk makkelijker tekenen in Mapsource.
yep. zie boven. Het is qua trackpunten m.i. behoorlijk voldoende, zeker als je het met stukken routeren afwisselt.De vraag is ook hoeveel extra punten je nodig hebt bij volledig directe route/track tov een (zover mogelijk) gerouteerde route in combinatie met hoeveel er in een 76 past qua routepunten etc.
Tenminste zo werkt e.e.a. in de 76/60. De Zumo navigeert niet over tracks, maar altijd over routes, wat er precies gebeurt als de weg niet meer aangegeven wordt, off-road dus, dat weet ik niet.
m.i. is dat een kwestie van vooraf flink spelen in Mapsource met het track tekentool.Wat verder nog speelt is hoe actueel de CN is (ik heb in CN9 gekeken en de route berekend), maar dat zal minimaal CN8 zijn aangezien de TS ook de NT-versie heeft.
Ook het soort fiets en in hoeverre hij daarmee echt de ATB-singletracks op wil (die dus niet in CN staan) speelt een rol.
Je kunt ook nog mogelijk aan een Topo kaartje denken, maar dat zijn wel weer extra kosten.
Laatst gewijzigd door frits.danon op 1 mar 2007 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.
- maarten1951
- WayPoint relatie
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 21 mar 2004 11:42
- Locatie: leiderdorp
Je kunt een samengestelde route gemaakt in mapsource dat bestaat uit afwisselend berekende route via wegen en met directe stukken via wingdb omzetten naar een track. Op dit forum even zoeken naar wingdb. Zelf vind ik dit prettiger werken maar dit is uiteraard persoonlijk. In Nederland lukt het op deze manier zelfs city navigator en topo nl door elkaar te gebruiken om een route uit te zetten door afwisselend beide kaartversies te gebruiken. Wel uiteraard omzetten naar een track.
maarten1951
maarten1951
jan janssen impress/batavus florence/voordeelurenkaart/ov chipkaart/niets ontziend bestelbusje/mazda mx5
Ook ik gebruik vaak voor mijn fietstochten de route-optie en daarna via Wingdb omzetten naar tracks, ondanks de trackmogelijkheden van Mapsource tegenwoordig. Ook een beetje afhankelijk welke kaarten je ter beschikking hebt.
Frits wil je dat nog even toelichten ??
Gr.
Kees
60Cx
Dat trucje om de kruimeltjes 20.000 te laten zijn ken ik even niet.frits.danon schreef: terwijl het aantal kruimeltjes behoorlijk groot kan zijn, minimaal 10.000 maar met een trucje zelfs 20.000. Een track is een stuk makkelijker tekenen in Mapsource.
Frits wil je dat nog even toelichten ??
Gr.
Kees
60Cx
- ++ Lex ++
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 16618
- Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
- Locatie: Mellieha, Malta
Je kunt 20 tracks van 500 punten elk versturen.
Daarnaast kun je een track van 10.000 punten maken die je ACTIVE LOG moet noemen.
Als je deze verstuurt wordt hij opgenomen als de huidige track. Je moet dan wel Tracklog uit zetten, anders wordt hij overschreven.
Daarnaast kun je een track van 10.000 punten maken die je ACTIVE LOG moet noemen.
Als je deze verstuurt wordt hij opgenomen als de huidige track. Je moet dan wel Tracklog uit zetten, anders wordt hij overschreven.
Laatst gewijzigd door ++ Lex ++ op 8 mar 2007 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland