Gps (eTrex 35 Touch) valt uit

De eTrex serie met touchscreen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meneer Zwijn
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 mar 2011 21:44
Locatie: België-Leuven

Gps (eTrex 35 Touch) valt uit

Bericht door Meneer Zwijn »

De laatste tijd valt mijn eTrex 35T regelmatig uit. Op een tocht van 60 km 3 keer, dan kijk je eens op je scherm en staat hij gewoon uit.
Batterijen waren vol bij start en nog goed gevuld bij aankomst, geheugenkaartje zit er goed in, ...
Irritant.
2de dingetje: soms blijft mijn scherm “hangen”. Je rijdt bv op een lange rechte weg, kijkt nu en dan op je scherm en denkt, het is rechtdoor, blijven rijden. Na een tijdje merk je dat je verkeerd zit, ik swipe dan naar ander scherm en weer terug, en ja hoor, je moest een kilometer terug afslaan.
Irritant.
Ik denk dat ik het toestel zo’n 4 jaar gebruik. Redelijk intensief wel. Is het dan normaal dat er dingen haperen, en koop ik best beter een nieuwe? Het is alleen beetje jammer dat ik dan net hetzelfde toestel zou kopen, ik had liever gewacht op een meer moderne uitvoering. Lees: meer scherm en minder zwarte rand eromheen.
Iemand iets gelijkaardigs voorgehad? Zou een reset naar fabrieksinstellingen iets uithalen? Andere suggesties?
Laatst gewijzigd door Meneer Zwijn op 28 mei 2020 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Zumo 220 (in de kast, geen motor meer) en Etrex Touch 35 (v4.50).

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Gps valt uit

Bericht door e.vdwerf »

Yep.. herkenbaar.... Opeens kijk je naar een zwart scherm en dat heb je km's niet in de gaten. . Overigens had mijn etrex 30 nog vaker deze grappen.
Laatst startte hij op om onmiddellijk weer uit te gaan. ...en hij deed het pas toen ik de batterijen er even uithaalde. Dat was weer iets nieuws. Kan het niet reproduceren. Was door de poortjes van C&A gelopen. Oorzaak?
Was nieuw raadsel. Etrex 35 is nu ook zo'n 5 jaar oud.

Wanneer je scherm blijft hangen heb je waarschijnlijk gewoon het scherm aangeraakt en dien je op escape te drukken.

Je zou eens een harde reset kunnen geven en alles opnieuw kunnen instellen.
Ook kan het zijn dat er een corrupte track in je toestel zit . Dit kun je checken met JDM.

Ik draai op software 3.70 Tot nu de meest stabiele versie volgens mij.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
Meneer Zwijn
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 mar 2011 21:44
Locatie: België-Leuven

Re: Gps valt uit

Bericht door Meneer Zwijn »

Alle activiteiten en tracks gewist. Via-punten ook. Fabrieksinstellingen uitgevoerd. Laatste versie systeem gekozen, 4.00.
Nu heb ik via GarminExpress gekozen voor kaart opnieuw importeren, dat gaat paar uur duren.
Laatste kans voor het beestje, als hij niet genezen is, wordt hij ingewisseld. Bij inlevering zou ik een nieuwe krijgen voor 140€, aantrekkelijk voorstel. We zullen zien hoe hij zich de volgende dagen gedraagt.
Zumo 220 (in de kast, geen motor meer) en Etrex Touch 35 (v4.50).

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Gps valt uit

Bericht door e.vdwerf »

Je gebruikt kennelijk de meegeleverde garmin active topo kaart .. daar ben ik zelf niet erg blij mee. De latere versies routeren van geen kanten.
De openfietsmap doet het overigens prima.
Nu hebben onze garmin apparaten soms moeite met OSM kaarten.
M.n. de kaarten die gedownload worden van free garmin maps.

Die kunnen niet goed met rotondes overweg,
Op sommige rotondes krijg je gewoon een shutdown. In de Openfietsmap zit die "fout" er niet meer in.
Is het wellicht iets dat gebeurt op een rotonde? Dan heeft het gewoon te maken met de combinatie OSM kaart en etrex touch en toevallig een rotonde passeren... vaak loopt dan op die rotonde ook nog een routerelatie.
Ook communicatiemasten geven wel eens een shutdowneffect net als vliegveld Gilzen Rijen (denk de radar)

Zou dus nog eens checken onder welke omstandigheden dit gebeurt en welke kaart dan actief is.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
Meneer Zwijn
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 mar 2011 21:44
Locatie: België-Leuven

Re: Gps valt uit

Bericht door Meneer Zwijn »

Blijkbaar heb ik het toestel bijna 5 jaar. De tijd gaat snel. :)
Ik gebruik steeds enkel de meegeleverde TopoActive Kaarten, enkel ooit voor Marokko eens gewerkt met OpenStreetMap. Deze kaart is naderhand verwijderd.
4 jaar ging het geweldig. Geen gehannes, gewoon nu en dan aan GarminExpress en klaar.
Ik download tracks van Internet, Strava, Fietsknooppunt.be, en rijd die gewoon na. Van hier naar Rome, Barcelona,Boedapest, ...allemaal super gegaan. Tot nu dus.
Waarom ik het uitvallen vervelend vind: Ik neem mijn ritten op en stuur ze automatisch naar Strava en Garmin Connect. En nu zitten daar soms gaten tussen.
Ik weet dat de eerste toestellen wel streken hadden (van horen zeggen), maar mijn gps deed van dag 1 uitstekend zijn taak.
Routes maken op toestel zelf vind ik bij de laatste updates van de Garmin kaarten inderdaad niet geweldig. Als je niet verder gaat dan 30 km, lukt het nog wel. Ook in BaseCamp kan ik er tegenwoordig weinig mee aanvangen. Maar ik gebruik het toestel op die manier haast niet, een track is zo gevonden of gemaakt, en heel snel geëxporteerd.
Alles is opnieuw ingesteld, ga paar dagen rijden zonder track, gewoon met tripcomputer en naderhand opslaan. We zullen zien.
Zumo 220 (in de kast, geen motor meer) en Etrex Touch 35 (v4.50).

Gebruikersavatar
Meneer Zwijn
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 mar 2011 21:44
Locatie: België-Leuven

Re: Gps valt uit

Bericht door Meneer Zwijn »

Update: vandaag 50 km gereden, met track actief gemaakt want een voor mij onbekende weg. Opgeladen batterijen Eneloop Pro erin, en op pad. Na 30 min tot mijn verbazing vond ik de magenta lijn al veel minder duidelijk zichtbaar. Na twee uur nog grijziger. Toen ik thuis stopte, viel het toestel vanzelf uit. Als ik het weer opzet, geeft hij een nog 2/3 gevuld batterij-symbool.
Vorig jaar voor de eerste keer 4 Eneloop Pro batterijen gekocht met snellader Panasonic BQ-CC5S. Leek me handig op reis, grotere batterijen en snellere laadtijd. Er werd bijverteld dat deze minder lang meegaan. Vorig jaar 1 maand iedere dag 8 uur gebruikt. Half jaar stilgelegen (ben ziek geweest en geopereerd). En nu denk ik dus dat die al versleten zijn, want flauwe magenta lijn op scherm is altijd al een teken geweest van bijna lege batterij. Eerder niet gemerkt, want veel gereden met tripcomputerscherm. Ik denk dat die Pro wel héél snel minder worden.
Dus nu nog eens testen met weer gewone Eneloops en een gewone lader.
Zumo 220 (in de kast, geen motor meer) en Etrex Touch 35 (v4.50).

Gebruikersavatar
Meneer Zwijn
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 mar 2011 21:44
Locatie: België-Leuven

Re: Gps valt uit

Bericht door Meneer Zwijn »

Het euvel is zo te zien met nieuwe batterijen opgelost.
Dus, effe afronden.
Tip 1: Ik ben weer terug aan de gewone witte Eneloop batterijen met een gewone batterijlader. De zwarte Pro-Eneloop verouderen wel heel snel in mijn geval.
Tip 2: Bij storingen, hou je batterijen in de gaten. Steek er eens niet-oplaadbare in van goede kwaliteit, trouwens het is ongelooflijk hoe lang die meegaan en hoe duidelijk de magenta track dan op het scherm is.
Tip 3: De aanduiding hoe de stand van je batterij is, stelt weinig voor en is niet betrouwbaar. Ook niet als je de juiste instelling, Vooraf geladen NiMH, kiest.
Ik ga weer fietsen zonder tandengeknars. ‘t Is er het juiste weertje voor.
Zumo 220 (in de kast, geen motor meer) en Etrex Touch 35 (v4.50).

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Gps valt uit

Bericht door QuattroFrits »

Meneer Zwijn schreef: Steek er eens niet-oplaadbare in van goede kwaliteit, trouwens het is ongelooflijk hoe lang die meegaan en hoe duidelijk de magenta track dan op het scherm is.
Een oplaadbare batterij is 1,2 Volt en een niet oplaadbare batterij is 1,5 Volt.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Plaats reactie

Terug naar “eTrex Touch”