Hoe bepaal ik zelf op welk punt ik de route start met de 595

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin, introductie 2016
Gebruikersavatar
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2016
Lid geworden op: 16 apr 2004 21:52
Locatie: Malden

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door Toontje »

pheufk schreef:Toch niet als je herberekenen uit heb staan
Piet, de route naar het eerstvolgende waypoint wordt door het toestel berekend; daarna blijft de route origineel. Rekenen naar het eindpunt geeft dus een nieuwe route. Dat ouwe ding van jou doet dit inderdaad niet.
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo XT met Schuberth S2 Sport + SRC en Samsung S21 op Triumph Tiger 800 XRT 2019 en Suzuki RF900R 1996.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door FM »

Toontje schreef:Als je een track door het toestel laat omrekenen naar een route, kan je nooit met vaste waypoints werken, zoals tanken, koffiepauze, lunch, bezoek aan een of ander.
Dat klopt, als je dit absoluut wil, moet je met een route werken.
Je moet dan wel weten naar welk volgende punt je wil navigeren als je om de één of andere reden de route opnieuw moet activeren. En die methode van jou is wel iets minder eenvoudig dan wanneer je enkel een eindpunt hebt. In dat geval kan je je bijna niet vergissen.
Toontje schreef:Verder is het ook lastig om rechtstreeks naar het eindpunt, bv. het volgende hotel, te navigeren, omdat je dat niet hebt als waypoint.
Dat valt nog gemakkelijk te omzeilen door die waypoints ook mee te sturen naar je toestel.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

hka
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 891
Lid geworden op: 3 jun 2008 19:39

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door hka »

Maak alle harde punten zacht op een paar na bijv. koffie-, lunch adres, museum en geef deze een duidelijke naam. Als je dan een punt moet selecteren weet je tenminste waar je zit op de route.

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door Hans K »

Zit met hetzelfde probleem. Garmin heeft echte geen oplossing hiervoor helaas. Op de oude toestellen kon je gewoon een route selecteren welke dan op de kaart werd weergegeven. er kwam een pijltje in beeld welke richting je uit moet om vanaf jouw positie naar het begin punt te rijden, maar er werd gelukkig niets berekend. Je kon gewoon op de kaart naar de route toe rijden (hoe en waar maakt niet uit) en zodra je op de route bent werden gewoon de aanwijzingen gegeven. Wel natuurlijk altijd alleen softe punten gebruiken (maar dat doet toch iedereen altijd al??). Dit werkt niet meer op de 595 helaas.
Met de 595 is de enige mogelijkheid die een beetje vergelijkbaar hierboven ook al gegeven. Kies niet voor "GA" maar voor "KAART" dan zie je de route en waar jezelf bent. zodra je op de route bent (zorg dat je dit heel zeker weet) kun ja de route starten en dan wordt er niet (her)berekend. Als je nog niet precies op de route bent wordt er wel weer herberekend en dan kun je een heel andere route krijgen. LET DUS OP DAT JE ECHT OP DE ROUTE ZIT!!!
Erg jammer dat je dus zo ingewikkeld moet doen om gewoon een route te activeren zonder (her)berekenen.
Ik hoop dat deze "bug" met een volgende update verholpen is.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door Frank »

Ik snap het niet goed, je zorgt er toch altijd voor dat je een route maakt die start bij het startpunt dat je zelf gekozen hebt? Desnoods "plak" je een stukje extra route aan een bestaande of gekregen route! Even wat voorbereiding is toch niet teveel gevraagd?

Het enige echte nadeel wat aan de werkwijze van de nieuwe generatie Zümo's is, als je (noodgedwongen) van de route afwijkt (b.v. voor een lunchplek of een tankstation). Maar dan is de afstand toch niet zo groot, zodat je gemakkelijk op "zicht" naar de route terugrijdt en daar opnieuw activeert. Zie ook het filmpje van MrGPS.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door RonalT »

Ik zorg dat ik altijd een track bij de hand heb. Deze track kan je gebruiken om naar toe te rijden. Als je daar bent laat je de track omrekenen naar een route ....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door Hans K »

Ik snap wel dat er allerlei "work-arrounds" zijn om minder last te hebben van deze "bug", maar het is toch simpeler als er gewoon ook een mogelijkheid is om NIET voor een startpunt te kiezen en onderweg gewoon de route op te pakken zodra je erop rijd.
Het gaat mij erom dat ik rijdend op de motor nu veel moet denken en vooral kiezen en niet gewoon de route zie en er naartoe en dan verder kan rijden. Dit geeft extra gevaar i.v.m. aandacht verdeling.
Het zou toch simpel moeten zijn om een route gewoon te activeren zonder een aanlooproute??
Je kunt toch best zelf kijken hoe je rijd om op de route te komen, of zijn we dat verleerd inmiddels?
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Mzeist
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 620
Lid geworden op: 13 mei 2009 22:47
Locatie: Marcel, Zeist

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door Mzeist »

RonalT schreef:Ik zorg dat ik altijd een track bij de hand heb. Deze track kan je gebruiken om naar toe te rijden.
het nadeel van het tonen van een track op een 595 is dat de autozoom functie het dan niet meer doet als je op een actieve route rijdt.
Groet, Marcel.

Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door FM »

Hans K schreef:.
Het gaat mij erom dat ik rijdend op de motor nu veel moet denken en vooral kiezen en niet gewoon de route zie en er naartoe en dan verder kan rijden. Dit geeft extra gevaar i.v.m. aandacht verdeling.
Dat is inderdaad een punt. Met de vroegere Zumo's reed je op zicht ernaartoe, en eens op de route neemt het toestel simpelweg de route op.

Nu moet je op zicht naar de route rijden (met behulp van het spoor of de kaartweergave), en dan moet je effectief de route starten, waarbij je dan ook nog een hard viapunt moet selecteren. Dat zijn handelingen die ja al rijdend moet doen. Of je moet even stoppen, wat ook niet altijd zonder gevaar is, en bij mederijders als amateuristisch overkomt...

We hebben dus wel een oplossing gevonden, maar het is zeker een achteruitgang tegenover vroeger.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door RonalT »

Hans K schreef:....
Het gaat mij erom dat ik rijdend op de motor nu veel moet denken en vooral kiezen en niet gewoon de route zie en er naartoe en dan verder kan rijden. Dit geeft extra gevaar i.v.m. aandacht verdeling.
Je moet niet rijdend allerlei dingen uitvoeren. Een stoppen en dan datgene doen wat nodig is.
Hans K schreef:Het zou toch simpel moeten zijn om een route gewoon te activeren zonder een aanlooproute??
Je kunt toch best zelf kijken hoe je rijd om op de route te komen, of zijn we dat verleerd inmiddels?
Dat lijkt er wel op. Zoals ik al eerder schreef, je stuur een track naar je toestel en laat deze omrekenen naar een route.
De track maak je zichtbaar.
Daar kan je naar toe rijden door zelf te kijken, ik ben dat niet verleerd. Als je op de track ben activeer je de route en rijden maar.

Simpeler kan het niet.
FM schreef:....de route starten, waarbij je dan ook nog een hard viapunt moet selecteren....
Als je gebruik maak van een track die je omreken zijn er maar twee harde punten, begin en einde.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. :?
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door FM »

RonalT schreef:De track maak je zichtbaar.
Daar kan je naar toe rijden door zelf te kijken, ik ben dat niet verleerd. Als je op de track ben activeer je de route en rijden maar.

Simpeler kan het niet.
Simpeler kan het niet op de 590/595. Op de 550/660 was het wel simpeler.
RonalT schreef:Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. :?
Zo moeten we er inderdaad maar mee omgaan.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door Hans K »

Zucht... Het is dus niet anders. Vroeger met mijn SP-2820 ging dat allemaal veel simpeler. Dat was een toestel die gewoon onder het rijden kon bedienen. Nu wordt het allemaal zo ingewikkeld dat je steeds zou moeten stoppen.
Het wordt er dus allemaal niet veiliger op. Het zou goed zijn als Garmin hier iets aan doet.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door RonalT »

Hans K schreef:Zucht... Het is dus niet anders. Vroeger .....
Vroeger..., toen de konijnen nog slagtanden hadden.
Hans K schreef:....met mijn SP-2820 ging dat allemaal veel simpeler. Dat was een toestel die gewoon onder het rijden kon bedienen. Nu wordt het allemaal zo ingewikkeld dat je steeds zou moeten stoppen.
Het wordt er dus allemaal niet veiliger op. Het zou goed zijn als Garmin hier iets aan doet.
Hmmmm, dus het was veiliger om je toestel rijdende te bedienen?
Helaas rijden we met snelheden dat we gedurende de 3 seconde afleiding 50-70 meter afleggen.....

Dus blijf niet hangen aan hoe geweldig vroeger alles was, maar als je een eenvoudiger te bedienen toestel wil raad ik je een TT 4xx aan (ervaring van anderen).
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door Hans K »

RonalT, jazeker, het is veiliger om onder het rijden soms op één knopje te drukken dan nu te moeten kiezen tussen een heleboel knopjes (eigenlijk geen optie) en steeds op de meest onmogelijke plekken de kant in er dan weer de weg op. En dan haast krijgen omdat het te lang gaat duren.
Een TomTom is voor mij geen optie gezien de beperkte mogelijkheden.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: hoe kan ik voorkomen dat 595 ML naar de route rijdt

Bericht door Mgent »

Ik volg al geruime tijd de TT fora, en wees gerust het is daar ook kommer en kwel. Het gras is dus niet groener aan de overkant. Net zoals de overstap Mapsource/Basecamp, is het nu ook aan de nieuwe toestellen en hun manier van werken, wennen.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 595LM”