Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin, introductie 2016
willempolman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
Locatie: Bennekom

Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door willempolman »

Beste mensen,
Mijn Zumo 395 (occasion via Waypoint Notter) na enkele weken nu pas getest op de weg (in een auto).
Lukte niet eerder ivm een ongelukje.

De Zumo 395 heb ik ingesteld op automatisch inzoomen, Op het scherm zie ik de routelijn veel dunner dan ik gewend was op mijn Zumo 550. Ik weet niet of dat is in te stellen. Er is voor mijn gevoel te weinig verschil met de routelijn en de weg op de kaart. Vrij kort na mijn vertrekpunt moet ik een weg volgen met kort na elkaar enkele afslagen. Keer naar rechts, keer naar links. Het gekozen symbool is de pijlpunt, die ik prettiger vindt dan het motorsymbool.
De afslagen zijn in de routelijn wit. Maar die zijn net zo dik als de routelijn zelf en die is zoals ik aangaf erg dun. De routepijl dekt de weg en de kort na elkaar komende bochten volledig af. Natuurlijk, ik kan de spraakaanwijzingen volgen. Maar in mijn oude 550 sprong voor het naderen van de bochten of afslagen het scherm op forse vergroting en zo kon je perfect de juiste afslagen pakken. Soms is het gewoon lastig zien als je niet uitvergroot.

Mijn Zumo 395 vergroot echter niets. Toch staat auto zoom aan. Wat kan er fout gaan, wat stel ik niet goed in?

Anders gezegd: bij de oude Zumo volgt bij de afslag een flinke uitvergroting die direct erna bij vervolgen van de weg weer terugvalt naar het standaard beeld, bij de Zumo 395 gebeurd er niets. Auto zoom staat dus aan !!

Ik heb via het toestel schermafdrukken gemaakt, zodat men kan zien wat ik bedoel, maar weet niet waar het toestel die bewaard. En weet ik ook niet hoe ik dat naar mijn PC krijg om hier te tonen.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door Frank »

De routelijn van de Zümo 3xx serie is inderdaad vrij dun, maar vond ik toch goed af te lezen (heb een aantal jaren met een Zümo 350 rondgereden). Kleur (magenta) is toch echt wel afwijkend van de kleuren van de wegen & straten.
Wist je dat je dit ook zelf kunt aanpassen voor de Zümo serie: https://www.javawa.nl/zumokleuren.html
Hiermee kan je kleuren maar ook dikte van de lijn (en ook de randen ervan) wijzigen.

Wat betreft Autozoom; dat zou gewoon moeten werken, en dan zoomt de Zúmo in tot 50 m en dat is meestal wel voldoende in mij ervaring
Zo op grond van dit bericht kan ik niet raden wat er aan de hand zou kunnen zijn. Zit je wel in het goede profiel? Dit soort instellingen kan je voor ieder profiel apart instellen.

De opgeslagen afbeeldingen kan je terugvinden in één van de mappen op de Zümo. Sluit deze aan op de PC, zorg ervoor dat de MTP instellingen correct staan (zie: https://www.javawa.nl/mtp.html) en benader de Zümo met de Verkenner (Windows). Ik weet niet meer precies in welke map de afbeeldingen staan, maar dat is snel gevonden.

Edit: Effe een brainwave: er was volgens mij ook iets met 3D of 2D stand. In de 3D weergave is het zoomgedrag anders dan bij 2D. Ik kan het nu niet checken met het toestel. Ik rij altijd in de 2D stand (koers boven) en nooit problemen gehad met automatisch inzoomen, werkte altijd.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door Mgent »

Ik heb zelf een 595, maar ook in de 395 wekt het wel denk ik.
Op je toestel heb je map met " THEMES" staan, dat zijn de verschillende schermen die je kan wisselen.
Met volgende software: http://www.javawa.nl/zumokleuren.html
kan je nu die verschillende themes gaan wijzigen. Ook de dikte van een spoor, route en kleuren kan je aanpassen. Ook op het internet zijn er al gemodifieerde te vinden die je zo op je toestle kan zetten.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

willempolman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
Locatie: Bennekom

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door willempolman »

Mgent schreef:Ik heb zelf een 595, maar ook in de 395 wekt het wel denk ik.
Op je toestel heb je map met " THEMES" staan, dat zijn de verschillende schermen die je kan wisselen.
Met volgende software: http://www.javawa.nl/zumokleuren.html
kan je nu die verschillende themes gaan wijzigen. Ook de dikte van een spoor, route en kleuren kan je aanpassen. Ook op het internet zijn er al gemodifieerde te vinden die je zo op je toestle kan zetten.
Frank, die eerder reageerde was je net voor m.b.t. die lijndiktes etc. Maar bedankt voor de info. Dat veranderen van de lijndikte en kleuren bewaar ik voor later. Iets te ingewikkeld nu.

Belangrijker is voor mij de zoomfunctie. Ik begrijp niet waarom de 395 niet fors inzoomt net voor een afslag. Ik heb het overigens niet over de rijbaan assistentie (snelweg). Die heb ik nog niet kunnen proberen, want ik ben de snelweg nog niet op geweest.

Het gaat me nu gewoon om de vergroting/inzoomen bij linksaf, rechtsaf, rotonde, etc.
Groet, Willem

willempolman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
Locatie: Bennekom

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door willempolman »

Frank schreef:https://www.javawa.nl/zumokleuren.html

Wat betreft Autozoom; dat zou gewoon moeten werken, en dan zoomt de Zúmo in tot 50 m en dat is meestal wel voldoende in mij ervaring
Zo op grond van dit bericht kan ik niet raden wat er aan de hand zou kunnen zijn. Zit je wel in het goede profiel? Dit soort instellingen kan je voor ieder profiel apart instellen.

https://www.javawa.nl/mtp.html)
Hallo Frank, bedankt voor de uitgebreide uitleg. De lijnen laat ik even voor wat het is. Mij te ingewikkeld nu.
De afbeeldingen zoek ik ook later even, omdat ik denk dat mijn uitleg wel duidelijk was.
e instructie is duidelijk.

Het belangrijkste voor nu is het inzoomen. Bij linksaf, rechtsaf, rotonde, etc. moet het beeld gewoon vanaf 50 of 60 meter tevoren flink uitvergroten en dat gebeurd niet. Met name in de bergen, of bij kort achterelkaar enkele afslagen is dat een must.

Ik las ergens op het forum iets over iemand die zoiets had en meerdere kaarten actief had.
Maar dat heb ik volgens mij niet.
In mijn 395 staat bij Mijn Kaarten:
Aangevinkt: CN Europa NTU 2019.30 Foursquare
Aangevinkt: CN Europa NTU 2019.30 All South
Aangevinkt: CN Europa NTU 2019.30 All North
Groet, Willem

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door Mgent »

Neen deze kaarten mogen samen actief zijn, echter niet met oa motorkaarten of dergelijke.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

willempolman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
Locatie: Bennekom

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door willempolman »

Dit bedoel ik:

594502.png
594502.png (38.22 KiB) 1149 keer bekeken
589793.png
589793.png (60.79 KiB) 1149 keer bekeken
Groet, Willem

willempolman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
Locatie: Bennekom

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door willempolman »

Zojuist heb ik binnen het forum gezocht en in 2017 was er een soortgelijke vraag.

In 3D wel zoom , maar in 2D amper. Ik heb net zelf ook getest in 3D, wat ik zelf heel naar rijden vindt. De zoom is er inderdaad wel beter, maar veel is het niet. De bewegingen van de cursor de bochten om zijn echt schokkerig en onduidelijk t.o.v. dat oude barrel wat ik had. Maar in 2D is dat schokkerige er ook, en dan zie je ook nog eens de onderliggende weg/afslag niet, omdat er amper zoom is.

Wat dit betreft was de weergave op de Zumo550 perfect,

Ik moet zeggen dat het me zeer tegenvalt, zeker als je bedenkt dat er tussen de 550 en 395 een 8 tot 10 jaar ontwikkeling zit. Erg slecht van Garmin. Zoals ik het nu zie, is er blijkbaar weinig aan te doen. Tussen 2017 en nu zit ruim een jaar met firmware updates en geen aanpassing blijkbaar.

Wonderlijk dat ik er niet meer mensen over hoor.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door Mgent »

Misschien eens contact nemen met Waypoint, je beht tenslotte garantie, en hebben zij een oplossing voor u. Het feit dat er niet over geschreven wordt betekent eigenlijk dat er weinig of geen mensen een probleem mee hebben.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door RonalT »

willempolman schreef:....de Zumo550 perfect,

Ik moet zeggen dat het me zeer tegenvalt, zeker als je bedenkt dat er tussen de 550 en 395 een 8 tot 10 jaar ontwikkeling zit. ....
De ZUMO 550 was inderdaad het meest perfecte toestel wat Garmin ooit op de markt heeft gebracht. (denk ik)
Dat de 395 je tegenvalt is begrijpelijk. Na een ZUMO 550 valt alles tegen :-)

Dat de pijlen en lijnen er anders uit zien heeft overigens niets met 10 jaar ontwikkeling te maken, maar eerder dat het een keuze is van Garmin om het zo uit te voeren als het nu is.

Nu hebben wij een 340, misschien vergelijkbaar of niet vergelijkbaar met een 395..... ik zal een paar plaatje toevoegen
412586.png
412586.png (45.78 KiB) 1099 keer bekeken
414850.png
414850.png (39.56 KiB) 1099 keer bekeken
416160.png
416160.png (35.35 KiB) 1099 keer bekeken
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

willempolman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
Locatie: Bennekom

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door willempolman »

Mgent schreef:Misschien eens contact nemen met Waypoint, je beht tenslotte garantie, en hebben zij een oplossing voor u. Het feit dat er niet over geschreven wordt betekent eigenlijk dat er weinig of geen mensen een probleem mee hebben.
Zal ik doen, maar had eigenlijk gedacht dat medewerkers hier ook meekijken van tijd tot tijd en dan zouden reageren.
Met je opmerking dat er misschien weinig of geen mensen een probleem mee hebben, bedoel je misschien, dat ze er geen punt van maken?
Groet, Willem

willempolman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
Locatie: Bennekom

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door willempolman »

RonalT schreef:
willempolman schreef:....de Zumo550 perfect,

Ik moet zeggen dat het me zeer tegenvalt, zeker als je bedenkt dat er tussen de 550 en 395 een 8 tot 10 jaar ontwikkeling zit. ....
De ZUMO 550 was inderdaad het meest perfecte toestel wat Garmin ooit op de markt heeft gebracht. (denk ik)
Dat de 395 je tegenvalt is begrijpelijk. Na een ZUMO 550 valt alles tegen :-)
Dat de pijlen en lijnen er anders uit zien heeft overigens niets met 10 jaar ontwikkeling te maken, maar eerder dat het een keuze is van Garmin om het zo uit te voeren als het nu is.
Nu hebben wij een 340, misschien vergelijkbaar of niet vergelijkbaar met een 395..... ik zal een paar plaatje toevoegen
Bedankt voor je voorbeelden. Als je die vergelijkt met die van mij, zie je dat er totaal geen inzoom is bij mij. Van de 3D stand heb ik geen voorbeeld, maar die is ook maar iets beter. In iedergeval klopt het niet dat er verschil is tussen de 3D en 2D modus bij mij (en anderen, zoals ik gelezen heb). Blijkbaar niet bij iedereen, wat ook wonderlijk is.

Ik moet zeggen dat ik ook van jouw voorbeelden ook niet enthousiast ben geworden, maar het is wel een stuk beter.
Mijn firmware is de laatste versie volgens Garmin Express, dus dat moet goed zitten.

Je rijd op een motor, moet goed op de weg letten en ook als je wel luistert via een headset, moet op het scherm zeer duidelijk zijn hoe je afslaat, welke kant je opgaat. Je zit ruim 80 cm van zo'n scherm af meestal, met zonnebril op. Als dan je aanwijzer (motor of pijl) alles geheel bedekt en wat schokkerig beweegt over die onderliggende weg die je dus niet ziet (je denkt dan: is het nu links of rechts), is dat gewoon niet goed.

Ik hoop dat er nog wat reacties komen. Ik zal Waypoint zelf uiteraard ook peilen, maar had gedacht dat medewerkers hier ook meekijken en zouden reageren. Aan de andere kant, die kunnen niet de hele dag hiermee bezig zijn denk ik.

Ik zag wel op een post uit meen ik 2017, dat er met de zoom instelling iets aangepast kan worden, maar duidelijke instructie ontbreken. Ik heb op dat onderwerp ook gereageerd.

Hieronder de instellingen die je bereikt via het speciale Developer menu, maar ik weet niet of die instellingen goed zijn, anders moeten en wat er dan moet staan.

Nu staat er:
auto zoom enabled; true
driving locall 0,2 zoom
driving highway 0,8 zoom
driving ramp 0,2 zoom
routing local 500 minor unit zoom
routing highway 0,8 zoom
routing ramp 0,2 zoom
Groet, Willem

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door Frank »

Er zijn twee soorten van in en uit zoomen:
Ten eerste het inzoomen bij het naderen van een door de route bepaalde afslag/richtingverandering. Dat wordt bepaald door de stand "Autozoom".

Ten tweede heb je het automatisch in en uitzoomen afhankelijk van de snelheid! De Zümo zoomt dan automatisch uit als je boven een bepaalde snelheid rijdt en weer in als je daaronder komt. Dit kan je niet uitzetten!
Ik weet niet precies welke snelheidsgrenzen daarvoor gelden. 60 mph (=97 kmh) is daar in ieder geval één van. Dat kan je wijzigen door, als je met die snelheid rijd het zoomniveau even handmatig aan te passen. Deze setting wordt vastgehouden, ook als je het toestel uitzet. Dat is ook besproken in één van de posts over het inzoomen van de Zümo series. Ik weet niet zeker of dit dezelfde settings zijn als in het "Developer menu". Wellicht kan iemand abders daar iets over zeggen.

Dit laat onverlet dat het automatisch inzoomen bij route-richtingsveranderingen bij jou blijkbaar niet werkt, terwijl dat normaliter (de 340 van RonaIT, de 350 én de 590 van mij) gewoon zou moeten werken. Waarom dat niet werkt is mij vooralsnog niet duidelijk... Heb je het toestel al eens helemaal uitgezet en daarna weer opgestart?
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

willempolman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 nov 2008 23:28
Locatie: Bennekom

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door willempolman »

Frank, het gaat in dit geval nog om het inzoomen bij het van richting veranderen. Dat teste ik nu alleen nog op binnendoorwegen. Juist daar is het cruciaal, omdat zijwegen, splitsingen, etc. soms vlot achterelkaar komen. Ik val in herhaling, maar bij niet inzomen zie je feitelijk gewoon niet wat er gebeurd. Als je een flinke rotonde in de route hebt, of splitsing van rijbanen op een snelweg, of duidelijke grote op-en afritten op een snelweg (of er naartoe), is het nog wel te overzien, letterlijk. Maar ook dan is het niet handig zonder zoom.

Zo heb ik nog niet getest of de rijbaan assistentie wel werkt. Als het goed is moet de 395 daar zeer duidelijk illustraties bij tonen. Dat ga ik nog testen. Helaas kan ik dat ivm botbreuken nog even niet op de motor doen en ben afhankelijk van iemand die rondjes met me tijd in een auto.

Daardoor heb ik de zoomfunctie bij verhogen en verlagen van de snelheid nog niet gecontroleerd. Bij de rit enkele dagen terug (in auto), kwam ik niet boven 55 km/uur.

Ik heb me ook nog afgevraagd of de simulatie het probleem was (daarbij ontdekte ik het), mbt de richting verandering, maar bij het echte rijden gebeurde het dus ook niet.

Aan/uitzetten (helemaal dus) heb ik al gedaan na de heenweg. Terugweg zelfde probleem.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zumo 395 zoomt niet in/routelijnen erg dun

Bericht door Mike Schenk »

willempolman schreef:Zo heb ik nog niet getest of de rijbaan assistentie wel werkt. Als het goed is moet de 395 daar zeer duidelijk illustraties bij tonen. Dat ga ik nog testen.
Dat werkt alleen als de route door het apparaat zelf is gegenereerd. Als je een route maakt in Basecamp en die vervolgens in de Zumo zet dan werkt rijbaanassistentie niet omdat Basecamp dat niet ondersteund.

Anders gezegd, bestemming kiezen en de Zumo laten rekenen leidt er toe dat het werkt. De Trip Planner op de Zumo gebruiken en die de route laten uitrekenen werkt ook, maar in andere gevallen werkt het niet.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 395LM en 345LM”