FIT bestanden.

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

FIT bestanden.

Bericht door EddyG »

Ik laat telkens door mijn Oregon 750t zowel de GPX bestanden optekenen als de FIT bestanden.
Dubbelop is dubbel zo lekker. :?
Na een uitstapje heb ik per ongeluk de GPX file gewist, maar gelukkig had ik de FIT file nog.
Door problemen met de Oregon waren dat er nog 2 ook (bewust).
Ik wil nu deze files met Basecamp aan elkaar verbinden tot 1 file en daarvan de GPX exporteren.
Maar toen kwam het: dit FIT bestand laat zich niet importeren in Basecamp, Oregon heeft firmware 2.80.
Oude FIT files (van firmware 2.60) laten zich wel importeren.
Dit dus als BUG voorgelegd aan Garmin en nu loop ik spaak en kom geen stap verder.
Dit is de laatste reactie van Garmin.
Zoals eerder aangegeven hebben wij dit gecontroleerd met het software team en is dit helaas niet mogelijk omdat deze bestanden geen kaart gegevens bevatten. Bestanden zonder kaart gegevens kunnen niet worden ingelezen door Basecamp.

Deze reactie heb ik nu een paar keer gehad.
Op mijn opmerking dat volgens mij in FIT bestanden helemaal geen kaart gegevens zitten wordt niet gereageerd.
Althans ik heb in de SDK van het FIT formaat dat niet terug kunnen vinden, maar mogelijk heb ik niet goed gekeken.

Mijn vraag is nu:
1. Kan iemand bevestigen dat zij/hij ook FIT files van 2.60 en ouder wel kan inlezen en FIT files van 2.80 niet?
2. Kan iemand antwoord geven op de vraag of en waar kaart gegevens in FIT files zouden moeten staan?

Alvast bedankt.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: FIT bestanden.

Bericht door e.vdwerf »

Op vraag 1: geen idee. 'k Heb geen Oregon.
Op vraag 2: Lijkt me niet.

Wat ik zou doen is: 'k Heb ook wel eens na een lange tocht per ongeluk m'n spoor gewist.
Ga via menu naar activiteitengeschiedenis->Open het betreffende fit-bestand> Klik op de drie streepjes rechtsonder. (Zal op een Oregon niet anders zijn dan op een Etrex touch> Kies "Opslaan als spoor".
Nu heb je weer een "spoor" (gpx)
Nu kun je het gewoon inlezen in basecamp.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: FIT bestanden.

Bericht door EddyG »

Leuk dat antwoord, maar ik heb er niet zoveel aan.
Ik heb ook wel een oplossing gevonden voor mijn probleem.
Bijvoorbeeld door in Garmin connect die FIT bestanden gewoon te uploaden en een GPX te exporteren.
Daar worden die FIT bestanden wel gewoon geaccepteerd.
Dus de oplossing is er wel, maar het gaat meer om het feit dat het met versie 2.60 nog wel ging maar nu met 2.80 niet meer.
En vervolgens geeft Garmin een niets zeggend antwoord.
Ik wil eigenlijk het antwoord van Garmin weerleggen en dat de (in mijn ogen) BUG opgelost wordt.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2106
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: FIT bestanden.

Bericht door MPX-NL »

Ik vrees dat het weinig zin heeft omdat het softwareteam het niet echt snapt :cry: :cry: :cry:
Je kan alleen maar hopen dat er nog een aantal dezelfde klachten binnenkomen, misschien dat ze dan wakker worden.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: FIT bestanden.

Bericht door EddyG »

Dat heeft wel zin. Ik zoek alleen nog één medestander.
Bij een andere bug heb ik na aandringen en bewijsmateriaal wel gelijk gekregen.
Die wordt nu onderzocht en (hopelijk) opgelost, ook dat is na diverse email pas tot standgekomen.
Hier krijg ik om een of andere reden telkens het standaard antwoord terug, zonder dat op inhoudelijke vragen wordt ingegaan, zoals waar de kaart gegevens in het FIT bestand zitten.
Ik laat het er niet bij zitten, maar zoek nu eerst naar wat meer bevestiging / bewijs van de BUG.

Dus wie o wie bewaart ook FIT bestanden en heeft die van versie 2.60 en 2.80 en wil die even in Basecamp inlezen en hier de bevindingen melden?
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: FIT bestanden.

Bericht door EddyG »

Dit nog gevonden bij de firmware 2.70:
-Fixed fit file support for track logs with greater than 20,000 points

Hier zal het dus fout gegaan zijn. Overigens hebben mijn files veel minder punten.
Zoals zo vaak bij Garmin: 1 bug oplossen en je krijgt er minimaal 1 nieuwe BUG voor terug.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

FritsB
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2017 19:12

Re: FIT bestanden.

Bericht door FritsB »

Ik heb het zelfde probleem: Ik heb net een Oregon 750t aangeschaft; de eerste keer werkte het synchroniseren via de Connect IQ APP (via Bluetooth) en via Express (Usb).
Na de eerste update werkte dit niet meer. (Synchronisatiefout)
Op zoek naar de oorzaak heb ik geprobeerd de FIT bestanden is Basecamp te laden dit was niet mogelijk. Ik heb geprobeerd de bestanden te repareren maar geen van de tools lukt het en enkele crashen zelfs op de FIT bestanden. Ook conversie tools werken niet. Handmatige upload naar Connect werkt ook niet.
Met FIT bestanden van een Edge 800 werkt bovenstaande allemaal wel.
Mijn conclusie is dat de FIT bestanden een verkeer formaat hebben.

Het is mogelijk om de bestanden op de Oregon 750 om te zetten naar GPX, maar dan wordt het hartslagsignaal verwijderd en die vind ik nu juist belangrijk.(Waarom??? op de 450 zit de hartslag ook in de GPX.)

Ik heb een mail naar Garmin gestuurd en wacht hun antwoord af, maar als ik zo de vele berichten op internet lees ben ik bang dat dit deze week dus nog niet opgelost is.

Ik heb voor de Oregon gekozen omdat ik daarmee de activiteiten via mijn mobiele telefoon zou kunnen uploaden. Zo heeft deze geen meerwaarde t.o.v. de 450.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: FIT bestanden.

Bericht door Rush FZ1N »

Je kunt de Oregon ook instellen op GPX/FIT via geavanceerde instellingen.
Ik heb het zo staan en na thuiskomst wordt de opgeslagen track automatisch en compleet met Garmin Connect en Strava gesynchroniseerd. (Via de Wifi).
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

FritsB
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2017 19:12

Re: FIT bestanden.

Bericht door FritsB »

Het punt is dat ik dan altijd moet wachten tot ik thuis ben of ik moet mijn laptop weer meenemen op reis, of allerlei trucjes op de smartphone uithalen.
De GPX/FIT functie is wel leuk, maar in de GPX staan bij de 750t weer geen sensoren in zoals hartslag.
Garmin geeft aan dat de Oregon met Connect en Express werkt, dan moet hij dat ook kunnen.
(Mijn Oregon heeft Software versie 3.20)
Laatst gewijzigd door FritsB op 12 mei 2017 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: FIT bestanden.

Bericht door EddyG »

Bij mij staan overigens wel de Hartrate, Cadans en Temp in de GPX file.
Deze staan overigens in de Garmin extention: <gpxtpx:TrackPointExtension>
Het ging mij erom dat met een versie verhoging de FIT bestanden niet meer te verwerken zijn.
Ik las altijd de FIT bestanden in Sporttracks in, maar dat werkt nu niet meer sinds versie 2.80
Als je in Sporttracks GPX bestanden inleest dan worden de (sub) elementen van de garmin extention niet meegenomen.
Ik ga het nog eens aankaarten bij Garmin. Ze net zolang lastig vallen tot het is opgelost.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: FIT bestanden.

Bericht door Rush FZ1N »

FritsB schreef:De GPX/FIT functie is wel leuk, maar in de GPX staan bij de 750t weer geen sensoren in zoals hartslag.
Garmin geeft aan dat de Oregon met Connect en Express werkt, dan moet hij dat ook kunnen.
De sensoren werken bij mij wel met deze instelling.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

FritsB
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2017 19:12

Re: FIT bestanden.

Bericht door FritsB »

Nu krijg ik in deze instelling idd ook mijn hartslag in de GPX. Als ik de FIT op de Oregon omzet naar GPX echter niet.
Synchroniseren lukt nu heel af en toe maar niet met alle tracks. Het is onduidelijk waarom en wat er mis gaat.wat er mis gaat.
De FIT bestanden zijn nog steeds niet te gebruiken in Basecamp en andere programma's. :(

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5622
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: FIT bestanden.

Bericht door keesm »

FritsB schreef:De FIT bestanden zijn nog steeds niet te gebruiken in Basecamp en andere programma's. :(
Is hier nog wat nieuws te melden??

k loop er met mijn nieuw Gpsmap 66s ook tegenaan dat een opgeslagen fit-bestand vanuit de gps niet in te lezen is met Basecamp of bijv. RTWTool ondanks dat die programma's aangeven fit te ondersteunen.
(Met al dat synchroniseren via Connect etc. heb ik me nog niet bezig gehouden.)

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: FIT bestanden.

Bericht door Rush FZ1N »

keesm schreef:
FritsB schreef:k loop er met mijn nieuw Gpsmap 66s ook tegenaan dat een opgeslagen fit-bestand vanuit de gps niet in te lezen is met Basecamp of bijv. RTWTool ondanks dat die programma's aangeven fit te ondersteunen.
(Met al dat synchroniseren via Connect etc. heb ik me nog niet bezig gehouden.)
Ik kan de fit bestanden niet rechtstreeks van de Garmin openen. Wel via de verkenner in Windows.
Deze bestanden kan ik dan openen met BaseCamp.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5622
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: FIT bestanden.

Bericht door keesm »

Hoe bedoel je dat.
In Verkenner kan ik het FIT-bestand ook openen en dan zie ik de track in het programma GPXSee (kennelijk dat programma eerder gelinkt aan fit). Maar dan heb ik nog geen link met Basecamp. In GPXSee kan ik deze niet opslaan als gpx en dan inlezen in Basecamp.
Via jouw Verkenner-route: sla je het bestand dan op in andere extensie (gpx?) en (hoe) lees je die dan in, in Basecamp?

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Montana 7x0 & Oregon 7x0 serie”