Satellietfix duurt lang

Plaats reactie
Helmar
Berichten: 129
Lid geworden op: 9 jul 2012 21:24
Locatie: Hoorn NH

Satellietfix duurt lang

Bericht door Helmar »

De laatste tijd valt het ij op dat mijn Oregon 750T lang nodig heeft om een satelliet-fix te krijgen.
Zoals ook vandaag. De laatste keer in omgeving van Houten gebruikt en uitgezet en nu in Hoorn weer aangezet. Ik begrijp dat ie dan even moet beseffen dat ie zich niet meer in Houten bevindt en dat er een nieuwe satelliet-fix moet komen.
Maar het gebeurt ook nu weer dat het dan zomaar een minuut of 2 duurt. Ik ben buiten, vrij van gebouwen en bomen, goed zicht op de hemel. Vandaag weliswaar bewolkt wat natuurlijk niet helpt voor een heel snelle fix, maar ook tijdje terug met flink blauw in de lucht duurde het ook meet dan anderhalve minuut.

Ik heb GPS met Glonass (en voor de zekerheid ook Waas) aan staan. Softwareversie is 3,60 maar ook met de vorige versie hetzelfde euvel.

Herkent iemand zich hierin of moet ik me gewoon niet druk maken en eerst gps aanzetten, koffie zetten en dan pas op pad gaan?

JanVandekerckhove
Berichten: 5
Lid geworden op: 3 aug 2016 19:44

Re: Satellietfix duurt lang

Bericht door JanVandekerckhove »

Ik heb dat ook voor. Met mijn Oregon 450 en 600 heb ik dat niet.

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: Satellietfix duurt lang

Bericht door EddyG »

Sats zenden ephemeris en almanac data en deze is normaal ongeveer 4 uur geldig.
Deze data wordt gebruikt om te binnen die 4 uur een snelle fix te krijgen.
De GPS berekent dan waar de sats ongeveer staan en welke zichtbaar zijn.
Als je de GPS verplaatst klopt die data natuurlijk ook niet.
Het termijn waar binnen dis data geldig zal per apparaat intern door Garmin bepaald worden.
Dit zou voor de Oregon 7x0 serie anders kunnen zijn.
Het is mij nog niet opgevallen dat die verschillen er tussen de verschillende Oregons er zijn.
Waas/EGNOS heeft voor de snelle fix geen nut.
Overigens denk ik niet dat de bewolking nauwelijks invloed heeft.
Je kunt proberen in open veld een fix (nauwkeurigheid 3 meter) te krijgen, de GPS uit zetten, en kort daarna weer aan te zetten. Nu moet de fix snel komen.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Bert-Mia Daanen
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:50
Locatie: Oeffelt

Re: Satellietfix duurt lang

Bericht door Bert-Mia Daanen »

Das ook mijn ervaring, zeker lastig als je met meerder gaat wandelen of fietsen. Ik zet mijn Oregon 700 meestal aan voordat ik mijn wandelschoen aan doe.
dus effe wennen.

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2107
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Satellietfix duurt lang

Bericht door MPX-NL »

Ik kan mezelf ook niet aan de indruk onttrekken dat de 700 serie inderdaad traag is.
Aan de chipset zal het niet liggen, dus geen idee waarom dit zo lang moet duren.
Als ik bijvoorbeeld na weken mijn VivoActive pak, heeft deze echt veel sneller een fix.
Niet echt boeiend maar je vraagt jezelf toch af waar Garmin mee bezig is :?
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: Satellietfix duurt lang

Bericht door EddyG »

Omdat ik een aantal van deze GPSen nog steeds bezit, heb ik maar eens een "testje" gedaan.
Onderstaand de resultaten in seconden.
Alle getallen zijn ongeveer getallen. GPS in de ene hand en de Android stopwatch in de andere, dus de bediening was niet simultaan. Zicht op de stats was voor 75% vrij.

Cold: de GPS heeft lange tijd uit gestaan en moest dus alle ephemeris en almanac data opnieuw laden. Tijd tot eerste fix
Warm: vanuit Cold de GPS aan laten staan tot de nauwkeurigheid 3 m. was en daarna weer uit- en aangezet.
Eigenlijk de opstart tijd van de GPS naar het sat display scherm. Want daar was dan altijd direct een lock.
Demo: Demo mode aan en daarna demo mode uit. Er was altijd direct een lock

Alleen de GPSmap 62s en de Montana 650 kwamen tot een (door Garmin) berekende nauwkeurigheid van 2 meter.
Verschillen die dicht bij elkaar liggen (Warm) zijn voornamelijk toe te wijzen aan de opstarttijd van de GPS vanwege de verschillende kaarten die aanwezig zijn.

Conclusie: De Oregon 7x0 serie is qua opstarten en lock weer terug op het niveau van de Colorado. :cry:
Anderzijds maakt die 1 minuut verschil niet zoveel uit op de 1440 minuten die er in een dag zitten.
Het was mij ook nog niet direct opgevallen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EddyG op 16 nov 2017 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2107
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Satellietfix duurt lang

Bericht door MPX-NL »

Leuke test, mijn Colorado is sneller dan de Oregon zelfs :) dan heb ik het over de eerste coördinaten in het display en geen 3 meter nauwkeurigheid.
Dat gaat binnen sowieso lang niet altijd lukken en kan per GPS ook verschillend geprogrammeerd zijn.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Gebruikersavatar
EddyG
Berichten: 1164
Lid geworden op: 6 mei 2009 17:44
Locatie: Rhenen

Re: Satellietfix duurt lang

Bericht door EddyG »

Ik heb de bovenstaande post nog even aangepast.
Cold is tot de eerste fix.
Verschillen hangen ook iets af van de kaarten de aanwezig zijn en/of actief zijn.
Eerste fix tijd hangt natuurlijk ook van het moment af. Denk aan verschillende sat constellaties.
Deze test is direct na elkaar gebeurd.
Eddy

Forerunner 305, Edge 305, Colorado 300, Oregon 450, GPSmap 62s, Montana 650, Oregon 600, Oregon 750t

Helmar
Berichten: 129
Lid geworden op: 9 jul 2012 21:24
Locatie: Hoorn NH

Re: Satellietfix duurt lang

Bericht door Helmar »

Als ik deze test zo zie dan klopte mijn gevoel van een kleine 2 minuten wel redelijk. En die 2 minuten is op zich niet zo heel erg, maar gewoon een beetje lastig. Maar daar valt mee te leven.

En zo te zien ben ik niet de enige en moet ik er maar aan wennen om de Oregon gewoon eerder aan te zetten.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Montana 7x0 & Oregon 7x0 serie”