Hoogte meting van slag...

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Hoogte meting van slag...

Bericht door ankeric »

Zojuist weer even met Anke gesproken (de enige echte gps deskundige hier thuis):

Waarom geef ik de ver-weg Commewijne rivier in Suriname als voorbeeld?
Vergelijk onderweg gewoon de snelheid volgens de fietscomputer en volgens de gps.
Fietscomputer wijst continue dezelfde snelheid aan (binnen de marge van 1/2 km/uur) en de gps wisselt continue. Als ik aan Anke vraag: hoe hard rijden we nu volgens jou? Dan is het antwoord: 23... ehhh.... 24.... ehhh 23,8 ehhh 24, 3 ehhh...

Het probleem met het hoogteprofiel is - volgens Anke (!) - begonnen na de overgang van Etrex Vista HCx naar Etrex 30.
Op de Vista kon je de track of de route volgen met de pijlwijzer en je zag continue de hoogte in het scherm.
De Etrex 30 en GPSMAP 64st doen dat niet meer. Je moet echt een hoogtelijn opzoeken.
Het schijnt dat ik daarom de opdracht heb gekregen om vanuit BaseCamp waypoints op de cols te plaatsen. Want anders hebben we geen idee wanneer we van het uitzicht mogen gaan genieten. En als je die vraag aan de gps voorlegt... oké dat heb ik al gezegd.
Maar of dit klopt? Het was ook ongeveer het moment waarop ik mijn eigen kaarten ging maken. Dus misschien wel mijn fout?

Wat opviel in Noorwegen in de trein...
Geen route maar een track. Route is niet nodig, want de trein weet de weg ook zonder mijn hulp wel te vinden.
Dus: Track routeren. En die track toont de hoogte- en dieptepunten op de kaart. Op basis van de hoogtelijnen in de kaart. Elke col, hobbel of kloof is gemarkeerd. Automatisch... Mooi! Maar nooit geweten...
En... nauwkeurig!

Undocumented feature van de GPSMAP 64:
Routes kun je berekenen als snelste of kortste route.
Maar de GPSMAP kan óók een route berekenen met de minste hoogtemeters. En toen ik na een week op het verkeerde knopje drukte kon ik zelfs zien hoeveel hoogtemeters een route dan maakt. Want dat ik via Parijs om de Mont Ventoux heen kan fietsen wist ik al. Maar de afweging afstand/hoogtemeters is wel interessant.

Boeiend vind ik ook mijn eigen meningen... :?
Stelling: koop een gps met barometrische hoogmeter, hoogteprofiel en 3-assig kompas. Maar gebruik die nooit.
Als als je een Garmin VIRB actioncam koopt, kom er dan na een half jaar achter dat die veel efficiënter functioneert als je de batterij eruit haalt en gewoon weggooit.

Helaas heeft de gps er een hekel aan als we over hem/haar roddelen.
En dus neemt hij/zij wraak. Hij/zij is vandaag op de terugweg naar huis regelmatig de satellieten kwijt! Ook nooit eerder meegemaakt. (Anke: "hij is regelmatig de satellieten kwijt, maar hij zegt dat nooit. Nu voor het eerst".)
Zo maar weer een reset uitvoeren.
Lost_Satelite.png
Lost_Satelite.png (310.41 KiB) 2233 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ankeric op 21 jul 2017 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Hoogte meting van slag...

Bericht door e.vdwerf »

@ ankeric,

Dat verschijnsel heb ik ook regelmatig. .....ook bij goede ontvangstomstandigheden.. .. al is met wel mijn etrex 35touch. Op het moment dat ik glonass uitschakel is er niets aan de hand. Het verschijnsel gaat vanzelf over. Ook zonder harde reset. Het verschilt van dag tot dag. Nu gaat het al weer weken goed. Geen verklaring voor.
Als het weer gebeurt ben ik benieuwd of dat trucje van glonass uitschakelen werkt.

Egbert

ps .. mijn gps weet niet dat ik dit schrijf...
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Hoogte meting van slag...

Bericht door tony rave »

We dwalen wel af van de 276Cx hoogtemeter, die overigens ook nog een data-veld heeft dat de hoogte boven de grond aangeeft, laagvliegers doen er dus beter aan daar niet op te vertrouwen.

Dat de 62-serie 'pointer' bij het volgen van een track niet naar het volgende trackpunt wijst maar naar de hoogte/laagte punten op die track had ik destijds al eens ergens gelezen, kon me eigenlijk niet voorstellen waarom dat zo gedaan zou zijn.
Dat er ook een route berekend kan worden met de minste hoogtemeters wist ik niet, ik neem aan dat het betekent een zo vlak mogelijke route binnen een bepaalde marge van 'omweg'?

Overigens die grote hoogteverschillen die de gps aangaf in die tunnel zullen mogelijk door drukverschillen veroorzaakt zijn, die zullen in een tunnel waar een trein doorheen stormt wel aanzienlijk zijn.

Zowel qua snelheid-aanduidingen als hoogteverschillen is de fietscomputer wellicht sterker 'gedempt' voor veranderingen. Ook daar geldt dan nog steeds: wat er aangegeven wordt hoeft niet exact de momentele waarde te zijn.

Maar goed: ik kan er mee leven en Columbus zou maar wat blij geweest zijn met zo'n navigatie dingetje :) .
Dit voor het geval mijn 276Cx meeleest.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Hoogte meting van slag...

Bericht door ankeric »

tony rave schreef:Overigens die grote hoogteverschillen die de gps aangaf in die tunnel zullen mogelijk door drukverschillen veroorzaakt zijn, die zullen in een tunnel waar een trein doorheen stormt wel aanzienlijk zijn.
Ja, klinkt logisch.
En op dat bankje waar we een helling zaten te lopen van -7%... de gps heeft ook moeite met een lage snelheid van bewegen. Bij het routeren tijdens een wandeling schakelt de gps af en toe uit: "Ja zeg, als jullie niet een beetje bewegen ga ik me ook niet meer druk maken om een route te berekenen".
Zittend op dat bankje: "Je beweegt toch niet? Dan verandert er ook niets. Dus ga ik ook de hoogte of de helling niet opnieuw berekenen".
Personificatie verklaart veel... :)
tony rave schreef:Dat er ook een route berekend kan worden met de minste hoogtemeters wist ik niet, ik neem aan dat het betekent een zo vlak mogelijke route binnen een bepaalde marge van 'omweg'?
Leuk - voor mij - om te lezen dat jij het ook niet wist. Ik heb dit ook niet hier op het forum gelezen en de handleiding... ander onderwerp graag... :roll:
Maar je aanname klopt niet: hij berekent gewoon de route met "Minimize Ascent" en welke omweg (mijn voorbeeld: via Parijs om de Mont Ventoux te vermijden) hiervoor acceptabel is kun je niet instellen.
In de eerste week kon ik deze informatie ook niet opvragen. Dus: nutteloze optie was mijn - eerste - conclusie.

Tot ik na een week - toevallig - zag dat het wel kon.

Ik heb onderstaand in mijn dagboek genoteerd. Nu begrijp ik het ook niet (meer), maar dit staat er. Misschien dat we dit (weer) begrijpen als het nodig is.

Dag 7:

Gespeeld met de routeringsinstelling "min. Elevation".
Best nuttig ondanks dat we weinig vertrouwen hebben in Garmin's hoogteprofiel. Maar waarom geeft Garmin niet het totaal aantal hoogtemeters? Bijvoorbeeld als Data Field: "Elevation to Dest". Ik begrijp dat als we maar genoeg omrijden bijna elke hobbel vermeden kan worden, maar het gaat om de afweging: hoogtemeters vs. kilometers.


Dag 12:

Bereken route op basis van minimale hoogte. Welke hoogtemeters zijn nu berekend?
Het is te vinden...!
Route, View Map...
Bug: Distance toont in eerste instantie de afstand in vogelvlucht.
Wacht 2-5 seconden (...!) en de Distance verandert (...!) in de werkelijke Distance. Geen zandloper of anderszins informatie dat de informatie nog wordt berekend... knipper met je ogen en je gelooft je ogen niet!
Menu... (wat doen die twee andere menuopties hier? Weg ermee!)
Review Route en je ziet nu, afhankelijkheid van de snelheid waarmee je deze optie kiest:
Óf: Off Road Information
Óf: On Road Information

Garmin:
Óf je toont in het eerste scherm geen Distance.
Óf je toont in eerste instantie geen Distance en toont de On Road Distance zodra deze is berekend.
Pas op het moment dat je Review opent wordt de Route berekend en toon je hier dus altijd de On Road Distance. En nooit de volstrekt irrelevante, toevallige Total Ascent/Descent.
Maar eigenlijk wil ik in het scherm View geen berekende route zien, maar uitsluitend een directe route. Dit geeft méér informatie. Als ik de berekende route wil zien kan ik die zien in het volgende scherm (View, Go).
Sinds de on-screen-editing (Etrex Vista) is weg-vereenvoudigd is dit de laatst overgebleven optie om snel de juiste volgorde van via-punten te kunnen controleren.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Hoogte meting van slag...

Bericht door tony rave »

ankeric schreef:En op dat bankje waar we een helling zaten te lopen van -7%... de gps heeft ook moeite met een lage snelheid van bewegen.
Doet me denken aan het vroegere instelbare speedfilter. Dit filter is er volgens mij niet meer of heeft vaste waarden gekregen. Doorzoek dit forum eens op "speedfilter" voor meer details.
Niet te verwarren met de (ooit) instelbare omschakeling van magnetisch-kompas naar gps-kompas. Dat vind ik in de 276Cx nog niet terug, slechts een Aan/Uit optie voor automatisch schakelen.

Algemeen is mijn indruk toch dat het consequent logisch doordenken/ontwikkelen sinds een 15-tal jaren bij Garmin (Consumenten sector) aan het verdwijnen is. De ontwikkeling gebeurt er misschien nog wel voor 'navigatie-gebruik' maar minder door 'navigatie-gebruikers'. Blijven verkopen zal de motivatie zijn.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Hoogte meting van slag...

Bericht door ankeric »

tony rave schreef:Algemeen is mijn indruk toch dat het consequent logisch doordenken/ontwikkelen sinds een 15-tal jaren bij Garmin (Consumenten sector) aan het verdwijnen is. De ontwikkeling gebeurt er misschien nog wel voor 'navigatie-gebruik' maar minder door 'navigatie-gebruikers'. Blijven verkopen zal de motivatie zijn.
Zowel mijn counselors, CEO's, vrienden en Anke hebben mij verboden op dit soort "stellingen", "meningen" te reageren.
Ik zit hier dus nu met de mond gesnoerd en handen op de rug gebonden. Spreekverbod!
En ondertussen denkend aan 8 maanden ervaring met de VIRB XE ( :evil: + :twisted: ) én de vergelijking eMap (2000) - Vista HCx - Etrex 30 - GPSMAP64st ( :D + :) + :cry: ).
Misschien ga ik stiekem nog eens iets hierover zeggen in de Stamkroeg. Want: het is niet alleen Garmin waar ik "moeite mee heb" (understatement), maar ook - sommige - reacties op dit forum op "klagers, zeurpieten, mopperaars en gewoon teleurgestelde of ontevreden gebruikers" storen mij en dragen - imo - niet bij aan de oplossing van wat ik ervaar als "het probleem".
Maar op dit moment ben ik nog niet klaar met nagenieten. Die Imagetank....! Vier mensen in één keer blij!
Niet meer actief op dit forum...

Plaats reactie

Terug naar “GPSmap 276Cx”