Ervaring 276Cx na lange vakantie

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C
Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door tony rave »

ankeric schreef:
tony rave schreef:Omschakelen naar 'directional letters' (b.v. N - NO - O) kan ook, dan is de fout 'gecamoufleerd'.
Oké, weer issue minder. Dit vind ik ook minder verwijtbaar. Er is gewoon ruimte voor maximaal 2 karakters op het scherm gereserveerd. Met N - NO - O gaat het dan gewoon goed. Scherm aanpassen door één kolom breder te maken geeft een domino effect, waardoor je een andere kolom weer smaller moet maken, waardoor je daar weer informatie kwijt raakt.
Grappige is dat Garmin op het "Points" scherm wel weer de ruimte neemt voor de juiste weergave, zie afbeelding hierna.
Bijlagen
kompas graden 3 karakters.jpg
kompas graden 3 karakters.jpg (33.94 KiB) 2409 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door ankeric »

tony rave schreef:... opgeslagen als jpg-bestanden in de Garmin/Jpeg folder. Je zou verwachten dat je die foto's op het toestel zichtbaar kunt maken. Nee, niets gevonden in die richting !
Die foto daarna handmatig in de Jpeg folder geplaatst, uitdaging ja, resultaat nul. Ik treur er niet om.
Als de GPSMAP 276Cx geen Photo Viewer heeft is dat in strijd met de handleiding.
  • Find Menu
    You can use the find menu to search for waypoints, cities and coordinates. You can download and navigate to items, such as photos and tracks.
  • The handheld device supports these file types:
    - JPEG photo files.
Maar... dat de GPSMAP 276Cx geen Photo Viewer heeft is positief en een duidelijke verbetering (pluspunt) t.o.v. de GPSMAP 64st die wél een Photo Viewer heeft.

De Photo Viewer op de GPSMAP 64st:
  • Ziet foto's op alle mogelijke locaties. Dat is niet positief, maar negatief: de Photo Viewer moet iedere keer beide media doorzoeken op zoek naar... Niet heel negatief als performance en batterijgebruik geen kritische factoren zijn. De meeste Foto Managers doorzoeken op een PC ook alle media. In het geval van de GPSMAP 64 wel negatief.
  • Als een foto géén Geotag informatie bevat geeft [Enter] een foutmelding (zie boven) die het gevolg lijkt te zijn van een gefrustreerde verwachting van Garmin dat foto's altijd Geotag informatie bevatten.
  • Als een foto wél Geotag informatie bevat:
    • [Enter] heeft geen effect meer en dus ook geen onjuist (bug) effect.
    • Menu optie [View Information] geeft méér informatie: Camera, Distance en Location.
      64_PhotoViewer_View Information.png
      64_PhotoViewer_View Information.png (17.39 KiB) 2352 keer bekeken
    • Menu optie [View Map] is nu toegevoegd en deze toont de foto op de kaart en geeft de optie "Go".
      64_PhotoViewer_View Map.png
      64_PhotoViewer_View Map.png (23.56 KiB) 2352 keer bekeken
  • Maar stel dat je 24 foto's van 4MB per stuk op de SD-card plaatst, dan is het resultaat teleurstellend.
    Je kunt direct na het opstarten van de GPS één foto openen. Als je geluk hebt kun je daarna [View Information] én [View Map] openen.
    64_PhotoViewer.png
    64_PhotoViewer.png (27.72 KiB) 2352 keer bekeken
    Als je minder geluk hebt of je probeert direct na de eerste succesvolle acties een tweede foto te openen dan staat de GPSMAP 64 muurvast. [Quit] reageert niet meer, alleen batterij loshalen laat de GPS opnieuw opstarten. Het maken van bovenstaande schermafdrukjes heeft een volledige lunchtijd geduurd.
    Dit is al eerder geconstateerd tijdens reviews: Garmin stopt functionaliteit in een GPS die niet wordt gedragen door de hardware configuratie.
Het "Oef"-kogeltje of sensoren die de aantrekkingskracht van de aarde meten of kwikschakelaar of slow schakelaar is in alle gevallen een bewegend "iets". Twee objecten bewegen t.o.v. elkaar en die onderlinge positie wordt geïnterpreteerd als "portrait" of "landscape". Waarna het scherm routeert.
En ook dit is teleurstellend. Mooi dat dit kan. Dacht altijd dat dit één van de verschillen was tussen touchscreen/smartphone en een knoppen-GPS. Niet dus. Maar als dit mogelijk is én het "ding" zit in de GPS, doe er dan iets nuttigs mee, bijvoorbeeld:
  • GPS in portrait mode: toon Map + Data velden (dus kleine kaart).
  • GPS in landscape mode: toon Map zónder Data velden (dus maximale kaart grootte).
Naast de fiets hoef ik dan alleen maar de GPS te kantelen om de route en/of de omgeving optimaal te kunnen bekijken.
Maar als dit "ding" alleen gebruikt wordt voor een Photo Viewer die gewoon niet werkt (afgezien van een éénmalig succesje) dan is de aanwezigheid van dit "ding" zinloos, nutteloos en teleurstellend.

En dus (kromme omweg om iets minder Off Topic te zijn): de 276Cx wint hier op punten. Beter géén troep in de GPS dan wél troep.
Van de andere kant geredeneerd: als op het nieuwe "Vlaggenschip" functionaliteit ontbreekt die wél op de - oude - GPSMAP 64st zit, dan is dat weer een heel klein beetje negatief. O ja: IMO!
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door ankeric »

In dit én een ander draadje wordt óók gesproken over het - GPSMAP 276Cx - achterblijven van de GPS positie t.o.v. de werkelijkheid.
Dat zou niet heel erg zijn, zeker niet met fietssnelheden.
Toch, na afgelopen weekend, vraag ik me dat af.
Ook, of zelfs, de GSPMAP 64st heeft hier - als ik het verschijnsel goed begrijp - last van.
Tracklog stond weer eens op [Auto + Most].
Gevolg (?) was dat de GPS track na een stop én na een tweede stop in beide gevallen achterliep. Dit herstelde zich na ongeveer 200 meter.
Aangezien ik VIRB foto's én GPS track synchroniseer t.b.v. Mapillary is dat een kleine ramp en veel werk om dat én te ontdekken én ongedaan te maken.
Mijn eerste conclusie is dat [Distance + 10 meter] een - in dit opzicht - beter tracklog oplevert zonder "achterblijven".
Maar ook hier mijn zorgen: als "achterlopen" op de 276Cx in meerdere mate optreedt dan bij de GPSMAP 64st dan is dat ook een minpunt. Weer de vraag naar de balans tussen software en hardware.

Onderstaande sequence is 100% nutteloos. Troep! Hier zit een afwijking van ongeveer (eerste schatting) 200 meter!
Mapillary Sequence_out of sync.png
Mapillary Sequence_out of sync.png (165.55 KiB) 2346 keer bekeken
Nog even - snel, te snel? - naar de track gekeken (zoals deze op de GPS staat).
Heb ik nou op een gegeven moment in het verleden gefietst? Blijven steken bij het stoplicht?
Track_Timestamps.png
Track_Timestamps.png (169.57 KiB) 2333 keer bekeken
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door tony rave »

ankeric schreef:Het "Oef"-kogeltje of sensoren die de aantrekkingskracht van de aarde meten of kwikschakelaar of slow schakelaar is in alle gevallen een bewegend "iets".
Zonder die 'aantrekkingskracht van de aarde sensoren' te kennen kan ik me ook voorstellen dat die geen bewegende delen kent. De sensor voor het 3D kompas b.v. is bij mijn weten een variant 'halfgeleider' ("transistor") die reageert op magnetische krachtlijnen.
ankeric schreef:Van de andere kant geredeneerd: als op het nieuwe "Vlaggenschip" functionaliteit ontbreekt die wél op de - oude - GPSMAP 64st zit, dan is dat weer een heel klein beetje negatief. O ja: IMO!
Inderdaad, vrijwel niemand wil 'er op achteruit gaan'. Zolang nieuwe features nog maar half gaar zijn mogen ze, wat mij betreft, in de keuken blijven.
Maar ja, wie zal ze dan (be)proeven ??? De kok heeft er, lijkt mij soms, al buikpijn van.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door tony rave »

ankeric schreef:In dit én een ander draadje wordt óók gesproken over het - GPSMAP 276Cx - achterblijven van de GPS positie t.o.v. de werkelijkheid.
Wat je constateerde was toch dat de tijdstempel van het trackpunt niet klopte met de werkelijke tijd op dat punt ???

Ik kan me voorstellen dat dit niet per se direct te maken heeft met de positie van de kaart onder het driehoekje en de momentele echte positie.

Je schrijft dat het gebeurde na 'stops'. Ver gedacht (n.a.v. die tijdwissel in je track), maar kan het zijn dat de gps-ontvangst uit stond tijdens de stop ?
Zo ja, dan denk ik aan een klokfout. B.v. het niet op tijd lopen en dan gesynchroniseerd worden door de gps-ontvangst.
Dan zou het al een wat langere stop moeten zijn geweest. Ook bij het 'eerste maal inschakelen' zou de tijd dan moeten verspringen. Eerder seconden dan minuten.

Ik meen dat de interne klok doordraait op een kleine batterij wanneer de voeding totaal uitvalt, b.v. bij accu-wissel.
Als die batterij leeg raakt stopt de klok. Ook een mogelijke oorzaak?

Ik moet nog even nadenken hoe ik het best kan controleren of de tijdstempels van de track kloppen met de werkelijke tijd op die plek. Suggesties welkom !
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door ankeric »

tony rave schreef:
ankeric schreef:Het "Oef"-kogeltje of sensoren die de aantrekkingskracht van de aarde meten of kwikschakelaar of slow schakelaar is in alle gevallen een bewegend "iets".
Zonder die 'aantrekkingskracht van de aarde sensoren' te kennen kan ik me ook voorstellen dat die geen bewegende delen kent. De sensor voor het 3D kompas b.v. is bij mijn weten een variant 'halfgeleider' ("transistor") die reageert op magnetische krachtlijnen.
Zoals jij het zegt klinkt dat ook weer logisch.

Mijn logica baseert zich op twee "feiten", beide gerelateerd aan dezelfde persoon:
  • D. heeft een iets oudere smartphone, maar wel van dezelfde generatie als de GPSMAP 64. Ik zie regelmatig dat hij zijn smartphone kantelt en vervolgens tikt tegen de smartphone om het scherm mee te laten draaien. Doet hij dat niet dan blijft het scherm - soms - hangen.
  • D. heeft natuurkunde gestudeerd en is na IT-er en consultant nu "uitvinder". Of wel hij meet - onder andere - aan spoorrails de slijtage. Zodat preventief vervangen niet meer nodig is. Hij weet dus alles van ...
    Ook hij wist het niet 100% zeker, maar kwam ook uit op de "relatief tov elkaar bewegende componenten".
Jammer dat ik het juiste antwoord zelfs niet op Google kon vinden. OT en grappig boeiend.
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door ankeric »

tony rave schreef:Wat je constateerde was toch dat de tijdstempel van het trackpunt niet klopte met de werkelijke tijd op dat punt ???
Dat is een verklaring achteraf die ik pas later heb toegevoegd.
Constatering begon op Mapillary: de bocht van de weg ontbreekt als bocht op de foto's, even verderop ontbreekt een brug op de foto's en stoplichten staan nooit 200 meter voor de kruising.
tony rave schreef:Ik kan me voorstellen dat dit niet per se direct te maken heeft met de positie van de kaart onder het driehoekje en de momentele echte positie.
Correct (lijkt mij). Daarom heb ik ook - later - gekeken naar de tijden in de track. De trackpunten zien er goed uit. Rechte lijnen heb ik wel vaker gezien, maar nu is het bij Mapillary een probleem. Recent ook beschreven op het Mapillary forum. Maar ook daar zonder verklaring. Behalve dan: losse Cam met losse GPS.
tony rave schreef:Je schrijft dat het gebeurde na 'stops'. Ver gedacht (n.a.v. die tijdwissel in je track), maar kan het zijn dat de gps-ontvangst uit stond tijdens de stop ?
Nee. Stops waren ook kort (even kijken en een stoplicht).
Trackposities kloppen en zijn volledig. Er staan daar in de Betuwe best wat bomen, maar te weinig om de ontvangst te hinderen.
Bijzonder is ook dat de tijdmeting zich weer heeft hersteld. Wanneer wordt de tijd gesynchroniseerd met de gps-ontvangst? Als klok en satelliet afwijken?
Batterij ook niet leeg. Daarna nog 25 kilometer naar eindpunt gereden.
Ik blijf denken aan de tracklog instelling: [Auto + Most]. Dat levert ongeveer 3x zoveel punten op als [Distance + 10 meter]. En dus een grotere foutenkans. In feite is er tijdens die twee stops ook sprake van "Drift".
tony rave schreef:Ik moet nog even nadenken hoe ik het best kan controleren of de tijdstempels van de track kloppen met de werkelijke tijd op die plek. Suggesties welkom !
Waarom wil jij dat eigenlijk controleren? Dit probleem is toch voor "normaal" gebruik niet relevant?

Ik had het moeten zien tijdens de upload naar Mapillary. Toen ik de upload nog een keer bekeek (nadat ik de troep al over de muur had gegooid) zag ik dat er gaten zaten in de reeks foto's. Één foto per seconden en dan zie je meteen (als je er op let) dat de spreiding niet klopt. VIRB en GPS hebben beide een klok.
Een script op de track zou het moeten kunnen zien. Een klok die te snel loopt kan ik me niet voorstellen. Dit patroon (vooruit, achteruit in de tijd) is snel zichtbaar.

Maar... ik neem vooralsnog aan dat dit alles niets te maken heeft met 276Cx én achterlopen in positie.
Anke roept nog dat "achterlopen" in positie normaal is in een omgeving met slechte ontvangst. Dan mist zij een afslag omdat de positie van de pijl achter loopt. En die pijlpositie in deze situatie zullen we nooit meer kunnen achterhalen. Behalve de constatering dat er voldoende zicht was.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door tony rave »

ankeric schreef:Wanneer wordt de tijd gesynchroniseerd met de gps-ontvangst? Als klok en satelliet afwijken?
Rond 2004 (pensioen) kocht ik m'n eerste navigator (60C) en heb destijds wat gelezen over het 'gps'. Wat ik er nog van onthouden / begrepen heb is dat na het inschakelen de gps-ontvanger z'n kloktijd begint te verschuiven tot het moment dat er 'bij elkaar passende' informatie van tenminste 3 satellieten geconstateerd wordt.
Dat kan (zonder de tegenwoordig aanvullende informatie) lang duren wanneer er langere tijd geen 'fix' geweest is of wanneer er ingeschakeld wordt op grotere afstand (1000km ?) van de vorige keer.
Meer precies durf ik er niet over te schrijven.
ankeric schreef:Waarom wil jij dat eigenlijk controleren? Dit probleem is toch voor "normaal" gebruik niet relevant?
Puur nieuwsgierigheid hoe je zoiets het best kunt vaststellen. Inderdaad, kleine afwijkingen hebben voor mij geen praktische invloed.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door tony rave »

ankeric schreef:Maar stel dat je 24 foto's van 4MB per stuk op de SD-card plaatst, dan is het resultaat teleurstellend.
Je kunt direct na het opstarten van de GPS één foto openen. Als je geluk hebt kun je daarna [View Information] én [View Map] openen.
De foto's van Garmin kantoren die in de 276Cx voorgeladen waren bevatten inderdaad locatie gegevens maar zijn (slechts) zo'n 50KB tot 80KB groot, en zo'n 800 bij 400 pixels (0,32 MegaPixels) of minder.
Garmin rekent mogelijk met een bescheiden bestand grootte ?
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door ankeric »

"Garmin rekent" is een "contradictio in terminis".
Mijn eerste "testje" was met een paar kleine foto's zonder Locatiegegevens. Daarbij geen probleem.

Even terug On Topic: probleem is niet dat de GPSMAP 64st wél een Photo Viewer heeft en de 276Cx niet.
Photo Viewer heeft niets te zoeken op een GPS zonder camera.
Probleem is dat zowel 64st als 276Cx schermafdrukken kunnen maken. Dat vind ik - soms - relevant.
Maar die bmp-bestandjes kan ik vervolgens niet op de GPS bekijken. Want óf de Viewer ontbreekt, óf de Viewer kan alleen (kleine) JPG-bestanden tonen. Thuisgekomen na een paar weken heb ik geen idee meer waarom ik die schermafdruk destijds belangrijk vond.
Teleurstellend dat de 276Cx deze omissie heeft overgenomen.
Teleurstellend dat niemand binnen Garmin naar iemand anders binnen Garmin heeft gecommuniceerd dat xImage 2.3 na maart 2015 niet meer is doorontwikkeld. En dat niemand binnen Garmin heeft bedacht dat als je deze functionaliteit vervolgens integreert in de GPS - goed idee! - dat je dan ook moet bedenken dat je geen soep kunt serveren zonder een lepel te verstrekken.
tony rave schreef:Hou ook nog in de gaten dat je per gekozen activiteit, b.v. fietsen, kunt instellen welke soort POI's je op de kaart ziet. Als alle 'Points' 'aangevinkt' staan kan het nogal onoverzichtelijk worden. B.v. tankstations/parkeergarages/etc. zou je kunnen 'uitvinken' wanneer je route-activiteit op fietsen staat ingesteld.
Deze aan/uit optie heb je wellicht (en dan helaas) niet in je Etrex, alleen in BaseCamp.
Zeg je hier dat de GPSMAP 276Cx deze functionaliteit wél heeft? Want ook de GPSMAP 64st kent deze optie niet.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Ervaring 276Cx na lange vakantie

Bericht door tony rave »

ankeric schreef:"Garmin rekent" is een "contradictio in terminis".
Ook als het om dollars gaat ?
ankeric schreef:
tony rave schreef:Hou ook nog in de gaten dat je per gekozen activiteit, b.v. fietsen, kunt instellen welke soort POI's je op de kaart ziet. Deze aan/uit optie heb je wellicht (en dan helaas) niet in je Etrex, alleen in BaseCamp.
Zeg je hier dat de GPSMAP 276Cx deze functionaliteit wél heeft? Want ook de GPSMAP 64st kent deze optie niet.
Nee, ook niet in de 276Cx.
Uitschakelbaar zijn de hoofdgroepen: Alle POI's, Geo.Points en Exits.
Voor deze categorieën kan ook het 'zoom-niveau' ingesteld worden waarop ze zichtbaar zijn, alsmede geen/wel tekst erbij en welk tekstformaat (small - medium - large).

Ik wilde slechts mijn vermoeden duidelijk maken en dat zo'n gemis onder 'helaas' valt wat mij betreft.
Hoewel, met de vraag wat nou in welke categorie valt is dat onderweg misschien beter zo.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Plaats reactie

Terug naar “GPSmap 276Cx”