Routes omdraaien

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C
Plaats reactie
bartho
Berichten: 1059
Lid geworden op: 6 mar 2006 09:46
Locatie: Gooik Belgie

Routes omdraaien

Bericht door bartho »

Deze namiddag eens geprobeerd een route omgekeerd te rijden. Slaagde er niet in de route om te draaien.
In het hoofdmenu kan je een route met verschillende tussen punten omdraaien. Als je "omgekeerd" selecteert zie je dat hij de via punten herschikt. Daarna selecteer ik "activeer" en vraagt hij "wegen volgen?" ik selecteer "ja" en daarna maakt hij echter een directe route die ik niet kan berekenen. In de route bepaling gaat hij automatisch bij "zet vast op de weg" "nee" zetten.
Doe ik iets verkeerd of hoe is hier de werkwijze. Of is dit een bug?

bartho
Berichten: 1059
Lid geworden op: 6 mar 2006 09:46
Locatie: Gooik Belgie

Re: Routes omdraaien

Bericht door bartho »

Sorry opgelost had er al eens mee gesukkeld. Duplicaat maken en dan verder bewerken.
Nogmaals sorry

Gebruikersavatar
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1043
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:38
Locatie: Landsingerland

Re: Routes omdraaien

Bericht door STXrider »

Als je de route in het apparaat hebt staan kan je gewoon de track terugrijden. Volgens mij kan een route ook gewoon terug rijden, maar dat weet ik niet zeker. Omdraaien is niet nodig.
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v5.9 - CN 2022.10 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200

bartho
Berichten: 1059
Lid geworden op: 6 mar 2006 09:46
Locatie: Gooik Belgie

Re: Routes omdraaien

Bericht door bartho »

Je kan natuurlijk altijd een track rijden maar je krijgt geen aanwijzingen. Met de route om te keren krijg je deze aanwijzingen wel.
Via duplicaat en dan omkeren werkt het wel.
Ik vind dat een route rijden met aanwijzingen toch vlotter gaat dan een een track rijden

Gebruikersavatar
Noppie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 mar 2004 19:59
Locatie: Doetinchem

Re: Routes omdraaien

Bericht door Noppie »

Begrijp ik het goed dat je de route in het apparaat om kunt keren ?
Beter één wiel op de grond dan twee in de lucht.

Zumo XT2 op Yamaha FJR1300AS en Triumph Trophy 900 caféracer

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Routes omdraaien

Bericht door tony rave »

De laatste tijd laad ik vaker beide soorten routes, de 'auto-route' en de 'directe route'. Beiden hebben zo hun pluspunten (+) en minpunten (-).

De 'auto-route'
+ wijkt eigenlijk nooit af van de BaseCamp/MapSource route, lijkt 100% betrouwbaar te zijn.
+ ligt de locatie buiten de route dan krijg je een route vanaf locatie naar het dichtstbijzijnde viapunt zodra je begint te rijden of wanneer je een re-calculate opdracht geeft. Wel opletten, dichtstbijzijnd kan een ongewenst (reeds gepasseerd) viapunt zijn.

- route is niet direct te inverteren en/of te wijzigen (eerst dupliceren).
- mogelijk wat probleempjes (aanwijzingen) bij gebruik van een vreemde kaart. Dat laatste valt overigens erg mee, ik maak de routes meestal in CN (vaak iets betere routes) maar rij dan met OSM (fraaiere topografie).

De 'directe-route'
+ is wel direct omkeerbaar en/of te wijzigen
+ je krijgt automatisch een eventuele aanlooproute naar het beginpunt voorgeschoteld.
+ bij activeren van de route steeds de optie welke route-berekening te kiezen, mits ingesteld op 'prompted'.
+ altijd de juiste aanwijzingen ongeacht welke kaart geactiveerd staat, mogelijk enkele 'glitches' maar die zijn herkenbaar en eigenlijk geen punt.

- de route kan een beetje afwijken van het origineel en je moet dan beslissen de route dan wel de track te volgen, nauwelijks een minpunt te noemen.
- bij locatie buiten de route gaat de aanlooproute eerst naar het beginpunt. Dat kun je negeren en zelf de juiste richting inzetten waarop vroeg/laat de juiste routering opgepakt wordt. Kan af en toe tijdelijk lastig zijn wegens frequent herberekenen, dan even 'stop navigation', track volgen en eenmaal op het juiste routedeel weer 'resume navigation'.

Kortom: eenmaal de 276Cx een beetje kennende ga ik 'm nog steeds meer waarderen !
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Routes omdraaien

Bericht door tony rave »

Noppie schreef:Begrijp ik het goed dat je de route in het apparaat om kunt keren ?
Ja, dat kan. Zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=137&t=49269

In zo'n copie kun je de route ook omkeren. Je bent dan wel alle vormpunten kwijt en het is als basis een 'directe route' geworden die volgens de instellingen van de 276Cx berekend wordt.

Zoals in bovengenoemd topic ook al gemeld: een route omkeren (inverteren) is praktisch alleen zinvol voor routes met viapunten. Heb je een route met alleen een begin- en eindpunt dan zal de omgekeerde route vaak heel anders worden dan de bedoelde route.
Dan is terugrijden volgens de track, als die opgenomen werd, de betere weg.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Plaats reactie

Terug naar “GPSmap 276Cx”